Fler olyckor utan spö

Sv: Fler olyckor utan spö

Varför går det bra i Norge?

Fast det är en sanning med modifikation att det skulle funka bra i Norge.
Drivningen i Norge är väldigt ful och där rycks det väldigt i munnen när kuskarna driver med tömmen, som ju är fastsatt i munnen på hästen.

Att vinkla fram en pisk är väl att jämföra med en skänkel och är enligt mig betydligt bättre sätt att driva än med töm.

This is the most stupid shit I've ever heard.

Snacka om att rida på smärta.

:confused:

Nej tvärtemot däremot om en stark häst inte rids framåt för att släppa så rider man på smärta för då handlar det enbart om dragkamp.

Varken bett eller sporrar skall ge någon smärta om de används korrekt, fel använt kan allting ge smärta.

Fast det är en sanning med modifikation att det skulle funka bra i Norge.
Drivningen i Norge är väldigt ful och där rycks det väldigt i munnen när kuskarna driver med tömmen, som ju är fastsatt i munnen på hästen.

Att vinkla fram en pisk är väl att jämföra med en skänkel och är enligt mig betydligt bättre sätt att driva än med töm.

Har dom mycket munskador där?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4826028

Citat från artikeln: Därför föreslås att all användning av spö i syfte att driva på hästen ska bli förbjudet i samtliga ridsporter, såväl tävling som träning.

Därav mina tidigare inlägg, vad jag förstår är det inte bara travet som drabbas av spöförbudet så detta är väldigt aktuellt inom hela hästsporten, kanske framför allt ridsporten som inte haft så tydliga regler kring detta tidigare? Reglerna har i alla fall inte följts särskilt väl.

Det är en väldigt svår fråga, tycker jag. Jag håller med om att man verkligen borde utbilda personalen på ridskolor inom sånt här, bara hur man ska behandla en häst. Vilket är, med lika mycket respekt som du vill ha av den. Enligt mig. Jag tycker att det är väldigt sorgligt att folk använder spön för att åsamka hästen smärta, istället för att använda den som ett hjälpmedel och förtydligande. När jag har spö när jag rider och använder det, så petar jag bara på hästen. Det är en felaktig uppfattning att man har spöt till att TVINGA hästen att göra som man vill. För mig är spöt, när man rider, som vilken annan hjälp som helst. Ta t.ex. skänkeln. När hästen ska gå fram, så sparkar du den inte i magen tills den inte har något annat val än att göra som du vill, utan skänkeln är bara vårat sätt att be den utföra en handling. Det är så vi VISAR vad vi vill av hästen. Samma sak med spöt. När jag skänklar, så går han framåt. Då skänklar jag igen för att förmedla att jag vill att han ska gå snabbare. Då struntar han i mig. Då petar jag med spöt för att FÖRSTÄRKA. Då när han går fram så berömmer jag, visar att det var det där jag ville av dig. Beröm är underskattat, s.k. "positiv förstärkning". Men jag håller på mycket med Natural Horsemanship, och då använder jag ett långt dressyrspö, s.k. pekpinne, till mina övningar. Så jag är både för och emot. Mina övningar har hjälpt mig och hästarna jag har att göra med, men jag tror att jag är beredd att offra mitt hjälpmedel, pekpinnen, "for the greater good". :P Och om folk slutade använda spön som bestraffning, så skulle nog en del av de problem jag jobbar med lösa sig själva.
Men folk skulle nog i vilket fall fortsätta slå de stackars hästarna.. lär folk respekt för hästarna istället för att ta bort medlen!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4826028

Citat från artikeln: Därför föreslås att all användning av spö i syfte att driva på hästen ska bli förbjudet i samtliga ridsporter, såväl tävling som träning.

Därav mina tidigare inlägg, vad jag förstår är det inte bara travet som drabbas av spöförbudet så detta är väldigt aktuellt inom hela hästsporten, kanske framför allt ridsporten som inte haft så tydliga regler kring detta tidigare? Reglerna har i alla fall inte följts särskilt väl.

Inom vilken del av ridsporten tycker du att spöet används för kraftigt för att DRIVA PÅ hästen ? Att spö felaktigt missbrukas för bestraffning förekommer ju men kan inte säga att jag ens kan komma på att jag sett någon överdrivet använda spöet som drivning på någon tävlingsbana.

Faran med ett sådant förbud är att det faktiskt finns situationer där det kan bli riktigt farligt om man inte har något att ta till för att snabbt få hästen att reagera framåt tex på en hoppbana.

Infliker att jag sett åtskilliga ryttare, främst inom hoppning som gett hästen ett par ordentliga rapp med spöet precis innan ett hinder, trots att hästen inte visade några tendenser till att stanna, men rapp fick den ändå, kanske för att den skulle ta i lite extra och hoppa lite "bättre". Har sett detta både på små tävlingar enda upp till folket som tävlar i världseliten.

Som jag skrev tidigare ser jag inget problem i att använda spö för att peta på hästen för att den ska gå åt rätt håll etc. Det är själva spörappen som jag bevittnat både på träning och (ponny)tävlingar, dock aldrig sett det själv i storhäst-tävlingar vad jag kan komma på. Som någon skrev ovan, föräldrar som står vid staketet och skriker "använd spöet!", en jag såg fick i uppgift av förälder eller tränare att rappa spöet på halsen innan varje hinder för att hästen över huvudtaget skulle hoppa och som sagt, jag kan inte räkna gångerna har jag sett och ridit för instruktörer som anammar metoden "tyglarna-i-en-hand-och-slå-så-hårt-man-kan". Det är den typen av användning som ska BORT vilket jag står fast vid. De som kan använda spö: visst okej! De som inte kan: nej nej nej NEJ!

De som kan använda spö så det ser snyggt ut, dvs använder det som en förstärkt hjälp och inte misshandelsredskap: :bow: :bow:

gylle: Fast detta förbud handlade ju även om träningar? Där ska det även ges en kraftig armbåge i sidan på de som lär barn att felaktivt använda spö på det sättet jag tidigare har beskrivit, för min teori är att det är där det hela börjar. De som är självlärda har vad jag hittills sett haft mycket mer respekt för hästen som levande individ.

Ett allmänt tillägg är att jag även på en teorilektion på min gamla ridskola fått en undervisning av teoriledarna hur man ska slå en häst. Jag fick då lära mig att man kunde slå hästen med handflatan på mulen eller på bogen, men det var strängt förbjudet att knäa hästen, bara så att alla vet :cool: Detta kunde bland annat användas när hästen inte stod blickstilla när man skulle göra något med den. Samma teoriledare marscherade med bestämda steg och ett morrande fram och lappade till hästen i en serie när jag hade problem med borstningen och stod i stallgången och bad om hjälp att hålla i hästen men det är helt off topic i det här läget.

:confused::confused:
Ju starkare häst ju mer ben behövs för att kunna hålla ihop den, alltså är det inte alls ovanligt att de hetaste och starkaste hästarna är de man behöver sporrar på för att orka rida tillräckligt starkt bakifrån annars lär det inte sluta bra med ett skarpt bett för då blir det dragkamp i bettet.
Hur menar du nu?
En häst är stark/het då är det bara att först sätta på ett skapt bett (ex pelhamstång) för att orka hålla den...sen ska man ha ett par sporrar och sporra den ochså för att den ska gå framåt? Jag fattar inte.
Jag tror inte att en het häst får det lättare att "hålla ihop"om ryttaren rider med sporrar och har ett vanligt snällt bett i munnen.
gulan

*Kl*

Eftersom det förekommer en del missuppfattningar i tråden, kommer här citat från artikeln:
"Förslaget till ny djurskyddslag som kom häromdagen innehåller en plan om att det ska bli förbjudet att använda spö för att tvinga hästarna att springa fortare, både vid tävling och vid träning.

Enligt flera myndigheter och veterinärföreningar förekommer i dag spödrivning vid tävlingar som inte är förenlig med djurskyddslagen. Endast för att undvika olyckor får spö användas, enligt förslaget."

Det handlar alltså INTE om att förbjuda användandet av spö/piska, däremot förbud att missbruka sådana!

Jag förstår inte varför en del blir så upprörda över förslaget? För mig är det en självklarhet att inte använda redskapet på sätt som man vill skydda hästarna från. Hur hanterar ni era spön/piskor?

Måste också erkänna att vissa inlägg i tråden gör mig illa till mods. Hur kan man vara så okunnig i ämnet häst?

LIA

Jag som faktiskt har tagit mig tid till att läsa igenom lagförslaget, finns nedladdat som Pdf i min dator, så vet jag ju att det handlar om förbud mot att driva fram hästen med spö.

Som exempel ges bla att tvinga hästen över hinder med hjälp av spö, vilket jag personligen tror är ett av de absolut i särklass vanligaste sätten att missbruka spöt på (min egen högst personliga uppfattning).

Travet ska inte känna sig utpekad här utan i första hand går faktiskt mina tankar till banhoppningen när det gäller grovt felaktig användning av spö, på travlöp finns det ju ganska stora bötesbelopp på att använda för hård drivning - rätt ska vara rätt.

Däremot så vill lagförslaget att det fortfarande ska vara tillåtet att använda spö som "förlängd hjälp" men då mera duttande än vinande spöslag och det ska enligt samma lagförslag fortfarande vara tillåtet att använda spöt av säkerhetskäl då man helt enkelt måste få hästen framåt som tex okontrollerade stegringar vid fel tillfälle.

Så den delen av lagförslaget anser jag är bra, liksom att man inte ska få ha huvudansvar för några djur öht om man är yngre än 16 och att man inte ska få ha djur uppbundet annat än vid tex veterinärvård eller liknande situationer (spiltor och uppbundna mjölkkor ska fasas ut och försvinna helt)... och så blir det förbjudet att ha sex med djur :bow:

Det där är en av ridningens små paradoxer som går att lära ut teoretiskt på några minuter men som tar en livstid eller två att verkligen bemästra... en het häst driver man på för att den ska bli lättare att kontrollera - att bara försöka bromsa en het häst med bettet fungerar ju inte eftersom hästar inte springer med munnen utan med sina ben.

Jag har inte tillgång till någon trovärdig källa som kan besvara den frågan.
Men å andra sidan behöver man inte orsaka en skada, för man rycker en häst i munnen.

Har vi mycket spöskador här?

Ingen aning, jag är inte bekant med travsporten på det viset.

Jag som faktiskt har tagit mig tid till att läsa igenom lagförslaget, finns nedladdat som Pdf i min dator, så vet jag ju att det handlar om förbud mot att driva fram hästen med spö.

Som exempel ges bla att tvinga hästen över hinder med hjälp av spö, vilket jag personligen tror är ett av de absolut i särklass vanligaste sätten att missbruka spöt på (min egen högst personliga uppfattning).

Travet ska inte känna sig utpekad här utan i första hand går faktiskt mina tankar till banhoppningen när det gäller grovt felaktig användning av spö, på travlöp finns det ju ganska stora bötesbelopp på att använda för hård drivning - rätt ska vara rätt.

Däremot så vill lagförslaget att det fortfarande ska vara tillåtet att använda spö som "förlängd hjälp" men då mera duttande än vinande spöslag och det ska enligt samma lagförslag fortfarande vara tillåtet att använda spöt av säkerhetskäl då man helt enkelt måste få hästen framåt som tex okontrollerade stegringar vid fel tillfälle.

Så den delen av lagförslaget anser jag är bra, liksom att man inte ska få ha huvudansvar för några djur öht om man är yngre än 16 och att man inte ska få ha djur uppbundet annat än vid tex veterinärvård eller liknande situationer (spiltor och uppbundna mjölkkor ska fasas ut och försvinna helt)... och så blir det förbjudet att ha sex med djur :bow:

Fast det känns ju oavsett som det faller, för vem ska avgöra när det är rätt tillfälle och verkligen behövs ett rapp?

Säg det som tagits upp tidigare i tråden, ett rapp innan hinder, fel kan det kännas, men ryttaren kanske känner att hästen är ofokuserad och därför behöver ett rapp för att klara hindret, annars finns risken att de kraschar rakt i hindret, med risk för både ryttare och häst.
Vem är då att avgöra om ryttaren hade rätt i att slå hästen eller inte?

Fast detta är väl ett lagförslag och inget som är säkert?
Och man får inte sex med djur, och enligt artikel i en symbolistisk lag för att visa samhällets ståndpunkt i frågan, men man förväntas inte kunna varken bevisa eller döma särskilt många och de som döms, borde kunna dömas enligt djurskyddslagen.
Hoppas de utformar den lagen helt glasklar vad man får och inte.

Skillnaden mot nuvarande lag är att nu är sex tillåtet så länge djuret inte lider av det hela, det krävs mao att sexet ska vara så grovt att det uppstår skador på tex vulva som är plågsamma fär djuret för att det ska vara olagligt idag.

Och visst blir det svårbevisat, men som en bra hopptränare än gång sa till en elev "nästa gång ser du till att använda spöt på dig själv istället" :bow:

Inte tusan ska det vara meningen att hästen ska behöva "tryckas av" med spö titt som tätt för att ta sig över ett hinder, då känns det som något grundläggande fel nånstans som behöver rättas till.

Det finns ju hästar som suger tag i hindret så att man måste tala om för dom att dom inte får hoppa det hindret, åtminstone inte just då :D

Då är det väl bättre att skaffa sig en sån häst om det nu nödvändigtvis ska hoppas och låta de "hopp-ovilliga" hästarna få en annan karriär utan banhoppning, terränghinder verkar ju vara mera inbjudande för hästarna.

Skillnaden mot nuvarande lag är att nu är sex tillåtet så länge djuret inte lider av det hela, det krävs mao att sexet ska vara så grovt att det uppstår skador på tex vulva som är plågsamma fär djuret för att det ska vara olagligt idag.
Jag hoppas de får till en bra lag som skärper djurskyddet generellt och inte bara en ny symbollag som varken gör till eller från.

Och visst blir det svårbevisat, men som en bra hopptränare än gång sa till en elev "nästa gång ser du till att använda spöt dig själv istället" :bow:
Det var bra sagt!
Inte tusan ska det vara meningen att hästen ska behöva "tryckas av" med spö titt som tätt för att ta sig över ett hinder, då känns det som något grundläggande fel nånstans som behöver rättas till.
Det var inte riktigt det jag menade, utan svårigheten att avgöra när det verkligen var nödvändigt och inte.
Rappar någon före varje hinder, kanske hästen ska göra något annat?

Det finns ju hästar som suger tag i hindret så att man måste tala om för dom att dom inte får hoppa det hindret, åtminstone inte just då :D
Nu tror ju jag personligen att det bettet många sätter i munnen på den typ av häst du beskriver, ger betydligt mer obehag/skada än vad ett piskprapp gör.

Jag är fortsatt övertygad om det finns betydligt fler bettrelaterade skador än skador orsakade av spö, även om spö kan se värre ut för den oinvigde, så ser jag hellre ett rapp före hindret än en ryttare som sliter tag i ett skarpt bett för att hindra en häst.

Det där är en av ridningens små paradoxer som går att lära ut teoretiskt på några minuter men som tar en livstid eller två att verkligen bemästra... en het häst driver man på för att den ska bli lättare att kontrollera - att bara försöka bromsa en het häst med bettet fungerar ju inte eftersom hästar inte springer med munnen utan med sina ben.
Jag ska inte göra mig grön...lite ridning kan jag eftersom de första 16 år av häst var just ridning. Jag skulle här kunna ge förslag och ideer på hur man på ridsidan skulle kunna lösa detta problem..typ samma ogenomtänkta svar som vi travisar många gånger får stå ut med.
Det jag inte förstår är att dessa myndigheter och veterinärerföreningar som någon nämner i tråden är så fokuserade på piskan som missbrukas så till den milda grad...sporrar är lika illa.....om inte värre.
Någonstans känns det som om den oseriösa organistationen djurens rätt fått gehör för sitt okunnande.
I samma andetag som spö nämns ska sporrar också det anser jag.
gulan

Vissa ser spöet som den stora boven, och du har hakat upp dig på sporrar ;)

Missbruk ska alltid beivras, oavsett vad det är. Sporrar är per definition inte elaka utan ska användas som en förfinad hjälp. En dutt med sporren är som att picka med ett finger :devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Problemen med så kallade räddningshästar är svåra att komma åt. Det säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund efter Sveriges Radios...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt... 17 18 19
Svar
372
· Visningar
27 545
Senast: LenaH
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Sörmland har i år betydligt fler fall av den smittsamma hästsjukdomen kvarka rapporterats, uppger Sveriges Radio Sörmland. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd