Fri tillgång på halm

Jag håller med om att grovfodergivan är liten och hade försökt ge så mycket halm som möjligt, så mycket som den äter på ett dygn. Helst även i hagen så fort det inte finns gräs att pilla med.

Hoppa ni får tag i bra halm snabbt!
 
Jag håller med om att grovfodergivan är liten och hade försökt ge så mycket halm som möjligt, så mycket som den äter på ett dygn. Helst även i hagen så fort det inte finns gräs att pilla med.

Där har vi tyvärr ett annat problem. Hon blir dålig i magen om hon fodras i hagen när det är blött och lerigt. De flesta andra hästarna äter inte halm eller hösilage som blivit smutsigt, men hon bryr sig inte. Så då får hon i sig en massa skit. Fodra i något har inte hjälpt, spill hamnar ju alltid utanför och hon städar.

Hoppa ni får tag i bra halm snabbt!

Ja, ska ta upp på måndag att jag vill öka mängden, så får vi se om de kan få tag på mer till ridskolan eller om jag behöver köpa in separat.
 
Där har vi tyvärr ett annat problem. Hon blir dålig i magen om hon fodras i hagen när det är blött och lerigt. De flesta andra hästarna äter inte halm eller hösilage som blivit smutsigt, men hon bryr sig inte. Så då får hon i sig en massa skit. Fodra i något har inte hjälpt, spill hamnar ju alltid utanför och hon städar.



Ja, ska ta upp på måndag att jag vill öka mängden, så får vi se om de kan få tag på mer till ridskolan eller om jag behöver köpa in separat.
Men kan ni inte fixa en hage som inte är lerig?
 
Vi fick in en stor bal havrehalm i måndags, så nu ska vi testa att byta ut en del hö mot dubbelt så mycket halm. Frukost ute hade de visst testat under förra veckan, men då blir hon bortjagad. Ska testa ihop med ett par andra ston istället, för att se om det finns någon chans att hon kan äta ute så länge det inte är alltför blött.
 
Vi fick in en stor bal havrehalm i måndags, så nu ska vi testa att byta ut en del hö mot dubbelt så mycket halm. Frukost ute hade de visst testat under förra veckan, men då blir hon bortjagad. Ska testa ihop med ett par andra ston istället, för att se om det finns någon chans att hon kan äta ute så länge det inte är alltför blött.
Ville bara säga att du verkar väldigt mån om din häst :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
396
Senast: Elo
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp