Flyga med hund, någon ras som klarar måtten?

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
SAS har ändrat reglerna kring storlek på hund i kabinen. Nuvarande regler på väskan är:

Max. storlek: 40 x 25 x 23 cm (L x B x H)

Max vikt är 8 kg, inklusive väska, men det torde vara det minsta problemet…

Det största problemet är höjden. 23 cm! Finns det någon hundras som kan stå upprätt och röra sig fritt i väskan (vilket är krav) när väskans yttermått är 23 cm hög?

Mankhöjden på hunden måste väl vara max 20 cm. Jag kan inte komma på någon ras som är så liten.

Min kusin hade för några år sedan en dvärgpudel som de flög med upp till Kiruna 1-2 gånger per år under hela hundens 15 åriga liv utan några som helst problem. Hunden var ca 30 cm i mankhöjd.

När jag köpte hund (också dvärgpudel, men som vuxit sig lite för stor) var tanken att också kunna flyga med den upp till Kiruna som handbagage.

Nu med SAS nya regler är detta totalt omöjligt (min hund är ca 35-36 cm i mankhöjd).

Min kusin vill inom några år köpa pudel igen och vill självklart kunna flyga med den upp till Kiruna. Tyvärr verkar det omöjligt med de nya måtten. Inte ens de minsta toypudlarna är 20 cm i mankhöjd.

Nu lär annan ras än pudel inte vara aktuell för varken mig eller min kusin. Men just att kunna flyga med hunden är mycket viktigt för min kusin. Inte lika viktigt för mig då jag gärna åker tåg.

Frågan är, finns det någon ras som klarar SAS krav i fråga om storlek?

Prazky kryzarik, malteser, chihuahua och yorkie borde funka, men sen beror det ju på individ. Vet inte om SAS har regler om brachycephala raser?

Prazky kryzarik, malteser, chihuahua och yorkie borde funka, men sen beror det ju på individ. Vet inte om SAS har regler om brachycephala raser?
Jo, det har de:

Restriktioner för vissa hundraser​

Den 1 januari 2024 införde SAS restriktioner för transport av brakycefala hundar (bulldogg, mops, pekingese och korsningar av dessa raser). Ytterligare information finns i avsnittet om Husdjur som reser i lastutrymmet.

Valpar av några av de minsta raserna klarar nog måtten, men vuxna hundar... mycket tveksamt. Med så små maxmått så kunde de lika gärna förbjudit hundar i kabinen rakt av, det vore mer rättvist än att sätta krav på att de ska vara mikroskopiska i storlek.
Jag känner precis likadant.

Pudeln som var 30 cm i mankhöjd åkte minst en gång om året under alla sina 15 år. Aldrig några problem.

Begriper inte varför de ändrat höjden.
35-40 cm höjd på väska hade varit mer rimligt.

Någon borde fråga dem hur de har tänkt? Det är ju totalt orimligt om just höjden måste vara 23 cm. Man kan ju typ bara få in ett marsvin där? 😅 Eller så vill de verkligen inte ha djur i kabinen. :meh:

Reglerna är väl iofs olika för olika flygbolag också?

Någon borde fråga dem hur de har tänkt? Det är ju totalt orimligt om just höjden måste vara 23 cm. Man kan ju typ bara få in ett marsvin där? 😅 Eller så vill de verkligen inte ha djur i kabinen. :meh:

Reglerna är väl iofs olika för olika flygbolag också?
Jag säger detsamma…

Tyvärr verkar flygbolagen ha liknande mått.

Norwegian har måtten:

Lådan får inte vara större än 43 x 31 x 20 cm. Om den är mjuk kan den vara något större, men måste kunna pressas ihop så att den inte överstiger dessa mått.

Där jag antar höjden är 20 cm. Vikt 8 kg även här, men det är som sagt det minsta problemet i sammanhanget…

Min chihuahua jag hade på 1,8kg skulle ha passat i en sådan väska. Tror väskan jag brukade använda var 25cm hög och det var bra med plats.

SAS har ändrat reglerna kring storlek på hund i kabinen. Nuvarande regler på väskan är:

Det största problemet är höjden. 23 cm! Finns det någon hundras som kan stå upprätt och röra sig fritt i väskan (vilket är krav) när väskans yttermått är 23 cm hög?

Mankhöjden på hunden måste väl vara max 20 cm. Jag kan inte komma på någon ras som är så liten.

Min kusin hade för några år sedan en dvärgpudel som de flög med upp till Kiruna 1-2 gånger per år under hela hundens 15 åriga liv utan några som helst problem. Hunden var ca 30 cm i mankhöjd.

När jag köpte hund (också dvärgpudel, men som vuxit sig lite för stor) var tanken att också kunna flyga med den upp till Kiruna som handbagage.

Nu med SAS nya regler är detta totalt omöjligt (min hund är ca 35-36 cm i mankhöjd).

Min kusin vill inom några år köpa pudel igen och vill självklart kunna flyga med den upp till Kiruna. Tyvärr verkar det omöjligt med de nya måtten. Inte ens de minsta toypudlarna är 20 cm i mankhöjd.

Nu lär annan ras än pudel inte vara aktuell för varken mig eller min kusin. Men just att kunna flyga med hunden är mycket viktigt för min kusin. Inte lika viktigt för mig då jag gärna åker tåg.

KLM har:

Ditt husdjur bör rymmas i en stängd resväska eller bur för husdjur som är högst 46 x 28 x 24 cm stor, eftersom den måste få plats under stolen framför dig. Total vikt för ditt husdjur och din resväska eller bur tillsammans får vara max 8 kg.

Ytterligare ett flygbolag:

Maxstorlek på transportbehållare för sällskapsdjur (längd x bredd x höjd)

Ja, på flyg som trafikeras av FinnairFlygen trafikeras av Norra
Mjuka transportbehållare för sällskapsdjur55 x 40 x 23 cm55 x 40 x 20 cm
Hårda transportbehållare för sällskapsdjur35 x 30 x 20 cm35 x 30 x 20 cm

Alla bolag verkar ha mellan 20-25 cm i höjd … i praktiken omöjligt för de flesta hundar och katter.

Min chihuahua jag hade på 1,8kg skulle ha passat i en sådan väska. Tror väskan jag brukade använda var 25cm hög och det var bra med plats.
Ja, det är väl chihuahua som verkar vara den enda hundras jag spontant skulle säga är godkänd att flyga med.

Vad var måtten innan ändringen?

Jo, det har de:

Restriktioner för vissa hundraser​

Den 1 januari 2024 införde SAS restriktioner för transport av brakycefala hundar (bulldogg, mops, pekingese och korsningar av dessa raser). Ytterligare information finns i avsnittet om Husdjur som reser i lastutrymmet.

Vilken märklig avgränsning! Finns ju ett gäng andra raser som är minst lika trubbnosiga som dessa. Och vadå bulldogg? Med andra ord är får en blandning mellan borzoi och continental bulldog inte resa i lastutrymmet, men en Petit Brabancon eller King Charles Spaniel går bra O_o

Liknande trådar

• Klövjeväska till mindre hund.
  • Flyga med hund, vikt?
  • Rasval.
  • Kattlik hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat