Fjordingtråden

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 670
  • Visningar Visningar 66 228

Bukefalos 30 år!

Jag har klippt fjordman sen -93 och aldrig stött på nåt liknande… Just att den är så vansinnigt bred och samtidigt supermjuk…

Fick så fina bilder från en stallkompis och här ser ändå manen hyfsad ut. Men det är svårt att få till bågen och manen ramlar liksom fram mot öronen så fort den blir nån cm för lång. Jämfört med Ariels som började vippa lite vid 17 cm…

Visa bifogad fil 185605
Alltså dessa manar.
Jag har haft fjord i över 20år och tycker fortfarande inte jag kan klippa snyggt.
Eikar hade förvisso väldigt bred man och det känns som Y börjar få det med.
Kommer nog aldrig lära mig klippa snyggt...

Nu kommer årstiden då båda mina hästar är hundra procent fixerade vid gräs. Jag bor långt upp i landet och har precis börjat beta in dem - och det känns nästan fysiskt i mig hur mycket de längtar efter gräset de 23,5 timmar per dygn då de inte får beta. (Jag vet ju att väldigt många av er alla fjordingägare förmodligen känner samma sak - men man önskar så att man kunde förklara för dem varför det inte går att bara släppa lös dem.)

Jag plockar sly och ger, jag pytsar ut höet på fler portioner än vanligt, jag försöker på alla sätt underlätta - men gräslängtan är nästan hörbar.

Fick tillbaka träckprovet, för första gången behöver femåringen inte avmaskas :turd:🎉 Jag trodde att han var en sån häst som alltid skulle ha höga epg eftersom han är en sån dammsugare, men han kanske vuxit ur det. Känns skönt!

Fick äntligen till en bra exteriörbild på Pål. Han är nu i perfekt hull (lagom till att vi släpper på bete om två veckor…) men var nånstans hans långa fina hals tagit vägen är lite oklart. ;)

IMG_0364.webp

Fick äntligen till en bra exteriörbild på Pål. Han är nu i perfekt hull (lagom till att vi släpper på bete om två veckor…) men var nånstans hans långa fina hals tagit vägen är lite oklart. ;)

Visa bifogad fil 186023
Han är jättefin!

KL - hur gör ni med bete i sommar? Vore kul att höra om olika varianter. Det kommer inte att bli nåt helt bete för mina i sommar, eller jo, kanske väldigt sent. Det är trist för min äldre häst som fixar det och mår som allra bäst på bete, men det går helt enkelt inte med fjordingen. Det får bli olika varianter av stripbete och, längre fram, delar-av-dygnet-bete.

Han är jättefin!

KL - hur gör ni med bete i sommar? Vore kul att höra om olika varianter. Det kommer inte att bli nåt helt bete för mina i sommar, eller jo, kanske väldigt sent. Det är trist för min äldre häst som fixar det och mår som allra bäst på bete, men det går helt enkelt inte med fjordingen. Det får bli olika varianter av stripbete och, längre fram, delar-av-dygnet-bete.

Pål går ut drygt två månader på ett ganska stort bete. Han har då med sig sin bästis och släpps ihop med tre andra valacker som är kända för att leka mycket. Så min förhoppning är att det ska funka med bete för honom. I fjol var han fin i hullet (typ 5,5-6 på skalan) på bete då han lekte med andra unghästar.

Men funkar det inte blir det tyvärr sista sommaren med bete. Med funkar menar jag hur mycket går han upp i vikt. Lite rund om magen är helt okej, men jag vill inte behöva banta honom hela hösten, vintern och våren efteråt.

Pål går ut drygt två månader på ett ganska stort bete. Han har då med sig sin bästis och släpps ihop med tre andra valacker som är kända för att leka mycket. Så min förhoppning är att det ska funka med bete för honom. I fjol var han fin i hullet (typ 5,5-6 på skalan) på bete då han lekte med andra unghästar.

Men funkar det inte blir det tyvärr sista sommaren med bete. Med funkar menar jag hur mycket går han upp i vikt. Lite rund om magen är helt okej, men jag vill inte behöva banta honom hela hösten, vintern och våren efteråt.
Precis så blev det för min i fjol (han fyller fem år precis nu i dagarna). Tror att du är mer på hugget än vad jag var - jag köpte min som liten räk-tvååring och tänkte att "det blir ju jättebra med bete". Men nu blev det inte riktigt bra lägre.

Precis så blev det för min i fjol (han fyller fem år precis nu i dagarna). Tror att du är mer på hugget än vad jag var - jag köpte min som liten räk-tvååring och tänkte att "det blir ju jättebra med bete". Men nu blev det inte riktigt bra lägre.

Jag har ju haft fjordhäst sen -93 så jag har lärt mig vad som funkar och inte. ;) Pål är min nionde unghäst, ofta får det bra några år i början.

Men jag testade ju fri tillgång på hösilage på honom fast jag visste att det inte skulle funka i längden. Så man får prova sig fram, de är individer och ibland klarar de mer foder än man tror.

Pål går fö på 9 kg hösilage nu, vilket han enligt siffrorna inte borde funka på. Men han fortsätter att gå ner i vikt, så jag tror att de leker mer i hagen än jag räknat med. Vilket såklart är toppen! :)

Jag har ju haft fjordhäst sen -93 så jag har lärt mig vad som funkar och inte. ;) Pål är min nionde unghäst, ofta får det bra några år i början.

Men jag testade ju fri tillgång på hösilage på honom fast jag visste att det inte skulle funka i längden. Så man får prova sig fram, de är individer och ibland klarar de mer foder än man tror.
Jag har också alltid bara haft lättfödda hästar, men den här är något extra 😬 Det är så intressant att mina två är typ exakt lika stora och med liknande kroppstyp, men IC:n har en helt annan ämnesomsättning än fjordingen.

I vår har jag jobbat medvetet med att han ska vara i bättre kondition inför grässäsongen, men så mycket går det inte motionera honom att han kan gå på bete dygnet runt.

Nu är de ute i sommarhagen. Noterade 173 cm i bröstomfång innan. Det får bli målbilden till hösten. ;)

Tyvärr envisades de med att springa långt bort i hagen, så det blev inga bra bilder.

IMG_9452.webp

Jag kikar lite på anmälda till fjord-SM. Känns som det minskar med deltagande för varje år. Blir spännande att se hur många som kommer till Örebro nästa år när det är nerkortat.

Nu har inte anmälningstiden gått ut än, men fyra ekipage i hoppningen känns väldigt tråkigt. Iofs är åtta i allrounden glädjande!

Jag kikar lite på anmälda till fjord-SM. Känns som det minskar med deltagande för varje år. Blir spännande att se hur många som kommer till Örebro nästa år när det är nerkortat.

Nu har inte anmälningstiden gått ut än, men fyra ekipage i hoppningen känns väldigt tråkigt. Iofs är åtta i allrounden glädjande!
Knappt några från taffsnäs än? Det kanske droppar in snart.

Vet att Mariella har kvalat med sin ryttare men vet inte om de ska åka eller har anmält sig. Blir lite emotionell för fjord-SM 2026 var mitt mål.

Liknande trådar

• Secret Easterbunny 2026
  • Bukes bokcirkel!
  • Secret Easterbunny 2025
  • Bäst i test (ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?