Det jag tänkte på är tex;
om det finns någon sjukdom som är vanlig hos rasen (ex fång, skabb, tumörer)?
funkar de (generellt alltså) att ha på box med 14 timmars hagtid?
hur är hovkvaliten?
något speciellt man ska tänka på med fodret?
Har tidigare bara haft svårfödda hästar, men får känslan av att fjordingar är lättfödda. Löser man det bäst med slowfeednät eller halm som komplement?
Min dotter är 10 år, så jag räknar med wtt jag utbildar och hon får mer skojrida
Sjukdomar: Det finns några dokumenterade eksemhästar och här kan man ana ärvbarhet. Fång är ganska ovanligt trots mycket överviktiga hästar. PPID och fång är ju kopplat till varandra och där är jag osäker, tror det är vanligare än bara fång.
Hovkvalitet: generellt väldigt bra. Några måndagsexemplar finns det. Min förra valack hade kex till hovar men det hör till undantagen. Inte bara foder utan andra faktorer är givetvis inblandande i hovkvaliteten.
Foder: Ett ständigt kämpande gällande ättid och mängd mat. Inget bete i vanlig bemärkelse och ständig koll på hullet.
Utetid: Jag har alla mina på box under vintertiden och min hästpartner har sina inne hela sommaren och vintern. Vi byter hästar med varandra hela tiden och ingen av dem har problem med att ändra innetid från 8 timmar per natt hos mig till nästan 12-14 timmar hos hästpartnern. Det beror på så mycket annat än innetid och utetid.
Allmänt: De är väldigt lättlärda, har ofta medfödd, fin, takt och är bäriga för sin ålder. Exemplet var när vi köpte vår hingst som 5-åring och hästpartnern fortfarande hade sitt halvblod som var 6 år. Partnern red båda hästarna för samma instruktör direkt efter varandra och efter ca 4-5 ggr sa hon: "Det märks att fjordingen är ett år äldre än halvblodet".
Det var ju precis tvärtom. Det kan sammanfatta lite hur snabbt de lär och bär sig.
Tungriden tänker jag också beror på individ och vem som rider/rider in hästen. Vi har två lata individer som också är relativt tungridna ibland. Vi har också två riktigt pigga killar och den ena är lättriden och härligt känslig medan den andra är något mittemellan alla, så nog är det individuellt, för de rids av samma personer.