Flyga med hund, någon ras som klarar måtten?

Bukefalos 30 år!

SAS har ändrat reglerna kring storlek på hund i kabinen. Nuvarande regler på väskan är:

Max. storlek: 40 x 25 x 23 cm (L x B x H)

Max vikt är 8 kg, inklusive väska, men det torde vara det minsta problemet…

Det största problemet är höjden. 23 cm! Finns det någon hundras som kan stå upprätt och röra sig fritt i väskan (vilket är krav) när väskans yttermått är 23 cm hög?

Mankhöjden på hunden måste väl vara max 20 cm. Jag kan inte komma på någon ras som är så liten.

Min kusin hade för några år sedan en dvärgpudel som de flög med upp till Kiruna 1-2 gånger per år under hela hundens 15 åriga liv utan några som helst problem. Hunden var ca 30 cm i mankhöjd.

När jag köpte hund (också dvärgpudel, men som vuxit sig lite för stor) var tanken att också kunna flyga med den upp till Kiruna som handbagage.

Nu med SAS nya regler är detta totalt omöjligt (min hund är ca 35-36 cm i mankhöjd).

Min kusin vill inom några år köpa pudel igen och vill självklart kunna flyga med den upp till Kiruna. Tyvärr verkar det omöjligt med de nya måtten. Inte ens de minsta toypudlarna är 20 cm i mankhöjd.

Nu lär annan ras än pudel inte vara aktuell för varken mig eller min kusin. Men just att kunna flyga med hunden är mycket viktigt för min kusin. Inte lika viktigt för mig då jag gärna åker tåg.

Frågan är, finns det någon ras som klarar SAS krav i fråga om storlek?
De har väl alltid haft dom måtten? Däremot har de fått problem med Jordbruksverket tidigare då de släppt igenom för stora hundar i för små väskor.
Du köper en väska som du kan lägga ned så den blir 23 cm.
Det är bara vid start och landning väskan behöver vara under stolen sen kan man dra fram den.
Det är inte väskans mått som de bryr sig om direkt utan huruvida hunden kan stå och vända sig obehindrat och ligger kring 8 kg.
Med vänlig hälsning en som flugit med hund i kabinen minst 20-30 gånger.
Lufthansa och deras dotterbolag har måtten 55x40x23 cm. Jag har en väska med dom exakta måtten.
IMG_9229.webp

Grejen är väl att väskan/buren ska rymmas under sätet framför. Det är ju inte jättemycket plats liksom.

Flygbolagen har ju överhuvudtaget blivit mycket strängare med väskstorlek senaste åren. Vissa bolag måste man ju betala extra om man ens vill ha en normal carry on-väska med sig.

IMG_9599.webp

Här är till exempel en väska som många med högbenta raser så som italiensk vinthund och dvärgpudel brukar köpa. Finns lite olika varianter men eftersom de är mjuka så går de att platta till vid behov.
Så länge väskan är mjuk kan den ha andra mått. Viktigaste är att hunden kan stå upp och vända sig obehindrat.

Visa bifogad fil 174679
Här är till exempel en väska som många med högbenta raser så som italiensk vinthund och dvärgpudel brukar köpa. Finns lite olika varianter men eftersom de är mjuka så går de att platta till vid behov.
Så länge väskan är mjuk kan den ha andra mått. Viktigaste är att hunden kan stå upp och vända sig obehindrat.
Dum fråga men trycker man helt enkelt väskan när man checkar in och när den ska vara under sätet? Eller får den sitta i det beige på rätt mått och så ger nätet extra plats?

Dum fråga men trycker man helt enkelt väskan när man checkar in och när den ska vara under sätet? Eller får den sitta i det beige på rätt mått och så ger nätet extra plats?
Man trycker ihop nätet när man ska sätta väskan under stolen. Om någon frågar vid incheckning/boarding så visar man det bara.
Likväl som min väska jag visade länge ihop också går att antingen trycka ihop eller lägga ned på sidan så höjden blir 23 cm.

Det vet jag faktiskt inte.
Undrade IOM att jag inte minns måtten då jag regelbundet flög med hund. Jag hade sån väska från Sherpa som på den tiden hade samma mått som de flesta bolag krävde. Där fick min pappi plats att stå upp iaf. Även om hon bara låg och sov och inte nyttjade den möjligheten. Hon vägde ca 3,5 kg.

Liknande trådar

• Klövjeväska till mindre hund.
  • Flyga med hund, vikt?
  • Rasval.
  • Kattlik hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat