Flockbunden

Ttl87

Trådstartare
Har en 12 årig vb valack på sommarbete tillsammans med en c ponny valack och en kb valack... Ponnyn och min kom till hagen dagen före kb... Dom fann varandra direkt, kb kom dit och dom fann sina platser, men ponnyn å mitt vb går heeela tiden tillsammans. Idag togs ponnyn ut för en ridtur, min blev galet stressad, travade, galopperade, runt runt å gnäggade... Fastän han såg ponnyn HELA Tiden...

. Ska man försöka separera dom 2? Träna att ta ut ponnyn ofta å släppa in igen i små doser för att vänja?
Jag kan ta ut min, han följer med, självklart kollar han lite å så men han har även hagvila nu i 2v...så inte ridit ut med honom öhvt nu sen han kom på bete, så vet inte hur han skulle bete sig om jag red ut.

Känner inte att jag vill att han blir så stressad som han blev idag då han springer runt runt och han har redan dåligt i bakbenen...
 
Har en 12 årig vb valack på sommarbete tillsammans med en c ponny valack och en kb valack... Ponnyn och min kom till hagen dagen före kb... Dom fann varandra direkt, kb kom dit och dom fann sina platser, men ponnyn å mitt vb går heeela tiden tillsammans. Idag togs ponnyn ut för en ridtur, min blev galet stressad, travade, galopperade, runt runt å gnäggade... Fastän han såg ponnyn HELA Tiden...

. Ska man försöka separera dom 2? Träna att ta ut ponnyn ofta å släppa in igen i små doser för att vänja?
Jag kan ta ut min, han följer med, självklart kollar han lite å så men han har även hagvila nu i 2v...så inte ridit ut med honom öhvt nu sen han kom på bete, så vet inte hur han skulle bete sig om jag red ut.

Känner inte att jag vill att han blir så stressad som han blev idag då han springer runt runt och han har redan dåligt i bakbenen...

Det är helt naturligt att hästar som slussas iväg till ett nytt ställe knyter hårt an till andra hästar .

Om din ena häst blir dålig i bakbenen (?) om hästarna reagerar på att gå ifrån varandra hade jag undvikit sådana situationer om den skadade (?) individen ska må bra ?
 
Det är helt naturligt att hästar som slussas iväg till ett nytt ställe knyter hårt an till andra hästar .

Om din ena häst blir dålig i bakbenen (?) om hästarna reagerar på att gå ifrån varandra hade jag undvikit sådana situationer om den skadade (?) individen ska må bra ?

Han är dålig i knäna, jo vi får nog göra så... Ska prata med ponnyägarna om dom kan tänkas låta han vila från ridning tills min mår bra... Alt flytta tbx min till stallet från betet...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 257
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 337
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp