Fjordingtråden

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 670
  • Visningar Visningar 66 228

Bukefalos 30 år!

Nu har anmälan till hingstpremieringen stängt. Jag kommer inte kunna åka i år och jag känner allt mindre lust att åka öht. Oklart om det är för att jag blivit bekväm på äldre dar eller för att skitsnacket blivit allt värre.

Nån som ska dit eller vill säga nåt om de anmälda hingstarna?

Jag träffade Drabant och Granit i fjol, så det ska bli spännande att se hur det går för dem. Bruksprovshingstarna är ovanligt många, även flera som visats tidigare men inte blivit godkända.

Av tvååringarna i övrigt är Lovve lite rolig med Abbe som pappa, dessutom grå.
Så trist att skitsnacket blir värre! Jag hade nån naiv förhoppning om att det kanske börjar bli lite snällare kultur i hela hästvärlden (fast jag kan ha jättefel, jag är mest i min egen hästvärld som består sv typ mig).

Nu har anmälan till hingstpremieringen stängt. Jag kommer inte kunna åka i år och jag känner allt mindre lust att åka öht. Oklart om det är för att jag blivit bekväm på äldre dar eller för att skitsnacket blivit allt värre.

Jag träffade Drabant och Granit i fjol, så det ska bli spännande att se hur det går för dem. Bruksprovshingstarna är ovanligt många, även flera som visats tidigare men inte blivit godkända.

Vad för skitsnack? Tydligen legat under en sten....😳

Vad för skitsnack? Tydligen legat under en sten....😳

Ja, det snackas ju skit om allt och alla. Jag har fått höra en massa om mig själv från en bekant och det har även pratats om andra personer till mig. Min förhoppning om att vi strävar mot samma mål med aveln är grusad och jag är rätt less på allt där man försöker snacka ner andras uppfödningar/hingstar. :(

Ja, det snackas ju skit om allt och alla. Jag har fått höra en massa om mig själv från en bekant och det har även pratats om andra personer till mig. Min förhoppning om att vi strävar mot samma mål med aveln är grusad och jag är rätt less på allt där man försöker snacka ner andras uppfödningar/hingstar. :(

Fy fan så fula folk är många gånger alltså 🫩😡

Planerar att åka dit.
Jag älskar den mörka misblacka färgen på Yoldias Gråsärk, men han uppfyllde ju inte kraven förra året.
Han har dessutom trevligt temperament, men har mest sett på hemmaplan.

I övrigt har jag inte hunnit kolla så mycket än...

Ser att Ys pappa Gandhi ska sundhetskontrolleras i alla fall. Han är jag ju lite svag för eftersom han är Ystras pappa. Hon verkar ha fått en del rörelser från honom.

Granit och Kotens Canyon ska bli kul att se också.

Senast ändrad:
Lite lek i paddocken. Helt otroligt vad hon utvecklats på bara ett halvår och då har vi inte gjort mycket. Igår testade jag löslongering första gången, hon har sett lite hur Halle gör och ville såklart försöka hon med. Bommar som redan låg i paddocken trava hon över också helt själv, det enda jag ville var att hon skulle lyssna på framåtljud från mig.

Hon har mer luftiga steg än vad Halle har så tror och hoppas på att hon också blir en fin dressyr/WE häst om några år. Nu på bild är hon endast 15 månader gammal.
IMG_3003.webp

Tog en "äventyrstur" idag med min femåring, en runda som han aldrig ens gått med sällskap av den äldre hästen men som jag längtat efter att rida. Det hade inte varit tänkbart ens för ett år sen, men idag gick det fint (även om han var mycket skeptisk till vissa stenblock). Jag tror att han kommer bli en så himla fin, klok och trygg ridhäst vad det lider. Han är ju en grundtrygg typ, men är också tuff och med mycket egen vilja, så vi har varit oense en del under hans tonår. Samma egenskaper som varit utmanande känns dock också toppenbra att bygga på.

Nu med katalogen framför mig lägger jag till Kotens Canyon vars pappa Kotens Carp bara fått fyra avkommor. Är dessutom väldigt svag för Carps stam i övrigt, en riktig nostalgistam för mig. Tex var jag snubblande nära att köpa hans mormor Rohirrim 2007…

Prästorps Gullvin vore skoj att se i fortsatt avel, hade gärna norpat åt mig en avkomma med rätt möderne.

Lite kul också med några utlandsfödda med lite annan stam, som Tinno.

Liknande trådar

• Secret Easterbunny 2026
  • Bukes bokcirkel!
  • Secret Easterbunny 2025
  • Bäst i test (ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?