Fjordingtråden

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 670
  • Visningar Visningar 66 230

Bukefalos 30 år!

Givetvis kan jag bara svara för mig och några jag pratat med men för mig är det inte milen, för mig är det garanterat dagarna.
Vi ser alla det från olika håll, men känns bra om det kommer upp till diskussion så vi förhoppningsvis kan rädda kvar tävlingen.

Jag blir tokig över att det är noll info från hingstpremieringen.

Plötsligt förstår jag varför mina inlägg därifrån fick sisådär 300 visningar…

Jag funderar lite på om en fjording kan passa mig, när det blir aktuellt med ny häst. Jag tycker de verkar väldigt trevliga. Men undrar hur mycket en ca 145 cm hög kan bära? Tanken är att jag rider ca 3 gånger i veckan och sedan min dotter resterande pass. Och är det något annat man bör tänka på som förstagångsägare till en fjording?

Jag funderar lite på om en fjording kan passa mig, när det blir aktuellt med ny häst. Jag tycker de verkar väldigt trevliga. Men undrar hur mycket en ca 145 cm hög kan bära? Tanken är att jag rider ca 3 gånger i veckan och sedan min dotter resterande pass. Och är det något annat man bör tänka på som förstagångsägare till en fjording?
Vad de kan bära beror ju på vilken kroppsbyggnad den fjordingen har, nätt eller grövre osv, så det är svårt att svara på sådär. Och vad den är tränad för och vilken typ av ridning man vill göra.
Men många vuxna rider fjording.

Oj, finns väl alltid massor att tänka på med alla hästar och beror ju mycket på vilka tidigare erfarenheter man har.

Vet inte hur gammal din dotter är, men det låter bra att även du ska rida hästen då de ju kan vara både luriga och bestämda ibland och sen anser jag att alla hästar på något sätt ska hanteras av vuxna, och fjordingar kan ju ridas av vuxna så det är nog idealiskt art ni turas om.

Det jag tänkte på är tex;
om det finns någon sjukdom som är vanlig hos rasen (ex fång, skabb, tumörer)?
funkar de (generellt alltså) att ha på box med 14 timmars hagtid?
hur är hovkvaliten?
något speciellt man ska tänka på med fodret?

Har tidigare bara haft svårfödda hästar, men får känslan av att fjordingar är lättfödda. Löser man det bäst med slowfeednät eller halm som komplement?

Min dotter är 10 år, så jag räknar med wtt jag utbildar och hon får mer skojrida

hur är hovkvaliten?

Har tidigare bara haft svårfödda hästar, men får känslan av att fjordingar är lättfödda. Löser man det bäst med slowfeednät eller halm som komplement?

Min dotter är 10 år, så jag räknar med wtt jag utbildar och hon får mer skojrida
Fång är ju inte ovanligt och heller inte tumörer i form av cushing eller numera PPID som ju är oftast en tumör i hypofysen och mer sällan på binjurebarken som orsakar hög kortisolfrisättning i kroppen. Skabb, nä det kan iaf inte jag säga.

Är nog individuellt; mitt sto upplevs nöjd med utetid ca 12 h (står vid grinden när det närmar sig insläpp) medan min gamle valack gärna hade varit ute mer än de 16 h utan vindskydd som är lagligt 😅.

Hovkvaliteten varierar; vissa som min valack hade ljusa hovar runtom och känslig medan det finns de som har rejäla hovar som håller för barfotagång.

Fjordingen är, om den är frisk, skulle jag säga överlag väldigt lättfödd! Min går på typ nerbetat om sommaren och håller hull väldigt lätt. Om vintern är det kluriga att jag ju vill ha tuggtid meeen så lätt att ge för mycket hö...

Slowfeednät kan om du har otur som min, nöta sönder framtänder så höjer ett litet varningens finger. Halm är ju ett bra komplement att dryga ut med men det tråkiga är ju att hästarna brukar bli bukiga av det.

Låter rimligt för en fjordhäst kan kännas väl tungriden för ett barn som ju ofta inte väger så mycket men ni kan säkert få mycket roligt båda två! Men ja som ovan skrev är fjordingen ofta lurig och bestämd, den vet vad den vill och vissa nyttjar sin styrka mer än andra men så härliga de där guldhästarna :)😍

hur är hovkvaliten?

Eksem är ganska vanligt förekommande också. Men man behöver komma ihåg att fjordhäst har den lägsta premiegruppen hos Agria, så den är statistiskt sett en väldigt frisk ras.

Mina fjordhästar har legat runt 45 MJ, vilket gör att man ständigt får försöka hålla fodermängden nere. Bäst är om man kan hitta ett grovfoder med lågt MJ men där kvoten mellan energi och protein är runt 8-10, då kan man även komplettera med halm (som tyvärr också innehåller MJ) utan att oroa sig för proteinbrist.

Hovkvaliteten är ofta bra, så länge man ser till att sköta hovarna och balansera mikromineralerna. Låter självklart, men min erfarenhet är att många anser att en ”urhäst” klarar sig utan så mycket omvårdnad. :(

Var beredd på att kanske köpa en yngre häst, det är få fjordhästar till salu som är ridna. Det föds numera runt 80 individer/år, så det är en väldigt liten ras i Sverige.

hur är hovkvaliten?

Bensskabb förekommer ju men är inte vanligare på fjording än andra med samma mängd hovskägg.
Fång finns det en del, men inte mer (kanske snarare mindre?) än hos andra lika lättfödda raser.

Hur man löser lättföddheten? Så bra hö som möjligt (inte för mycket energi) så att man kan ge tillräckligt med strå för att inalla fall täcka ts behovet. Halm kan användas, men inte fri tillgång. Mina slukar halmen.
Slowfeed funkar bra för vissa, annars får man försöka berika födosök och ätande på de vis det är möjligt. Jag brukar slänga in sly att gnaga bark på, servera en del i små portioner i höbollar och liknande.

Håller nog med @Habina om hovkvalitet. Med rätt hovvård och foder är den bra, sedan finns väl allltid individuella variationer.

Vad de kan bära beror ju på vilken kroppsbyggnad den fjordingen har, nätt eller grövre osv, så det är svårt att svara på sådär.

Jag skulle säga att det bara ligger på individnivå, inte kroppsbyggnad.
Jag har sett grova fjordhästar som inte klarar av speciellt mycket vikt och nätta som klarat nästan vad som helst i vikt utan att röra sig annorlunda.

Men, ja, det är svårt att svara på.

Bensskabb förekommer ju men är inte vanligare på fjording än andra med samma mängd hovskägg.

Fast fjordingen har ju inte speciellt mycket hovskägg, till och med väldigt lite för att vara kallblod. Vissa har dock så man ska ju vara uppmärksam.
Personligen har jag inte hört om någon men är medveten om att det finns.

Fast fjordingen har ju inte speciellt mycket hovskägg, till och med väldigt lite för att vara kallblod. Vissa har dock så man ska ju vara uppmärksam.
Personligen har jag inte hört om någon men är medveten om att det finns.
Eikar hade tyvärr en gång. och han hade för att vara fjording relativt mycket hovskägg. Lyckades bli av med det men det var lite meck.
Sen lever tyvärr benskabb på hela kroppen, men mest på benen och förekommer även på halvblodshästar, men det är svårare att upptäcka och bli av med ju mer skägg det finns.

hur är hovkvaliten?

Sjukdomar: Det finns några dokumenterade eksemhästar och här kan man ana ärvbarhet. Fång är ganska ovanligt trots mycket överviktiga hästar. PPID och fång är ju kopplat till varandra och där är jag osäker, tror det är vanligare än bara fång.

Hovkvalitet: generellt väldigt bra. Några måndagsexemplar finns det. Min förra valack hade kex till hovar men det hör till undantagen. Inte bara foder utan andra faktorer är givetvis inblandande i hovkvaliteten.

Foder: Ett ständigt kämpande gällande ättid och mängd mat. Inget bete i vanlig bemärkelse och ständig koll på hullet.

Utetid: Jag har alla mina på box under vintertiden och min hästpartner har sina inne hela sommaren och vintern. Vi byter hästar med varandra hela tiden och ingen av dem har problem med att ändra innetid från 8 timmar per natt hos mig till nästan 12-14 timmar hos hästpartnern. Det beror på så mycket annat än innetid och utetid.

Allmänt: De är väldigt lättlärda, har ofta medfödd, fin, takt och är bäriga för sin ålder. Exemplet var när vi köpte vår hingst som 5-åring och hästpartnern fortfarande hade sitt halvblod som var 6 år. Partnern red båda hästarna för samma instruktör direkt efter varandra och efter ca 4-5 ggr sa hon: "Det märks att fjordingen är ett år äldre än halvblodet".
Det var ju precis tvärtom. Det kan sammanfatta lite hur snabbt de lär och bär sig.

Tungriden tänker jag också beror på individ och vem som rider/rider in hästen. Vi har två lata individer som också är relativt tungridna ibland. Vi har också två riktigt pigga killar och den ena är lättriden och härligt känslig medan den andra är något mittemellan alla, så nog är det individuellt, för de rids av samma personer.

Läste senaste protokollet från styrelsen om en enkät kring SM. Har ni svarat på den (ni som är medlemmar)?

Jag fyllde bland annat i att jag vill ha unghästchampionat för 6- och 7-åriga hästar. Hoppas det går igenom! Även om jag fortfarande vacklar kring att tävla.

Läste senaste protokollet från styrelsen om en enkät kring SM. Har ni svarat på den (ni som är medlemmar)?

Jag fyllde bland annat i att jag vill ha unghästchampionat för 6- och 7-åriga hästar. Hoppas det går igenom! Även om jag fortfarande vacklar kring att tävla.
Jag har inte fått nån enkät vad jag kan se, får kolla med min förening.

Pål är verkligen en helt underbar liten individ. Så olik alla jag haft tidigare, men han börjar bli mig så kär. Han står alltid vid grinden och väntar på mig när jag kommer. :heart

Vargtänderna är nu tagna, även om jag lutar åt att inte använda bett eller sidepull.

Idag tog vi oss en promenad, han tyckte det var så spännande med nya äventyr! Tyvärr rör han sig ingenting i lösdriften, så snart blir det flytt till annat ställe där han dessutom får mer anpassad mängd foder.

IMG_8190.webp

Liknande trådar

• Secret Easterbunny 2026
  • Bukes bokcirkel!
  • Secret Easterbunny 2025
  • Bäst i test (ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026