Fler problem på/med förskolan...

Sv: Fler problem på/med förskolan...

Att fel människor finns inom barnvården/skolan är tyvärr en verklighet.

En av incidenterna (i onsdags em den med) handlar om att de hittade två flickor pillandes på en tredje flicka, som var naken. Tre 4-5 åriga flickor som var nyfikna, som brukligt är i den åldern. Vad gör fröken (samma som slog sig för bröstet ang sonens allergi samtidigt)? Jo, hon gormar och skriker och skäller och går på och använder ord som "äckligt" och "förbjudet" och placerar flickorna vid ett bord i det öppna utrymmet. Samtidigt rör hon sig helt hysteriskt och snabbt mellan utrymmena, försöker prata i telefon med chef och föräldrar medan hon skäller ut flickorna efter noter.

Hur hade det varit om hon istället hade tagit in flickorna i avskildhet i personalrummet, lugnt och sansat förklarat att det är helt normalt och naturligt att vilja undersöka och ta reda på och vara nyfikna, men att det inte passar att göra det just där och just då, att man kan göra det hemma istället tex? Jag kan bara hoppas att hon inte gett flickorna men för livet och underliga idéer om nakenhet och nyfikenhet. För att inte tala om de andra (spec de något yngre) barnen, inkl min son, som förmodligen inte förstod något men tyckte det var väldigt obehagligt alltsammans och kanske fick en hint om att nakenhet och nyfikenhet är förbjudet, tabu och äckligt?

Rektorns förklaring var att förskolefröknen (tillika något av självutnämnd chef på avd) är livlig och intensiv och att hon var orolig att föräldrarna skulle ta illa upp av det som hänt och därför tog itu med flickorna på skarpen. När jag ifrågasatte den medeltida inställningen till naturlig nyfikenhet och den omoderna pedagogiken möttes jag av ett stort frågetecken i rektorns ansikte. Jag borde inte ens bli förvånad, antar jag. När sonen äntligen fick sin rosa tröja (i alla fall rosamönstrade med rosa elefanter) så kom det inte bara "dumma" kommentarer från barnen (han har en tjejtröja!), utan även menande och aningen häpet nedlåtande tonfall från personalen på hans avdelning.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Rektorns förklaring var att förskolefröknen (tillika något av självutnämnd chef på avd) är livlig och intensiv och att hon var orolig att föräldrarna skulle ta illa upp av det som hänt och därför tog itu med flickorna på skarpen. När jag ifrågasatte den medeltida inställningen till naturlig nyfikenhet och den omoderna pedagogiken möttes jag av ett stort frågetecken i rektorns ansikte. Jag borde inte ens bli förvånad, antar jag. När sonen äntligen fick sin rosa tröja (i alla fall rosamönstrade med rosa elefanter) så kom det inte bara "dumma" kommentarer från barnen (han har en tjejtröja!), utan även menande och aningen häpet nedlåtande tonfall från personalen på hans avdelning.

Bortförklaring från rektorns sida. Det som jag har upplevt är att många av de som är rektorer är personer om inte kan jobba i barngrupper av en eller annan anledning. Att dessa sedan skulle vara bra arbetsledare och kunna ta tag i problem och konflikter är ingenting som man kan ta för givet.

Att barn är nyfikna på sig själv och andra är någonting som är helt naturligt. Att sådana här situationer uppstår på förskolan när barn är tillsammans med andra barn är väl ingenting konstigt i mina ögon. Speciellt i samband med blöjbyten eller toalättbesök brukar det alltsom oftast uppstå olika frågor från barnens sida. Hur man hanterar den situationen är a och o. Barn i de yngre åldrarna behöver oftast ingen längre utläggning om skillnader mellan pojkar och flickor.

Att det inte är passande att barnen pillar på varandra osv kan jag också hålla med om men att skälla ut barnen är väl allt annat än pedagogiskt. Ta barnen till sidan, prata med dem och prata sedan med föräldrarna om vad som har hänt så att de är medvetna om det.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

När sonen äntligen fick sin rosa tröja (i alla fall rosamönstrade med rosa elefanter) så kom det inte bara "dumma" kommentarer från barnen (han har en tjejtröja!), utan även menande och aningen häpet nedlåtande tonfall från personalen på hans avdelning.

Hur reagerar personalen om en flicka kommer i en blå tröja eller en tröja med typisk "pojkbilder"? Vi vill att våra barn ska växa upp till självständiga starka individer men hur i helsike skall de kunna göra det när man får höra sånt här?
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Man kan tro att du hamnat på förskolan som hör hemma i filmen "Huset Gud glömde" eller liknande.
Skitblöjor kan ju hända att man bommar någon gång men knappast så att en förälder skulle träffa på det kontinuerligt.
Allergin skulle göra mig vansinnig på ren svenska, gör de likadant med en nötallergiker eller någon med glutenintolerans kan det få förfärliga konsekvenser:eek:
Du ska skriva en skrivelse ställd till ansvarig nämnd i kommunen (barn och utbildning?), ta upp de saker du har att klaga på och de svar du fått från personal och rektor, ifrågasätt om det är så kommunens barnomsorg är tänkt att fungera.
Jag skulle även genast ringa nämndens ordförande och meddela vad som hänt och att en formell skrivelse är på väg.
Mycket brukar gå ordna den vägen eftersom nämndernas ordförande som regel är från det regerande politiska partiet/blocket. Misstänker att det är den snabbaste vägen till en ny plats ...

Är det en välkänt dålig förskola? Har de ingen utbildad personal, stor personalomsättning eller är det en personalgrupp av gamla uvar som vägrar att ändra på sig?
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Är de inte riktigt kloka??:mad: Nidbilden av en förskola med självutnämnda expertpedagoger från helvetet ungefär ..

Jag hade blivit galen jag med. Extra jobbigt för dig, höggravid och allt. Jag önskar dig en fin förlossning i alla fall :).

Rör upp så mkt du känner att du orkar så här får det f-n inte gå till. Kan inte pappan ta över och vara den som driver på hårdast just nu? (Eller det kanske han gör, ursäkta om jag läst slarvigt)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Inte nog med det här strulet, jag är nu 37 fulla veckor in i graviditeten (som varit ganska komplicerad den här gången, sjukskriven sedan v 25) och igår kväll drabbades jag dessutom av kraftig klåda över hela kroppen. Det kliar t.o.m inuti öronen! Förutom handflatorna, hårbottnen, hela hudkostymen... Imorgon bitti ska jag till BM och lämna ett (fastande) blodprov, antar att det handlar om levervärdena?


Förutom att jag blir mörkrädd när jag läser om hur förskolan behandlar er och er son så vill jag fråga om dur har pollenallergi i vanliga fall?

Det har nämligen jag, inte så farligt numera, men under gravditeten så fick jag en fruktansvärd klåda på våren, det kliade från hårbotten ner till fotsulorna och inget jag gjorde kunde göra det bättre.
Hade inget fel på mina värden och fick bara anta att det var hormonerna som flippat min kropp. Men även våren efter när jag ammade kom det här tillbaka och läste då att pollenallergi kan visa sig på det sättet.

I år har jag ännu inte känt av något sådant, så var säkert hormoner som påverkat den starka reaktionen på pollen.
Ville alltså bara komma fram till att hittar de inga värde fel så kan det vara en förstärkt allergi.

Jag håller tummarna för att ni får en bra förskola där ni kan känna er trygga.
Och hoppas att avdelningen får en tankeställare.

Lycka till! Kram
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag är kraftigt pollenallergisk med astma (hassel och björk) och jag har haft rejäla problem de senaste dagarna inkl astma. Tanken har också slagit mig att klådan kan ha med det att göra, men det är ju bättre att BM kollar upp så att jag inte har fått hepatos som grädde på moset. Jag har så pass svår allergi och astma att jag ska bli vaccinerad till hösten, skulle påbörjat allergivaccineringen redan i höstas men då kom graviditeten emellan.

Tack och kram tillbaka! :)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Man kan tro att du hamnat på förskolan som hör hemma i filmen "Huset Gud glömde" eller liknande.
Skitblöjor kan ju hända att man bommar någon gång men knappast så att en förälder skulle träffa på det kontinuerligt.
Allergin skulle göra mig vansinnig på ren svenska, gör de likadant med en nötallergiker eller någon med glutenintolerans kan det få förfärliga konsekvenser:eek:
Du ska skriva en skrivelse ställd till ansvarig nämnd i kommunen (barn och utbildning?), ta upp de saker du har att klaga på och de svar du fått från personal och rektor, ifrågasätt om det är så kommunens barnomsorg är tänkt att fungera.
Jag skulle även genast ringa nämndens ordförande och meddela vad som hänt och att en formell skrivelse är på väg.
Mycket brukar gå ordna den vägen eftersom nämndernas ordförande som regel är från det regerande politiska partiet/blocket. Misstänker att det är den snabbaste vägen till en ny plats ...

Är det en välkänt dålig förskola? Har de ingen utbildad personal, stor personalomsättning eller är det en personalgrupp av gamla uvar som vägrar att ändra på sig?

Tack för dina handfasta råd! Jag ska göra som du föreslår. :)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Har du provat ringa rektorns chef?
Om rektorn inte tar på allvar. Gå högre upp?

När vi i höstas fick tilldelning på ett dagis som har extremt dåligt rykte så fick vi dra i lite trådar och ringa runt i kommunen ganska högt uppe tills dom "trollade" fram en förskoleplats på den förskola vi hade som förstahandsval. Om vi säger såhär, min man var inte direkt trevlig i tonen då han ringde runt, han bad inte om annan plats utan krävde.

Min mamma gick till media för att få fart på barnomsorgen då min lillebror var liten. Tog inte ens ett dygn från artikeln publicerades tills hon fick tilldelning.

Jag tror lokalmedia är intresserad att skriva om sånt här, kanske fler föräldrar träder fram?
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Att vända sig till media är att skaffa sig ett övertag, vilket är väldigt bra att ha i en sån här situation.
Det som din son har blivit utsatt för är vedervärdigt, men jag tror inte att han är ensam. Så som personalen verkar beter sig är det säkert fler barn som är drabbade.
En artikel får de andra som (antagligen) också är berörda att öppna ögonen och förhoppningsvis våga konfrontera personalen/kommunen/ledningen.

Dessutom brukar media ha en förvånadsvärd effekt på politiker och människor vid högra positioner.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

*kl*

Nu har jag precis pratat med den privata förskolan och de kunde tyvärr inte erbjuda vår son plats förrän i augusti, som det var sagt från början. Vi satte ju upp honom där i början av februari i och med att vi redan då kände att det inte var så bra på den här förskoleavdelningen som sonen började på i mitten av januari.

Nu ska jag sätta mig ner och skriva en anmälan och sen ska jag ringa eller mejla BUN (den personen jag pratade med i telefon i onsdags em) och förklara att jag lämnar in en off anmälan till högsta hönset imorgon bitti + kommer att kontakta lokala media direkt därefter och berätta vad som hänt på sonens förskola inkl deras (BUNs) motvilja att ordna ny plats åt sonen omedelbart. Vill de så kan de, det vet jag.

Graviditetsklådan, som dök upp så akut i förrgår kväll, hade i alla fall försvunnit imorse, tack och lov.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Tack för peppningarna! :)

För en halvtimme sedan ringde jag personen på BUN, som jag var i kontakt med i onsdags em, för att höra vad de har gjort än så länge. Svaret var...ingenting. Hon satt nämligen med en hel drös placeringar som hon skulle ordna först och kunde inte säga om det gick att ordna en plats åt vår son så här hux flux. Det var ju liksom inte upp till henne, men hon skulle ringa rektorn för den förskola där vi vill ha vår son placerad och höra om det gick att ordna en plats till, sen kunde hon typ inte göra mer.

Jag förklarade att vi kommer att göra en off anmälan, men det verkade inte gå in eller så är det inget damen i fråga sätter något värde på.

Efter samtalet skrev jag ett mejl till chefen för BUN, där jag förklarade att jag kommer att lämna in en anmälan på det som hänt på sonens förskola, berättade hur irriterade jag och min man är på BUN för att de inte tar det här på allvar och inte verkar vilja hjälpa oss och vår son och att vi dessutom kommer att ta upp det här i media.

Misstänker att det är lite för sent på em för att få någon respons redan idag, eller ens imorgon, med tanke på hur slöa de är på kommunen.
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Vad skönt att klådan försvann:laugh:

Kanske var det en reaktion på att du var så arg? Hormoner och ilska kan göra, hm konstiga saker med en:angel:
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Det här är inte bra. Tanken är ju att man ska våga lämna sina barn på dagis. Jag vet att hos oss styrs personalen över barnantalet och vi har 1 förskolelärare/barnskötare på 5 barn. Vi har ett annat problem istället och det är att sonen har varit sjuk en hel del och varit hemma av den anledningen, Han är på dagis 1 dag på en vecka och sen är han sjuk igen. Visserligen är han 19 månader men jag får påstötningar om att han bör komma trots halsinfektioner och öroninflammationer. Jag håller han hemma så länge han är sjuk, det är inte mer med det. Det är inte dagis problem att min plats kostar en massa pengar. Men jag har börjat fundera på dagmamma,
Finns det inga privata dagmammor där du bor? Eller andra alternativ?
Jag tycker du gör det bra som orkar kämpa på, men man måste ju för våra små barn, Jag hoppas det blir ordning på det här för dig. Stå på dig! Kommunen borde ta sitt ansvar och omplacera dagisfröken, för hon är inte lämplig för den tjänsten hon har,
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Vad skönt att klådan försvann:laugh:

Kanske var det en reaktion på att du var så arg? Hormoner och ilska kan göra, hm konstiga saker med en:angel:

Ingen aning, svårt att säga. Pratade med BM och hon trodde det ev kunde vara allt det grillade köttet jag mumsade i mig när sonen fyllde tre i måndags. Klådan kom ju några timmar senare. I och med att jag är GBP-opererad (snart 5 år sedan!) så har jag en något ökad leverpåverkan och graviditeten i sig frestar ju på levern. Graviditetsklåda/hepatos kommer ju av att levern inte orkar rensa både mammans och bebisens slaggprodukter och förr i tiden, innan alla fantastiska piller, behandlade man med skonkost för att avlasta levern. Jag åt ju grillköttsresterna i tisdags, men var sen fastande inför blodprovet i onsdags morse. Det är mycket möjligt att fastan i sig lindrade och BM tyckte jag skulle vara lite försiktig med kosten framöver. Nu har jag ju gått in i v 38, så om de skulle behöva sätta igång mig pga hepatos så är det ju ingen fara på taket. Men troligtvis kommer inte blodproverna att visa några högre nivåer, i och med att jag inte hade klåda när de togs. :)

Sen kan det säkert vara så att annat har spelat in, pollenallergin och upprördheten över förskolan/BUN....som du säger så är graviditetshormoner inte att leka med. :D
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Än en gång vill jag tacka för alla svar och allt stöd och all peppning! :love: Jag har inte svarat på alla inläggen, men jag har läst alla minst en gång.

Igår kväll, 18:15, fick jag faktiskt mejlsvar från högsta hönset (tf chefen på BUN), lite kortfattat gick det ut på att han såg allvarligt på det här och skulle låta undersöka förhållandena på sonens "gamla" förskola. Och att han personligen skulle undersöka om det gick att få en plats på den förskolan vi önskade i första hand.

I morse, medan jag (i sällskap med sonen) var hos sjukgymnasten för akupunktur mot min foglossning, hade det ringt från kommunen så jag ringde upp dem. Det var den tidigare motsträviga kontaktpersonen på BUN som nu glatt kunde meddela att hon fixat en ny plats åt vår son, på den förskolan vi önskat och att han kan börja redan på måndag. Jag fick namn och nr till arbetsledaren och ska ringa och göra upp om tider och inskolning etc.

Självklart går vi trots detta vidare med vår anmälan, inget snack om saken. Men jag tackade såklart väldigt mycket för deras insats och för den nya förskoleplaceringen. :)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Fantastiskt att denna mardrömm har löst sig för dig!!!! Grattis!!!:bump::banana:

Hoppas ändå du anmäler och går ut i media med hur dåligt dagiset är så att andra barn ska slippa lida.... :cry: ibland undrar man verkligen VARFÖR folk som verkligen inte skulle jobba med barn gör det??? Människorna kan ju knappast trivas med sitt jobb så som de beter sig???
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Som jag skrev nyss så kommer vi självklart att gå vidare med anmälan. Det finns liksom inga alternativ, det som sker på den förskolan/avdelningen är ju helt sjukt.

Däremot vet jag inte om jag kontaktar media, har inget större intresse av att visa upp mig för allmänheten. Men det går kanske att göra lite mer anonymt? För samtidigt skulle det vara bra om fler fick reda på vad som hänt, andra föräldrar kanske har mer att berätta om just den förskolan/avdelningen och framför allt så kommer fler att få reda på vad som har hänt/händer där. Ska fundera lite till ang media. Just nu skulle jag mest vilja få lite lugn och ro inför den stundande förlossningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 263
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 118
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp