flerbarnstillägg?

Nu har jag visserligen "bara" 4 barn varav 1 jag inte vabbar för längre. Men problemet ligger inte när de är sjuka samtidigt utan när de blir det efter varandra. När mina tre minsta barn tex fick vattkoppor så tog det nog drygt 3 veckor innan alla barn var klara och redo att vara tillbaka i skolan. DET kändes ekonomiskt.
Ja men poängen är väl densamma. 1-2 barn = begränsade sjukperioder. 8 barn = begränsade perioder UTAN sjukdom.
 
Jag är övertygad om att vill man komma åt ojämlikheten i grunden så finns BARA ett sätt. Fördela föräldraförsäkringen 50/50. Tvinga pappor att vara hemma halva tiden eftersom de nu inte gör det frivilligt. Inför straffavgift för den förälder som inte har varit hemma minst 40 % av uttagen VAB. Ta bort möjligheten till obetalda föräldradagar.

Kommer vi dit kan vi sluta se barn som en kvinnofälla och då kan nog folk också skaffa hur många barn som helst med samhällets stöd. För leta face it, vi behöver folk som kompenserar för alla som som får färre än 2 barn.
Det får vi genom invandringen, antalet födda barn går stadigt neråt och varför tror du att folk väljer att inte skaffa ungar? För att vi är många som inte vill ha några! Vi är idag över 10 miljoner i Sverige, mänskligheten håller på att nå en systemkollaps globalt sett, vi behöver inte fler människor här i världen!

Utbilda de som kommer hit, låt dem konkurrera med infödda svenskar om jobben på lika villkor. Ta hand om de som redan finns här, ordna utbildning och sysselsättning åt alla oavsett om de bor i Rosengård, Tensta eller Korpilombo. Folk kommer inte skaffa hur många ungar som helst, varför skaffar inte du fler själv? Om du sätter lite fart så hinner du skaffa minst en inom ett år, lite hormonbehandling så är du klippt och skuren som en ny octomum.

Vilken unken syn att kvinnor i Sverige skulle ha någon sorts samhällsplikt att föda barn. :yuck:
 
Nej, men tänk scenariot att ha 8 sjuka barn samtidigt. Jag tror inte att det går att leva på det som är kvar av inkomsten efter skolstart eller i vabruari utan flerbarnstillägget.

Men hur tänker du nu? 8 sjuka barn samtidigt "kostar" inte mer i lönebortfall än ett sjukt barn samtidigt.

De finns föräldrar med ett barn som vabbar i flera månader i sträck, t.o.m hela år.

Att vabba och ha många barn är inte ett problem, problemet är ersättningsnivån på vab. Och det problemet finns oavsett antal barn.
 
Det får vi genom invandringen, antalet födda barn går stadigt neråt och varför tror du att folk väljer att inte skaffa ungar? För att vi är många som inte vill ha några! Vi är idag över 10 miljoner i Sverige, mänskligheten håller på att nå en systemkollaps globalt sett, vi behöver inte fler människor här i världen!

Utbilda de som kommer hit, låt dem konkurrera med infödda svenskar om jobben på lika villkor. Ta hand om de som redan finns här, ordna utbildning och sysselsättning åt alla oavsett om de bor i Rosengård, Tensta eller Korpilombo. Folk kommer inte skaffa hur många ungar som helst, varför skaffar inte du fler själv? Om du sätter lite fart så hinner du skaffa minst en inom ett år, lite hormonbehandling så är du klippt och skuren som en ny octomum.

Vilken unken syn att kvinnor i Sverige skulle ha någon sorts samhällsplikt att föda barn. :yuck:

Nu vet inte jag om jag missförstår ditt inlägg för att jag börjar bli trött. Men att även infödda svenskar har många barn, det är den gamla serien Familjen annorlunda bevis på.
 
Men hur tänker du nu? 8 sjuka barn samtidigt "kostar" inte mer i lönebortfall än ett sjukt barn samtidigt.

De finns föräldrar med ett barn som vabbar i flera månader i sträck, t.o.m hela år.

Att vabba och ha många barn är inte ett problem, problemet är ersättningsnivån på vab. Och det problemet finns oavsett antal barn.

För att inte nämna att utbetalningen för VAB kan ske månaden efter men avdrag på lönen kan ske samma månad som den utbetalas.
 
Nu vet inte jag om jag missförstår ditt inlägg för att jag börjar bli trött. Men att även infödda svenskar har många barn, det är den gamla serien Familjen annorlunda bevis på.
Jag har öht inte nämnt något om hur många barn någon har. Däremot blir jag väldigt äcklad över att det skulle vara någons plikt att skaffa ungar för att "ersätta" alla som väljer att inte skaffa några. Om människor i landet hade varit en bristvara hade det ändå inte spelat någon roll.

Det handlar om invandring, inte hur många barn någon har. Vi har en befolkningstillväxt utan att någon ska behöva skaffa 2.1 unge per person och jag behöver inga löjliga TV-program för att veta att det finns storfamiljer, en fd kompis valde att skaffa sju.
 
Det får vi genom invandringen, antalet födda barn går stadigt neråt och varför tror du att folk väljer att inte skaffa ungar? För att vi är många som inte vill ha några! Vi är idag över 10 miljoner i Sverige, mänskligheten håller på att nå en systemkollaps globalt sett, vi behöver inte fler människor här i världen!

Utbilda de som kommer hit, låt dem konkurrera med infödda svenskar om jobben på lika villkor. Ta hand om de som redan finns här, ordna utbildning och sysselsättning åt alla oavsett om de bor i Rosengård, Tensta eller Korpilombo. Folk kommer inte skaffa hur många ungar som helst, varför skaffar inte du fler själv? Om du sätter lite fart så hinner du skaffa minst en inom ett år, lite hormonbehandling så är du klippt och skuren som en ny octomum.

Vilken unken syn att kvinnor i Sverige skulle ha någon sorts samhällsplikt att föda barn. :yuck:
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Och är argumenten påväg att ta slut eller varför börjar du med personliga påhopp?

Jag vill att man ska få välja om man vill få många barn eller inga alls. Att det valet inte ska bara beroende av att en av föräldrarna (mannen?) har en hög inkomst.

Varför jag personligen inte skaffar fler barn, tillför det något till diskussionen? Är det verkligen intressant att veta om jag fortfarande är fertil eller ej?

Men hur tänker du nu? 8 sjuka barn samtidigt "kostar" inte mer i lönebortfall än ett sjukt barn samtidigt.

De finns föräldrar med ett barn som vabbar i flera månader i sträck, t.o.m hela år.

Att vabba och ha många barn är inte ett problem, problemet är ersättningsnivån på vab. Och det problemet finns oavsett antal barn.
Men 1 barn kostar mindre än 8? Tror det är ovanligt att 1 barn är sjukt lika ofta som 8 tillsammans, men visst det kanske händer.

Ja ersättningsnivån är anledningen till att jag inte vabbar. Ökning av nivån kan nog göra det mer jämlikt mellan par och lättare för ensamstående men påverkar knappast låginkomsttagare på samma sätt som flerbarnstillägget gör.
 
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Och är argumenten påväg att ta slut eller varför börjar du med personliga påhopp?

Jag vill att man ska få välja om man vill få många barn eller inga alls. Att det valet inte ska bara beroende av att en av föräldrarna (mannen?) har en hög inkomst.

Varför jag personligen inte skaffar fler barn, tillför det något till diskussionen? Är det verkligen intressant att veta om jag fortfarande är fertil eller ej?


Men 1 barn kostar mindre än 8? Tror det är ovanligt att 1 barn är sjukt lika ofta som 8 tillsammans, men visst det kanske händer.

Ja ersättningsnivån är anledningen till att jag inte vabbar. Ökning av nivån kan nog göra det mer jämlikt mellan par och lättare för ensamstående men påverkar knappast låginkomsttagare på samma sätt som flerbarnstillägget gör.
"Då kan folk skaffa hur många barn som helst med samhällets stöd." Föregå med gott exempel innan du börjar diktera hur andra ska leva sina liv. Vi är många som har exakt så många ungar vi vill ha, med eller utan samhällets stöd = 0. Sverige och svenskarna dör inte ut för att det föds allt färre barn, vi har fortfarande en befolkningstillväxt.

Jag skiter fullkomligt i om du är fertil eller inte eller om du har mer än en unge, men om du inte ens fattar att många har bra liv utan ett eget rum i en sjurumsvilla och minibuss till den blågula familjen så tror jag inte det spelar någon som helst roll vad jag eller någon annan säger.
 
Jag har öht inte nämnt något om hur många barn någon har. Däremot blir jag väldigt äcklad över att det skulle vara någons plikt att skaffa ungar för att "ersätta" alla som väljer att inte skaffa några. Om människor i landet hade varit en bristvara hade det ändå inte spelat någon roll.

Det handlar om invandring, inte hur många barn någon har. Vi har en befolkningstillväxt utan att någon ska behöva skaffa 2.1 unge per person och jag behöver inga löjliga TV-program för att veta att det finns storfamiljer, en fd kompis valde att skaffa sju.
Vadå plikt? Var har jag skrivit något om plikt? Jag tänker att man ska se det som något positivt, att det finns de som vill. Jag har aldrig hört talas om att man skaffar många barn av någon sorts samhällsplikt och verkligen inte insinuerat något i närheten av det. Tvärtom är jag helt emot normen att man måste skaffa barn öht. Du läser för dåligt nu, dags att ta en kort paus?
 
Men 1 barn kostar mindre än 8? Tror det är ovanligt att 1 barn är sjukt lika ofta som 8 tillsammans, men visst det kanske händer.

Ja ersättningsnivån är anledningen till att jag inte vabbar. Ökning av nivån kan nog göra det mer jämlikt mellan par och lättare för ensamstående men påverkar knappast låginkomsttagare på samma sätt som flerbarnstillägget gör.

Åtta barn kostar rimligen kring vad ett barn kostar*8. Vissa kostnader minskar per barn, som förskoleavgifter, medlemsavgifter (faniljemedlemskap) och andra utgifter måhända ökar något per barn, som vab. Men jag ser det som otroligt osannolikt att vabben blir *8. Inte ens med två barn vabbar man dubbelt så mycket som mot ett.

Visst kan vissa sjukdomar "gå runt" men rätt vanligt är ändå att familjer river av sina sjukdomar hyfsat synkat, på gott och ont.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
"Då kan folk skaffa hur många barn som helst med samhällets stöd." Föregå med gott exempel innan du börjar diktera hur andra ska leva sina liv. Vi är många som har exakt så många ungar vi vill ha, med eller utan samhällets stöd = 0. Sverige och svenskarna dör inte ut för att det föds allt färre barn, vi har fortfarande en befolkningstillväxt.

Jag skiter fullkomligt i om du är fertil eller inte eller om du har mer än en unge, men om du inte ens fattar att många har bra liv utan ett eget rum i en sjurumsvilla och minibuss till den blågula familjen så tror jag inte det spelar någon som helst roll vad jag eller någon annan säger.
Jag fattar inte vem du argumenterar mot men det är i alla fall inte mina argumentet som de är skrivna. Läs om och läs rätt så kan vi fortsätta den diskussionen om du vill.

Letar du efter en blågul klassisk kärnfamilj får du nog leta annorstädes. Har aldrig varit en del av en och det är inget jag förespråkar.
 
Åtta barn kostar rimligen kring vad ett barn kostar*8. Vissa kostnader minskar per barn, som förskoleavgifter, medlemsavgifter (faniljemedlemskap) och andra utgifter måhända ökar något per barn, som vab. Men jag ser det som otroligt osannolikt att vabben blir *8. Inte ens med två barn vabbar man dubbelt så mycket som mot ett.

Visst kan vissa sjukdomar "gå runt" men rätt vanligt är ändå att familjer river av sina sjukdomar hyfsat synkat, på gott och ont.
Men 1 barn vs 8 som andel av din inkomst inklusive barnbidraget? Med 1 barn finns det antagligen lite marginaler, de sammanlagda utgifterna med 8 barn måste ju vara smått astronomiska? Tänk då att försöka föda dem på vad det nu är över efter en månads VAB? Även inkl barnbidrag låter det ju som ett minus ungefär vid v 2 även om man praktiserar Buke-Hygge och trycker in 4 barn i samma rum.
 
Men 1 barn vs 8 som andel av din inkomst inklusive barnbidraget? Med 1 barn finns det antagligen lite marginaler, de sammanlagda utgifterna med 8 barn måste ju vara smått astronomiska? Tänk då att försöka föda dem på vad det nu är över efter en månads VAB? Även inkl barnbidrag låter det ju som ett minus ungefär vid v 2 även om man praktiserar Buke-Hygge och trycker in 4 barn i samma rum.

Självfallet blir det färre kronor per barn av min lön ju fler barn jag har, eftersom barnbidragen inte täcker vad barn kostar. Så syftet med flerbarnstillägget menar du, är inte att ge ett bidrag till barnets omkostnader utan för att ser till att hushållets disponibla inkomst per barn inte minskar för mycket?

Det är ju rätt genialiskt och inte på samma gång😄
 
Oftast handlar det om föräldrarnas/förälderns förmåga/tid att kunna hjälpa barnen med läxor, och inte platsen i sig. Mina barn gjorde läxor där jag var, så att de blev gjorda, så att jag kunde hjälpa. Köket var ett bra ställe.
Ja, minns det från jag var liten. Var nog först från högstadiet jag hade nytta av skrivbordet i mitt rum för läxor. Men ofta blev de även då gjorda i köket.
 
Hur många barn har du undrar jag? Jag kan lite halvt köpa det där med barn nr 1 (förutsatt att resterande kommer innan man har avyttrat allt det dyra). Men jag har nästan ingen VAB pga att jag "vobbar" dvs jobbar hemifrån några timmar och tar flexledigt resten. Det tror jag eventuellt är möjligt med två, fast antalet timmar/vecka lär ju sjunka. 5 sjuka barn och VOB? I think not. Sen har du dessutom en jättestor och bränsleslukande bil, ett stort hus pga 7-rummare är ovanligt som hyreslägenhet osv. Klart som korvspad att kostnaderna stiger mer än 1 enhet per barn.
Lyckost dig som kan "vobba". Det kan inte jag alls, mitt jobb går bara att utföra på plats.
 
Jag har öht inte nämnt något om hur många barn någon har. Däremot blir jag väldigt äcklad över att det skulle vara någons plikt att skaffa ungar för att "ersätta" alla som väljer att inte skaffa några. Om människor i landet hade varit en bristvara hade det ändå inte spelat någon roll.

Det handlar om invandring, inte hur många barn någon har. Vi har en befolkningstillväxt utan att någon ska behöva skaffa 2.1 unge per person och jag behöver inga löjliga TV-program för att veta att det finns storfamiljer, en fd kompis valde att skaffa sju.

Fetmarkeringen leder till ignorering hos mig. Att skriva att man blir äcklad av att folk skaffar barn för att de ser det som plikt är en otrolig låg nivå för mig.

Det är få personer som skaffar barn för att det är en plikt, i vissa sekter förekommer det. Men vi är många som skaffar barn för att vi vill ha barn just för att de berikar vårt liv. På samma sätt som folk väljer att vara barnfria- de berikas av annat i livet.
 
Det är få personer som skaffar barn för att det är en plikt, i vissa sekter förekommer det. Men vi är många som skaffar barn för att vi vill ha barn just för att de berikar vårt liv. På samma sätt som folk väljer att vara barnfria- de berikas av annat i livet.
Barn berikar dessutom alla andras liv.
Att välja att vara barnfri gör inte det.
Och därför så förs resurser över från de barnfria till de barn som skaffas av andra som kompensation.
Denna resursfördelning medför att de som inte vill ha barn slipper och de som vill ha barn får ekonomiskt hjälp med det.

Och egentligen så borde alla vara glada och nöjda med det systemet som ger personlig valfrihet.
 
Självfallet blir det färre kronor per barn av min lön ju fler barn jag har, eftersom barnbidragen inte täcker vad barn kostar. Så syftet med flerbarnstillägget menar du, är inte att ge ett bidrag till barnets omkostnader utan för att ser till att hushållets disponibla inkomst per barn inte minskar för mycket?

Det är ju rätt genialiskt och inte på samma gång😄
Går det att ens skilja på när barnbidrag + flerbarnstillägg inte räcker för de ökade utgifterna?
 
Jag har egentligen inte haft några större åsikter om flerbarnstillägget som sådant, och inte heller någon direkt kunskap i vilken nivå som vore bäst osv. Men jag blir så otroligt trött på sådana här diskussioner. Ytterligare ett sätt att komma med ”rumsrena” argument för att göra Sverige så oattraktivt som möjligt för invandrare, den här gången de från kulturer som skaffar många barn. Säg det istället. Nu syftar jag mest på de partier som drivit frågan, iaf mest.

Finns det någon utredning eller liknande som visar på att den åtgärd som skulle få invandrarkvinnor med många barn i arbete vore att ta bort flerbarnstillägget? Jag skulle ju gissa att om man på riktigt ville få invandrarkvinnor i arbete så finns det andra åtgärder som vore mer effektiva...

Och detta med att man inte vill sponsra att folk skaffar många barn och därför vill avskaffa flerbarnstillägget är ju så verklighetsfrånvänt så jag vet inte vad. Av alla barnfamiljer som får flerbarnstillägg har 12 % låg ekonomisk standard. Bland familjer med fyra barn är siffran 44 % och för de med sju barn eller fler är siffran 84 % som lever med låg ekonomisk standard trots barnbidrag och flerbarnstillägg. Det är med andra ord knappast någon ekonomisk vinst att skaffa många barn, och lika uppenbart att om vi drog in flerbarnstillägget skulle vi få betala andra typer av bidrag till dessa familjer istället. Att borttagandet av detta bidrag skulle få mammorna i dessa familjer i arbete känns som utopi. Behovet av ökad inkomst finns nog redan där med råge. Om man tog bort flerbarnstillägget skulle ytterligare 15 000 barn leva med låg ekonomisk standard. Bland barnfamiljer med 5 barn eller fler skulle andelen med låg ekonomisk standard öka med 5 %.

Om man nu vill få folk att skaffa färre barn så är det glasklart, supertydligt och globalt vad det är som får folk att skaffa färre barn världen över. En hint är att det inte är borttagande av flerbarnstillägg ;)

Däremot kan man ju ifrågasätta varför flerbarnstillägget finns för familjer med två barn. Det är på 150:- i månaden och verkar i väldigt liten grad förbättra barnfamiljers levnadsstandard enligt både FK och riksrevisionen. Och trots att summan är så låg så står det för 25 % av kostnaderna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 576
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 081
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 052
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp