Fjordingtråden

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 670
  • Visningar Visningar 66 231

Bukefalos 30 år!

Premiär för körning i veckan. :love: Idag körde jag hennes ponnykompis och då stod hon vid grinden efteråt och undrade när vi skulle ut igen.

IMG_6803.webp

Försöker sysselsätta mig själv i nervös väntan på besiktning av min nya fjordhäst.

Är det inte få starter på årets SM? Eller anmäler alla i sista stund? Tio startande i dressyren, åtta i hoppningen och fyra i allrounden? Bruksridningen har som vanligt många startande och brukskörningen har väl varit få ganska länge? Precisionskörningen har fortsatt många startande (14).

Eller är det för att det är långt nere i Sverige för andra året i rad?

Själv siktar jag på öppna klasser 2029 då unghästchampionat blir för tufft, vi får se hur det går. ;)

Försöker sysselsätta mig själv i nervös väntan på besiktning av min nya fjordhäst.

Är det inte få starter på årets SM? Eller anmäler alla i sista stund? Tio startande i dressyren, åtta i hoppningen och fyra i allrounden? Bruksridningen har som vanligt många startande och brukskörningen har väl varit få ganska länge? Precisionskörningen har fortsatt många startande (14).

Eller är det för att det är långt nere i Sverige för andra året i rad?

Själv siktar jag på öppna klasser 2029 då unghästchampionat blir för tufft, vi får se hur det går. ;)
Blev förvånad över att det är ihopslaget med nordisar, det är väl nytt?

Jag tror att det dels är avståndet, vilket syns på klubbarna som är anmälda, men jag undrar också om underlaget till deltagare finns? Men jag vet att de jag träffar i SUFF inte ens kommer åka som publik, de satsar på Grevagården istället eftersom de har hingstar att visa där.

Jag har redan tillbringat över 100 mil i bil i jakt på häst, annars kanske jag hade åkt och hejat på mina vänner. Blev så glad när jag såg att Selene Grönkulla var anmäld tex. Men nu finns varken ork eller pengar att åka. Får se om det blir Grevagården åtminstone, men det är tveksamt det med.

Jag tror det var så ifjol med. Men det är nog tur, det är alldeles för få startande. Kanske är det dags att bara ha SM vartannat år? Finns ingen arrangör för 2026 ännu.
Tveksam till att det blir fler starter om man kör vartannat år. För min del beror det på avståndet om jag åker eller inte, och tror inte jag är ensam om det.
Jag kollade antal startande dom senaste tre åren som jag varit med:
2023
20 st dressyr, 5 st allround, 7 st hopp.
2024
17 st dressyr, 10 allround, 9 hopp
2025
10 dressyr, 4 allround, 8 hopp.
Vet att det inte är så tuffa krav för att kvala, men man kanske ändå skulle sänka kraven/göra fler klasser öppna just för att få igång folket? Vore väldigt trist om man måste börja ställa in SM..

Tveksam till att det blir fler starter om man kör vartannat år. För min del beror det på avståndet om jag åker eller inte, och tror inte jag är ensam om det.
Jag kollade antal startande dom senaste tre åren som jag varit med:
2023
20 st dressyr, 5 st allround, 7 st hopp.
2024
17 st dressyr, 10 allround, 9 hopp
2025
10 dressyr, 4 allround, 8 hopp.
Vet att det inte är så tuffa krav för att kvala, men man kanske ändå skulle sänka kraven/göra fler klasser öppna just för att få igång folket? Vore väldigt trist om man måste börja ställa in SM..

Jag hoppas av själviska skäl att de ska ändra championaten så de går ett år senare. Tufft att kvala på våren när de är fem. :(

Men jag tror det är rätt många startande på öppna klasser, kanske ta bort kvalen helt i tex LE hoppning och LC dressyr. Eller nu blev jag osäker om det ens är kval till de klasserna…

Kruxet är väl inte bara färre startande dock, utan även färre som vill arrangera.

Men jag förstår att man har en smärtgräns på avstånd också, jag tror min ligger på 40 mil.

Jag hoppas av själviska skäl att de ska ändra championaten så de går ett år senare. Tufft att kvala på våren när de är fem. :(

Men jag tror det är rätt många startande på öppna klasser, kanske ta bort kvalen helt i tex LE hoppning och LC dressyr. Eller nu blev jag osäker om det ens är kval till de klasserna…

Kruxet är väl inte bara färre startande dock, utan även färre som vill arrangera.

Men jag förstår att man har en smärtgräns på avstånd också, jag tror min ligger på 40 mil.
Kanske lättare att få fler som vill arrangera om det är mer starter = mer pengar in? Samma med hederspriserna, kanske kan ta bort det kravet för att underlätta för arrangörerna? Då är det kanske lättare med fler kringklasser och bättre ekonomi..

Med tanke på hur det ser ut så tycker jag dom kunde ta bort kvalen, men om startfälten blir för stora så har dom med bäst resultat förtur.

Kanske lättare att få fler som vill arrangera om det är mer starter = mer pengar in? Samma med hederspriserna, kanske kan ta bort det kravet för att underlätta för arrangörerna? Då är det kanske lättare med fler kringklasser och bättre ekonomi..

Med tanke på hur det ser ut så tycker jag dom kunde ta bort kvalen, men om startfälten blir för stora så har dom med bäst resultat förtur.
Sen måste ju anläggningen fungera för alla grenar. Här i Uppsala finns ingen som gör det samt har uppstallning. Närmaste skulle jag säga är Berga (där suff arrangerat) och Hallsta eller Gävle Ponnyklubb.

Sen måste ju anläggningen fungera för alla grenar. Här i Uppsala finns ingen som gör det samt har uppstallning. Närmaste skulle jag säga är Berga (där suff arrangerat) och Hallsta eller Gävle Ponnyklubb.
Sant, inte så lätt att hitta den sortens anläggningar. Ska ju gärna finnas hyfsad plats för camping också så kräver ju en hel del. Men personligen tycker jag att det hade varit trist om man delade upp det, är ju så kul att se alla grenar/ekipage på samma plats.

Sant, inte så lätt att hitta den sortens anläggningar. Ska ju gärna finnas hyfsad plats för camping också så kräver ju en hel del. Men personligen tycker jag att det hade varit trist om man delade upp det, är ju så kul att se alla grenar/ekipage på samma plats.
Jag håller med, det är jättekul med allt samtidigt!

Jag håller med, det är jättekul med allt samtidigt!
För 10-15 år sedan arrangerades sm på min gammla gymnasieskola. Tänker att en sådan anläggning är bra att anordna på, där det finns permanenta stall och internat som användes för boende.

Liknande trådar

• Secret Easterbunny 2026
  • Bukes bokcirkel!
  • Secret Easterbunny 2025
  • Bäst i test (ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10