flyga med Ryanair

Sv: flyga med Ryanair

Den exakta flygtiden beror på väder förhållanden. Jag har åkt med sas på samma sträcka och utan förseningar och ibland kommit fram precis i tid och ibland kommit 5-10 minuter tidigt. Ett bolag måste rimligen ange restiden som längsta normala restid och inte efter kortast möjliga.

nja det viktiga är väl att bolaget håller vad man lovar, sedan är det upp till mig att välja.
och att klaga på ett bolag som ligger innanför de tidsramar man lovat...då är det ju löjligt att klaga.;)

om jag som pilot tvingar mig före i kön med hänvisning till bränslebrist så noteras ju detta som en incident eller?
och om ryan satt detta i system så skulle de ju rasa i ranking vad det gäller antal flygningar utan incidenterO_o

Nej det är ingen incident att ha ont om bränsle. Bara om det är så ont om bränsle att de riskerar att trilla ner och därigenom utlöser ett varningslarm.

nja det viktiga är väl att bolaget håller vad man lovar, sedan är det upp till mig att välja.
och att klaga på ett bolag som ligger innanför de tidsramar man lovat...då är det ju löjligt att klaga.;)

Vad folk tycker är viktigt är upp till var och en att avgöra och likaså vad man vill klaga på. För vissa finns det andra saker än att planen är i tid som spelar in, det är upp till var och en vad de tycker och hur de väljer att köpa tjänster och varor så länge man följer lagen.

Nej det är ingen incident att ha ont om bränsle. Bara om det är så ont om bränsle att de riskerar att trilla ner och därigenom utlöser ett varningslarm.

radiokommunikation: öh ja vi har ont om bränsle så vi måste tvinga oss före i kön, Kom
**?
Öh nä vi har egentligen inte ont om bränsle så det ska inte registreras som incident, vi vill bara tränga oss före i kön....

Vad folk tycker är viktigt är upp till var och en att avgöra och likaså vad man vill klaga på. För vissa finns det andra saker än att planen är i tid som spelar in, det är upp till var och en vad de tycker och hur de väljer att köpa tjänster och varor så länge man följer lagen.

Men hur funtad är man egentligen då.

Det avtal man ingått med flygbolaget säger att kärran ska sätta ner fötterna kl 1430 i Hahn. Så landar kärran 1400...vad i herrans namn har man att klaga på då:meh:?

radiokommunikation: öh ja vi har ont om bränsle så vi måste tvinga oss före i kön, Kom
**?
Öh nä vi har egentligen inte ont om bränsle så det ska inte registreras som incident, vi vill bara tränga oss före i kön....

Det är ju ingen incident. De har bara bedömt att de inte har tillräckligt med reservbränsle för att bli placerade i ett väntläge. Får de bara landa direkt så är det inga problem.

Men hur funtad är man egentligen då.

Det avtal man ingått med flygbolaget säger att kärran ska sätta ner fötterna kl 1430 i Hahn. Så landar kärran 1400...vad i herrans namn har man att klaga på då:meh:?
Jag tänkte mig snarast att valet kan komma tidigare, om man vill ingå avtalet över huvudtaget.

Jag föredrar ofta att planet landar i tid, och inte för tidigt. Det är trist att vänta på avtalad skjuts, ja lika trist som att vänta på ett försenat plan. Och inte får man kortare tid på resmålet för att flygtiden stämmer överens med verkligheten.

Senast ändrad:

*KL*

Google är fantastisk, en knapptryckning med ryanair incident ger många svar som diskuteras här. Och nu känns det mer som ett under att inget mer allvarligt har inträffat.

Det är ju ingen incident. De har bara bedömt att de inte har tillräckligt med reservbränsle för att bli placerade i ett väntläge. Får de bara landa direkt så är det inga problem.

visst tusan är det en incident att en kärra inte har bränsle nog att vänta i slinga utan är tvungen att meddela tornet "att nu måste vi ner":meh:

Jag tänkte mig snarast att valet kan komma tidigare, om man vill ingå avtalet över huvudtaget.

Jag föredrar ofta att planet landar i tid, och inte för tidigt. Det är trist att vänta på avtalad skjuts, ja lika trist som att vänta på ett försenat plan. Och inte får man kortare tid på resmålet för att flygtiden stämmer överens med verkligheten.

Hittills har jag inte mött någon som kommit fram 1/2 timme tidigare som lika surt kommenterat det som den som kommit 1/2 försent:)

**?

Ett alvarsläge försegårs av ett PAM PAM anrop.

Ett alvarsläge försegårs av ett PAM PAM anrop.

:) det korrekta är PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN med efterföljande identifiering o orsak tre ggr.

För ett flygplan i luften med akut bränslebrist så är nog utsändningen : Mayday Mayday Mayday den korrekta eftersom soppa-torsk innebär totalhaveri

Vilken betydelse har det om ett flygbolag lägger på x minuter på flygtiden,om man är framme ngt innan utsatt tid ?
Åker man inte för att man skall någon stans,eller är det för vistelsen i luften som man man missar?

Det var mer att det används som ett argument till varför Ryanair är så mycket sämre än alla andra, när övriga gör likadant men ändå har sämre statistik för hur de håller sin tidsplan.

Jag har inga problem alls med att dom lägger på lite tid och jag kommer fram för tidigt, skulle det vara så att jag får vänta på min skjuts i andra änden kan jag glatt stå ut med det för en annan gång är det det som gör att jag inte missar en anknytning vidare.

/Camilla

:) det korrekta är PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN med efterföljande identifiering o orsak tre ggr.

För ett flygplan i luften med akut bränslebrist så är nog utsändningen : Mayday Mayday Mayday den korrekta eftersom soppa-torsk innebär totalhaveri

Sorry jag skrev fel, PAN PAN ,menade jag naturligtvis, däremot är det stor skillnad på"soppatorsk" och att ha ont om bränsle.

Sorry jag skrev fel, PAN PAN ,menade jag naturligtvis, däremot är det stor skillnad på"soppatorsk" och att ha ont om bränsle.

är det inte så att om bränslereserven når ner till en viss nivå säger säkerhetsföreskrifterna att man ska begära prioritet att gå före vid en ev vänteslinga?

denna begäran registreras hos flygplatsmyndigheten som en incident.

å andra sidan har jag flugit med ryan rätt många ggr och hittills inte en enda gång ens legat i vänteslinga

är det inte så att om bränslereserven når ner till en viss nivå säger säkerhetsföreskrifterna att man ska begära prioritet att gå före vid en ev vänteslinga?

denna begäran registreras hos flygplatsmyndigheten som en incident.

å andra sidan har jag flugit med ryan rätt många ggr och hittills inte en enda gång ens legat i vänteslinga

Stämmer kolla Ryanairs incident juli 2012 Madrid.

Ryan går på minsta möjliga bränsle för flygningen....
Att vara exakt på är inget nödläge. Bara om du så att säga går på ångorna.
Normaltakning inehåller ett visst övermått men aldrig så du kommer in hevy..
I den normala takningen ingår bränsle reserv för wave off... (av något skäll avbruten landing) normala är 2st sådana...
(flygplan bränner soppa som fan i stigningen).
Om man kommer kort med bränle men endå kommer att klara 2 st wave off´s är man inte mayday kort det kommer inte ens gå ett varningslarm på flygplatsen, utan man begär bara förtur vilket man av sakerhets skäl kommer att få. Detta är dock inte att klassa som incident....

KL
Att åka ena hållet gick utan problem. OK, inte de bekvämaste stolarna, men trevlig personal och flygning utan problem, som vilket annat bolag som helst. I nuläget kan jag lugnt boka och flyga med Ryanair igen. Inte orolig för hemresan.

Ryan går på minsta möjliga bränsle för flygningen....
Att vara exakt på är inget nödläge. Bara om du så att säga går på ångorna.
Normaltakning inehåller ett visst övermått men aldrig så du kommer in hevy..
I den normala takningen ingår bränsle reserv för wave off... (av något skäll avbruten landing) normala är 2st sådana...
(flygplan bränner soppa som fan i stigningen).
Om man kommer kort med bränle men endå kommer att klara 2 st wave off´s är man inte mayday kort det kommer inte ens gå ett varningslarm på flygplatsen, utan man begär bara förtur vilket man av sakerhets skäl kommer att få. Detta är dock inte att klassa som incident....

att starta o landa med så lite bränsle säkerheten medger = ekonomi och miljöhänsyn, för det kostar att lyfta upp 1 kubikmeter fotogen till 10 000 m.

Liknande trådar

Fritid Jag ska flyga för första gången på flera år, och minns inte hur man gör. Har bokat utan incheckat bagage. Har en elektronisk biljett på...
Svar
19
· Visningar
965
Senast: warg
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 796
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka