Flex och komp

Hos oss innebär flextiden i teorin att vi mellan 6-9 och 15-18 kan välja när vi börjar respektive slutar dagen inom dessa intervall. Flex utanför dessa ramar (t.ex sluta kl 14) ska ha chefens tillåtelse först, och jag tror det är så att vi får flexa max 4 timmar timmar under en arbetsdag (det finns en maxgräns för arbetade timmar per dag också men vet inte vad den är).
Flexkontot ska hållas inom +-10 timmar och enligt medarbetarhandboken ”nollställas” en gång per år (=insamlad tid över 10 h försvinner).

Komp fås vid beordrad övertid vilket i mitt fall handlar om jour en helg per månad där vi får 100% påslag på jourtiden (1 jourtimme=2 insamlade komptimmar). Komptimmar får tas ut som hela lediga dagar.

I praktiken har jag dock aldrig varit med om någon avstämning utan legat på en bit över 100+ timmar i ett par år nu. I vårt rapporteringssystem samlas dessutom alla timmar (både ”vanliga flex” och övertidstimmar/komp) ihop i en och samma hög utan att det finns en möjlighet att kunna skilja på dem så jag vet inte hur mycket av min hög som är komptimmar som jag alltså rent formellt skulle kunna använda till att vara helt ledig 🤷‍♀️
 
Då har du ett väldigt udda avtal. För den stora massan så innebär flextidsavtal att man har ett flexkonto som vid avstämning (oftast 2ggr/år) inte får överstiga/understiga ett visst antal timmar. Inte att man måste jobba 8 timmar varje dag.

Och flextid ska absolut inte förväxlas ned komptid.
Det är nog relativt, det där med stora massan. Jag har haft exakt samma system/ lydelse vad gäller flexibel arbetstid och kompensationsledighet på statlig, kommunal och numera privat sektor. Det som har skiljt åt har varit tiden då man måste vara på jobbet. Mellan 9-15 i kommunal och statlig tjänst medan jag, i privat tjänst kan lägga min arbetstid lite som jag vill (anpassat efter mina arbetsuppgifter förstås).
Jag tror att felet här är att ni på din arbetsplats kallar överskottet av timmar för flexkonto, medan vi kallar det för kompsaldo/komp-tids-konto.
Våra avtal förhandlas genom Naturvetarna ska tilläggas.
 
Det blir man ju. Man får ju betalt för 1.5 h per extra arbetad timme vid övertid. I vissa fall ännu mer. 😊
Vi får minst 2 h för varje övertidstimme. Så det är olika beroende på arbetsgivare. Antar att det är olika hur mycket övertid man får jobba också, vi har tak 200 h/år, efter det får du inte jobba mer övertid
 
Vi får minst 2 h för varje övertidstimme. Så det är olika beroende på arbetsgivare. Antar att det är olika hur mycket övertid man får jobba också, vi har tak 200 h/år, efter det får du inte jobba mer övertid
Självklart finns lokala avtal och jag skrev att i vissa fall ännu mer. Vi har massa mer under vissa omständigheter.
200h övertid är reglerat i arbetstidslagen om jag inte minns fel. Den kan vara lägre i lokala avtal.
 
Det blir man ju. Man får ju betalt för 1.5 h per extra arbetad timme vid övertid. I vissa fall ännu mer. 😊

Under vissa avtal. I andra avtal finns andra mekanismer för "kompensation". Jag får 1:1 på alla timmar arbetade, i ett flextidssystem där intervallet är 0-16 timmar. Alla timmar över 16 timmar betalas automatiskt ut som lön, så att maxsaldot 16 kvarstår efter löneutbetalning. Ingen övertidsersättning och ingen faktor på timmarna på flexen. Rakt och enkelt.

Jag blev lite förvånad över att läsa vissa inlägg, där arbetsgivaren konfiskerar arbetade timmar utan någon betalning alls om det blir för många. Även om tanken inte är att man ska samla ihop stora mängder plustimmar, så verkar det lite ensidigt på nåt vis. Istället kan jag tycka att man borde arbeta tillsammans med att kunna ta ut dem i ledighet i första hand och betala ut ersättning i andra hand, och samtidigt ändra sättet systemet används på så att problemet inte återuppstår.
 
Under vissa avtal. I andra avtal finns andra mekanismer för "kompensation". Jag får 1:1 på alla timmar arbetade, i ett flextidssystem där intervallet är 0-16 timmar. Alla timmar över 16 timmar betalas automatiskt ut som lön, så att maxsaldot 16 kvarstår efter löneutbetalning. Ingen övertidsersättning och ingen faktor på timmarna på flexen. Rakt och enkelt.

Jag blev lite förvånad över att läsa vissa inlägg, där arbetsgivaren konfiskerar arbetade timmar utan någon betalning alls om det blir för många. Även om tanken inte är att man ska samla ihop stora mängder plustimmar, så verkar det lite ensidigt på nåt vis. Istället kan jag tycka att man borde arbeta tillsammans med att kunna ta ut dem i ledighet i första hand och betala ut ersättning i andra hand, och samtidigt ändra sättet systemet används på så att problemet inte återuppstår.
Ja, alltså, det finns ju mängder med varianter av lokala avtal där tex övertidsersättning är bortförhandlad av olika anledningar. Inom vissa yrkesområden fungerar det utmärkt inom andra gör det inte det. Att man får övertidsersättning, rakt och enkelt, vid arbetad tid utanför schemalagt arbetspass får nog ändå ses som det vanligaste fortfarande inom många yrken.
 
Jag har flexibel arbetstid, men ska vara i tjänst mellan 9-15. Efter överenskommelse med chefen kan jag flexa mer, en hel dag brukar inte vara några problem. Flexsaldot nollas aldrig men vi måste hålla oss mellan -20 och +40.
Om jag måste jobba utanför ordinarie arbetstid, tex köra hem från utbildning en fredagskväll eller om något akut behöver göras en helg, så får jag övertidskompensation. Den väljer jag att lägga in i systemet antingen som övertid - pengar eller övertid - tid. Hur mycket pengar eller tid jag får beror på vilken tid på dygnet och vilken veckodag övertiden skett.

Så på min arbetsplats är flex frivillig omflyttning av arbetstiden, och övertid ofrivillig (även om det i praktiken sällan är någon som tvingas till övertid hos oss).
 
Under vissa avtal. I andra avtal finns andra mekanismer för "kompensation". Jag får 1:1 på alla timmar arbetade, i ett flextidssystem där intervallet är 0-16 timmar. Alla timmar över 16 timmar betalas automatiskt ut som lön, så att maxsaldot 16 kvarstår efter löneutbetalning. Ingen övertidsersättning och ingen faktor på timmarna på flexen. Rakt och enkelt.

Jag blev lite förvånad över att läsa vissa inlägg, där arbetsgivaren konfiskerar arbetade timmar utan någon betalning alls om det blir för många. Även om tanken inte är att man ska samla ihop stora mängder plustimmar, så verkar det lite ensidigt på nåt vis. Istället kan jag tycka att man borde arbeta tillsammans med att kunna ta ut dem i ledighet i första hand och betala ut ersättning i andra hand, och samtidigt ändra sättet systemet används på så att problemet inte återuppstår.
Det mesta går att lösa med kreativ bokföring tänker jag, har man nära max flextimmar inför en avstämning så väntar man väl med att registrera sin arbetade tid tills efteråt?
 
Vi har både flex och komp. Dvs vill jag jobba lite mer visa dagar och gå/ komma tidigare är det flex.
MÅSTE jag jobba längre än min ordinarie arbetstid pga det hänt något som måste lösas akut efter arbetstid, jag åt på resa på grund av jobbet ect då är det komp.

I verkligheten blir det dock oftast att jag tagit flex i 80 av fallen jag haft för mycket för att gå hem i tid..
 
Jag blev lite förvånad över att läsa vissa inlägg, där arbetsgivaren konfiskerar arbetade timmar utan någon betalning alls om det blir för många. Även om tanken inte är att man ska samla ihop stora mängder plustimmar, så verkar det lite ensidigt på nåt vis. Istället kan jag tycka att man borde arbeta tillsammans med att kunna ta ut dem i ledighet i första hand och betala ut ersättning i andra hand, och samtidigt ändra sättet systemet används på så att problemet inte återuppstår.
Jag har aldrig varit med om att det har hänt utan någon form av förvarning innan där den anställde blivit erbjuden alternativ för att slippa förlora tiden. De jag känner till har fått möjlighet att ta ut extra ledighet alternativt få ut tiden i pengar.
 
Mina två senaste arbetsplatser har haft förtroendebaserad arbetstid. Inget som står i anställningsavtalet eller loggas, men vi anställda har med frihet under ansvar fått arbeta lite vilka tider vi vill så länge vi i slutändan gör våra timmar. T.ex arbetade jag 48h förra veckan, eftersom jag visste att den här veckan behöver jag gå tidigt 3 av 5 dagar pga. Barnmorska, osteopat, m.m.

Funkar bra för min del, men upplever att de flesta av mina kollegor i slutändan gör mindre än 40h i veckan utslaget på året.
 
På nuvarande jobb, vi skriver upp flextimmar på månadsrapporten. Vi får ligga 40h +/-. Det som gjorde mig lite sur var att det står att vi inte får ut flex i pengar, jag ligger 40h plus och avslutar min tjänst i morgon. Jag gav som förslag att jag skulle flexa ut ett par heldagar denna vecka, och då kommer information att jag visst kan få ut flexen i pengar.
Men vår flex styr vi väldigt mycket över själva, i grunden ska vi vara på plats 8-17 med en timmes lunch. Men har vi inte lektion/möte är det fritt att komma in till lunch eller liknande.
 
Vi har flextid på mitt jobb. Jag har fått flexa, dvs. gå tidigare två gånger och ligger då 1 timme back. När jag ska vaccineras snart så kommer jag gå back ytterligare 2 timmar.

Vet inte hur fan jag ska orka jobba igen den tiden. Är så jävla tvärslut. Möjligen att jag kan orka en timme extra på fredagar.
Knapra in den långsamt då? Jobba in tio minuter per dag i någon månad.
 
Jag gör så här:

Flextid: När man egentligen inte behöver jobba över men stannar längre för att kunna gå tidigare en annan dag (eller börja senare). Det brukar finnas regler för hur mycket +/- man får ha på flexen.

Kompensationstid (komptid) är när man jobbat övertid och valt att ta ut övertiden i tid istället för pengar. Då kan man få mer komptid än tiden man jobbade över. T.ex. en övertidstimme kan ge 1,5 komptimme (beroende på ens avtal). Medan flex alltid är 1:1 d.v.s. 1 extra jobbad timme ger en timme man kan ta ut vid annat tillfälle.
 
Vi får minst 2 h för varje övertidstimme. Så det är olika beroende på arbetsgivare. Antar att det är olika hur mycket övertid man får jobba också, vi har tak 200 h/år, efter det får du inte jobba mer övertid

Här beror det på när man jobbar över. Man får olika mycket komptid per timme beroende på det är en vardagskväll eller en helg. Mer för helgjobb än för att jobba över en vardagskväll.
 
Om du är intresserad av att göra på annat sätt skulle jag slänga iväg ett mejl till HR och kolla. Jag har t.ex. väldigt svårt för att tro att du inte kan ta tjänstledigt och få löneavdrag, istället för att behöva arbeta igen timmarna, om det är så du hellre vill göra istället.

Hur gör ni med frånvaro, ledighet, osv i allmänhet? Lägger ni in det själva? Hos oss lägger alla in sjukfrånvaro, semesterdagar, tjänstledighet, osv på egen hand (alltså efter godkännande av chefen först), som chefen sedan godkänner i systemet. Där finns alla saldon och liknande samlade så att man på smidigt vis kan gå in och hålla koll själv på hur det ser ut.
När det gäller semester eller annan ledighet så fyller vi i en ansökningsblankett och lägger i en låda avsedd för sådant.
 
Under vissa avtal. I andra avtal finns andra mekanismer för "kompensation". Jag får 1:1 på alla timmar arbetade, i ett flextidssystem där intervallet är 0-16 timmar. Alla timmar över 16 timmar betalas automatiskt ut som lön, så att maxsaldot 16 kvarstår efter löneutbetalning. Ingen övertidsersättning och ingen faktor på timmarna på flexen. Rakt och enkelt.

Jag blev lite förvånad över att läsa vissa inlägg, där arbetsgivaren konfiskerar arbetade timmar utan någon betalning alls om det blir för många. Även om tanken inte är att man ska samla ihop stora mängder plustimmar, så verkar det lite ensidigt på nåt vis. Istället kan jag tycka att man borde arbeta tillsammans med att kunna ta ut dem i ledighet i första hand och betala ut ersättning i andra hand, och samtidigt ändra sättet systemet används på så att problemet inte återuppstår.
Det är väl för att det inte ska sättas i system på något sätt. Är man anställd så att man stämplar med flextid så ska man ändå klara sina arbetsuppgifter på ordinarie arbetstid. Jag är anställd i regionen och vi får ha +20 / -10. Har man för mycket minus vid avstämning dras det på lönen, har man för mycket hamnar de timmarna i papperskorgen utan ersättning.
Ligger man ständigt på fler plustimmar så betyder väl det att man inte hinner med sina arbetsuppgifter och då ska chefen hjälpa en med det problemet.

I praktiken har jag dock aldrig varit med om någon sådan avstämning, men vet att vissa arbetsplatser i regionen tillämpar det. Man ska dock alltid informeras i god tid innan och man ska, i samråd med chef, få möjlighet att plocka ut sina timmar innan.
Min erfarenhet är att det inte är så noga med reglerna kring flex på de flesta arbetsplatser inom regionen. Vi har ju flexramar men på mitt jobb är det inget chefen bryr sig så mkt om. Ifall jag stämplar ut senare än flexramen tillåter så brukar jag bara lägga den överskridande tiden på en annan dag😉

Jag tror dock att det är bra att det finns lite regler kring flexen. Det finns trots allt folk som utnyttjar systemet. Jag vet folk som suttit instämplade på kvällarna och tittat på tv-serier och även folk som stämplar in tidigt men mest kollar aftonbladet innan övriga är på plats..
 
Det är väl för att det inte ska sättas i system på något sätt. Är man anställd så att man stämplar med flextid så ska man ändå klara sina arbetsuppgifter på ordinarie arbetstid. Jag är anställd i regionen och vi får ha +20 / -10. Har man för mycket minus vid avstämning dras det på lönen, har man för mycket hamnar de timmarna i papperskorgen utan ersättning.
Ligger man ständigt på fler plustimmar så betyder väl det att man inte hinner med sina arbetsuppgifter och då ska chefen hjälpa en med det problemet.

I praktiken har jag dock aldrig varit med om någon sådan avstämning, men vet att vissa arbetsplatser i regionen tillämpar det. Man ska dock alltid informeras i god tid innan och man ska, i samråd med chef, få möjlighet att plocka ut sina timmar innan.
Min erfarenhet är att det inte är så noga med reglerna kring flex på de flesta arbetsplatser inom regionen. Vi har ju flexramar men på mitt jobb är det inget chefen bryr sig så mkt om. Ifall jag stämplar ut senare än flexramen tillåter så brukar jag bara lägga den överskridande tiden på en annan dag😉

Jag tror dock att det är bra att det finns lite regler kring flexen. Det finns trots allt folk som utnyttjar systemet. Jag vet folk som suttit instämplade på kvällarna och tittat på tv-serier och även folk som stämplar in tidigt men mest kollar aftonbladet innan övriga är på plats..

Jag tänker också att det är bra att det finns regler kring flexen, för att "styra" lite tanken med den (dvs inte att man ska lagra 2 månaders semester på flexkontot som en kollega tidigare i karriären på annat företag gjorde, och sedan blev besviken när man inte fick ta ut det som man ville.)

Men jag tänker inte att flextidsregler är det som ska motverka att man är på kontoret, gör något annat istället (undantaget mikropauser) för att jobba men ändå rapporterar det som arbetstid. Det är för övrigt en typ av illojalitet som är direkt uppsägningsgrundande - på samma nivå som stöld.

Tycker fortfarande det låter lite illa att timmarna konfiskeras; men om det är extremt ovanligt förekommande så kanske det har rätt avskräckningseffekt!
 
Jag tänker också att det är bra att det finns regler kring flexen, för att "styra" lite tanken med den (dvs inte att man ska lagra 2 månaders semester på flexkontot som en kollega tidigare i karriären på annat företag gjorde, och sedan blev besviken när man inte fick ta ut det som man ville.)

Men jag tänker inte att flextidsregler är det som ska motverka att man är på kontoret, gör något annat istället (undantaget mikropauser) för att jobba men ändå rapporterar det som arbetstid. Det är för övrigt en typ av illojalitet som är direkt uppsägningsgrundande - på samma nivå som stöld.

Tycker fortfarande det låter lite illa att timmarna konfiskeras; men om det är extremt ovanligt förekommande så kanske det har rätt avskräckningseffekt!
Jag vet inte hur vanligt det är, jag har hört om det från en arbetsplats i vår region. Har ju dock inte koll på alla 😊
Man ska ju få chans att plocka ut dem, sålänge man får en rimlig chans till det och chefen sen hjälper en att inte bygga nytt jättelager så tycker inte jag det är så stort problem. Däremot vet jag en del ställen där man i praktiken har väldigt små chanser att plocka ut sin flex och det tycker jag är mer bekymmersamt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tror svaret finns här (står helt still..) Tjej (irländsk?) som spelar gitarr och sjunger när skolbarn kompar med muggar Superkänd och...
Svar
1
· Visningar
429
Senast: Fruentimber
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Luzzan
·
Fritid Det är uppenbarligen en hästsko med sömmar och tåkappa men kan nån förklara resten?
Svar
6
· Visningar
425
Senast: MiaMia
·
Utrustning Jag vet att tex scootboots är godkända att tävla i enligt TR. Men får man använda tex Flex Pony Boots på klubbtävlingar och pay&jump...
Svar
16
· Visningar
797
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp