Fler problem på/med förskolan...

Sv: Fler problem på/med förskolan...

Åh vad skönt för er !

men jag måste ju säga att det är chockerande hur personalen har betett sig. Redan i din första tråd tyckte jag att de var ganska knäppa och allmänt jobbiga, vem finns de där för liksom.. men att på eget bevåg strunta i hans allergi är så fruktansvärt nonchalant och vidrig inställning till både er och sonen att man häpnar. Bra att du kommer att gå vidare !
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Du fick platsen för att INTE gå till media. Så du gör rätt i att inte göra det.

Är du riktigt smart ser du till att den gamla förskolan "bara" internutreds med rapport till dig så kommer du inte till den nya med en stämpel som krånglig förälder.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Du fick platsen för att INTE gå till media. Så du gör rätt i att inte göra det.

Det är precis så det känns! Och därför känns det fel att gå vidare till media, nu när högsta hönset dessutom tar tag i det här personligen och jag fick sånt snabbt svar och sån snabb respons, när jag väl kontaktat honom. Det känns ju lite som att slå in en öppen dörr i det här läget, ifall vi går till media dessutom. Det hade såklart varit en annan sak om de inte ville ta tag i det och inget hände inom rimlig tid.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Är du riktigt smart ser du till att den gamla förskolan "bara" internutreds med rapport till dig så kommer du inte till den nya med en stämpel som krånglig förälder.

Med andra ord ska jag inte säga något till nya förkolan om vad som hände på den gamla, ang experimenterandet med sonens allergi tex?
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag har förresten ringt och pratat med den nya förskolan. Jag och sonen ska dit och hälsa på i morgon fm. Egentligen skulle vi dit först på måndag, men jag pushade lite för att jag är så långt gången i graviditeten att jag är orolig för att hamna på BB innan vi hunnit skola in sonen. Om vi åtminstone hinner med ett kort besök före helgen så känns det lite bättre. Och det var helt ok.

De arbetar tydligen på ett helt annat sätt på den här förskolan. Totalt annorlunda. Det är nästan att man undrar om förskolorna ens ligger i samma landsände...eller på samma planet...
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Med andra ord ska jag inte säga något till nya förkolan om vad som hände på den gamla, ang experimenterandet med sonens allergi tex?

Du ska vara väldigt försiktig i alla fall. Och om du anmäler till myndigheter så VET din nya personal det (även om du är tyst) och kan få förutfattade meningar om dig som rättshaverist vilket oavsiktligt kan gå ut över barnet.

Du kan säga tex att det inte fungerade så bra med nickelfriheten på förra förskolan och undra vad du som förälder kan göra för att underlätta personalens arbete på nya förskolan. Tex ta med bomullsvantar, nickelfria favoritleksaker eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Men är det inte lustigt att man ska bli stämplad som både det ena och det andra, när man som förälder gör det bästa för sitt barn? Det är ju inte skitsaker vi pratar om här. Och hur kan jag vara "rättshaverist" när jag anmäler missförhållanden, som inte bara drabbar mitt eget barn utan andra med? Övertramp och kränkningar...borde man inte få en plus-stämpel istället? Och vaddå krånglig förälder, vad är det som säger att man tvunget måste gå in för att bli sedd som mesig/snäll förälder? :confused: Inte tusan trodde jag att det här handlade om någon slags popularitetstävling mellan personal-föräldrar.

Ärligt talat skiter jag i vad andra tycker om mig, jag tänker inte offra min son för mitt ev anseendes skull på kommunen eller hos förskolepersonalen. Jag kan leva med om de ser mig som krånglig, men jag kan inte leva med att sk pedagogisk personal får min son att skämmas för att han bajsar fler än en gång per dag eller riskerar hans hälsa för att de känner för att experimentera med hans allergi/er. :mad:
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

vilket oavsiktligt kan gå ut över barnet

Vet du vad? När personalen på sonens "gamla" förskola ställde upp lite extra och lät honom vara kvar några fler timmar, eftersom jag behövde åka in för en extra kontroll pga kraftigt ökat SF-mått, så köpte jag en fin tårta till dem dagen därpå. Beställde på bageriet och skrev "Tack" tvärsöver, för att visa min uppskattning. De blev så glada och rörda! Men inte tusan gav det min son några fördelar i slutändan. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Du ska börja på en NY förskola.

Det jag försöker råda dig till är att inte ta med ilskan från den GAMLA förskolan dit.

Sonen mår inte ett dugg bättre för att du anmäler och gör den nya personalen misstänksam mot dig.

Gör du det så gör du det för ditt eget behov av att få rätt och utkräva hämnd.

Men det är till inget gagn för barnet. Tvärtom.

Alltså, de "gamla" förskolelärarna kunde/förstådde inte bättre. Det blir bara ett allmänt krig med låsta positioner om du anmäler TROTS att du fått som du vill.

Vem tror du vill hjälpa dig nästa gång då?

En intern utredning med återrapportering till dig av den chefen du har god kontakt med tror jag är en sååå mycket bättre väg att gå.


/Tim - med ett dagisbyte bakom sig :angel:
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Du ska kanske inte ta så mycket för givet om hur andra beter sig och agerar? Jag har inte planerat att "ta med någon ilska" eller sitta och snacka skit om det gamla dagiset inför det nya. Däremot vill jag kunna känna att jag kan lämna sonen på det nya utan att behöva oroa mig för sånt som att bajsblöjorna sitter på i timtal tex. Sånt kan man fråga om på ett diskret sätt.

Jag förstår inte heller riktigt hur du resonerar. Min anmälan, som jag kommer att gå vidare med till tf chefen för BUN, är inget som den nya förskolan, eller någon annan, har någon insyn i. De lär ta hand om det här och utreda den gamla förskolan för sig själva. Sen om de väljer att gå ut med infon om omständigheterna som råder där, eller inte, får de själva ta ställning till.

Sen hoppas jag verkligen inte att den nya förskolan kommer att se mig som besvärlig för att jag ställer vänliga frågor om vad de har för rutiner kring måltiderna, blöjbyten, info vid magsjukeutbrott etc etc. Är inte det helt normala frågor från nya föräldrar? Sen hade jag tänkt be dem snällast att inte experimentera på egen hand med hans allergi/er, utan att ta upp det med oss först ifall de lägger märke till förbättringar eller försämringar.

För inte kan du väl mena att jag inte ska lämna in någon anmälan om omständigheterna på det gamla dagiset till kommunen/BUN???
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Lupin, ditt tonläge i den här diskussionen är minst sagt hätskt. Det är svårt att tro att du kan vara saklig och vänlig i de frågorna i andra sammanhang då.

Men tro inte att en officiell anmälan (pratade du inte om skolverket el dyl nyss?) inte skulle nå fram till din nya förskola. Människor SKVALLRAR om sådant.

Och du har ju fått som du vill , människor har trollat med knäna för att du ska sluta bråka. Fortsätter du bråka har du bränt alla skepp nästa gång.

Vad är bäst för DIN SON ?
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Sen hade jag tänkt be dem snällast att inte experimentera på egen hand med hans allergi/er, utan att ta upp det med oss först ifall de lägger märke till förbättringar eller försämringar.

Det ska du inte behöva, då det är en självklarhet för en normal pedagog att man inte experimenterar med allergier :crazy:

De andra frågorna är dock helt på sin plats att ställa :)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Lupin, ditt tonläge i den här diskussionen är minst sagt hätskt. Det är svårt att tro att du kan vara saklig och vänlig i de frågorna i andra sammanhang då.

Men tro inte att en officiell anmälan (pratade du inte om skolverket el dyl nyss?) inte skulle nå fram till din nya förskola. Människor SKVALLRAR om sådant.

Och du har ju fått som du vill , människor har trollat med knäna för att du ska sluta bråka. Fortsätter du bråka har du bränt alla skepp nästa gång.

Vad är bäst för DIN SON ?

Vad snackar du om egentligen? Är det svårt att förstå att man som förälder blir upprörd över de här sakerna? :confused: Att ventilera sina känslor på ett internetforum är inte samma sak som att inte kunna vara saklig IRL.

Och vaddå "trollat med knäna för att jag ska sluta bråka"? :confused: Så himla svårt var det nog inte för dem att fixa en ny plats, på den förskolan vi sökte till från början redan i höstas. Men visst är det enklare för de som styr om alla föräldrar håller tyst om missförhållanden och offrar sina barns väl och ve så att olämplig personal slipper bli trampad på tårna när de gör fel och kränker barnen. :grin:

Jag har inte "pratat om skolverket". Jag ställde en fråga om det var dit man skulle vända sig, för det var vad rektorn för den gamla förskolan påstod. Och jag tycker det är lite märkligt att hon inte känner till att det är till kommunen man ska vända sig...men förmodligen försökte hon vinna tid och kanske slippa få en anmälan på halsen, eftersom det är jobbigt att rensa upp såna här missförhållanden. Det är ju mycket enklare att blunda och låtsas som ingenting.

Någon som visste berättade för mig i ett inlägg att det är kommunen som ansvarar för det här. Och jag mejlade som sagt högsta hönset för BUN för ett par dagar sedan och det visade sig att han var mycket intresserad av det som inträffat och vill ha in en anmälan så att han kan gå till botten med det som skett/sker på den gamla förskolan.

För den saken skull så är det ju inte jag, som upprörd och engagerad förälder, som har något att dölja vg en officiell anmälan. Jag vet inte riktigt hur du resonerar, men det är alltså inte jag som har gjort fel. Tycker du verkligen att personalen på den gamla förskolan ska få fortsätta kränka barnen och nästintill vanvårda dem, bara för att jag fick en ny plats åt min son? Jag känner ett ansvar för de andra barnen, de som är kvar och blir dåligt bemötta, hårdhänt behandlade och skrikta åt varje dag på ett synnerligt opedagogiskt sätt. Om min anmälan kan göra att någon tillrättavisar personalen och håller ett öga på att de sköter sig, så att barnen i fortsättningen slipper bli kränkande bemötta tex vg de kroppsliga funktionerna (hur ofta man får lov att bajsa på en dag) eller normal nyfikenhet på sina kroppar (så att inga fler får höra hur äckligt och förbjudet det är att vara nyfiken) så blir jag glad. Det handlar inte om att hämnas eller ge igen på personalen, det handlar om barnen och deras bästa. Normala människor, vare sig det handlar om föräldrar eller förskolepersonal, uppskattar säkert att någon vågar säga ifrån när de upptäcker såna här missförhållanden.

Den här förskolan har inte det bästa ryktet som det är och nu förstår vi ju varför. Men jag kan inte acceptera att man ska blunda och låtsas som det regnar, bara för att man lyckats få igenom ett rimligt krav för egen del = dvs en ny plats på en annan förskola, där de förhoppningsvis inte går bakom ryggen på föräldrarna vg allergiexperimenterande mm. Det är knappast ett orimligt krav vi har ställt när vi inte längre vill låta sonen gå på den gamla förskolan, med tanke på allt som har hänt. Om fler börjar ställa krav och inte bara blundar, så kanske det blir bättre till slut.

Det var för att folk valde att blunda och bara tänka på sig själva som Hitler kunde göra det han gjorde. Jag tycker det är fegt att bara bry sig om sitt eget och inte våga ta ett större ansvar. Och jag är övertygad om att min son blir stolt över att hans mamma tänkte på de andra barnen med och inte bara på honom.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag tror bara att silverkedjan vill att du ska bemöta den NYA förskolan med ett vitt papper.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Exakt.

Och låta den gamla förskolans chef reda ut situationen där med krav på återrapport.

Utan att dra in sitt eget barn som slagträ i debatten och få ett kollektiv förskollärare emot sig.

Gissa varför jag inte anmäler min sons skola till skolverket för att de har en rasistisk sexistisk läsebok som lärarna älskar utan låter rektorn ordna upp problemet inifrån?
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Men vad är det då du inte förstår i det jag har skrivit? Jag har aldrig sagt att jag ska anmäla dem till skolverket, i och med att det är kommunen som har hand om ansvaret för förskolorna och jag redan har fått kontakt och kommunikation med högsta hönset för BUN på kommunen = den övergripande chefen för bl.a. förskolorna. Och nog har vi väl rett ut att jag inte känner att jag behöver dra in media, i och med att jag fick respons och så snabbt dessutom?

Däremot tänker jag inte låta gamla förskolans rektor ta hand om det själv därför att hon visade tydligt att hon inte tyckte det var något att bry sig om, när jag besökte henne i tisdags morse. Om hon hade haft en annan attityd så hade jag förmodligen inte mejlat hennes chef = chefen för hela BUN. Men varken rektorn för den gamla förskolan eller kontaktpersonen på BUN var intresserade av att ta tag i det här och hjälpa oss, så därför jag gick jag till deras chef istället. Och vips så hände det saker! Vips så fick vi en ny förskoleplats.

Vill du vara snäll och sluta tillskriva mig såna negativa egenskaper som att använda mitt barn som slagträ i debatten? Det har jag aldrig gjort och aldrig haft som syfte heller. Jag tycker du slår under bältet i mycket du skriver i dina inlägg. Det känns som att du inte lyssnar och att jag får värja mig hela tiden.

Och jag har väldigt svårt att tro att jag/vi/vår son skulle få ett helt kollektiv av förskolepersonal mot oss, ifall det via någon skvallrig bakväg kommer fram att vi såg till att få väck honom från den gamla förskolan pga att de dels experimenterade med hans allergi bakom våra ryggar, dels inte byter bajsblöjorna i laga ordning = rött och skinnflått i rumpan och pungvecken på tok för ofta, dels fått honom att känna att han inte får bajsa x antal ggr/dag (direkt citat från sonen: nu har jag bajsat tre gånger idag, så nu får jag inte bajsa mer!) med följden att han under några veckor gick och höll sig så länge han kunde (flera dagar), fick ont i magen och inte kunde äta ordentligt och mådde dåligt. Mfl konstigheter.

Normala människor, och dit får man väl ändå räkna de allra flesta förskolelärarna, inser självklart att det här är allvarliga saker och att jag/vi inte bråkar för sakens skull.

Sen tror jag också att de allra flesta håller med om att de måste göra något åt sina rutiner för tex sjuka barn: att man inte bäddar ner magsjukt barn i lekrummet, där hela gruppen befinner sig och leker under tiden. Att personalen bör lära sig tvätta händerna när de bytt blöjor på barnen. Att om man tvunget måste skälla och gorma och skrika och säga saker som "äckligt" och "förbjudet" till tre flickor som lekt doktor, så bör man göra det tex lite mer privat inne i personalrummet och inte fullt öppet inför alla andra. Att man inte bör ta hårt i armen, banna och skuldbelägga en treåring som berättar att han precis har bajsat i blöjan. Att man inte bör behandla ett litet barn (4-5 år) bryskt och bannande när h*n har misslyckats med att få ner byxorna i tid och råkat kissa på sig och gråter förtvivlat och uppgivet.

Jag tar det gärna igen: den gamla förskolans chef (rektorn) var överslätande och visade inget intresse för att ta tag i det här eller ens inse allvaret. Därför gick jag till hennes chef, dvs tf chefen för BUN, och påtalade det som hänt. Han visade ett stort intresse och tog det på allvar! Men skolverket har jag aldrig pratat om, inte mer än att jag ställde en fråga. Jag tycker inte man behöver gå längre upp än nödvändigt. Inte till att börja med i alla fall. Men du kommer inte att kunna övertala mig att inte göra den här anmälan till BUN/kommunen. Något måste göras åt situationen på den gamla förskolan, för barnens skull.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag tror bara att silverkedjan vill att du ska bemöta den NYA förskolan med ett vitt papper.

Jag har, vad jag vet, aldrig sagt något annat heller.

Och jag och sonen blev väldigt trevligt bemötta i fm, när vi var på besök. Jag nämnde öht inget om bristen på rutiner vg blöjbyten etc på den gamla förskolan, utan berättade bara att han fortfarande har blöja men har på sistone visat intresse för att sitta på toa självmant och försöka kissa och att han dessutom bajsat på toa en gång för knappt 1½ mån sedan, när vi var på restaurang. Jag berättade om hans nickelallergi och bad att de skulle säga ifrån ifall de upplever att han blir bättre/sämre och att det brukar vara väldigt enkelt att få honom att byta leksak ifall han tex leker med en metallbil.

De la märke till hur lugn och redig och självgående han är, lite blyg men finner sig snabbt och inte är främmande inför personalen eller barnen efter några minuter. Att han utan vidare lämnar mig och springer in i annat rum och börjar leka med och undersöka grejorna tex. Att han gärna pratar och berättar om olika saker helt spontant med dem. Jag sa även att vi är väldigt glada över att ha fått den här platsen, eftersom vi vet hur svårt det är.

En stor skillnad mot gamla förskolan är att de dels inte har strikta avdelningar för barnen och dels att de har två specifika personer som kommer att vara vår sons "mentorer", som har ett mer övergripande ansvar för honom. Inte bara under inskolningen, utan även fortlöpande, och det känns tryggt. Även om de har hand om många barn mellan 1-5, så har de samtidigt många och stora lokaler och ganska stort inhängnat område utomhus som var väldigt fint planerat. De är tydligen utomhus mycket och ofta och har rejäla redskap, varav somliga helt nya.

Men framför allt träffade vi många personal, i blandad ålder, och alla verkade avslappnade och lugna och glada och såg ut att trivas. Och så vände de sig till sonen och pratade med honom och berättade om lokalerna mm. Sonen ville inte gå hem och visade tydligt att han tyckte inskolningen redan var avklarad. :)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Hoppas att det fungerar bra på den nya förskolan! :)

Men jag kan inte fatta att ett så stort gäng nötter tydligen samlats på den gamla förskolan. Jag har ändå jobbat några år och med många olika människor och jag har ALDRIG (som tur är! ) stött på någon som skulle skuldbelägga/skälla på ett barn som misslyckas med toalettbesök/behöver byta blöja. Det låter ju horribelt!
Så det kanske kan vara en tröst att det inte är vanligt uppförande hos pedagoger så du stöter förhoppningsvis inte på det igen!
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Detta håller jag med om. Klart att du ska göra en anmälan ändå. Det kommer ju fler barn efter ditt till denna förskola och detta med allergin är ju mycket allvarligt.

Men är det inte lustigt att man ska bli stämplad som både det ena och det andra, när man som förälder gör det bästa för sitt barn? Det är ju inte skitsaker vi pratar om här. Och hur kan jag vara "rättshaverist" när jag anmäler missförhållanden, som inte bara drabbar mitt eget barn utan andra med? Övertramp och kränkningar...borde man inte få en plus-stämpel istället? Och vaddå krånglig förälder, vad är det som säger att man tvunget måste gå in för att bli sedd som mesig/snäll förälder? :confused: Inte tusan trodde jag att det här handlade om någon slags popularitetstävling mellan personal-föräldrar.

Ärligt talat skiter jag i vad andra tycker om mig, jag tänker inte offra min son för mitt ev anseendes skull på kommunen eller hos förskolepersonalen. Jag kan leva med om de ser mig som krånglig, men jag kan inte leva med att sk pedagogisk personal får min son att skämmas för att han bajsar fler än en gång per dag eller riskerar hans hälsa för att de känner för att experimentera med hans allergi/er. :mad:
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag hade informerat den nya förskolan om sonens nickelallergi.
Även om dom får papper på det är det i mina ögon bättre att säga det en gån gför mycket än en gång för lite!!

Det är ju sonens hälsa och välbefinnande det handlar om.

Hoppas verkligen att det blir en ordentlig utredning med ett bra resultat!
Och jag tror ju inte att du kan vara den enda föräldern med dessa upplevelser på den förskolan?


Det är en jobbig sits eftersom man som förälder lämnar sina barn till vad man i alla fall tror är kompetenta personer som tar väl hand om ens barn!!

Att gå till media kan man ju göra om det inte ger något som helst resultat med den där utredningen!
Och där kan man ju vara anonym.


Vi reagerar alla olika, men jag tror att alla vi mammor reagerar som Lejoninnor när det kommer till våra barn!!
Rör mitt barn och jag blir galen....;)

Ny start på ny förskola!
Stå på dig Lupin!!
Kram!!

Och du??
Glöm inte sanden i Falsterbo!!!:D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 260
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 118
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp