Fler "krävande" jobb?

Men om lastbilschaufförer ofta blir bötfällda för någon minut sena raster... är inte det ett excellent argument för stränga regler och att efterlevnaden kontrolleras minutiöst.

Tanken bakom: Jag misstänker att lagarna är skrivna så att man måste rasta med maximalt en viss period emellan. Då innebär frekventa böter att chaufförerna (och/eller deras uppdragsgivare) tänjer så mycket som möjligt på regelverket för att maximera körtiderna och minimerar vilotiden. Och regelverket är till för att om möjligt säkerställa att lastbilschaufförer inte ska vara för trötta och köra ihjäl sig och andra :yuck:

Ja, generellt brukar det ju vara så att sköter branschen sig så är det få detaljregler.

I och sig är jag inte förvånad att tråden spårade ur så snabbt, som vanligt misstolkas text och det egentliga budskapet når inte fram hur väl det än är formulerat.
Att det började som en nyfiken oskyldig fråga, som sedan urartade helt och börjar handla om något helt annat än ursprungsfrågan.
Hade det gått att ta det i tal hade det inte skett några missförstånd. Nu är det som det är och jag orkar inte rädda det sjunkande skeppet, det blir bara värre.

Okej några mer konkreta exempel jag har i min umgängeskrets:
- kompis jobbar i teknikaffär, varit med om rån.
- kompis jobbar som personlig assistent, är med om flertalet akuta situationer där hen är direkt ansvarig för brukarens liv.
- kompis(ar) jobbar på bandet på Volvo, varje misstag kostar företaget mängder med pengar.
- kompis är socionom, jobbar på skyddat boende för kvinnor. Måste se till så att kvinnorna i fråga är trygga i ofta extrema situationer.
- fd kollegas partner jobbar med ungdomar som är i riskzonen för att gå med i terroristorganisationer.
- volontärkollegor jobbar på (olika) HVB-hem. Tar hand om extremt traumatiserade ungdomar.
- kompis är jurist, jobbat som handläggare på Migrationsverket. Säger sig självt att hens arbete direkt påverkar liv.

I och sig är jag inte förvånad att tråden spårade ur så snabbt, som vanligt misstolkas text och det egentliga budskapet når inte fram hur väl det än är formulerat.
Att det började som en nyfiken oskyldig fråga, som sedan urartade helt.
Hade det gått att ta det i tal hade det inte skett några missförstånd. Nu är det som det är och jag orkar inte rädda det sjunkande skeppet, det blir bara värre.
Du tror inte att det kan vara så att andra kanske har andra erfarenheter än dig? Vi är rätt många som arbetar inom transportbranschen på olika sätt.

Att det började som en nyfiken oskyldig fråga, som sedan urartade helt och börjar handla om något helt annat än ursprungsfrågan.

Tråden har inte spårat ur bara för att du inte får medhåll.

Jag vill bara veta vad för andra branscher som är lika "krävande", men inte läst några konkreta svar, mest svävande svar.
Om du tycker jag är nedlåtande är det för att du tolkar in det, men jag skriver inte med den inställningen i alla fall. :)
Jag har en kompis som har världens mest krävande jobb där det avgörandet ligger på 1/1000 dels sekund och det är sprängare. Tänder man fel så kan man inte ångra sig. Han skulle vara glad för en hel minut

Jag tycker fortfarande att där är inget problem med tiderna om där är vettig planering - men det är då skit när transportledaren frågar en om man är dum i huvudet när man hävdar att det inte går att teleportera lastbilen.

Tiderna och det är inte felet i isig - det är ett resultat av att det körs maxat in i kaklet vilket dessutom är ett slöseri med pengar så det står härliga till! Det är märkligt att åkarna har råd med så mycket övertid och allt vad det drar med sig med stress och sönderkörda fordon.

Bristyrke - jo tjena! Bara för att där är så mycket bristande arbetsmiljö så alltfärre vill jobba med det, så är det praktiskt för branschen att skrika om att staten ska utbilda fler - i stället för att förbättra villkoren.

Jag har en kompis som har världens mest krävande jobb där det avgörandet ligger på 1/1000 dels sekund och det är sprängare. Tänder man fel så kan man inte ångra sig. Han skulle vara glad för en hel minut
Ja jisses sprängarna, där kan vi prata om krävande jobb... :crazy: Kunna räkna ut hur marken kommer att bete sig, borra på rätt ställen, vara säker på att alla laddningarna tar osv. Jag är inte det minsta intresserad av yrket men är facinerad när de kommer och utför det på en av våra arbetsplatser.

Jag tycker fortfarande att där är inget problem med tiderna om där är vettig planering - men det är då skit när transportledaren frågar en om man är dum i huvudet när man hävdar att det inte går att teleportera lastbilen.

Tiderna och det är inte felet i isig - det är ett resultat av att det körs maxat in i kaklet vilket dessutom är ett slöseri med pengar så det står härliga till! Det är märkligt att åkarna har råd med så mycket övertid och allt vad det drar med sig med stress och sönderkörda fordon.

Bristyrke - jo tjena! Bara för att där är så mycket bristande arbetsmiljö så alltfärre vill jobba med det, så är det praktiskt för branschen att skrika om att staten ska utbilda fler - i stället för att förbättra villkoren.
Det är lätt att tro att du har rätt, med tanke på hur ofta man har en asstressad lastbil i röven bara för att man håller hastighetsbegränsningen.

Ett tips i all välmening är att du då ställer frågan annorlunda.
Fråga- vad är svårt i ert jobb? Vad måste ni ha koll på angående lagar etc
Samt berätta vad som är svårt i ditt.

Men du skriver att "du undrar om det finns andra jobb som är lika krävande som ditt?" " Du måste ha koll på saker som de som jobbar inom industri, kontor, affär inte måste ha koll på. "

Så ja.. jag tycker inte det är trevligt skrivet. Det blir en värdering. Så mitt tips till dig är att se över hur du skriver och tex istället skriver som mitt första exempel ovan.

Det är lätt att tro att du har rätt, med tanke på hur ofta man har en asstressad lastbil i röven bara för att man håller hastighetsbegränsningen.

Det var mer regel än undantag nu när jag var söderöver och jobbade (åkte 50:an). Det "bästa" var tradaren som TUTADE på mig att köra om en annan tradare där det var dålig sikt och dessutom mörkt och snöglopp :meh:

Legitimationsyrkena har alla författningar (regelverk) att lyda under. T ex denna som gäller för farmaceuter: https://lakemedelsverket.se/upload/lvfs/HSLF-FS/HSLF-FS_2016_34.pdf
Vi riskerar i första hand inte böter utan att bli av med legitimationen, och kan dömas till brott enligt brottsbalken för saker vi gör i vår tjänst.
Är det sådant du menar?
Böter kan arbetsgivaren sedan drabbas av för att vi gör avsteg från regelverk mot t ex TLV, gör felaktiga utbyten (kan handla om 50 öre per förpackning) men de är inte personliga utan på företagsnivå.

Angående böter för "små" förseelser så riskerar varje åklagare tjänstefelsansvar och därmed inte bara böter utan offentlig uthängning om en häktningsframställan ges in kl 12.00.10 i stället för 11.59.59 tredje dagen efter anhållandet. Eller om ett åtal kommer till tingsrätten kl 11.00.05 i stället för 10.59.59 på sista häktningsdagen.

Men någonstans måste ju gränsen dras. Skulle det gå an att slira en minut, så varför inte två? Eller fem? Det är ju ändå så lite? Men som sagt i den bästa av världar så ska det ju finnas marginal både för åklagare och lastbilschaufförer så att man inte tvingas dansa på slak lina varje deadline - och gör det inte så, så är det inte reglerna i sig som är fel - utan de yttre förutsättningarna som arbetsgivaren ger för att klara av att hålla dem.

Det var mer regel än undantag nu när jag var söderöver och jobbade (åkte 50:an). Det "bästa" var tradaren som TUTADE på mig att köra om en annan tradare där det var dålig sikt och dessutom mörkt och snöglopp :meh:

Nit till lite så de får bromsa - säkert nån sån som har lasten osurrad med (bara mina förutfattade meningar om de som jag inte ser som kollegor).

Nit till lite så de får bromsa - säkert nån sån som har lasten osurrad med (bara mina förutfattade meningar om de som jag inte ser som kollegor).

Eftersom min bil hade stannat/minskat hastighet snabbare än lastbilen kändes det som en väldigt dum sak att göra. Och ja, den låg så pass nära att det var en risk för att den inte hade stannat/saktat ner innan den körde in i mig. Jag föredrar att kunna se regskylten på den som ligger bakom mig :meh:

Oftare än du tror skulle jag tro.
Det händer om man blir stoppad eller får en revision och en sådan får man förr eller senare .Dom flesta åkare häromkring har fått revisioner och det är inte så att man behöver dragit över en minut idag utan det kollas långt bak i tiden då man laddar ur sina färdskrivare och det lagras så myndigheterna har tillgång till uppgifterna och på ett år kan det bli många minuter man drar över eller gör fel så böterna blir dryga åt både föraren och företaget och i värsta fall mister man trafikrillståndet

Ett tips i all välmening är att du då ställer frågan annorlunda.
Fråga- vad är svårt i ert jobb? Vad måste ni ha koll på angående lagar etc
Samt berätta vad som är svårt i ditt.

Men du skriver att "du undrar om det finns andra jobb som är lika krävande som ditt?" " Du måste ha koll på saker som de som jobbar inom industri, kontor, affär inte måste ha koll på. "

Så ja.. jag tycker inte det är trevligt skrivet. Det blir en värdering. Så mitt tips till dig är att se över hur du skriver och tex istället skriver som mitt första exempel ovan.
Enligt reglerna här behöver du inte skriva detta för det är tillåtet att ha egna åsikter och man ska inte tala om hur andra ska skriva eller formulera sig. Gillar man inte tråden så låt bli och kommentera då

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 412
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 285
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 833
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka