"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

I det här fallet var matte tydligen med på noterna. Flickan hälsade och hade kontakt med hunden.
Min uppfattning är (och har varit i liknande trådar, nu får jag mothugg av Jadzia :) ) att en hund inte skall bita i den här situationen. Fr a inte ett barn.
OM hunden har något fel, kan beteendet kanske ursäktas. Varför hunden bet, kanske vi får reda på framöver.

Det är väl självklart, att ett barn skall kunna krama och pussa en hund. Om man sedan inte vill att dom skall göra det, är en annan sak. I alla tider har jag förutsatt att mina hundar skall vara absolut och till 100% säkra med "vanliga" människor, och fr a med barn.

I samma blaska finns en artikel om en pibull som oprovocerat bet flera barn, varav en pojke riktigt illa.
Avstår för säkerhets skull att kommentera.

Jag blir inte klok på, vad för slags hundar det finns därute. :smirk:

LIA
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det är alltid lika intressant när såna här saker kommer på tal och hundfolk skyller på barnet. Visst ska inte barn springa fram till främmande hundar hur som helst, det är det inget snack om men det är ändå ägarens ansvar när sånt här händer. Barn är barn och de beter sig inte alltid som vi vuxna vill eller förväntar oss beroende på erfarenhet. Den stora skillnaden är att hunden alltid ska ha sin ägare/förare med sig som ska förhindra tråkigheter. Ett barn måste få agera själv för att kunna utvecklas. Barn ska således kunna få springa fritt på skolgården eller på gården och där lära sig om livet. I de flesta fall (långt ifrån alla) har de med sig förmaningar och kunskaper från hemmet som förhindrar att de gör allt för stora fel, men ändå gör de det emellanåt. Ibland springer de över vägen när det kommer en bil de inte sett eller så går de fram till en hund de tror är ofarlig och snäll. Om man skulle vara säker på att det aldrig hände skulle man ha barn kopplade alltid. Det skulle vara smidigt och bekvämt och många olyckor hade kunnat undvikas. Problemet hade varit att de aldrig hade lärt sig själva och utvecklats till vuxna individer. Hunden å andra sidan ska inte utvecklas till en individ som ska klara sig själv ute i samhället och därför mår den inte dåligt av att vara kopplad eller ha en förare som tar ansvar för den. En hund mår bra av att ha en ägare/förare som tar ansvar och som den kan lita på.
Förutom situationer som den som tidningsartikeln handlar om så uppstår det lätt andra situationer när man har hund. Man går på promenad och plötsligt dyker det upp en cykel, barn, joggare etc bakom hörnet och hunden blir rädd. Det är så klart hundförarens ansvar då att hunden inte reagerar instinktivt och biter.

Sen tycker jag det är roande med kommentarer att man inte ska sätta sig ner vid hundmöte med förklaring att "hotet kommer närmare". En hund undviker gärna hot och låter bli att konfronteras med det, det är bara när den upplever hotet som påträngande som den reagerar. T.ex när någon böjer sig över den och klappar den på huvudet. En som sätter sig ned för att hälsa har den möjlighet att undvika om den vill och inte gå fram. Problem blir det när förare propsar på att den ska fram och hälsa eller på andra sätt är otydlig med sina signaler till hunden.

Men det går alldeles utmärkt att hälsa på en hund stående och även där är det upp till hundägaren att ta ansvar och veta vad hunden klarar av. Jag har aldrig böjt mig ner för en främmande hund annat än i undantagsfall och det går jättebra såvida man låter hunden ta initiativ att hälsa (läs föraren)

Men att lägga över ansvaret på en liten flicka och låta hund med hundägare "gå fria" är löjeväckande. Som hundägare ska man ta ansvar och det är mycket ansvar. Man ska även låta andra hundägare få ta ansvar, gör man inte det så gör man alla hundar och hundägare en stor björntjänst och det är ingen som tjänar på. Tvärtom, det förlorar vi en massa på!
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Intressant. Det stämmer inte på någon av de hundarna som vi tränat. Alla har reagerat med att backa när folk har satt sig ned även om folk vänt sig bort. De har känt sig mycket tryggare när folk har stått upp och de har fått kolla in personen i lugn och ro. Antar att vi haft undantagen.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Inte SBK, men en annan organisation.
Varför undrar du??
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Nu är jag vaken och kan svara bättre..
Jag är utbildad hundinstruktör, vill inte skriva var, då det är viktigt för mig att vara anonym här(har med hästfolket att göra)
Däremot antar jag att du vet ungefär vilka ställen man kan utbilda sig på.
Förstår inte riktigt din fråga, spelar det dig någon roll var?
Glöm inte att det faktiskt finns människor med stort hundkunnande utanför SBK också, även om synen på vissa saker skiljer sig.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

bättre att vända sej åt andra hållet eller inte göra ett barr och låta hunden ta kontakt själv ,istället för att gå på den *håller med dej mao*
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Jag pussar jycken mitt i huvet ibland ,inte för att det fyller nån funktion men de är precis samma sak som att jag pussar på ponnyn ,jag är människa och gör det bara .

Kommer det någon emot mej + hund och laddar för att ens hälsa är det mitt ansvar att köra iväg h*n ,eller möjligtvis säja åt h*n att stå still så hunden kan sätta sej framför personen .
Är det ett barn (under 10-12) berättar jag hur man klappar "klappa fint" om inte annat :smirk:
Ett äldre barn antar man vet hur man klappar en hund och man kan säja typ "klappa på baken istället för huvet" eller så -inget barn ska pussa någon annans hund ,det säjer sej väl självt ,komma farande med nyllet och *förmodar* blottade tänder sådär .

Hunden hade all rätt i världen att bita ungen .
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Hunden hade all rätt i världen att bita ungen

En hund har inte någon som helst "rätt" att bita varken ett barn eller någon annan om det inte rör sig om misshandel eller extrem provokation. Och det gjorde det inte. Det kan ibland vara förståligt att en hund biter, men att en hund har rätt att bita - nej.

Flickan är 6 år. Hunden befinner sig på en skolgård med sim matte. Flickan känner hunden och matte sedan innan och hälsar först genom att klappa hunden på ryggen. Hon har pussat hunden förr, de är alltså bekanta. Något måste ju vara fel med hunden den här dagen och det borde hundägaren uppmärksammat och inte tagit med den in på skolgården.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Och så undrar ni varför jag inte gillar hundar.

Nu så borde ni förstå. Lägg till "elhalsbandstråden" så blir bilden komplett.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

vad tycker du/trådskrivaren/ungen/föräldrarna/resten av världen är en provokation och vad tycker hunden är det .
Jag har haft en Collie och han fanns redan när jag var liten ,han gillade inte främmande människor "reserverad" .
Hade nån dykt på honom hade han varnat (inte en utan f-l-e-r-a gånger) och backar man inte efter X lång tid skulle han bitit också .
Vad vet jag (eller nån) vad den hunden vart med om ,det finns massvis av hundar som är rädd för barn ,en rädd hund brukar morra -fast inte alla .
Jag var inte där och jag känner inte hunden ,men jag har inte träffat särskilt många hundar som bara får för sej att bita oprovocerat eller utan att man ser det på dom.

Och ansvaret ligger (som alltid) på ägaren ,vem annars .
Jag skylle på h*n i första hand ,inte hunden . Vad nu hunden än hade för anledning så var det inte dens fel ,särskilt inte om h*n kände barnet sen tidigare .
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Hunden är ett jättebra djur ända tills dom får en idiotägare :devil:
(antar att du inte har nån hund ,det var inte riktat till dej) .
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Grana är alltid nyfiken :)

Jag frågade inte var. Jag bara undrade vilken utbildning. Och jag har inte sagt något om att andra organisationer är dåliga heller :crazy: ;)
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Dumma komentarer klarar vi oss bra härifrån på hund. Förstår inte ens vad en hundhatare gör på ett sånt här forum.
Faktum är att ingen i denna tråden har undrat varför du inte gillar hundar, så lägg ner.
Du borde förstå varför många inte gillar dig, men det har inte du begripit. Så varför ska vi förstå dig.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Nej, jag har ingen hund. Och jag tycker inte att jag har skyldighet att vare sig ha hund eller vara intresserad av hund. Och jag tycker att hundägare kräver för mycket av omgivningen när de anser att ALLA skall minsann lära sig att umgås med hundar.

Att skaffa hund är att ta på sig ett stort ansvar. Det ansvaret är hundägarens eget, och ingen annans. Men det skylls alldeles för mycket på den "hundovana" omgivningen.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Förstår inte ens vad en hundhatare gör på ett sånt här forum.
Jag försöker att balansera upp hundägarnas värld. Det verkar som om hundägare har svårt att förstå att det finns människor som varken gillar hundar eller är intresserade av dem. Och att det därigenom finns människor som inte har en aning om hur man beter sig med en hund, och som inte heller någon som helst ambition om att lära sig. Hundägare måste ta hänsyn till dessa människor, annars så blir det lätt olyckor. Och om jag kan förhindra en enda olycka genom att tjata om detta och genom att tjata om att "Hundar skall hållas kopplade", så tycker jag att det är värt priset.
Du borde förstå varför många inte gillar dig, men det har inte du begripit.
Jodå, men jag tar det. Det kan vara värt det, om en enda barnanäsa slipper att bli skild från sitt barn.

Så varför ska vi förstå dig.
Se ovan. Av säkerhetsskäl, helt enkelt. Det blir färre olyckor med hundar om ni förstår sådana som mig. Och i förlängningen så gagnar det även hundägarna.

Händelser som de som beskrivs i tidningarna komme ofelbart att skapa ett mera hunfientligt samhälle. Så det borde vara i alla hundägares intresse att se till så att sådant inte händer.

Jag har läst 3 trådar här inne som innehåller beskrivningar på den typ av hundar som ställer till det.

Elhalsbandstråden
Jaga bilar tråden
Ilsken tik som vaktar sängen tråden.

Hundarna i vårt samhälle är många. Här där jag bor är de jättemånga. Och på något sätt så måste detta hanteras.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Förlåt, var trött med huvudvärk.
Hamnade nog lite i försvarsposition... :crazy:
Hade gärna talat om var jag utbildade mig, men med tanke på allt folk häromkring vill jag vara anonym...
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Kan du inte bara lägga va, det blir tröttsamt.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Du skyllde på flickan i ditt tidigare inlägg.

Jag känner ingen collie (bara några bc) och har ingen erfarenhet av rasen. Menar du att alla ska kunna vilka raser som är extra reserverade? Det är väl ändå upp till hundägaren.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Jag kan inte ge dig mothugg när det gäller Collien för jag har inte läst artikeln. :)

Däremot håller jag inte med om att alla ska kunna pussa och krama på alla hundar. Det är något förbehållet föraren och dess familj.
Speciellt signalkänsliga raser och de som är reserverade av sin natur kan reagera starkt på det. Ska vi avla bort signalkänsligheten och reservationen så avlar vi även bort det som gör dessa hundar så bra i sitt arbete.
Hunden är ingen kramgo nallebjörn.

Om det dock är så att hundägare säger att det är okej att krama på hunden, så ska hunden vara kramsäker. Här får ägaren se till att känna sin hund.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 188
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 066
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 573
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp