Varför jag inte vill vara i häst världen mera

Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt. Men ni får väl bli arga då isåfall men jag skriver bara som jag tycker iallafall.
Men som kanske vissa vet så har jag alltid varit jätte intresserad av hoppning och har tävlat med mina ponnysar och så. Men från nån dag efter jul när jag flyttade till ett hvb så har jag inte träffat min ponny så även fast han finns kvar och allt sånt så är det inte som att han är MIN nu.
Men jag har ändå ridit lite ibland och skött om en ponny lite förut och så. Och nu så bor jag på ett hvb hem som har hästar här.
Men ändå så har jag kommit fram till en sak att jag kommer inte börja rida igen och jag vill inte vara i häst världen eller hur jag ska förklara. Och det är såklart flera andledningar.
Men den största saken egentligen är en sak som nog domflesta har sett ny heter om och radio pogram och alltmöjligt. Och det är att det verkar vara så jävla mycket äckel personer inom ridning. Och såklart så är inte alla killar inom ridning såna utan jag fattar att det kanske inte är MÅNGA men ändå så är det ny heter om det helatiden att folk blir ut satta för äckel saker och sånt. Och att det nästan är som själv klart ibland att tjejer ska ha s*x med manliga proffs ryttare och tränare och sånt.
Och alltså ingen av dom äckel händelserna som har hänt för mig var med ridning liksom men ändå så är det ju en risk och att det verkar vara såmycket sånt och jätte många get det fast nästan ingen bryr sig. Och det bara KAN inte jag vara en del av liksom.
Och sen det andra så är det att väldigt många iallafall är snobbiga och falska. Som exempel så var det många flera som ville vara fejk kompis med mig när jag fick O för att han är en jätte fin ponny. Och sen efter vi var med om en o lycka så blev jag lite rädd och då direkt så var dom trötta på mig. Och efter har blev sjuk så var det en tjej som fick rida han och då försvann domandra HELT. För det var ju inga riktiga vänner ändå utan att dom ville ju bara vara vänner med mig ifall det gick bra liksom. Och såklart så är inte alla så heller men iallafall för många. Och att man ska ha märkes saker på allt och att allt måste vara såå perfekt fast ändå så finns det alltid nånting som man får hat för.
Och den sista andledningen eller den sista stora andledningen är att det är så jävla mycket om hur man ser ut i kroppen liksom. Alltså att typ alla kan tycka saker om man är för lång eller för tung eller att man har en förliten sadel och sånt. Så det nästan är som frittfram att ha å sikter om andras kroppar och hur mycket man väger och allt sånt. Och det är också jätte triggande.
Så det är väl annat också som hur många hästar blir be handlade och sånt och massa annat också men det är ändå domhär tre sakerna som är största andledningen att jag inte vill komma tillbaka till ridningen igen.
Och somsagt så några tycker säkert att det ärätte dumt tänkt och att jag har fel och det får ni såklart tycka men ni kanske inte måste vara taskiga iallafall isåfall. Men skulle iallafall vara intresant att veta vad andra tycker så om ni vill så får ni gärna skriva det!
 

Jag förstår hur du känner. Jag tycker också att hästvärlden ofta kan kännas riktigt ofräsch, vilket är synd för jag älskar ju hästarna...
 
Jag förstår hur du känner. Jag tycker också att hästvärlden ofta kan kännas riktigt ofräsch, vilket är synd för jag älskar ju hästarna...
Ja exakt och det verkar ju som domflesta tycker att det inte är så viktigt iallafall. Så då går det inte att vara i häst världen ändå.
 
Jag tänker att hästvärlden är stor. Det finns bubblor med den skit du beskriver, men det finns också bubblor med människor som är snälla mot varandra och hästarna.

Risken för äckelmän är antagligen störst i sammanhang där tjejerna på olika sätt är beroende av mannen (jobbar åt honom, bor på gården, tävlar hans hästar mm) och mycket mindre om man försörjer sig med ett vanligt jobb och rider för kvinnlig tränare som hobby.

Kroppsfixering och snobberier kan nog förekomma i många olika typer av miljöer. Bland tonåringar i "fina" stall är det antagligen värst. Min upplevelse är att det där brukar ge med sig när folk växer upp och mognar.

Känner du att du mår dåligt av stallmiljö är det kanske klokast att göra något annat, åtminstone ett tag. Och saknar du hästeriet senare ska du se till att hitta ett bra stall med snälla, mogna och vettiga människor.
 
Jag tänker att hästvärlden är stor. Det finns bubblor med den skit du beskriver, men det finns också bubblor med människor som är snälla mot varandra och hästarna.

Risken för äckelmän är antagligen störst i sammanhang där tjejerna på olika sätt är beroende av mannen (jobbar åt honom, bor på gården, tävlar hans hästar mm) och mycket mindre om man försörjer sig med ett vanligt jobb och rider för kvinnlig tränare som hobby.

Kroppsfixering och snobberier kan nog förekomma i många olika typer av miljöer. Bland tonåringar i "fina" stall är det antagligen värst. Min upplevelse är att det där brukar ge med sig när folk växer upp och mognar.

Känner du att du mår dåligt av stallmiljö är det kanske klokast att göra något annat, åtminstone ett tag. Och saknar du hästeriet senare ska du se till att hitta ett bra stall med snälla, mogna och vettiga människor.
Ja men det blir ändå väldigt mycket att man måste vara upp märk sam helatiden och und vika massa saker. Och tillexempel så kan det ju vara att ett lag har träningar för nån tränare och då kanske man inte kan försöka vara med i laget för det kanske är nån äckel gubbe som dom tränar för tillexempel. Eller på tävlingar och sånt så kommer det ju finnas andra.
Och det kanske är mest med kropps fixering och snobb attityd när man är yngre men det verkar vara så sen också. Eller jag har iallafall inte sett nån som jag kommer på som tävlar i lite högre klasser som inte har nästan bara märkes saker och sånt.
Men ja här är det ju inga äckel gubbar och inga märkes saker och kropps hets och sånt så jag är ju i stallet när jag har stall tid men det är inte som mitt intresse iallafall. Och det är ingen risk att jag kommer sakna häst världen senare iallafall för jag kommer inte finnas då.
 
Jag tycker du skriver klokt och reflekterat. Även om jag själv inte upplevd något av det som du beskriver, och jag tror att man kan undvika det om man antigen är uppmärksam eller bara har tur, så är det så klart en risk. Och för dig med det som du upplevd, är kanske den risken för stor för att det ska vara värd det.

Jag tror dessutom jag förstår det med att det inte är interessant att hålla på med hästar utan att tävla (om jag tolkat dig rätt). Oavsett hur mycket jag själv älskar mina hästar, så är det tävlingarna som motiverar och driver mig, även om det numera mest är utställningar och unghästtest iom jag inte har någon tävlingshest för ögonblicken. Det kan dock vara skönt att bara spendera tid med hästarna helt kravlöst ibland, men det räcker liksom inte för att jag ska orka spendera så mycket tid och pengar som det tar att vara en hästtjej.
 
Det är förståeligt att du i nuläget inte vill vara i hästvärlden. Du har kommit långt ifrån din egen ponny och, som du själv konstaterar, det pratas just nu mycket om det du själv kallar äckelhändelser i ridsportvärlden. Ibland kan det vara bra att helt enkelt bara ta en lång paus eller sluta helt.
Jag själv hade en period, för väldigt länge sedan, när jag kände att jag inte orkade vara hästmänniska. För mig blev det en paus och jag bestämde mig i förväg att inte återvända till hästarna förrän jag verkligen längtade efter dem igen. Jag hade en sommar helt fri från hästar och ägnade mig åt annat. Sen kom min längtan tillbaka fortare än jag trodde den skulle göra.
I nuläget är jag i valet och kvalet om jag ska sälja mina sadlar och övrig utrustning till stor häst, eller inte. Jag har ingen användbar ridhäst och har inte heller någon lust just nu att skaffa mig en ny sådan. Men det tar emot att göra mig a med sakerna för att det blir så definitivt då och OM jag skulle få för mig att skaffa en ny häst så kommer det ju bli väldigt kostsamt att köpa nya grejer.
så, även om jag är mycket äldre än du, så har jag full förståelse för din tanke.
Lämna hästlivet för nu, om det är det som känns rätt för dig!

Men du, det allra bästa är att OM du känner att du ångrar dig om ett år eller tio, så är det helt okej att ändra sig. Man får ångra sig!
 
Hästvärlden är så stor. Min del av hästvärlden är ett litet stall med ett gäng trevliga människor (och hästar), en fantastisk hästägare (jag är medryttare) och en underbar stallägare. Jag är inte medlem i SvRF och åker inte iväg och tränar eller tävlar och rör mig inte i de kretsarna alls.

Jag tror att man själv kan skapa/söka sig till sin lilla bubbla i hästvärlden som är precis så som man vill att den ska vara.

Sen är ju ridning och hästar fantastiska på det sättet att det aldrig är för sent. Du kan sluta nu och ta avstånd om det är det du mår bäst av just nu. Om 30 år kan du börja igen om du skulle vilja då. Och vill du inte så är det också ok.
 
Förstår helt hur du känner. Är inte med i ridhästvärden längre som i tränar inte klassiska grenar och tävlar inte. Älskar hästar och har 2, tränar trick och rider i skogen.
Vad skönt ifall du är nöjd med det så du ändå får nåt possitivt av det!
 
Jag tycker du skriver klokt och reflekterat. Även om jag själv inte upplevd något av det som du beskriver, och jag tror att man kan undvika det om man antigen är uppmärksam eller bara har tur, så är det så klart en risk. Och för dig med det som du upplevd, är kanske den risken för stor för att det ska vara värd det.

Jag tror dessutom jag förstår det med att det inte är interessant att hålla på med hästar utan att tävla (om jag tolkat dig rätt). Oavsett hur mycket jag själv älskar mina hästar, så är det tävlingarna som motiverar och driver mig, även om det numera mest är utställningar och unghästtest iom jag inte har någon tävlingshest för ögonblicken. Det kan dock vara skönt att bara spendera tid med hästarna helt kravlöst ibland, men det räcker liksom inte för att jag ska orka spendera så mycket tid och pengar som det tar att vara en hästtjej.
Ja exakt för det har alltid varit att träna och tävla har varit som mesta mottiveringen för mig. Alltså inte att jag inte har tyckt om mina ponnysar som dom är liksom för det har jag ju men bara för MIG så är det ingen mening att hålla på med hästar bara för att borsta lite eller rida i skogen.
 
Det är förståeligt att du i nuläget inte vill vara i hästvärlden. Du har kommit långt ifrån din egen ponny och, som du själv konstaterar, det pratas just nu mycket om det du själv kallar äckelhändelser i ridsportvärlden. Ibland kan det vara bra att helt enkelt bara ta en lång paus eller sluta helt.
Jag själv hade en period, för väldigt länge sedan, när jag kände att jag inte orkade vara hästmänniska. För mig blev det en paus och jag bestämde mig i förväg att inte återvända till hästarna förrän jag verkligen längtade efter dem igen. Jag hade en sommar helt fri från hästar och ägnade mig åt annat. Sen kom min längtan tillbaka fortare än jag trodde den skulle göra.
I nuläget är jag i valet och kvalet om jag ska sälja mina sadlar och övrig utrustning till stor häst, eller inte. Jag har ingen användbar ridhäst och har inte heller någon lust just nu att skaffa mig en ny sådan. Men det tar emot att göra mig a med sakerna för att det blir så definitivt då och OM jag skulle få för mig att skaffa en ny häst så kommer det ju bli väldigt kostsamt att köpa nya grejer.
så, även om jag är mycket äldre än du, så har jag full förståelse för din tanke.
Lämna hästlivet för nu, om det är det som känns rätt för dig!

Men du, det allra bästa är att OM du känner att du ångrar dig om ett år eller tio, så är det helt okej att ändra sig. Man får ångra sig!
Du måste såklart inte svara ifall du inte vill men varför tog du en paus från hästar?
Och jag fattar hur du tänker också med att ha kvar sakerna eller inte.
Och alltså här så har man stall tid så då ska man vara i stallet eller med hästarna som är som en del av hela be handlings saken eller hur jag ska förklara. Så jag kan inte sluta med hästar HELT liksom men det är ju inte så mycket hop kopplat med resten av häst världen iallafall. Och somsagt så det är mera att det är nåt man ska göra bara och inte att det är mitt intresse nu.
Och ja såklart så får man ångra sig! Jag menade inte att det är nåt fel eller dåligt ifall nån ångrar sig heller ifall det lät så. Men det kommer inte hända för mig bara för jag kommer ändå inte finnas om tillexempel tio år.
 
Hästvärlden är så stor. Min del av hästvärlden är ett litet stall med ett gäng trevliga människor (och hästar), en fantastisk hästägare (jag är medryttare) och en underbar stallägare. Jag är inte medlem i SvRF och åker inte iväg och tränar eller tävlar och rör mig inte i de kretsarna alls.

Jag tror att man själv kan skapa/söka sig till sin lilla bubbla i hästvärlden som är precis så som man vill att den ska vara.

Sen är ju ridning och hästar fantastiska på det sättet att det aldrig är för sent. Du kan sluta nu och ta avstånd om det är det du mår bäst av just nu. Om 30 år kan du börja igen om du skulle vilja då. Och vill du inte så är det också ok.
Ja såklart så kan man det som du skriver också! Och det är ju jätte bra för er som det känns bra för ❤️
Men bara att för MIG så går inte det för träning och tävling och allt sånt var den största andledningen att jag har hållit på med hästar hela livet nästan. Så för mig så är det ingen mening att bara rida i skogen och aldrig träna eller tävla eller nånting. Så det går inte för mig iallafall att ha som en bubbla som är som jag skulle vilja ha.
Och ja det är bra att man kan rida tills man är jätte gammal om man vill det och ifall man tar en en paus så kan man komma tillbaka senare om man vill. Men det spelar ingen roll för mig bara för jag kommer ändå inte finnas om 30 år.
 
Det finns en stor hästvärld utanför hästsportvärlden :).

Vi är många som inte är med i SvRF, som inte tävlar i deras tävlingar, och som inte jagar status med prylar. Men som ändå tränar tillsammans, åker på clinics, gör utflykter och uppvisningar.

Och det finns dessutom många olika såna bubblor utanför hästsportvärlden!

Klickerfolk brukar överlag vara de mest snälla men jag känner till många fler "bubblor" som jag också trivs i. Jag har träffat massa trevliga inom Akademisk Ridkonst, Beridet Bågskytte, Western, Bruksridning, etc.

Du har rätt att forma din tid med din häst på ett sätt som passar dig :).
 
Det finns en stor hästvärld utanför hästsportvärlden :).

Vi är många som inte är med i SvRF, som inte tävlar i deras tävlingar, och som inte jagar status med prylar. Men som ändå tränar tillsammans, åker på clinics, gör utflykter och uppvisningar.

Och det finns dessutom många olika såna bubblor utanför hästsportvärlden!

Klickerfolk brukar överlag vara de mest snälla men jag känner till många fler "bubblor" som jag också trivs i. Jag har träffat massa trevliga inom Akademisk Ridkonst, Beridet Bågskytte, Western, Bruksridning, etc.

Du har rätt att forma din tid med din häst på ett sätt som passar dig :).
Ja såklart och det är ju jätte bra för er som gillar sånt! Och jag menar inte att det är sämre eller nåt sånt utan det är bara o lika vad man tycker. Och för MIG bara så är inte tillexempel western eller bruks ridning eller klicker träning nånting som JAG vill göra iallafall. Utan bara som jag tycker så är det ingen mening att hålla på med hästar fast vara som helt bort kopplad från allt med hoppning och träning och tävling.
 
Ja såklart och det är ju jätte bra för er som gillar sånt! Och jag menar inte att det är sämre eller nåt sånt utan det är bara o lika vad man tycker. Och för MIG bara så är inte tillexempel western eller bruks ridning eller klicker träning nånting som JAG vill göra iallafall. Utan bara som jag tycker så är det ingen mening att hålla på med hästar fast vara som helt bort kopplad från allt med hoppning och träning och tävling.
Jag förstår dig precis och tycker inte att det är konstigt att det är den biten av hästvärlden som intresserar dig. Bara för att det finns andra som gillar andra bitar behöver inte det vara något för dig. Däremot blir jag så ledsen av det du skriver. Inte för att du drar de slutsatser som du gör, för de tycker jag är helt logiska och det är klarsynt av dig att se det så tydligt. Jag blir ledsen för att det är så. Jag är ledsen för att unga ambitiösa ryttare ska behöva fara illa på grund av sin ambition. Jag har sett samma fenomen inom t ex teatervärlden och det smärtar mig djupt. Jag är så ledsen över att det som kan vara en så positiv kraft blir en negativ.
 
Jag förstår dig precis och tycker inte att det är konstigt att det är den biten av hästvärlden som intresserar dig. Bara för att det finns andra som gillar andra bitar behöver inte det vara något för dig. Däremot blir jag så ledsen av det du skriver. Inte för att du drar de slutsatser som du gör, för de tycker jag är helt logiska och det är klarsynt av dig att se det så tydligt. Jag blir ledsen för att det är så. Jag är ledsen för att unga ambitiösa ryttare ska behöva fara illa på grund av sin ambition. Jag har sett samma fenomen inom t ex teatervärlden och det smärtar mig djupt. Jag är så ledsen över att det som kan vara en så positiv kraft blir en negativ.
Ja det blir jag också. Och det är skit dåligt att det är så men det går inte att göra såmycket heller utan jag måste bara acceptera att det inte är för mig då med ridning och sånt även fast jag älskar själva hästarna exakt lika mycket men det hjälper ju inte.
 
Ja det blir jag också. Och det är skit dåligt att det är så men det går inte att göra såmycket heller utan jag måste bara acceptera att det inte är för mig då med ridning och sånt även fast jag älskar själva hästarna exakt lika mycket men det hjälper ju inte.

Jag vet inte om det skulle funka för dig, själv har jag ju aldrig satsat mot toppnivå i hoppning så det kanske är lite annorlunda där. Men inom fälttävlan som jag rider mest, så har det funkat bra att träna hemma med mina tränare som jag litar på, och bara åka iväg på de tävlingar jag vill åka på, utan att vara särskilt involverat socialt med andra ryttare/tränare. Dvs jag kör mitt upplägg och umgås inte särskilt mycket med andra utöver att jag så klart pratar med de jag känner när jag är på träning/tävling.

På så vis tror jag man kan skapa sin egen "trygga bubbla" även om man håller på med tävlingsridning, men man kanske måste välja bort en del som att rida i lag och mest sattsa individuelt.

Samtidigt tänker jag att vi måste verkligen försöka påverka så dessa problem blir uppmerksammade och tas tag i mera än vad som är tillfälle i dag. Och kanske man dels kan göra det genom att "bojkotta" lagdeltagande, och tala om tydligt varför man gjort det valet.

Det som du skrivit här, eller något liknande, skulle t.ex. kunnat vara ett läsarinlägg i Ridsport. De som sitter och styr behöver få upp ögonen för att sådant skrämmer iväg ungdom från våran sport.
 
Jag vet inte om det skulle funka för dig, själv har jag ju aldrig satsat mot toppnivå i hoppning så det kanske är lite annorlunda där. Men inom fälttävlan som jag rider mest, så har det funkat bra att träna hemma med mina tränare som jag litar på, och bara åka iväg på de tävlingar jag vill åka på, utan att vara särskilt involverat socialt med andra ryttare/tränare. Dvs jag kör mitt upplägg och umgås inte särskilt mycket med andra utöver att jag så klart pratar med de jag känner när jag är på träning/tävling.

På så vis tror jag man kan skapa sin egen "trygga bubbla" även om man håller på med tävlingsridning, men man kanske måste välja bort en del som att rida i lag och mest sattsa individuelt.

Samtidigt tänker jag att vi måste verkligen försöka påverka så dessa problem blir uppmerksammade och tas tag i mera än vad som är tillfälle i dag. Och kanske man dels kan göra det genom att "bojkotta" lagdeltagande, och tala om tydligt varför man gjort det valet.

Det som du skrivit här, eller något liknande, skulle t.ex. kunnat vara ett läsarinlägg i Ridsport. De som sitter och styr behöver få upp ögonen för att sådant skrämmer iväg ungdom från våran sport.
Ja alltså man kan ju säkert göra så men då måste man ändå und vika massa saker och det går ju inte att välja att andra på träningar eller tävlingar inte ska vara snobbiga eller ha massa å sikter och så.
Och jag fattar vad du menar men tror inte att dom som bestämmer inte VET sånthär men dom bara bryr sig inte. För det är ju bara såna som mig som blir på verkade och inte dom som är jätte duktiga som dom nog bara tänker på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 249
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 430
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp