Fly från storstan, vart ska man bo på landet men nära Sthlm?

Cocos

Trådstartare
Jag börjar få nog på riktigt nu..
Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del, Västmanland, Södertälje, Nynäshamn och några turer tillbaka till storstan där emellan.

Jag längtar till landet, varje dag, varje gång jag går utanför dörren!
Är ensmastående med en dotter på 9 månader och en hund på 4 år (:D)
Har lite vänner utspridda runt om i Sverige men de flesta i eller i närheten av Stockholm.

Kommande 3-5 åren kommer jag plugga på distans och troligtvis jobba lite extra. Dottern har planerad förskolestart maj 2016.
Jobbar för kommunen och är anställd sen 4 år tillbaka.
Har inget körkort och kommer inte heller skaffa ett.
Har inga höga krav på boende, är ute efter nån typ av liten stuga, torp eller vad som som är vinterbonat och har el.

Vågar jag flytta? Och isf VART?
Vill bo lantligt men max 2,5 Tim (helst under 2) med kommunala färdmedel från centralstation i Stockholm. Helst pendeltåg, buss men tåg kan funka.
Gärna utanför nån liten stad så det finns nån affär och sånt.

Jag vill inte se min unge växa upp i den här skit stan, får en lättare panik bara vid tanken. Vill se henne springa med bara fötter på en gräsmatta inte behöva hålla hennes hand när vi går över gata efter gata efter gata..
Hunden skulle också må fint av lantluft och jag vill bo så jag kan ha nån typ av rastgård till henne.

(Vet inte om 30års krisen kommit för tidigt eller om jag faktiskt fått stadsfeber :o)

Kom med ideer!
 
Jag börjar få nog på riktigt nu..
Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del, Västmanland, Södertälje, Nynäshamn och några turer tillbaka till storstan där emellan.

Jag längtar till landet, varje dag, varje gång jag går utanför dörren!
Är ensmastående med en dotter på 9 månader och en hund på 4 år (:D)
Har lite vänner utspridda runt om i Sverige men de flesta i eller i närheten av Stockholm.

Kommande 3-5 åren kommer jag plugga på distans och troligtvis jobba lite extra. Dottern har planerad förskolestart maj 2016.
Jobbar för kommunen och är anställd sen 4 år tillbaka.
Har inget körkort och kommer inte heller skaffa ett.
Har inga höga krav på boende, är ute efter nån typ av liten stuga, torp eller vad som som är vinterbonat och har el.

Vågar jag flytta? Och isf VART?
Vill bo lantligt men max 2,5 Tim (helst under 2) med kommunala färdmedel från centralstation i Stockholm. Helst pendeltåg, buss men tåg kan funka.
Gärna utanför nån liten stad så det finns nån affär och sånt.

Jag vill inte se min unge växa upp i den här skit stan, får en lättare panik bara vid tanken. Vill se henne springa med bara fötter på en gräsmatta inte behöva hålla hennes hand när vi går över gata efter gata efter gata..
Hunden skulle också må fint av lantluft och jag vill bo så jag kan ha nån typ av rastgård till henne.

(Vet inte om 30års krisen kommit för tidigt eller om jag faktiskt fått stadsfeber :o)

Kom med ideer!

Gnesta? Dit går det pendeltåg, och det är en småstad där de flesta bor i hus.
 
Värmdö, Färingsö, Ekerö, Norrtäljetrakten, Tyresö, Västerhaninge, (Gustavsberg?)
Jag är inte så hemma i Sthlm län men på de där ställena finns väl landsbygd + nära till city.
 
Jag gillar Haninge kommun. Det finns mycket att välja på häromkring. Vendelsötrakten, Tungelsta, Västerhaninge osv. Inte så långt från pendeln där jag bor finns lägenheter som ligger lantligt men det beror ju också på din budget. Tror det mesta just runt mig är sånt man får köpa eller hyra privat.

Längs hela Roslagsbanan har du ju landet också men det är frågan om det inte är värt att åka buss i stället för Roslagsbanan :o :p
 
Vallentuna. Dit går både Roslagsbanan och bussar och det finns ett litet centrum. Vill man ha lite fler affärer finns det i Arninge och får man behov av att shoppa loss ordentligt går Roslagsbanan till Täby centrum.
 
Vallentuna. Dit går både Roslagsbanan och bussar och det finns ett litet centrum. Vill man ha lite fler affärer finns det i Arninge och får man behov av att shoppa loss ordentligt går Roslagsbanan till Täby centrum.

Inte helt enkelt att hitta hus lantligt där dock. Dom finns mest i Garns-Ekskogen/Älgeby och då är det en bra bit till kommunikationer. Annars drömmer jag också om att få bo där.
 
Vallentuna. Dit går både Roslagsbanan och bussar och det finns ett litet centrum. Vill man ha lite fler affärer finns det i Arninge och får man behov av att shoppa loss ordentligt går Roslagsbanan till Täby centrum.

Håller med Fideli, ska man bo i hus i Vallentuna är det helt klart en fördel att ha bil, kommunikationerna är inte roliga även om det går att tråckla sig fram med buss. Ska man dessutom hämta och lämna på dagis och bo i hus, så krävs det nog att man har oceaner med tid och kärlek till bussåkning för att det ska funka.
 
Tack för alla svar :love:
Jag har funderat på Gnesta och sorunda (haft landställe där när jag va barn)
Känner mycket folk på Värmdö så det är också intressant!

Gällande budget är det svårt, vill helst hyra men kan eventuellt (Med stor tvekan) skramla fram 2-300k

Är inte alls intresserad av lägenhet utan hellre mini stuga i skogen än större lägenhet mer centralt.

Ska läsa era svar noggrannare imorgon!
 
Jag antar att du tänkt hyra först med tanke på inkomsten? Eller har du lägenhet att sälja? Hur som helst råder jag dig att i alla fall skaffa körkort om du vill bo på landet, eller i alla fall en fyrhjuling, moppekort eller något. Det kommer krävas en del skjutsning av dottern i framtiden. Hus på landet nära Stockholm och som har gångavstånd till buss/pendel hamnar ofta på en ansenlig summa pengar. Kan man tänka sig SJ så kan man kanske komma lite lindrigare undan. Där jag bor ligger husen på mellan 3-5 mille för det läget du beskriver, då är det knappt gångavstånd till kommunala färdmedel.
 
Om 2 timmar till Stockholm är gränsen så kommer du ju långt, framförallt om du är beredd att åka tåg och inte bara pendel eller buss!

Örebro, Västerås, Eskilstuna, Nyköping, Norrköping, Linköping är ju bara några exempel på städer som ligger inom 2 timmar med tåg från Stockholm
 
Inte helt enkelt att hitta hus lantligt där dock. Dom finns mest i Garns-Ekskogen/Älgeby och då är det en bra bit till kommunikationer. Annars drömmer jag också om att få bo där.

Finns en hel del vid Lindholmen-Frösunda-Kårsta, vilket ju också är tågstationer.
 
Om 2 timmar till Stockholm är gränsen så kommer du ju långt, framförallt om du är beredd att åka tåg och inte bara pendel eller buss!

Örebro, Västerås, Eskilstuna, Nyköping, Norrköping, Linköping är ju bara några exempel på städer som ligger inom 2 timmar med tåg från Stockholm
Eller norrut. Till Gävle är det bara 1,5h och mellan här och stockholm finns det mycket "på landet" :p
 
Jag antar att du tänkt hyra först med tanke på inkomsten? Eller har du lägenhet att sälja? Hur som helst råder jag dig att i alla fall skaffa körkort om du vill bo på landet, eller i alla fall en fyrhjuling, moppekort eller något. Det kommer krävas en del skjutsning av dottern i framtiden. Hus på landet nära Stockholm och som har gångavstånd till buss/pendel hamnar ofta på en ansenlig summa pengar. Kan man tänka sig SJ så kan man kanske komma lite lindrigare undan. Där jag bor ligger husen på mellan 3-5 mille för det läget du beskriver, då är det knappt gångavstånd till kommunala färdmedel.

Jag vill helst hyra, har en hyresrätt i Sthlm nu.
Jag kommer aldrig skaffa körkort, ser väldigt dåligt och är en rädd och usel bilförare (har kört massa lektioner men det hjälper tyvärr inte)
Fyrhjuling har jag däremot kört mycket, ska kolla med moppekort får man skjutsa barn på moppe?
Med gångavstånd tänker jag mig några kilometer så det behöver inte vara supernära buss eller annat kommunalt färdmedel.

Om 2 timmar till Stockholm är gränsen så kommer du ju långt, framförallt om du är beredd att åka tåg och inte bara pendel eller buss!

Örebro, Västerås, Eskilstuna, Nyköping, Norrköping, Linköping är ju bara några exempel på städer som ligger inom 2 timmar med tåg från Stockholm

Jag vill verkligen inte bo i nån typ av stad utan tänker mig nått mer osocialt läge :p
Vad finns det för små städer/byar i närheten av de ställen du nämner?
(Google är inte samarbetsvillig när man letar ställen att bo på har jag märkt :cautious:)

Eller norrut. Till Gävle är det bara 1,5h och mellan här och stockholm finns det mycket "på landet" :p

Gävle är ett bra förslag :)
 
Har du varit inne på hemnet och tittat, det finns många små stugor för en liten summa pengar
Du kan även få hjälp av mäklare att hitta stuga efter dina önskemål
 
Jag vill helst hyra, har en hyresrätt i Sthlm nu.
Jag kommer aldrig skaffa körkort, ser väldigt dåligt och är en rädd och usel bilförare (har kört massa lektioner men det hjälper tyvärr inte)
Fyrhjuling har jag däremot kört mycket, ska kolla med moppekort får man skjutsa barn på moppe?
Med gångavstånd tänker jag mig några kilometer så det behöver inte vara supernära buss eller annat kommunalt färdmedel.



Jag vill verkligen inte bo i nån typ av stad utan tänker mig nått mer osocialt läge :p
Vad finns det för små städer/byar i närheten av de ställen du nämner?
(Google är inte samarbetsvillig när man letar ställen att bo på har jag märkt :cautious:)



Gävle är ett bra förslag :)
Där jag bor har vi tre km till kommunikationer och fyrhjuling skulle säkert funka här, men utan någon sorts motordrivet fordon skulle det bli alltför besvärligt i vardagen. Jag förstår absolut din panik och tycker att du gör helt rätt att försöka flytta utåt. Sök efter något litet hus att hyra på en plats där du senare känner att du har möjlighet och råd att köpa hus så att dottern kan gå kvar i samma skola tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting: Flytten kommer då...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 278
Senast: Jeffery
·
Anläggning Hoppas jag lägger min tråd på rätt ställe nu. Jag undrar lite hur livet på landet är? Då menar jag verkligen landet, dom som bor...
2
Svar
28
· Visningar
4 481
Senast: JustWatchMeMrBlack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp