Fri tillgång på halm

Hon ska ju inte rulla fram heller, är som sagt lättfödd. Och inte stor för att vara häst idag, ca 154 cm och väger runt 480 kg.
Självklart ska hon inte rulla fram men är hästen som du beskriver det så får man byta hö så det passar hästen bättre så att den kan få mer ättid. 10 kg är ”ingenting” i ättid för en storhäst. Hennes mankhöjd har ingenting med antalet kg hon bör äta.
 
10 kg HÖ är väl inte lite på en 480-kgs häst, det är skillnad om det är hösilage.

Ska kika på de andra svaren sen, kom precis från en hundutställning. Men jag får korrigera mig här, det är hösilage. Ska ta reda på analysen på måndag.

Viktmässigt var hon överviktig efter betesvilan, gick ner ner under augusti då arbetet började och i september när de gick kvar ute fastän det inte var så mycket gräs kvar. Har hört mig för med flera mer kunniga och de tycker hennes hull är lagom nu. Med tanke på hennes historik med frambenshältor är övervikt alltid lite oroande.

Hon arbetar inte särskilt hårt skulle jag nog vilja säga. Jag rider 30-45 minuter tre gånger i veckan, där ett pass är för tränare och då extra intensivt. Tre dagar i veckan går hon 1-2 lektioner på antingen 45 eller 60 minuter, ganska många av dessa lägre grupper.
 
Självklart ska hon inte rulla fram men är hästen som du beskriver det så får man byta hö så det passar hästen bättre så att den kan få mer ättid. 10 kg är ”ingenting” i ättid för en storhäst. Hennes mankhöjd har ingenting med antalet kg hon bör äta.

Nä men hennes vikt har det...

Hur får du ihop en foderstat med max 52MJ och 10kg hö?

Kokar du höet? Lakar ur det i flera dygn? Är det fjolfjolårshö som stått ute och blivit urlakat av regnet?

Är det blött hösilage är det såklart görbart med 10kg (typ 60% ts). Men inte med hö.

För att foderstaten ska hålla med 10kg grovfoder behöver hösilaget innehålla ca 5MJ/kg. Inte så vanligt, men det kan nog finnas, speciellt om det är rejält blött.
 
Självklart ska hon inte rulla fram men är hästen som du beskriver det så får man byta hö så det passar hästen bättre så att den kan få mer ättid. 10 kg är ”ingenting” i ättid för en storhäst. Hennes mankhöjd har ingenting med antalet kg hon bör äta.
Är det hö så är det ju över 1,5kg ts per 100 kg häst. Så inte ens i närheten av vad minsta rekommendation som är 1,2 kg ts per 100kg häst.
 
Fick svar redan:
IMG_61941.jpg
 

Så det är alltså ett hösilage, med 40% vatten. Då är det inte så tokigt med 10kg i givan.

Sjysst kvot också, hennes grundbehov av protein är täckt. Du kan byta ut 1-2kg till halm, eller prova ge 1-2kg halm utöver givan, utan att behöva krångla med extra protein.

Jag hade kanske börjat kolla på övriga stressfaktorer bakom hennes mathets. Kan hon få gå i en bättre (större och intressantare) hage, med snällare kompisar?
 
Så det är alltså ett hösilage, med 40% vatten. Då är det inte så tokigt med 10kg i givan.

Sjysst kvot också, hennes grundbehov av protein är täckt. Du kan byta ut 1-2kg till halm, eller prova ge 1-2kg halm utöver givan, utan att behöva krångla med extra protein.

Tack, ska testa det. :)

Jag hade kanske börjat kolla på övriga stressfaktorer bakom hennes mathets. Kan hon få gå i en bättre (större och intressantare) hage, med snällare kompisar?

Hagutbudet är tyvärr väldigt begränsat på höst & vinter. Vi har testat lite olika flocksammansättningar genom åren, men när vi väl hittade ett sto som hon inte flyttade sig för så fort den tittade åt henne så jagade hon istället runt det stoet.

Jag tror en del är vana, tyvärr. När jag köpte henne och hon flyttade från spilta i ridskoledelen till det lilla privatstallet blev hon lugn kring maten ett tag, men sen så kom det tillbaka. Inte lika mycket som förut, men ändå tydlig vakt av maten.

Det som är lättast att testa på kort sikt är mer halm, på lite längre sikt pratar vi om att ev sätta upp ligghall i en eller två av hagarna så några stycken hästar kan gå ute året om.
 
Jag förstår att hon hinner äta upp sin mat snabbt. Hennes frukostgiva tex är ju väldigt liten när man tar hänsyn till hur mkt vatten det är i fodret. Kan nog vara bra att blanda in halm i alla mål, även det hon får i hagen nu.

Har du testat än att lägga in en större halmgiva i boxen för att se hur mkt hon äter?😊
 
Jag förstår att hon hinner äta upp sin mat snabbt. Hennes frukostgiva tex är ju väldigt liten när man tar hänsyn till hur mkt vatten det är i fodret. Kan nog vara bra att blanda in halm i alla mål, även det hon får i hagen nu.

Jo, det är sant att frukosten är liten. Tanken från ridskolans håll är att när hästarna får det innan de går ut så ska det inte ta alltför lång tid innan alla har ätit upp så att de kan släppas ut. Annars får de ju så kort tid ute. :)

Har du testat än att lägga in en större halmgiva i boxen för att se hur mkt hon äter?😊

Nej, inte än. Men det var därför jag undrade över hur mycket halm en häst kan tänkas äta på en dag om man vill ge något som liknar "fri" tillgång. :) Jag ska absolut se till att öka på det, bara vi får tag på mer halm. Det var tydligen inte så lätt.
 
Jo, det är sant att frukosten är liten. Tanken från ridskolans håll är att när hästarna får det innan de går ut så ska det inte ta alltför lång tid innan alla har ätit upp så att de kan släppas ut. Annars får de ju så kort tid ute. :)
Utfodringsrutiner är en av de allra viktigaste sakerna för hästars välmående och man måste ju prioritera iaf att ha någon slags vettig lägstanivå. Det låter helt galet att ridskolan inte har bättre fodringsrutiner än såhär.
Klart att man vill att hästarna ska ha sin utetid, men man vill ju inte att det ska ske på bekostnad av deras maghälsa och stressnivå.

Jag skulle ändrat dina givor så att hon fick 3 kg frukost, 3 kg lunch och 4 kg kväll. Jag tycker 10 kg är jättelite egentligen när det är blött hösilage men med fri tillgång på halm kanske det ändå duger.

Skulle antingen lagt till halm på varje giva eller lagt in en större mängd en gång varje dag som räcker hela dygnet. Jag hade velat vara säker på att halmen verkligen räcker hela natten för att kompensera för att hon får så kort ättid på morgonen. Har hon ätit halm där de tidiga morgontimmarna så klarar sig magen bättre med en så liten frukost jämfört med nu när hon troligen står på tom mage väldigt länge.

När hon sen kommer in från hagen och har stått i flera timmar utan mat behöver du se till att hon har foder som räcker iaf till tidig kväll så att hon inte behöver stå så länge hungrig innan det är kvällsmat.

Nej, inte än. Men det var därför jag undrade över hur mycket halm en häst kan tänkas äta på en dag om man vill ge något som liknar "fri" tillgång. :) Jag ska absolut se till att öka på det, bara vi får tag på mer halm. Det var tydligen inte så lätt.
Ok, hoppas du får tag i det snart. Annars hade jag bytt stall omedelbart. Det hade jag personligen redan gjort iofs för det verkar vara riktigt dåligt kring foder och rutiner men har fattat det som tidigare att du verkligen inte vill flytta henne..
 
Utfodringsrutiner är en av de allra viktigaste sakerna för hästars välmående och man måste ju prioritera iaf att ha någon slags vettig lägstanivå. Det låter helt galet att ridskolan inte har bättre fodringsrutiner än såhär.
Klart att man vill att hästarna ska ha sin utetid, men man vill ju inte att det ska ske på bekostnad av deras maghälsa och stressnivå.

Jag vill egentligen inte ge mig in i den här diskussionen igen, men jag upplever inte att vi har andra hästar som mår dåligt av det. Hon är en av dem som äter upp sin frukost snabbast.

Ok, hoppas du får tag i det snart. Annars hade jag bytt stall omedelbart. Det hade jag personligen redan gjort iofs för det verkar vara riktigt dåligt kring foder och rutiner men har fattat det som tidigare att du verkligen inte vill flytta henne..

Nej, det är inte aktuellt. Det stöd jag får där är en förutsättning för att jag ska kunna ha häst.
 
Jag vill egentligen inte ge mig in i den här diskussionen igen, men jag upplever inte att vi har andra hästar som mår dåligt av det. Hon är en av dem som äter upp sin frukost snabbast.



Nej, det är inte aktuellt. Det stöd jag får där är en förutsättning för att jag ska kunna ha häst.
Det spelar ju ingen roll hur de andra hästarna mår? Det viktiga är om stallets rutiner funkar för att DIN häst ska må bra.
Nu tror jag visserligen inte att de andra hästarna mår toppen heller med dessa rutiner, men oavsett så ligger ju det utanför frågan.
Har du otur får din häst magsår, eller om hon redan har magsår och att de problem du upplever är en följd av det.

Men hoppas du får tag på halm så att du kan göra tillvaron iaf dräglig för din häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
614
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp