Fjordingtråden

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 670
  • Visningar Visningar 66 228

Bukefalos 30 år!

Vet att Mariella har kvalat med sin ryttare men vet inte om de ska åka eller har anmält sig. Blir lite emotionell för fjord-SM 2026 var mitt mål.

De är anmälda, men inte i nån SM-klass.

Jag har haft SM som mål så många år! 2018 var året vi nästan kom iväg, vi fick åka på föreningskvot i hoppningen. Men ett par månader innan backade jag ur, då jag inte tyckte vi var väl förberedda. Vilket var tur, för dels var det galet varmt hela den våren/sommaren och dels lyckades Ariel få en blödning bredvid senan och var konvalescent hela sommaren.

Men visst önskar jag att jag kunde rida SM nån gång iaf… Men tveksamt då jag inte vill ha bett i munnen på Pål.

Jag kikar lite på anmälda till fjord-SM. Känns som det minskar med deltagande för varje år. Blir spännande att se hur många som kommer till Örebro nästa år när det är nerkortat.

Nu har inte anmälningstiden gått ut än, men fyra ekipage i hoppningen känns väldigt tråkigt. Iofs är åtta i allrounden glädjande!
Vet du vilka klasser som kommer tas bort? Tänkte att WE som inte har SM-klasser borde ryka då men samtidigt lockar den ganska många starter..

Vet du vilka klasser som kommer tas bort? Tänkte att WE som inte har SM-klasser borde ryka då men samtidigt lockar den ganska många starter..

Nä, det enda jag läst i styrelseprotokollen (som är enda källan jag har, är inte aktiv längre) är att det ska kortas ner, kringklasser ska bort och det ska gå över tre dagar.

Samtidigt är ju J som är väldigt aktiv i Örebro en WE-ryttare, så vi får se hur de resonerar. :)

Nä, det enda jag läst i styrelseprotokollen (som är enda källan jag har, är inte aktiv längre) är att det ska kortas ner, kringklasser ska bort och det ska gå över tre dagar.

Samtidigt är ju J som är väldigt aktiv i Örebro en WE-ryttare, så vi får se hur de resonerar. :)
Är väl rimligt att ta bort lite kringklasser och bara köra SM-klasser om de behöver korta ned för att någon ska mäkta med att arrangera.
Trevligt med Örebro ändå. Lättare att åka och titta för mig.
Nog värt för mignatt försöka se till att vara ledig när det är.

Är väl rimligt att ta bort lite kringklasser och bara köra SM-klasser om de behöver korta ned för att någon ska mäkta med att arrangera.
Gör en dag mindre så stor skillnad? Är ju toppen om det gör att fler vill arrangera (och särskilt om det växlar plats i landet lite mer även om jag som skåning haft det bra senaste åren), men trodde inte det var det som det hängde på?

Gör en dag mindre så stor skillnad? Är ju toppen om det gör att fler vill arrangera (och särskilt om det växlar plats i landet lite mer även om jag som skåning haft det bra senaste åren), men trodde inte det var det som det hängde på?

Jag har iaf uppfattat det som att många tycker att fem dagar (man måste dit på onsdag för veterinärbesiktning torsdag, även om man startar fredag och söndag) blir för dyrt och jobbigt.

Men vi får se hur det blir i Örebro, det kanske inte blir nån skillnad alls i starter, generellt har ju alla starter gått ner om jag förstått ridsportförbundet rätt.

Alla funktionärer kanske inte kan ha ledigt många dagar och det kräver då fler engagerade

Fler dagar kostar mer i hyra av anläggning och boxar mm.
Jag räknade in detta i mäkta med.

Tycker du själv till exempel inte det är skillnad på att vara funktionär på något evenemang två heldagar en helg i stället för en?

Örebro hade ju varit kul (jag kommer därifrån), men attans, jag har ju ingen fjordhäst!

Kul om det blir Örebro! Då kommer jag försöka kvala om jag lyckas få rätsida på elen i transporten. Vi är ju aktiva i WE (lätt klass), bruksridning verkar inte heller svårt. Nästan som WE ju 🥳

Kul om det blir Örebro! Då kommer jag försöka kvala om jag lyckas få rätsida på elen i transporten. Vi är ju aktiva i WE (lätt klass), bruksridning verkar inte heller svårt. Nästan som WE ju 🥳

Det är redan bestämt att det blir Örebro 2027. Däremot oklart om det är fler klasser än SM-klasser + värmningsklasser för dessa. Eller om tex värmningsklasserna även är öppna för andra ekipage än de som rider SM.

Alla funktionärer kanske inte kan ha ledigt många dagar och det kräver då fler engagerade

Fler dagar kostar mer i hyra av anläggning och boxar mm.
Jag räknade in detta i mäkta med.

Tycker du själv till exempel inte det är skillnad på att vara funktionär på något evenemang två heldagar en helg i stället för en?
För mig funkar inte en heldag alls, men tre halvdagar går bra så är ju olika för alla. Fler dagar med fler klasser borde ge mer intäkter som täcker den extra hyran.
Blir det fler som vill arrangera om man skippar en dag är det ju bra att tävlingen överlever, men tycker det är synd om man tar bort möjligheten för dom som "bara" rider kringklasserna. Finns inte särskilt många rena fjordingevent annars så kul om man kan samla så många som möjligt när det väl sker.

Ikväll kom bilderna från fotograferingen. :love:

Det här är min favorit. Kommer bomba den här tråden med alla bilderna, men varannan dag (då jag lägger ut dem på insta så).

IMG_9587.webp

📷 Emma Eriksson

Pål gör en typisk Pål-grej. Undersöker vad sjutton det är för konstig människa på marken?

IMG_9586.webp

📷 Emma Eriksson

Såg att Efwas fantastiska Joker fått ännu två diplomston efter sig idag! Åh vad jag önskar mig en Jokeravkomma. Det är ju världens gosigaste kille, på god väg mot superelit nu. :love:

Fotografen ville att Pål skulle stå snett i dörröppningen, men det var ett nytt okänt ställe så Pål blev ängslig och stressad. Jag avbröt men det blev ändå några fina bilder därifrån.

IMG_9584.webp

📷 Emma Eriksson

Går de på bete nu?

KL: igår gjorde jag det - tvättade häst! Med tvättsvamp och vattenkanna, och lite hjälp av gröngräset, gick det riktigt bra. Nu är han ljusbrunblack igen 😅

Facit för mig blev att Pål inte alls klarade av betet. De roliga lekfarbröderna bara jagade bort honom och hans bästis, så det fick bli egen hage för dem = mycket mindre rörelse. Pål har inte blivit jättetjock, men däremot har han fått en väldig hängbuk. Så tyvärr får jag ge upp tanken på bete med honom.

Hur går det för dig?

Facit för mig blev att Pål inte alls klarade av betet. De roliga lekfarbröderna bara jagade bort honom och hans bästis, så det fick bli egen hage för dem = mycket mindre rörelse. Pål har inte blivit jättetjock, men däremot har han fått en väldig hängbuk. Så tyvärr får jag ge upp tanken på bete med honom.

Hur går det för dig?
Vad trist att det inte funkade. Bra ändå att det finns alternativ, och att han får gå med sin bästis!

Mina har stripbetat sig fram genom vinterhagen och stödfodrats med hö ända fram till några dagar sedan. Nu går de i hela vinterhagens gräsdel och får inte hö längre, men jag har inte släppt dem "på bete"/i sommarhagen än. Tror att de ska få gå där halva dygnet från typ mitten av den här veckan.

Jag har aldrig släppt på bete så här sent förut, men det känns helt rätt. Fjordingen är i så mycket bättre hull än i fjol, och det är ju inte så att den äldre hästen lider av tillvaron heller, även om han klarar vanligt bete.

Vad trist att det inte funkade. Bra ändå att det finns alternativ, och att han får gå med sin bästis!

Mina har stripbetat sig fram genom vinterhagen och stödfodrats med hö ända fram till några dagar sedan. Nu går de i hela vinterhagens gräsdel och får inte hö längre, men jag har inte släppt dem "på bete"/i sommarhagen än. Tror att de ska få gå där halva dygnet från typ mitten av den här veckan.

Jag har aldrig släppt på bete så här sent förut, men det känns helt rätt. Fjordingen är i så mycket bättre hull än i fjol, och det är ju inte så att den äldre hästen lider av tillvaron heller, även om han klarar vanligt bete.

Men så toppen att det gick att göra så och att bägge är nöjda. :) Jag tror man får vara lite pragmatisk med lättfödda hästar, även om de bara får lite gräs så är det iaf bättre än att bli tjocka och kanske sjuka.

Nu har jag lusläst styrelseprotokollen och det är väldigt oklart kring SM 2027 inser jag. Det här är allt jag hittat:

9 mars 2025
§ 12 SM 2026 Det har inkommit ett förslag på att minska klasserna inför ett eventuellt arrangerande SM 2026. Och att Unghästchampionatet arrangeras på söndagen på hingstpremieringshelgen 2026. BESLUT: Att bjuda in förslagshållaren till nästa ordinarie styrelsemöte och berätta om det till tänkta upplägget.

18 maj 2025

§ 4. SM 2026 Johan Lundberg Larsson Johan Lundberg-Larsson informerade om Örebros tankar om hur de vill arrangera SM 2026. De önskar hålla ett minde arrangemang i storlek med gamla Riks-tävlingarna fredag-söndag. Det diskuterades kring olika tankar kring att bl.a. ta bort unghästklasser och vissa öppna klasser men arrangera WE. Tävlingskommittén fick i uppgift att se över reglerna och se om man eventuellt kan ge dispens från bestämmelser för att ha ett mindre arrangemang och Johan pratar med sin förening om hur de kan lösa en bra organisation att få med det mesta. Beslut: TK, Matilda Fagerlind, Peter Brandts, Johan Lundberg-Larsson ska ha möte framöver för att diskutera SM:s framtid.

12 juni 2025

§ 5. SM 2026 Örebro kan tänka sig att ta SM men i så fall utan vissa klasser i mindre format och vill ha besked sista Juni. Kiladalens Lantliga Ryttarförening har anmält intresse ihop med någon lokalföreninng. NSFF och HFK kan tänka sig att arrangera igen. Beslut: Att Kiladalen I första hand får arrangera, I annat fall kör NSFF/HFK tillsammans igen.

3 aug 2025

§ 6 – SM 2026 och 2027 SM 2026 v 29 i Björkbäck och arrangör Norra Skåne FF, SFF tackar för erbjudandet. SM 2027 är diskussionen igång med Östergötlands FF och Jönköpings Läns Kusksällskap. BESLUT: Att Norra Skånes FF arrangerar SM 2026

Så om jag tolkar det hela rätt har man helt släppt Örebro för 2027? Jag har läst alla protokoll fram till maj i år, men efter 3 augusti 2025 nämns inte SM mer än att det släppts ett nytt TR och lite kring utställningen som hålls. Så jag får backa på att Örebro har SM 2027 och så får vi se vad som sägs efter detta SM.

Liknande trådar

• Secret Easterbunny 2026
  • Bukes bokcirkel!
  • Secret Easterbunny 2025
  • Bäst i test (ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat