Flex och komp

Vår flextidsram är 6-20 men har man beredskap ska man vara på kontoret senast 09 och kvar till 16.15.

Ordinarie arbetstid är 7.30-16.15 men 7.30 är det glest med folk på kontoret.

-10 upp till +40 får vi ha. - är det typ ingen som har.
 
Och flex är då man får minus på arbetad tid och måste ta igen senare?

Ok. Nu begrep jag ingenting. Hur kan man ligga plus och minus samtidigt?

Om man jobbar mer än sina timmar, är det inte det man tar som komp senare?
@tanten s inlägg #5 beskriver Flex respektive komp korrekt. Har man flextid får man börja respektive sluta mellan vissa tider under en arbetsdag så länge man jobbar så många timmar man ska under den dagen. Komp är när man jobbat fler timmar än man ska under en dag. Dessa överskjutande timmar kan man ta ut som ledighet vid senare tillfälle (t ex gå någon timme tidigare på fredagen eller så).
 
Men du måste väl blivit informerad om vilken arbetstid du har när du började jobba?
Är det fasta tider eller flexram du blivit instruerad att följa?
Alla börjar 6.30. Alla slutar 16.00 måndag till torsdag. På fredagar slutar vi 13.00. Vi har totalt en timme rast per dag, utom på fredagar. Så det är fasta tider.
 
Tror inte man får det.
Flex är alltså inte att du jobbar färre timmar utan att du tex börjar 7 och jobbar till 16 istället för att börja 9 och sluta 18. För att kunna jobba färre timmar någon dag behöver du alltså ha jobbat in lika många timmar någon annan dag. Bäst är att jobba någon halvtimme eller timme längre ett par dagar så att du får en lite buffert med komptid som du kan ta ut när det behövs 🙂
 
Flex är alltså inte att du jobbar färre timmar utan att du tex börjar 7 och jobbar till 16 istället för att börja 9 och sluta 18. För att kunna jobba färre timmar någon dag behöver du alltså ha jobbat in lika många timmar någon annan dag. Bäst är att jobba någon halvtimme eller timme längre ett par dagar så att du får en lite buffert med komptid som du kan ta ut när det behövs 🙂
Ähum, mig veterligen är du helt ute och snurrar nu. Har man ett flextidsavtal behöver man inte jobba 8 timmar per dag och man tar inte ut komptid utan flextid.
 
Är inte komp en förkortning av kompensations ledigt ? dvs jobbar man fler timmar än man ska en arbetsdag kompenserar (ersätter) man dom timmarna med att ta ut motsvarande antal timmar i ledighet en annan arbetsdag. Detta görs för att försäkra sig om att man inte jobbar mer än det man ska.
 
Är inte komp en förkortning av kompensations ledigt ? dvs jobbar man fler timmar än man ska en arbetsdag kompenserar (ersätter) man dom timmarna med att ta ut motsvarande antal timmar i ledighet en annan arbetsdag. Detta görs för att försäkra sig om att man inte jobbar mer än det man ska.
Nja, jag kan ju välja om jag vill få min övertid utbetald i tid eller pengar dvs jag kan absolut jobba fler timmar än min heltid och få ut det enbart i pengar, aldrig tid. Där jag jobbar är det extremt svårt att ta ut övertid i tid så jag ser till att jag ligger plus på min komp men inte med mer än några timmar, resten tar jag alltid i pengar.
 
Kanske är det så att du har fasta arbetstider på jobb men om du måste iväg för att göra något tex vaccinera dig så får du lov att göra det på arbetstid men att du senare måste jobba in det du missat i arbetstid vid ett annat tillfälle och att din arbetsplats väljer att kalla det för att flexa?
 
Kanske är det så att du har fasta arbetstider på jobb men om du måste iväg för att göra något tex vaccinera dig så får du lov att göra det på arbetstid men att du senare måste jobba in det du missat i arbetstid vid ett annat tillfälle och att din arbetsplats väljer att kalla det för att flexa?
Kanske är så.
 
Nja, jag kan ju välja om jag vill få min övertid utbetald i tid eller pengar dvs jag kan absolut jobba fler timmar än min heltid och få ut det enbart i pengar, aldrig tid. Där jag jobbar är det extremt svårt att ta ut övertid i tid så jag ser till att jag ligger plus på min komp men inte med mer än några timmar, resten tar jag alltid i pengar.
Ah, ja det kan man ju också göra såklart, men även det är ju kompensation för extra timmar man jobbat. Så komp= kompensation även då, fast inte ledighet såsom jag tänkte. Men man måste (borde) bli kompenserad för extra timmar av sin arbetsgivare på något sätt
 
Ähum, mig veterligen är du helt ute och snurrar nu. Har man ett flextidsavtal behöver man inte jobba 8 timmar per dag och man tar inte ut komptid utan flextid.
Enligt mitt avtal är flextid just flexibel arbetstid dvs i mitt fall 8 timmars arbetstid, men jag får börja jobba när jag vill. Så, om jag vill gå tidigt från jobbet kan jag t ex börja kl 6 om jag vill och då gå hem kl 3 (,en timmes lunch). Om jag vill jobba kortare tid någon dag så behöver jag ta igen de timmarna genom att jobba fler än 8 timmar någon eller några andra dagar.
Nej, jag är väldigt säker på att jag tolkat flextid (flexibel arbetstid) respektive komp (kompensationsledighet) rätt. Och googlar jag så dyker inte någon annan beskrivning upp heller.

Jag tippar att man kanske uttrycker sig lite slarvigt genom att kalla både kompledighet och flextid för flex.
 
Ah, ja det kan man ju också göra såklart, men även det är ju kompensation för extra timmar man jobbat. Så komp= kompensation även då, fast inte ledighet såsom jag tänkte. Men man måste (borde) bli kompenserad för extra timmar av sin arbetsgivare på något sätt
Det blir man ju. Man får ju betalt för 1.5 h per extra arbetad timme vid övertid. I vissa fall ännu mer. 😊
 
Kanske är så.
Om du är intresserad av att göra på annat sätt skulle jag slänga iväg ett mejl till HR och kolla. Jag har t.ex. väldigt svårt för att tro att du inte kan ta tjänstledigt och få löneavdrag, istället för att behöva arbeta igen timmarna, om det är så du hellre vill göra istället.

Hur gör ni med frånvaro, ledighet, osv i allmänhet? Lägger ni in det själva? Hos oss lägger alla in sjukfrånvaro, semesterdagar, tjänstledighet, osv på egen hand (alltså efter godkännande av chefen först), som chefen sedan godkänner i systemet. Där finns alla saldon och liknande samlade så att man på smidigt vis kan gå in och hålla koll själv på hur det ser ut.
 
Hos oss är det såhär:

Arbetstiden är 08:00 - 16:45

Jag kan börja mellan 07:00 och 09:00 inom flexen, om jag börjar före 07:00 är det övertid.
Jag kan sluta mellan 15:00 och 18:00 inom flexen, om jag slutar efter 18:00 är det övertid

Allt arbete som sker utanför flexramen (07:00 - 18:00) är övertid och närmaste chef måste godkänna eller efterfråga övertidsarbetet. Den intjänade övertiden kan sedan tas ut som kompensationsledighet (1 h övertid = 1,5 h kompledigt) i allt från timmar till hela dagar (efter ansökan). eller som övertidsersättning.

All extra tid jag jobbar mellan 07:00 och 18:00 läggs in på flexkontot, om jag jobbar ett mindre antal timmar än jag ska så dras det av från flexkontot. Jag får ligga på max 10 h minus eller max 20 h plus.

Vi får inte använda flexramen för att permanent flytta vår arbetstid (t.ex. alltid jobba 07:00 - 15:45).


I ditt specifika fall skulle jag fråga personen som sade till dig att flexa, om du kan få jobba igen tiden 15 min per dag i fyra dagar, om det är vad du känner att du klarar.
 
Enligt mitt avtal är flextid just flexibel arbetstid dvs i mitt fall 8 timmars arbetstid, men jag får börja jobba när jag vill. Så, om jag vill gå tidigt från jobbet kan jag t ex börja kl 6 om jag vill och då gå hem kl 3 (,en timmes lunch). Om jag vill jobba kortare tid någon dag så behöver jag ta igen de timmarna genom att jobba fler än 8 timmar någon eller några andra dagar.
Nej, jag är väldigt säker på att jag tolkat flextid (flexibel arbetstid) respektive komp (kompensationsledighet) rätt. Och googlar jag så dyker inte någon annan beskrivning upp heller.

Jag tippar att man kanske uttrycker sig lite slarvigt genom att kalla både kompledighet och flextid för flex.
Då har du ett väldigt udda avtal. För den stora massan så innebär flextidsavtal att man har ett flexkonto som vid avstämning (oftast 2ggr/år) inte får överstiga/understiga ett visst antal timmar. Inte att man måste jobba 8 timmar varje dag.

Och flextid ska absolut inte förväxlas ned komptid.
 
Då har jag svårt för att tro att du faktiskt har ett riktigt flexavtal?
Jag har ett riktigt flexavtal, men mer tillitsbaserat så vi checkar aldrig in någonstans eller loggar våra tider, utan vi håller reda på det själv och chefen bryr sig egentligen inte förrän vi får för mycket och det blir dags att se över arbetsbelastning eller möjlighet att ta ut heldagars ledighet.
 
Då har jag svårt för att tro att du faktiskt har ett riktigt flexavtal?
Jag har haft förtroendebaserad flextid. Instruktionen var "skriv upp och håll reda på när du kommer och går ungefär på en kvarts när och så skickar du mig ett mejl den 5 varje månad med föregående månads flex-saldo så jag vet." Det betydde att om jag kom 7:50 så reggade jag en kvart extra, om jag kom 7:55 så reggade jag inget extra enligt chefens instruktion. Så att en inte har stämpelklocka i dator betyder inte per definition att en inte har flextid. Anledningen för oss var att vi var en liten satellit som inte var uppkopplade på samma nätverk som huvudorganisationen.
 
Då har du ett väldigt udda avtal. För den stora massan så innebär flextidsavtal att man har ett flexkonto som vid avstämning (oftast 2ggr/år) inte får överstiga/understiga ett visst antal timmar. Inte att man måste jobba 8 timmar varje dag.

Och flextid ska absolut inte förväxlas ned komptid.
Jag har exakt så, vintertid jobbar jag 8 timmar per dag, och sommartid 7. Dessa timmar ska ligga mellan ungefär 07 och 18. Men, sen har jag också att timmar loggas på ett flex-konto, någon närmre avstämning eller så finns dock inte och jag rapporterar i princip aldrig det till chefen om det inte gäller uppåt 3-4 hela arbetsdagar.
 
Jag har exakt så, vintertid jobbar jag 8 timmar per dag, och sommartid 7. Dessa timmar ska ligga mellan ungefär 07 och 18. Men, sen har jag också att timmar loggas på ett flex-konto, någon närmre avstämning eller så finns dock inte och jag rapporterar i princip aldrig det till chefen om det inte gäller uppåt 3-4 hela arbetsdagar.
Det bör isf vara mindre kollektivavtal som använder den lösningen. Inom Region, kommun och åtminstone de privata jag jobbat för så har det inte funkat så
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tror svaret finns här (står helt still..) Tjej (irländsk?) som spelar gitarr och sjunger när skolbarn kompar med muggar Superkänd och...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Fruentimber
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
22
· Visningar
1 360
Senast: Fiador
·
Fritid Det är uppenbarligen en hästsko med sömmar och tåkappa men kan nån förklara resten?
Svar
6
· Visningar
471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp