Flex och komp

Ett tips om det är svårt att arbeta in minusflex och det stressar är att ha som rutin att vara bara lite tidig varje morgon, typ 8 minuter. Det är så lite att det inte känns som extra arbete och du kan spara ihop en liten buffert för att kunna ta ledighet för enstaka ärenden utan att hamna på minus.
 
Ett tips om det är svårt att arbeta in minusflex och det stressar är att ha som rutin att vara bara lite tidig varje morgon, typ 8 minuter. Det är så lite att det inte känns som extra arbete och du kan spara ihop en liten buffert för att kunna ta ledighet för enstaka ärenden utan att hamna på minus.
Mornar är jättesvåra. Har det jävligt kämpigt att komma upp överhuvudtaget. Och sen när man kommer till jobbet 6.31 så sitter alla i fikarummet. Ingen lyfter på baken förrän typ någon gång efter 6.40. Någon gång har klockan hunnit bli 6.50 innan folk har börjat röra på sig.

Det är lättare åt andra hållet, att jag avslutar jobbet lite för sent.
 
Vad är det? Kan någon förklara? Och vad är skillnaden mellan dem?
Hos oss (industri) så har vi flextid 6-7 på morgonen och 15-16 på eftermiddagen.
Flextiden får man ta ut på fredagar. Då får man sluta 12:30. Annars är det tidigast 15 man får gå hem.
Vi får ligga 20 timmar plus/minus. Detta är timmar som man inte får betalt för om man skulle sluta. Så har man 20 timmar plus när anställningen går ut så är det timmar man gett gratis till företaget (ligger man minus så kan man få betala istället)

Komp får man när det är övertid dvs tid som är utöver de vanliga 40. Detta kan man ansöka om att ta ut när som helst och det är timmar man får pengar för om man skulle sluta jobbet.
 
Mornar är jättesvåra. Har det jävligt kämpigt att komma upp överhuvudtaget. Och sen när man kommer till jobbet 6.31 så sitter alla i fikarummet. Ingen lyfter på baken förrän typ någon gång efter 6.40. Någon gång har klockan hunnit bli 6.50 innan folk har börjat röra på sig.

Det är lättare åt andra hållet, att jag avslutar jobbet lite för sent.
När och hur flexar ni in då?
 
Mornar är jättesvåra. Har det jävligt kämpigt att komma upp överhuvudtaget. Och sen när man kommer till jobbet 6.31 så sitter alla i fikarummet. Ingen lyfter på baken förrän typ någon gång efter 6.40. Någon gång har klockan hunnit bli 6.50 innan folk har börjat röra på sig.

Det är lättare åt andra hållet, att jag avslutar jobbet lite för sent.
Ta på eftermiddagen då om det är vad som passar dig bättre.
 
Är det flex bara på eftermiddagen då? Hur sent får ni sluta?
Hon jag jobbar med har flexat på morgonen en gång så det går då med. Ingen har sagt hur länge vi får jobba men tror att grinden går igen och larmet slås på klockan 20.

När jag var admin och hade flextid flexade vi in på datorn när vi kom till jobbet och flexade ut igen när vi gick hem. Hur håller man annars reda på den arbetade tiden? Samt flexade ut och in vid lunchrasten.
Det får man hålla reda på i huvudet. Finns inget system för sånt.
 
Vi har flextid på mitt jobb. Jag har fått flexa, dvs. gå tidigare två gånger och ligger då 1 timme back. När jag ska vaccineras snart så kommer jag gå back ytterligare 2 timmar.

Vet inte hur fan jag ska orka jobba igen den tiden. Är så jävla tvärslut. Möjligen att jag kan orka en timme extra på fredagar.
Är du säker på att ni har flexavtal? Det brukar oftast vara "kontorsnissar" som har det som styr mycket av sin tid själva. Utifrån vad du jobbar med är jag tveksam till att ni har flexavtal utan det som hände när du fick gå tidigare var att du kompade. Många säger dock felaktigt att "jag flexade ut" när de i själva verket kompade ut dvs tog kompensationsledigt för tid de jobbat över vid annat tillfälle. Utan flexavtal kan du själv i princip inte styra att jobba igen det utan det blir när du behöver jobba övertid som det kommer att justeras genom att du sätter upp din övertid som ersättning i tid.
 
Vi har flextid på mitt jobb. Jag har fått flexa, dvs. gå tidigare två gånger och ligger då 1 timme back. När jag ska vaccineras snart så kommer jag gå back ytterligare 2 timmar.

Vet inte hur fan jag ska orka jobba igen den tiden. Är så jävla tvärslut. Möjligen att jag kan orka en timme extra på fredagar.
Kan du inte jobba in en kvart i taget? Det borde vara överkomligt. Efter några dagar har du jobbat igen en timme. Det behöver inte ens vara samma vecka.
 
Nej, vet inte säkert. Men ingen har nämnt att man kan göra så. Bara att tiden ska tas igen.
Har ni inget gräns hur mycket minus ni får ligga? Det normala är väl att man har några hållpunkter per år där flexen gås igenom. Har man för mycket försvinner timmarna som obetalda om man inte tar ut i ledighet. Ligger man back dras det på lönen.
 
Då har jag svårt för att tro att du faktiskt har ett riktigt flexavtal?
Hur vet man det?

Kan du inte jobba in en kvart i taget? Det borde vara överkomligt. Efter några dagar har du jobbat igen en timme. Det behöver inte ens vara samma vecka.
Borde gå.

Har ni inget gräns hur mycket minus ni får ligga? Det normala är väl att man har några hållpunkter per år där flexen gås igenom. Har man för mycket försvinner timmarna som obetalda om man inte tar ut i ledighet. Ligger man back dras det på lönen.
Ingen aning.
 
Eftersom du då borde ha något sorts system där du loggar dina tider.

Jag är dessutom rätt säker på att det stod på mitt anställningskontrakt också.
Ok. Det har vi inte men alla pratar ändå om flex. Ringde min överordnade idag för att fråga hur jag skulle göra när jag ska iväg och vaccineras och fick då till svar att jag skulle flexa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tror svaret finns här (står helt still..) Tjej (irländsk?) som spelar gitarr och sjunger när skolbarn kompar med muggar Superkänd och...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Fruentimber
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
22
· Visningar
1 359
Senast: Fiador
·
Fritid Det är uppenbarligen en hästsko med sömmar och tåkappa men kan nån förklara resten?
Svar
6
· Visningar
471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp