Fler problem på/med förskolan...

Sv: Fler problem på/med förskolan...

Hoppas att det fungerar bra på den nya förskolan! :)

Men jag kan inte fatta att ett så stort gäng nötter tydligen samlats på den gamla förskolan. Jag har ändå jobbat några år och med många olika människor och jag har ALDRIG (som tur är! ) stött på någon som skulle skuldbelägga/skälla på ett barn som misslyckas med toalettbesök/behöver byta blöja. Det låter ju horribelt!
Så det kanske kan vara en tröst att det inte är vanligt uppförande hos pedagoger så du stöter förhoppningsvis inte på det igen!

Det var väldigt trevligt när vi var där drygt en timme i fredags och hälsade på. Visst, där är många barn men samtidigt mycket personal och stoooora lokaler + mycket trevlig och inspirerande utemiljö. Det är dessutom den här förskolan vi "hör till", den ligger 5 min hemifrån och skolan barnen i området hör till och ska gå i ligger typ vägg i vägg. Det är med andra ord här sonen ska gå i skolan när han fyller 6 och likaså hans blivande skolkamrater = blivande förskolekompisar. Det var dessutom hit vi sökte i höstas. De har ett mkt bra rykte!

Den förskolan vi hamnade på först har kommunens sämsta rykte...det finns föräldrar (bl.a. makens fd kollega som deltidsbrandman) som totalvägrar sätta sin fot där när de fått en plats, som rör upp himmel och jord direkt och kräver en annan plats någon annan stans utan att ens ha provat. Jag, mitt dumma nöt, tänkte att så farligt kan det ju inte vara utan vi får ge dem en chans.

Alla i personalen är ju inte lika illa. Det finns en yngre tjej som verkar helt underbar, den som sonen tydde sig till och helt klart har tyckt allra bäst om. Men hon är nyanställd och håller sig i bakgrunden. Henne har vi öst beröm över vid samtalen. :)
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag hade informerat den nya förskolan om sonens nickelallergi.
Även om dom får papper på det är det i mina ögon bättre att säga det en gån gför mycket än en gång för lite!!

Det är ju sonens hälsa och välbefinnande det handlar om.

Hoppas verkligen att det blir en ordentlig utredning med ett bra resultat!
Och jag tror ju inte att du kan vara den enda föräldern med dessa upplevelser på den förskolan?

Det är en jobbig sits eftersom man som förälder lämnar sina barn till vad man i alla fall tror är kompetenta personer som tar väl hand om ens barn!!

Att gå till media kan man ju göra om det inte ger något som helst resultat med den där utredningen!
Och där kan man ju vara anonym.

Vi reagerar alla olika, men jag tror att alla vi mammor reagerar som Lejoninnor när det kommer till våra barn!!
Rör mitt barn och jag blir galen....;)

Ny start på ny förskola!
Stå på dig Lupin!!
Kram!!

Och du??
Glöm inte sanden i Falsterbo!!!:D

Jag berättade om nickelallergin i fredags. Sonens ena blivande mentor är själv nickelallergisk, så hon visste precis vad det handlar om och det känns lite extra tryggt. Jag har märkt att personer utan erfarenhet av allergier (egna eller i närmaste familjen) oftast inte har den förståelsen för vad det kan innebära.

Och jag har ju inte stannat hemma med sonen i 2 år och 9 mån, för att ge honom en bättre och tryggare start, för att några idioter ska fördärva en massa med sina egna bajsfobier, knepiga genusidéer mm. :mad:

Med tanke på att jag sa upp all kontakt med min (psyksjuka?) mamma för drygt ett år sedan, när jag upptäckte att hon tvingat sonen att titta på bilder av skinnflådda människor (i ett nr av Illustrerad Vetenskap) när hon passade honom medan jag var hos läkare, så känns det rätt överkomligt att "bråka" med kommunen och kräva ny placering efter det som hänt på den gamla förskolan. Min son är det viktigaste som finns för mig och jag skulle aldrig offra honom för att framstå som en trevlig och gullig mamma.

Inte tusan glömmer vi sanden i Falsterbo! :D
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Jag sympatiserar med dig och hoppas att det blir bra på nya förskolan.

Dock skulle jag vilja påpeka för alla som läser att den "kontaktperson" du har på kommunen troligtvis inte har något som helst med besluten att placera barnen på olika förskolor att göra. Hen är troligtvis bara "sekreterare" med uppgift att se till att köordningen följs enligt de regler som gäller i kommunen samt sköta brevutskick och registrering. Det är rektorerna som har beslutsmandat på delegation av skol/utbildningsnämnd eller så är det nämnden själv som beslutar, det gäller alltså att ta reda på vem man ska försöka påverka. Om det råder platsbrist kan man räkna med att föräldrar har rätt så bra koll på vilka andra barn i området som står i kö och när de ställdes i kö och det är inte så himla enkelt att bara ta in ett extra barn i verksamheten. Dels innebär det troligtvis att personalen får ett barn extra i gruppen vilket kan innebära missnöje från dem (fast de är nog delaktiga i det beslutet) men även från föräldrar till de andra barnen i gruppen, dels är risken stor för ett massivt missnöje från föräldrar till andra barn i kö som inte fått den här platsen.

Att utöka en barngrupp med ett barn är inte så svårt men att ge den platsen till ett barn som inte står i tur i kön är betydligt mer omfattande. Att "kontaktpersonen" var glad när hen ringde är inte alls konstigt, vi arbetar för att ge service och hjälpa till. Men finns det inga platser kan vi inte säga till föräldrar att de ska få en, så enkelt är det.

Mvh Åsa, "kontaktperson"
 
Sv: Fler problem på/med förskolan...

Den jag kallar "kontaktperson" är en av cheferna, fast lägre, på BUN. Vet inte exakt titel tyvärr. Men hon var redan en av cheferna där, när jag jobbade som dagmamma under ett halvår för två år sedan. Vet bara inte vad jag ska kalla henne, förutom kontaktperson! Hon är definitivt mer än bara en sekreterare i alla fall. :)

Den nya förskolan har inte utökat gruppen för min sons skull, han har säkert fått gå före någon annan, som kanske får en plats på en annan förskola istället - eller får vänta en liten stund till. Å andra sidan stod vi i kö till just den här förskolan redan i höstas och man kan ju tycka (fast jag är såklart partisk :angel: ) att när det gäller ömmande fall, som redan är inne i rullorna, så borde de ha förtur. Men det är svårt att säga något om olika kommuner, deras arbetssätt och hur de sköter sina åtaganden. Vissa kommuner har tex syskonförtur, det har inte vår.

Inskolningen går i alla fall bra, om det nu är värt att uttala sig efter bara några få dagar. Sonen går gärna dit, personalen säger att han är glad och lugn och självmant söker kontakt med personalen när det är något han vill visa eller berätta, att han är väldigt självgående och leker mycket bra. Lite blyg och avvaktande inför alla de nya barnen, men det släpper säkert när han känner sig lite mer hemma. Idag ska han få stanna kvar över lunchen och äta med de andra. Det frågade han efter redan igår. :laugh:

Vi gick dit igår och det tog mindre än 10 min. Skönt att ha förskolan (och sen när han blir 6 ligger skolan precis bredvid) så nära att man slipper ta bilen!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 257
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 117
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp