"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det enda jag förstår är att du inte förstår vad hunden är för slags djur. Det är ingen nallebjörn som är till för alla barn att leka trasdocka med.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Barn är inte alltid utan ansvar. Graden av ansvar stiger med åldern, men även små barn ska veta innebörden av ordet nej.
Säger hundägaren nej till att få klappa hunden, så är det nej.

Jag förstår heller inte varför vi lägger sådana krav på just hunden och inte på något annat djur i samhället?
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Men om den hundovana omgivningen kunde uppföra sig som folk och lyssna på de hundvana så skulle många olyckor undvikas.

Det finns ett flertal exempel på hur korkade människor kan vara och som ökar risken både för dem själva och för andra.
Ett exempel är hur folk hetsar en hund som sitter i bil. Efter tillräckligt många gånger är hunden rabiat i bilen och vad händer då om den lyckas ta sig ut.
Samma gäller folk som hetsar eller kastar saker på uppbundna hundar eller hundar som till och med står med sin förare. Gissa hur hunden kommer att reagera i framtiden om någon kommer fram?
Ett annat ytterst korkat exempel är där en pappa och dotter besökte en hundutställning och stoppade in huvudet i en bil där det satt en Rottweiler. Hunden satt i bur, buren var täckt med en filt och pappans urdumma ursäkt var att dottern ville hälsa på hunden. Vilken normalt funtad människa börjar rota runt i någon annans bil och sticker in huvudet i en bur där det sitter en Rottweiler?
Ännu bättre är de dumhuvuden som vägrar att acceptera ett nej och som bara ska hälsa på hunden trots att varken hund eller förare vill.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Intressant. Det stämmer inte på någon av de hundarna som vi tränat. Alla har reagerat med att backa när folk har satt sig ned även om folk vänt sig bort. De har känt sig mycket tryggare när folk har stått upp och de har fått kolla in personen i lugn och ro. Antar att vi haft undantagen.

När en hund får kolla in personen i lugn och ro så gör man situationen mindre laddad, då spelar det inte så stor roll om personen sitter eller står upp. Det jag menar är att när det blir en "forcerad" hälsning så är det mer pressande för en hund att bli hälsad på ovanfrån eftersom det är tecken på dominans. Om hunden i lugn och ro får kolla vad det är för person och närma sig på eget initiativ så spelar det ingen roll om personen står eller sitter. Själv står jag alltid upp och jag har inte blivit biten än.
Men det är mina erfarenheter som sagt.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Om det nu är så suveränt att sätta sig ned, varför står du upp?
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Jag förstår heller inte varför vi lägger sådana krav på just hunden och inte på något annat djur i samhället?

Jag lägger inga krav på hunden utan på hundägaren! Det finns inte så många andra djur som rör sig på gator, parker osv som dessutom under fel omständigheter kan skada människor/bita ihjäl dem (undantaget små hundar)
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Men det du har svårt för att fatta är att hundar fungerar på sitt sätt. Hundar reagerar instinktivt och är inga maskiner.
Det som denna tråden handlar om så tycker jag det var hundägarens fel. Hon skulle inte tagit med hunden om inte hunden är säker med barn. Men å andra sidan så ska barn kunna ta ett nej om jag säger att de inte får klappa min hund, men faktum är att de ofta inte kan ta det. De försöker klappa ändå.
Nu gillar min hund barn, men jag kan ändå säga nej ibland till barn, pga att jag tex inte har tid att stanna mm.

Du gillar inte hundar säger du. Men egentligen är det de dåliga hundägarna som du inte ska gilla. Hunden har inte valt att hamna i fel händer, och den blir oftast till vad du gör den till.
Hundar föds inte till "maskiner" och de ska inte vara några heller. För en hund är det naturligt att jaga (ang eltråden), men då är det vi hundägare som får se till så de inte gör det. Misslyckas vi i det så är det INTE hunden fel som du verkar tro.
Du har helt fel tänkande när det gäller hundar, för du vet inte ens hur de fungerar.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Nej, det kan jag inte.
Inte så länge som det finns folk som påstår att det inte är hundägarens fel utan den hundbitnes eller dess föräldrar.

Däremot så kan det ju aldrig vara hundens fel, ty hundar har inte det ansvaret. De är bara offer i sammanhanget. Ansvaret vilar ALLTID på hundägaren.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

När det gäller det juridiska ansvaret så faller det alltid på hundägaren. Däremot kan jag inte hålla med om att det moraliska ansvaret är det i alla lägen.
Om en vuxen stoppar fram huvudet och pussar på min hund, trots att jag sagt nej, anser jag att denne får skylla sig själv.
Skickar en förälder fram sitt barn att klappa en vilt främmande hund trots hundägarens protester så är det förälderns fel om någon blir biten.
Om någon öppnar dörren till min bil, stoppar in huvudet och blir biten är det inte mitt fel. Vad har människan i min bil att göra?

Man kan inte frånta alla andra allt ansvar bara för att hundägaren alltid har det juridiska ansvaret. Folk måste ju för sjutton tänka själva också.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det enda jag förstår är att du inte förstår vad hunden är för slags djur. Det är ingen nallebjörn som är till för alla barn att leka trasdocka med.
Hunden tillhör hundägaren/föraren och den skall INTE antastas av någon alls. Även om den så vore en nallebjörn eller trasdocka, så är det inte barnens leksak, så de skall inte leka med den. Det har att göra med "Mitt och Ditt" och jag behöver inte förstå ett dyft om hundar för det. Främmande människor, inklusive barn, skall inte kladda på mina hästar heller.

Man leker INTE med andras saker/djur utan att fråga om lov. På samma sätt som man INTE klättrar upp på min parkerade Motorcykel så klappar man INTE andras hundar utan lov. Min Motorcykel kan välta och barnet bli platt och hunden kan bita av en hand på barnet.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Om jag tydligt säger att min hund inte vill bli klappad väntar jag mig att den ska slippa.
Klappar någon ändå och hunden biter, är det självfallet den klappandes eget fel.Spelar ingen roll att lagen säger att det är hundägarens ansvar.
Tur att det inte finns så många som tänker som du, då skulle vi hundägare aldrig kunna gå ut med våra hundar.
Vad skulle du tycka om folk ville peta på dina barn hela tiden?
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Men om den hundovana omgivningen kunde uppföra sig som folk och lyssna på de hundvana så skulle många olyckor undvikas.
Det som man inte begriper sig på, i mitt fall hundar, det låter man bli. (Ger faan i helt enkelt.) Om man inte först har fått nogranna instruktioner från ägaren/föraren om hur man kan göra. Och där så har ägaren ansvaret.

Ett exempel är hur folk hetsar en hund som sitter i bil.
Men varför sitter hunden ensam i bilen då? Det kan väl aldrig vara bra? Man får även som hundägare räkna med att det finns idioter. Så man kan inte räkna med att kunna lämna hunden i bilen hur som helst.

Samma gäller folk som hetsar eller kastar saker på uppbundna hundar eller hundar som till och med står med sin förare. Gissa hur hunden kommer att reagera i framtiden om någon kommer fram?
Att kasta saker måste ju räknas som djurmisshandel och vara straffbart enligt djurskyddslagen? Vad gäller uppbundna hundar, man kan väl inte bara lämna dem uppbundna så att folk kan hetsa dem? Eller gör man så? Jag skulle då aldrig lämna en häst eller ett barn på det viset. Det verkar taskigt mot hunden.

Ett annat ytterst korkat exempel är där en pappa och dotter besökte en hundutställning och stoppade in huvudet i en bil där det satt en Rottweiler.
Tillbaka till "Mitt och Ditt", man har inte i någon annans bil att göra. Är världen galen?

Ännu bättre är de dumhuvuden som vägrar att acceptera ett nej och som bara ska hälsa på hunden trots att varken hund eller förare vill.
Då så kan man ju inte vara riktigt klok. Hunden tillhör sin ägare/förare och den kladdar man inte på utan lov.

Det är som om någon skulle provsitta min parkerade Motorcykel, trots att jag har sagt nej. Man grejjar inte med andra människors saker/djur. De är ju någon annans. Mitt och Ditt igen.

Det verkar svårt det där, med "Mitt och Ditt".
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Du har helt fel tänkande när det gäller hundar, för du vet inte ens hur de fungerar.
Det har jag säkert, för jag har ingen susning om hur de fungerar. Men jag måste ju kunna få röra mig i sammhället utan att bli ihjälbiten för det. Och det är det som tycker att hundägarna har ansvaret för.

Vi är dock helt överens om fallet med Collien och Flickan. Det var Hundägarens ansvar och därmed Hundägarens fel.

Men å andra sidan så ska barn kunna ta ett nej om jag säger att de inte får klappa min hund, men faktum är att de ofta inte kan ta det. De försöker klappa ändå.
Det är faktiskt bra märkligt. Hunden har en ägare som säger nej, då är det nej. Det har med det där med "Ditt och Mitt" att göra. Man lånar inte något som man har blivit nekad att låna. Och jag behöver inte begripa ett dugg om hundar för att förstå det och att lära mina barn det. "Att hunden tillhör någon annan, så den lämnar man i fred.". Den kan ju t.ex. vara i arbete. Blindhund eller så.

Barn skall respektera att hundar är andras egendom.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Om jag tydligt säger att min hund inte vill bli klappad väntar jag mig att den ska slippa.
Det håller jag verkligen med om.

Klappar någon ändå och hunden biter, är det självfallet den klappandes eget fel.
Då så kan man ha haft hunden med sig på fel ställe. En skolgård är i det sammanhanget fel ställe. Felet hundägaren gjorde där, var att ta med sig hunden där den inte borde ha varit.

Spelar ingen roll att lagen säger att det är hundägarens ansvar.
Jo, som hundägare så måste man låta bli att ta med hunden dit där det kan bli för stökigt för hunden.

Tur att det inte finns så många som tänker som du, då skulle vi hundägare aldrig kunna gå ut med våra hundar.
I verkligheten så är jag hundägarens dröm, ty jag lämnar alltid alla hundar i fred. Och det gör mina barn också. De får bara klappa särskilt utvalda "säkra" hundar. Där jag känner ägarna.

Vad skulle du tycka om folk ville peta på dina barn hela tiden?
Ja, som sagt. Det skall inte petas vare sig på barn eller hundar.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

För mig är det rätt självklart att man ska kunna ha hunden i bilen medan man springer in och köper mjölk eller om man ska springa in och hämta/lämna något i hemmet.
Att inte reta djur, oavsett art, borde vara sjävlklart för alla.

När det gäller att lämna hunden uppbunden så gör jag det aldrig och tycker att det är dumt, men man ska kunna göra det utan att någon kastar sten på den.
Knäppast är ändå när hundägaren, med hunden i näven, står och pratar med en bekant, samtidigt som kvarterets idioter roar sig med att kasta kottar eller att göra utfallsruscher mot hunden. Samma idioter blir sedan förvånade över att hunden vill äta upp dem.
Att reta djur verkar bli vanligare och vanligare.

När det gäller ditt och mitt existerar inga sådana begrepp för många när de ser en hund. Hund och häst blir till allas egendom och får puckona inte hälsa blir de arga. Helst ska deras fem barn få hänga i hundens öron också.
På något vänster verkar folk ha större respekt för andras döda ting är deras levande. Kommer du ihåg tråden på senior om det stulna marsvinet och barnen som hela tiden sprang på deras uteplats med föräldrarnas fulla tillåtelse?
Världen är koko.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Usch ja..har flertalet gånger sagt NEJ när barn frågar om dom får klappa, endås kommer dom gåendes liksom på huk med handen framme och stirrar dom i ögonen.

Får jag fråga. OM min hund skulle göra utfall vems fel är det???
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

För mig är det rätt självklart att man ska kunna ha hunden i bilen medan man springer in och köper mjölk eller om man ska springa in och hämta/lämna något i hemmet.
Att inte reta djur, oavsett art, borde vara sjävlklart för alla.

När det gäller att lämna hunden uppbunden så gör jag det aldrig och tycker att det är dumt, men man ska kunna göra det utan att någon kastar sten på den.
Självklart så skall man det, men man bör kunna lämna en LapTop i bilen, eller ha en fin Stereo också, men det vet man ju att det inte går. Man lägger inte handväskan kvar på bordet på krogen medan man går och dansar eller går på toaletten. MAn ber någon att vakta väskan. Så måste man nog även göra med hundar.

Det är ju inte tillåtet att själa väskan, datorn, stereon, bilen, m.m. men man får inte lämna nycklarna kvar i bilen, för blir bilen då stulen så är man medskyldig till ev. brott som då begås. Och värdesaker i bil ersätter ju inte försäkringsbolaget. Så visst borde man kunna lämna hunden i bilen, och datorn. Men det går ju inte i praktiken. Men om både hunden och datorn är i bilen, så blir nog datorn kvar.

När det gäller ditt och mitt existerar inga sådana begrepp för många när de ser en hund. Hund och häst blir till allas egendom och får puckona inte hälsa blir de arga.
Ja, det där är märkligt. Mina hästar är ju både små och söta, så de är väldigt utsatta. Men jag ser det som mitt ansvar att hålla undan folk från mina hästar. Även om jag måste be vissa människor dra dit pepparn växer och bli redigt osams. Eller t.o.m. ringa till Polisen. Hundägare borde väl ha samma ansvar?

Ja, jag minns marsvinet. Jag hade även kaniner förut, gissa hur det var?
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

jag måste säga att jag är med lite i ditt resonemang, faktiskt (trodde aldrig jag skulle säga det :p)

Håller med med "Mitt och Ditt", folk har svårt med det och klappar gärna både det ena och det andra. Bor mitt på landet och många hundägare rastar hundarna här, i min hästhage helst :confused: Dock brukar de skynda sig ut när de inser att lilla halvblodet är hundilsk.
Typiskt exempel på när allemansrätten gått lite för långt...

Har 5-6 collies i min aglitykurs av olika "sorter", för att nu komma in på rasresonemanget. En fick avlivas pga av aggressivitet, alla i den kullen har avlivats för eggressivt beteende. Den andra är slö, vill helst inte jobba utan joggar bara rundor, den tredje likadan. Fjärde är en underbar tik av den "gamla" brukslinjen som är arbetsvillig och helt underbar, dock mamma till de två förgående så det hela går inte ihop. Den femte är en hane som inte är av denna värld, vacker och mild i tempramentet, dock arbetssam och en perfekt agilityhund (hur många collies finns det som är det???). Dock är han steril, så inga avkommor där inte. Sjätte är en likadan underbar hane, de på mentaltesten hade inte sett en så bra collie på 20 år, visar sig att han har D på båda höfterna och kan inte heller användas i avel. ¨

Det är dagens collie, samma ägare till alla dessa 6 hundarna (numera 5), hon själv säger att hon är mörkrädd i bland... Lassiehysterin tog svårt på rasen men vi hoppas på en återhämtning nu...


Sedan undrar jag om det verkligen stod rätt till hos denna hunden.... Visst har hundar ibland svårt att tolka barn. men min gissning är om hundägaren befann sig på skolgården borde hon själv ha barn, hunden borde då vara van vid barn och flickan har träffat hunden innan. Kan det inte ha slagit slint???

Funderade över denna delen
"- Den skällde. Jag förstod att den bitit mig men jag blev inte rädd förrän jag såg hur blodet sprutade. Jag såg hur hundens matte slet i kopplet och slog hunden. Hon drog den i örat."


är inte det det bland det första man får lära sig i hundkurs, att om det blir trubbel som nu i detta fallet och hunden biter i någon hund eller så, då rycker man ju inte i kopplet.... Men visst, ägaren måste ju ha blivit chockad....

Svårt att se någon skyldig, juridiskt självklart ägaren, kan ju också varit en olyckshändelse, flickan kanske trampade på en tass ellet så... Svårt när man inte var med...

//E
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

hej,jag tycker det är barns fel om dom går på en hund,puss eller kram,det är barnets fel antagligen,men man kan inte säga säkert,själv hadde jag en border collie foder tik på 5 år på prov i några veckor,hon bet först min man i ansiktet,men vi trodde det var en fel han gjorde vid att böya sig ner åt henne för att lugna ner henne,men en vecka senare hände det igjen,hon bet ett barn i ansiktet hon satt bara på huk och klappade hej då,dom her hadde lekt på golvet inne i flera timmar tidligare,men collien bara högg.dette är då fel på hunden,och inte barnet,det finnes många sådanna hundar ute.tyvärr beror det på ägaren varför hunden är så. :(vet inte om dette hadde nått med ditt inlägg att göra,men jag tyckte det hörde in. ;)
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

det beror på ägaren eller hundens uppväkst,det är inte alltid barnets fel
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 312
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 115
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 743
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp