Fler problem på/med förskolan...

Lupin

Trådstartare
Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt.

I onsdags em beslöt vi att låta sonen sluta på förskolan, där han gått i tre månader nu. Till slut blev det för mycket. Någon kanske minns min tråd i slutet av januari (?) där jag undrade över om det fick gå till så här...med hämtning och lämning, då jag blev utskälld när jag kom 3 min för tidigt en gång och 10 min för sent veckan därpå.

Det har varit många småsaker, som vi försökt ha överseende med, under de här tre månaderna. Tex att de inte byter blöjorna (spec bajsblöjorna) i laga ordning, att det är ett j-a tjatande på att äta upp etc vid måltiderna, att de bannar barnen pga de kroppsliga behoven....sonen har de senaste veckorna/knappa månaden allt oftare gett uttryck för att "nu har jag bajsat x gånger idag, så nu får jag inte bajsa mer". Trots vårt önskemål för drygt en månad sedan så uppmuntrar de inte sonen att gå på toaletten. Han har i princip även slutat säga ifrån när han har bajsat och vill byta blöja, något han gjorde spontant och så gott som alltid precis innan han började på förskolan. Jag tror han har gett upp att säga ifrån, eftersom de ändå inte byter blöjan när det behövs utan låter honom/de andra blöjbarnen gå med bajs i blöjan tills de giter byta.

Andra irritationsmoment är tex att de inte säger ifrån när de har magsjukor/vks på avdelningen. En dag för ett par veckor sedan upptäckte jag att det låg en märkbart sjuk flicka nerbäddad i soffan inne i lekrummet, där alla de andra barnen uppehöll sig. Hon hade klagat på magsmärtor och såg mycket lidande och sjuk ut och väntade på att föräldrarna skulle komma. Men hon hade ju än så länge inte kräkts...

Droppen som fick bägaren att rinna över, var när jag hämtade sonen i onsdags em och en av fröknarna mycket malligt meddelade att sonen inte längre var nickelallergisk. De hade nämligen bestämt "för en tid sedan" att låta honom leka med alla metall-leksakerna (främst bilar och andra fordon) i full utsträckning, eftersom de tyckte att han inte reagerade så mycket längre. Hon t.o.m ifrågasatte om han ens hade varit nickelallergisk alls... Gissa vilken liten pojke som de senaste dagarna varit tvungen att börja medicinera igen och blivit sämre i sin nickelallergi? Vi som glatt oss med honom de senaste veckorna, över att han äntligen inte reagerar lika kraftigt längre. Senaste veckorna har han kunnat hålla i och åka i kundvagnen på City Gross utan att se ut som att han har böldpest över hela kroppen efter en kort tid tex. Nu får vi börja om från början igen och vara superstrikta med byxknappar, leksaker, kundvagnar, verktyg etc etc etc. Tack vare de "snälla" fröknarna på hans förskola, som utan vår vetskap, bakom våra ryggar och utan vårt medgivande beslöt sig för att experimentera med hans nickelallergi. Tack snälla förskolefröknarna!

Ringde BUN i onsdags em och meddelade att vi inte låter sonen sätta sin fot på hans förskola/avd från och med idag och att de får fixa fram en ny plats någon annan stans. Lämnade in en överflyttningsblankett i torsdags morse. Blev uppmanad att kontakta rektorn för förskolan, vilket jag gjorde och även var och besökte på hennes kontor i morse. Kände inte att jag fick någon större respons, rektorn tog personalen i försvar lite för mycket för min smak. Men skulle i alla fall samtala med dem en och en i lugn och ro och höra deras version. De fick se om de kunde ordna någon ny plats åt sonen, det var nog fullt överallt. Men hon förstod ju att vi inte ville låta sonen gå kvar på avdelningen... Blir man arg eller blir man arg??? Har de inget som helst ansvar på kommunen? Fattar de inte hur allvarligt det här är?? Vad ska man göra? Gå till media? Jag sa att vi vill göra en anmälan på det här med allergiexperimenterandet bakom våra ryggar och då såg rektorn aningen skärrad ut, men menade att det fick vi ju göra om vi kände för det. Stämmer det att det är skolverket man ska vända sig till?

Inte nog med det här strulet, jag är nu 37 fulla veckor in i graviditeten (som varit ganska komplicerad den här gången, sjukskriven sedan v 25) och igår kväll drabbades jag dessutom av kraftig klåda över hela kroppen. Det kliar t.o.m inuti öronen! Förutom handflatorna, hårbottnen, hela hudkostymen... Imorgon bitti ska jag till BM och lämna ett (fastande) blodprov, antar att det handlar om levervärdena?

Sonen accepterar att inte gå till gamla förskolan mer, han blev faktiskt glad när jag berättade i torsdags morse att det var sista dagen där. Däremot tjatar han en hel del om att han vill åka till sin nya förskola NU! Svårt att få en treåring (han fyllde igår!) att förstå att vi måste hitta en ny förskola först... Han vill så hemskt gärna börja på den nya förskolan meddetsamma. Jag väntar på svar från en av kommunens privata alternativ idag eller imorgon, där han är uppsatt sedan januari och har plats först i augusti. Förhoppningsvis låter de honom börja redan nu av humanitära skäl. Håll gärna tummarna!
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

MEJLA TIDNINGARNA. Jävla skitställe, skitkommun, skitpersonal, skitrektor. Jag blir galen å dina vägnar, hur galen hade jag inte blivit om det hänt mig. Barnen är det viktigaste vi har, de ska inte behöva utstå sån där skit. Grrrrrrr
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag blir djupt chockad över det jag läser... Så får det absolut inte gå till o jag tycker verkligen att du ska gå vidare med det! Är det inga andra föräldrar som reagerar? Att bädda ner en sjukling i väntan på föräldrar får man ju ibland göra, men vi försöker få undan de andra barnen. Dels för smittorisken o dels för att det sjuka barnet ska få lugn o ro tills det blir hämtat.
Jag beklagar verkligen att ni fått en sån skräckupplevelse. Men absolut ska ni gå vidare, prata gärna med andra föräldrar o hör vad de tycker.
Angående sonen allergi är det nog bland det värsta jag har hört personal göra! :eek: Det strider ju mot precis allt sunt förnuft oavsett vad! Det finns ingen ursäkt för en sån handling!
Lycka till o hoppas att du kan få en lugnare tid inför din stundande förlossning!
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Men vad i hela världen sa de när du konfronterade dem med nickelallergin!?

Jisses, jag som har dåligt samvete ibland om nått barn får gå med bajs för skötborden är upptagna (kanske minuter) :crazy:

Håller med K i m om, just nerbäddning av sjuka barn, men då är det ju såklart praxis att de andra barnen hålls därifrån . (Hade en gång en förälder som tog över två timmar på sig att komma och hämta när dennes dotter hade magsjuka :crazy: Han hade en kvart mellan jobb och förskola...)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Å där var jag in och skrev att både personal och barn kommer att acceptera hans nickelallergi, antingen genom att hålla reda på leksakerna eller t.ex. bomullsvantar. Ack så fel jag hade. På vårt jobb hade ingen ens höjt på ögonbrynen utan det hade varit no problema.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Vem vill ha luktande barn med bajs i blöjan? Byt så fort som det bara går så slipper man lukten! Bajs luktar illa för att man ska ta bort det direkt!!
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

"Vem vill ha luktande barn med bajs i blöjan? Byt så fort som det bara går så slipper man lukten! Bajs luktar illa för att man ska ta bort det direkt!!"

Eh... ja?
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Som så många andra redan sagt så uppmanar jag er att ta detta vidare. Jag anser att de har brustit i sin yrkesroll. Att på eget bevåg experimentera med allergier eller dyligt kan rent ut sagt vara farligt.

Att inte heller byta bajsblöjor är heller inte acceptabelt enligt min mening. Ibland kan det vara så att det kör ihop sig och att man måste vänta 5 minuter eller så innan man kan gå ifrån. Men det finns ingen ursäkt för att inte byta blöja, det luktar så man kan liksom inte glömma bort det.

Tyvärr så händer liknande saker på andra förskolor. Men ta det vidare, sätt alla hjul i rullning för att få en reaktion.

Tycker att det var strongt gjort av er att ta sonen därifrån. Hoppas att det löser sig snarast.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Men för fan! Ursäkta språket, men det är helt åt helvete att dom ska experimentera när det gäller så allvarligt som allergier!
Vad blir det härnäst?
"Ja men lilla Anna här får smaka på den vanliga maten för hon är inte nöt-laktos-glutenallergiker längre, för det har vi bestämt och vi har rätt!"

Och det där med blöjorna, fy fan... Vill dom själva gå omkring med bajs i trosorna/kalsongerna?
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Delvis KL.

Verkligen sjukt med allergierna! Det är VÄLDIGT farligt att experimentera med detta. Undra kan man ju vad dom tänkte med? :crazy: Hoppas det fixar sig för dig och sonen, han förtjänar mycket bättre.

Kom att tänka på kusinen min, som är väldigt allergisk mot fisk.
Ändå serverade dagis honom fisksoppa, och han blev väldigt sjuk och fick läggas in på sjukhus.
Vad dagisförknarna sa? Jo.. "Det är inte fisksoppa om man plockar bort fiskbitarna!"

Dottern har blivit serverad äpplen på dagis trots att hon inte tål att vara i samma rum som äpplen..
"För att dom andra barnen fick!"

Jisses, det här med allergier. Det verkar som att det behövs en rejäl uppdatering i samhället om allergier, speciellt om hur livsfarligt det kan vara för en allergiker som blir utsatt för något denne är allergisk mot. Det är självklart att du och sonen ska få vara trygga och glada i erat dagis. :)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Men herregud!!:eek:

Saknar ord över dessa människors dumhet!!
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Tack för alla era svar! :) Det finns fler incidenter, både vg sonen och även vg andra barn. Jag orkar inte gå in på detaljer, just nu i alla fall, men ska försöka hitta ork att skriva ner allt i ett dokument som jag kan gå vidare med. Det retar mig oerhört att rektorn inte tog sakerna mer på allvar i morse, hon slätade mest över och höll personalen bakom ryggen. Det var rektorn som sa att jag skulle ta upp det här med Skolverket och börja med att ställa en fråga till dem ifall det här var något att anmäla...

Min första tanke var just ifall de har experimenterat med något annat barns allergi, jag vet att det finns i alla fall minst ett barn som har mjölkallergi på sonens avdelning. Att sonen blivit svårt biten i kinden av ett av barnen för några veckor sedan hade rektorn inte ens hört talas om och menade att hon brukar få veta när sånt händer. Men hur mycket berättar egentligen personalen för chefen?

Rektorn ville ju ha det till att det var för många i personalen och att för få jobbade mer än deltid, men när jag påpekade att det ofta var väldigt lite personal på plats skrattade hon bara åt mig och sa att det stämde inte. Jag undrar hur stor koll hon har egentligen. I och med att vi tänker gå vidare med det här och anmäla det inträffade så lär ju varken rektorn eller personalen stå på vår sida och jag utgår faktiskt ifrån att de kommer att sluta leden och rektorn lär garanterat ställa sig på personalens sida och ha förtroende för dem.

Jag fick ju en del inblick i hur kommunen/BUN sköter saker och ting när jag var anställd som dagmamma i ett halvår för två år sedan. Jag vägrade förlänga vikariekontraktet och det blev väldigt sura miner hos cheferna på BUN, samma chefer jag varit i kontakt med nu ang det vi kallar vanvården och experimenterandet med sonens allergi. Jag känner av trögheten och oviljan i att ta i sånt här, både från BUN och från rektorn i morse. Huvudet i sanden-attityden så fort det gäller något.

Funderar faktiskt på det här med att gå ut i media. Problemet är bara att jag inte är intresserad av att synas i media...är väl snarare mediaskygg än mediak*t. Tycker det är pinsamt med uppmärksamhet på det viset. Men samtidigt tycker jag att det här är väldigt allvarligt och jag kommer att bli skitarg om de bara viftar bort mig och sonen på kommunen och inte ens ställer upp med en ny dagisplats inom kort!
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Nu när jag läst detta kom jag på en annan incident som inträffade på min kompis dotters dagis.

Hennes barn är laktosintolerant och ska därför inte äta mjölkprodukter eller dricka mjölk. Hon ska få laktosfri mat alltså. Men hennes mage var hela tiden ur form så min kompis frågade personalen om de gav henne mjölk eller mat med mjölk i. Nej, klart att de inte gjorde det. Min kompis pratade med köket där de får maten ifrån och där kom det fram att det kunde ha hänt att hon fått mat med laktos i. Dessutom så beställde köket mjölk som levererades till förskolan men de påpekade att de väldigt sällan levererade laktosfri mjölk. Köket menade på att förskolan ska skriva ner om de tex ska ha 1 liter laktosfri mjölk i veckan utöver den vanliga mjölken. Vad ska man säga? Jag jobbar själv på förskola och vi har någon förälder som inte vill att deras barn ska dricka mjölk för att deras mage har varit lite upp och ner och de vill se om det gör någon skillnad. Vi respekterar detta även om det inte finns läkarintyg.

Jag hoppas att du har ork att driva detta vidare. Deras handlande är fel. Tyvärr så är det ofta så att rektorerna tar personalens sida. Det är väl lättare än att ta tag i problemet på förskolan. Men det betyder inte att det är rätt.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag blir helt matt men tyvärr inte förvånad:(

Den dagen folk över lag inser att barn är människor, den dagen undrar jag om den ens kommer:crazy:

Angående allergier så var det samma på min dotters dagis, de hade gett henne vaniljsås och kom och sa att idag har hon minsann ätit vaniljsås och hon tyckte att det var jättegott! Jaha och hur ska en treåring veta att på dagis kan man inte äta vaniljsås för den är gjord på vanlig mjölk där:confused:
Tack, sa jag, vi blir hemma någon vecka, det handlar inte om att hon inte tycker om utan att hon inte tål.

Stå på dej och hoppas att du får en bra förlossning!
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Men vad är det för ställe?!
Allergier kan ju vara livsfarliga! Nu har vi inga nickelallergiker men vi har alla möjliga (och omöjliga ;) ) allergier bland barnen ändå främst i matväg. Har stött på barn som är allergiska mot all röd mat, all gul mat, gluten, laktos, nötter, äpplen, lök you name it och vi är alltid jättenoga så att maten och drycken blir rätt. Det kan ju handla om liv, och det kan det ju vara oavsett vilken typ av allergi det rör sig om.
Sånt kan ju bara läkare och föräldrar besluta om att testa och då kan vi komma in och hjälpa till att testa om FÖRÄLDRARNA bett oss.

Om man som vi har ett barn som är paniskt rädd för hundar, ska man då säga Nehej, du ska minsann klappa hunden för det gör alla andra. Fast barnet nästan svimmar av skräck när det ser en hund på 50 meters håll. Det är inte vårt jobb att tvinga på någon kontakt då. Vi ska göra så att barnen mår bra och har roligt och känner sig trygga och att föräldrarna mår bra och känner sig trygga när barnen är hos oss på förskolan!

Nerbäddningen av sjukt barn kan ibland vara lite svår att hålla 'separerad' från barngruppen men oftast kan man röja ur soffrummet och låta barnet ligga där. Men de är ju så eländiga när de är dåliga att man vill pyssla lite med dem och trösta. Och då kan det ju hända att någon av de andra barnen vill sitta med därinne (beroende på sjukdom alltså), men det är lugnt och tyst i alla fall.

Jag hoppas du får plats på ett bra dagis där din son uppskattas för den fina individ han är! :laugh:
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Att fel människor finns inom barnvården/skolan är tyvärr en verklighet. Kan ju bara se till den händelsen som inträffade för inte så länge sedan när förskolepersonalen hade tejpat/bundit fast ett barn i en stol. Och att de menade att det bara var ett skämt....HALLÅ???

Sen finns det såklart jättebra människor med som vi inte får glömma.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Som så många andra redan sagt så uppmanar jag er att ta detta vidare. Jag anser att de har brustit i sin yrkesroll. Att på eget bevåg experimentera med allergier eller dyligt kan rent ut sagt vara farligt.
.

Håller med till fullo! På förra förskolan jag jobabde, hade vi en nötallergiker, en som var laktosintolerant, en gluten allergiker, ne mjöklprotein allergiker och en som inte tålde citrusfruketer. Det var ett gissel ibland, men man fixade det och var man osäker på någon maträtt så tog man ju det säkra före det osäkra , och serverade något anant som man var säker på inte innehöll det som barnet var allergisk mot.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Nerbäddningen av sjukt barn kan ibland vara lite svår att hålla 'separerad' från barngruppen men oftast kan man röja ur soffrummet och låta barnet ligga där.

De har ett litet personalrum, med två soffor, i direkt anslutning till övriga utrymmen, där de hade kunnat bädda ner den uppenbarligen lidande och lika uppenbarligen magsjuka barnet. Där inne låg istället en ung tjej, praktikant tror jag, utslängd i full längd i ena soffan och pratade med någon som uppenbarligen satt i den andra soffan. Jag vet, för jag gick förbi, eftersom jag blev tvungen att själv byta sonens alldeles för gamla bajsblöja även den dagen, när jag skulle hämta honom. Jag har inte ens kunnat förmå personalen att byta på honom när jag upptäckt kvarsittande bajsblöjor vid hämtningen.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Stå på dej och hoppas att du får en bra förlossning!

Tack! :) Vi får väl se vad blodprovet säger imorgon bitti, just nu hoppas jag nästan på att bli igångsatt pga klådan plus kraftiga besvär av astma och pollenallergi. Å andra sidan skulle jag även vilja bli av med det här förskoleproblemet före förlossningsdags.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 264
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 118
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp