Fjordingtråden

Hur stor skillnad är det i temperatur? Jag menar.....från 3 grader plus ute till -20 är ju rätt stor skillnad så som vi har det just nu. Från varmstall till några minusgrader är ju ungefär samma skillnad.

Men med den pälsen och den rakningen hade jag inte haft täcke om det inte är nollgradigt och regn/snö. Ute kan de gå runt mycket så de själva kan reglera lite.
Inne (eller i ute box som du har) kanske jag skulle ha något stalltäcke på.
Vi har som kallast i stallet i år -6 grader och det är på gränsen vad de tycker är bekvämt när de inte kan gå runt på samma sätt som i hagen.

Givetvis ha koll och arbeta efter individ men börja inte med att täcka om det är möjligt.
Han fick ha täcke nu inatt när det var snorkallt, samma som ute ju. Och det ligger kvar med ett skaltäcke ute nu för så funkar stallet.

Jag gissar att du känner igen honom? Vi kommer komma på träningshelger tillsammans med ägaren :)
 
Han fick ha täcke nu inatt när det var snorkallt, samma som ute ju. Och det ligger kvar med ett skaltäcke ute nu för så funkar stallet.

Jag gissar att du känner igen honom? Vi kommer komma på träningshelger tillsammans med ägaren :)

Jag tror jag vet vem det är men PM:a mig gärna. Gillar att ha lite koll. :)

Gud vad det lät stalker-mässigt. :nailbiting: Det var inte menat så.
 
Åhh, här vill jag vara med. Jag äger en underbar fjord dam på 8 år. En väldigt fin tjej i mina ögon. Tränar henne i Dressyr. Tränar ni era fjordingar något? Någon som bor i Småland här som äger fjording?
 
Jag har en Ikonic Classic Dressyr sadel till mitt fjord sto. Tog tid innan jag hittade en sadel som låg bra på henne. Tog till slut ut en sadelprovare som hjälpte mig. Är super nöjd med Ikonic sadeln.
 
Nej, vi har inte setts, men @Cattis_E visste att du är med i SUFF och Hermes ägare vet ju vem du är :)
Ja, lite koll har jag på vissa SUFFare fortfarande även om jag bytt lokalförening.
Jag svek SUFF fast jag bor på rätt sida grånsen egentligen, men det år fortfarande närmare till VFF aktiviteter.
Men ärligt talat är jag inte direkt frekvent på aktiviteter alls
Frågan är om @Efwa har koll på vilken fjord jag har 😉.
 
Åhh, här vill jag vara med. Jag äger en underbar fjord dam på 8 år. En väldigt fin tjej i mina ögon. Tränar henne i Dressyr. Tränar ni era fjordingar något? Någon som bor i Småland här som äger fjording?
Har tränat dressyr på min i ungefär 15år.
Mer sällan för tränare sista åren än när vi tränade som mest.
Då hade vi träning vi 1-2dagar i veckan.
Tävla är inte riktigt min starka sida, så där har jag ridit lite enkla klasser.
Sen har vi även tävlat nybörjarklasser i western trail..
 
Åhh, här vill jag vara med. Jag äger en underbar fjord dam på 8 år. En väldigt fin tjej i mina ögon. Tränar henne i Dressyr. Tränar ni era fjordingar något? Någon som bor i Småland här som äger fjording?
Jag rider lektion i Dressyrgrupp på ridskolan där min fjorddam står uppstallad en gång i veckan. Och så har jag en medryttare som tränar hoppning/ markarbete en gång i veckan. Vi debuterade i LC1 i somras och siktar på LB i år. Medryttaren startade också i några hopptävlingar, 60-70 cm. Vi bor norr om Uppsala och gick med i SUFF i våras men har inte sett någon aktivitet.
 
Ja, lite koll har jag på vissa SUFFare fortfarande även om jag bytt lokalförening.
Jag svek SUFF fast jag bor på rätt sida grånsen egentligen, men det år fortfarande närmare till VFF aktiviteter.
Men ärligt talat är jag inte direkt frekvent på aktiviteter alls
Frågan är om @Efwa har koll på vilken fjord jag har 😉.

Jag har iallafall vetat, men jag och namn........Även om hästnamn är lättare. :)

Det ligger i bakhuvudet iallfall.
 
Jag rider lektion i Dressyrgrupp på ridskolan där min fjorddam står uppstallad en gång i veckan. Och så har jag en medryttare som tränar hoppning/ markarbete en gång i veckan. Vi debuterade i LC1 i somras och siktar på LB i år. Medryttaren startade också i några hopptävlingar, 60-70 cm. Vi bor norr om Uppsala och gick med i SUFF i våras men har inte sett någon aktivitet.

Jag är med i styrelsen, så ni kan alltid fråga mig om saker via PM om det är något.

Vi har haft dåligt med aktiviteter då vi i styrelsen inte riktigt hinner med. Vi (jag och hästpartnern) har två stora helgkurser på våren och en på hösten som ligger utanför SUFF men som trots det är mycket fjordhästar med och massor av jobb.
Sedan åker vi land och rike runt med våra hingstar på våren när de ska på station och många andra i styrelsen tävlar mycket. De har SM som mål och då blir det en del tävlingar.

Vi har alltid en massa roliga aktiviteter som vi vill göra men inte hinner med. Jag tror vi ställt in planer i tre år nu för vi sju hinner inte.

Nu jag personligen köpt in ett dressyrstaket så vi hoppas iallfall på pay & ride i dressyr.

Vi har haft utställningsträning, hullbedömning och manklippningskurs någon/några gånger dock.

Vi tar gärna emot hjälp för att arrangera aktiviteter. Ingen skulle bli gladare än vi. Det finns bana 35x60, hinder och dressyrstaket till förfogande hos mig om det hjälper.
 
Då var det klart sedan en vecka: Linus Frölunde 336 och Rubiks N 350 Ska står till förfogande på Stuteri Neas.

Rubiks visste vi sedan länge men Linus var meningen att bara göra ett gästspel i någon vecka men jag och hästpartnern är båda i dåligt skick knämässigt just nu så vi får förlita oss på medryttarna och de ensamma hinner inte med alla hästar.
 
Skakar liv i tråden! Vi har haft vår Gräddbulle i tre månader nu och är så förälskade! Det känns som att han alltid varit vår, så enkelt och naturligt! Han är nu inmätt som D-ponny och utvecklingen tillsammans med dottern går stadigt framåt :up:
VideoCapture_20240417-071612.jpg

Vi har även bokat boende på västkusten i sommar för att kolla in SM så dottern får se hur det är. Och vi får lite västkustsemester samtidigt :love:
 
Så vackra båda två! Synd att jag planerar swb-föl med syrran :D tror inte att det är så populärt att föreslå fjordhingst till ett Flyingeuppfött sto :angel: Hon är dock långlinjerad och tunn, som en vinthund, så en fjording skulle nog komplettera henne bra egentligen :D
 
Så vackra båda två! Synd att jag planerar swb-föl med syrran :D tror inte att det är så populärt att föreslå fjordhingst till ett Flyingeuppfött sto :angel: Hon är dock långlinjerad och tunn, som en vinthund, så en fjording skulle nog komplettera henne bra egentligen :D

Haha, nja....de flesta fjordhästhingsthållare (inte alla) håller inte på med korsningsavel så det gäller ju också att just de få som håller på med detta har rätt hingst till rätt sto då. ;):D

Sedan är det ju det där med fantastiska individer i sin ras......dumt att blanda dem med andra raser, bättre att förädla den ras de är födda i. Men, jag förstår ju att det mest var ett skämt.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 785
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 388
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 849
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp