"flickan som blev biten av en collie!! "

Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Ett exempel är hur folk hetsar en hund som sitter i bil. Efter tillräckligt många gånger är hunden rabiat i bilen och vad händer då om den lyckas ta sig ut.
Samma gäller folk som hetsar eller kastar saker på uppbundna hundar
Jag skulle vilja veta vad du anser vara att "hetsa en hund"? Jag har fått flera olika beskrivningar av det genom åren.
 
hundbett,

Jag var inne på en amrikans hemsida(tvärr försvann adressen när jag formaterade om hd) där det fanns statestik över hundbett.

var det gäller barn och hundbett
Och det vanligaste offret är pojkar i 5-12 års åldern och den vanligaste förövaren är familjens eller grannes hund, oftast stora han hudnar mellan 1-3 år. Hundarna var "snälla" och barmet hade träffat dem tidigare.
Och offrena blev bitan i ansiket.

Det vanligate är att hundägare själva blir bitna av sina hudnar, ofta i samnanband med hundslagsmål.
Vad som räckades som bett här var då offret var tvungen till att upsöka sjukhus för ex omplåstring,stelkrampsspruta osv
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det senaste exemplet jag såg var en man som stod och gjorde stötvis utfall och sa voff mot en hund i bil. Klappa till på rutorna är ett annat populärt sätt.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Hur räknas att grannens barn leker och stojjar utanför tomten där en hund sitter i löplina eller i hundgård?
De kan antingen leka på egen tomt eller på "annan mark" utanför hundens tomt. Barnen ägnar sig inte åt hunden alls, de gör annat ex. vis sparkar boll eller leker tafatt, men hunden/arna blir mycket uppspelta.

Göra utfall eller dunka på bilrutor med hund i bil, är ju klockrena exempel. Hur är det med att stöka i sin egen bil som är parkerad bredvid?
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Att pyssla in sin egen bil kan aldrig räknas som hets. Man struntar ju i hunden och för att jag ska räkna något som hets så ska man reta hunden med mening.

Att leka precis framför näsan på uppbunden hund eller hundgård är inte direkt lämpligt, men om det är utanför tomten så anser jag att det inte är något att yvas över. Visst kan hunden bli uppspelt, men då får ägaren lugna den och vänja den vid grannbarnens lek.
Man kan ju be barnen att inte leka just där vid det tillfället, men någon hets är det inte tal om.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Okej.
Jag har råkat ut för att bli anklagad för att "stressa hund i bil". Allt jag gjorde var att lasta in stojjiga barn i min bil som var parkerad bredvid. Hunden höll på att riva bilen som den satt i. Parkeringen var utanför min dagmamma och jag skulle hämta barn. Det skulle hundägaren också.

Jag har också hört hundägare skylla sin skällande hund på grannarna och deras lekande barn. Hundägaren tyckte att grannarna väl kunde ta det litet lugnt i sin trädgård när hunden var lös ute i hundägarens trädgård. För det fanns risk att hunden skulle hoppa över till grannarna för att den ville vara med och leka. Personligen så tycker jag att barn får leka och stojja hur mycket de vill i egen trädgård. Dessa trädgårdar var så stora att man inte kunde bli störd inne i huset av grannens trädgårdslekar. Men hunden stod ju så klart precis vid staketet till "det roliga".
 
Re: hundbett,

Det vore ju intressant att veta hur vanligt det är med olyckor utryckt i olyckor per 10 000 st hundar, eller liknande.

Och det vanligaste offret är pojkar i 5-12 års åldern
Jag undrar vad dessa pojkar gjorde då?
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Har man en sådan hund som river bilen bara för att någon pysslar i bilen bredvid så ska hundägaren skaffa en bur och placera hunden i den. Det är ju inte ditt fel att hunden lever rövare och att skälla på dig var rätt korkat.
Jag har en sådan där bil-rivar-hund och jag kan be folk att inte stå och prata precis utanför bilen, men skulle inte skälla på någon som passerar eller grejar i bilen bredvid. Enklast är att sätta hunden i bilbur och täcka över den så att inte hunden ser ut. Lugnt för hunden och lugnt för omgivningen.

När det gäller risk för att hoppa in till grannen så får hundägaren stängsla bättre. Upp med högt staket så kan inte hunden hoppa över. Klart barnen ska få leka i sin egen trädgård. Lär hunden att strunta i ungarna.
 
Re: hundbett,

Varför det var pojkar i den åldern som blev mest bitna har jag inte én aning om,jag minns inte om det stod något om det.

Däremot kan jag tänka mig att pojkar kanske tillåts röra sig friare utan uppsikt, de kansek leker vildare med hudnen elelr så?
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det var skönt att läsa sådant från en hundägare.

Det är ju litet svårt att packa bilen med barn, på annat ställe än där bilen står. Men den hundägaren hade många problem med sin hund. Och den trodde inte att det skulle komma några andra föräldrar just då. Den föreslog faktiskt att jag kunde vänta nere vid vägen och hämta mina barn när hundägaren var klar och hade åkt, en halvtimme senare. För jag viste ju faktiskt att den hade hund i bilen. Men att vänta i en halvtimme med att få hämta mina barn hos dagmamman, det är INTE en hänsyn som jag accepterar att ta till hundägare.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Haha, det var det dummaste jag har hört. Vänta vid vägen?
Jaja, vissa kräver lite väl mycket hänsyn.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Det var därför som jag undrade vilken hänsyn till hundägare som DU tyckte att DU behövde.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Att folk inte böjer sig fram och stirrar in i bilen, rör min bil för att kunna se in eller knackar på rutan.

Sån tur att jag har mörka rutor, då får folk inte för sig att göra sånt.

Däremot så kan jag aldrig lämna bakluckan öppen utan att typ varannan som går förbi skall fram och sticka in näsan i buren å det är sant. Så gör man inte tycker jag...
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Ja under mina hundars uppväxt har jag tappert försökt lära mina hundar att umgås med barn på ett avspänt sätt.
Har nog tyvärr stött på omöjliga barn då :confused:(med tanke på ditt resonemang)
Mina hundar har stått ut med barn som ryckt dom i skägget i svansen. klappat (läs slagit) dom på huvvet mm mm listan går att göra lång. Tala GÄRNA om för mig HUR mina hundar ska kunna lita på barn?? Det finns en liten tjej av alla dom barn mina hundar måste umgås med som båda litar på....denna tjej har alltid sett till att hundarna fått gå fram till henne först och hon frågar alltid om hon får hälsa (hur självklart det än verkar)...hon har klappat dom lite förstrött på halsen och sen ignorerat dom igen...varpå mina hundar då börjar klänga på henne och tigger klappar :) Hon har helt enkelt lyssnat på mig som ägare och blivit kompis med mina hundar. Hon har även fått uppfostran hemifrån att andras djur är andras djur...alltså frågar man alltid innan man klappar. (dvs ALLTID)
Kan tillägga det att hon är det enda barn mina hundar VILL gå på promenad med :smirk:

Vill bara tillägga att jag älskar barn...men nånstans blir barn helt enkelt förklarade som om dom är helt oskyldiga :confused:
Tyvärr är det ju så att vad ett barn åstadkommer är det än fler som får lida :crazy:
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Men inte_ung bara för att du råkat ut för detta kan du väll inte påstå att ALLA vi hundägare är på detta sättet?? :confused:

Såg att du frågade Jadzia hur mkt hänsyn hon vill ha som hundägare....
Jag vill gärna säga det/mina hund/hundar utanför min ica-butik (då jag passerar den påväg hem från mina promenader) UTAN att barn eller mindre mogna vuxna ska tracka dom alt försöka klappa dom.
Jag vill inte att man ska springa förbi mig och mina hundar (komma från ingenstans) då dom faktiskt vaktar mig och händer det ngt så plöttsligt gör dom utfall ( inget bitande dom visar bara att man inte gör så)
Jag vill ha frågan ställd rakt till mig...om man får klappa min hund inte som ngn frågandes blick som jag lätt missar. och för guds skull TA ETT EV NEJ!!

Ja det var nog allt....tycker inte det låter alltför svårt :smirk:

Mina hundar är då 30 cm höga långhåriga golvmoppar :D och vääääldigt söta, men det säger ju inte att jag har dom för allmänhetens skull...

Och Jadzia: jag undrar OM du skulle sätta din hund utanför en affär om ngn ens skulle försöka klappa den? Eftersom det är en "kritiserad" ras i media mm....
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Jodå, visst finns det människor som kan tänka sig att klappa dem trots ryktet. Det jag är mest rädd för är dock att de ska bli stulna. Rottisar är stöldbegärliga i dagens läge.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Men inte_ung bara för att du råkat ut för detta kan du väll inte påstå att ALLA vi hundägare är på detta sättet??
Jag vet inte hur ni är, annat än från de erfarenheter jag har fått. Berätta gärna, hur är ni?

Jag vill inte att man ska springa förbi mig och mina hundar
Men det kan ju vara svårt. Tänk om man har bråttom, då kan man ju behöva springa förbi litet hastigt. Eller på träningsrundan.

Jag vill gärna säga det/mina hund/hundar utanför min ica-butik (då
Menar du att du vill binda dina hundar utanför ICA? Jag tycker att det är taskigt mot hundar att binda dem ensamma utanför en affär. Varför kan man inte gå hem med hunden/arna först?
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Där håller jag faktiskt med dig!!!!
Det är inte rättvist mot hunden att sätta den ensam utanför en affär.
Då känner sig hunden naturligtvis mer sårbar och oskyddad.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Jag ställer inte min handväska eller bergsprängare där heller.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Jag tycker man ska lära sina barn från början att andras hundar är ajaj.. Det är faktiskt inte omöjligt om man lär in det från första början....

I annat fall ska man inte skrika avlia hunden när olyckan är frame...

Hundens rätt i samhället.... :banana:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 229
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 083
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 453
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp