flyga med Ryanair

Sv: flyga med Ryanair

Det är smart tills den dagen då tre plan begär företräde pga bränslebrist men bara ett kan få det innan det blir soppatorsk. Visst det funkar förmodligen med glidflygning också om alla får plats.....

att starta o landa med så lite bränsle säkerheten medger = ekonomi och miljöhänsyn, för det kostar att lyfta upp 1 kubikmeter fotogen till 10 000 m.

som sagt minsta möjliga... Nej tack inte för mig...
Sen vet jag inte om jag kan gå med på att glatt kasta in miljöfrågan i det, lite för enkelt minst sagt...

Det är smart tills den dagen då tre plan begär företräde pga bränslebrist men bara ett kan få det innan det blir soppatorsk. Visst det funkar förmodligen med glidflygning också om alla får plats.....

Sist jag flög med Ryan air (29/9), skulle landa på Skavsta...
Efter 2 st försök "misslyckades" landningarna... Enligt grannen som satt vid fönstret pga KRAFTIG dimma, så blev det omdirigering till Arlanda :( (hade ju bilen på Skavsta) INGET snack om "oj nu får vi för lite soppa" ....
Även om vi förvisso fick landa ganska omgående på Arlanda så var de säkert INTE för att "oj de har ju så lite soppa nu, bäst att ge dem företräde"

Och som sagt det är mej veterligen vedertaget bland de flesta bolagen att man inte kör flygplanet fullt utan tankar i vad som "ska gå åt" + en liten säkerhetsmarginal, just för att det är dels DYRT med bränsle och kostar att flyga med för mkt bränsle, att det sen blir en miljöbonus är ju som sagt mer bonus än nåt de "kalkulerar" med...

Förr i tiden när Thailandscharter mellanlandade i mellanöstern, flög de helst på "ångorna" dit för att kunna tanka så mkt som möjligt väl där, där soppan va billigare än på andra flygplatser...

som sagt minsta möjliga... Nej tack inte för mig...
Sen vet jag inte om jag kan gå med på att glatt kasta in miljöfrågan i det, lite för enkelt minst sagt...

att starta o landa med så lite bränsle säkerheten medger = ekonomi och miljöhänsyn, för det kostar att lyfta upp 1 kubikmeter fotogen till 10 000 m.

bara som upplysning många bolag flyger ner från 10 000 på tomgång i intervaller för att spara soppa.

varför lyfta med 2 ton extra bränsle när man inom säkerhetsmarginalerna inte behöver det?

Ska man prata miljöhänsyn så är väl lågprisbolagens priser ett stort problem. Flygande har ökat enormt. Folk som pendlar, folk som åker på weekend resor i stort sett varje månad och flygresor till Asien varje år. Miljö argumentet att flyga med minsta möjliga bränsle känns lite tunnt.

bara som upplysning många bolag flyger ner från 10 000 på tomgång i intervaller för att spara soppa.

varför lyfta med 2 ton extra bränsle när man inom säkerhetsmarginalerna inte behöver det?
Ryanair Fuel Policies: "Operational considerations may dictate the carriage of fuel in excess of flight plan fuel, even when not tankering. This is a matter for the exercise of the Captain's discretion. The Commander may carry up to 300kg more than FPL/Block fuel without explanation, actual plog fuel +300 kg, rounded up to the nearest 10 kg.

Man bör snarare fråga sig varför många bolag tar med mer mer än minimalt med bränsle, är det för att de anser att minimigränsen ger för lite marginal eller är det månde för att de tycker det är kul att slösa på pengar?

Man bör snarare fråga sig varför många bolag tar med mer mer än minimalt med bränsle, är det för att de anser att minimigränsen ger för lite marginal eller är det månde för att de tycker det är kul att slösa på pengar?

det kan vara av logistiska skäl.

Sist jag flög med Ryan air (29/9), skulle landa på Skavsta...
Efter 2 st försök "misslyckades" landningarna... Enligt grannen som satt vid fönstret pga KRAFTIG dimma, så blev det omdirigering till Arlanda :( (hade ju bilen på Skavsta) INGET snack om "oj nu får vi för lite soppa" ....
Även om vi förvisso fick landa ganska omgående på Arlanda så var de säkert INTE för att "oj de har ju så lite soppa nu, bäst att ge dem företräde"

Vi skulle landa på Säve men pga av dimma gick det varken att landa på Säve eller Landvetter. det blev Skavsta istället, iofs har jag ingen aning om vi flög på ångorna dit eller inte men fram kom vi.

På vissa rutter och möjligen...

Nu vet jag inte ens om Ryan air verkligen har sämre med bränsle, det kan vara elaka rykten också ;). De är rimligen inte dummare än att de tankar extra om vädret är knepigt och så.

På vissa rutter och möjligen...

Nu vet jag inte ens om Ryan air verkligen har sämre med bränsle, det kan vara elaka rykten också ;). De är rimligen inte dummare än att de tankar extra om vädret är knepigt och så.

med tanke på den fina statistik man har både vad det gäller incidenter och faktiska olyckor så visar det att nog vet vad de gör;)

Om de sedan vet hur man tricksar sig före i kön eller kör säkert eller både och kan man däremot fråga sig.

Om de sedan vet hur man tricksar sig före i kön eller kör säkert eller både och kan man däremot fråga sig.
Visst det både kan man och bör man, men med den fina statistik man får från de befintliga säkerhetsorganen så talar det för att man gör ett bra jobb vad det gäller säkerhet, och i säkerhet ingår ju även att ha soppa så det räcker.

Visst det både kan man och bör man, men med den fina statistik man får från de befintliga säkerhetsorganen så talar det för att man gör ett bra jobb vad det gäller säkerhet, och i säkerhet ingår ju även att ha soppa så det räcker.
Och framförallt sitter piloter och passagerare i samma plan.

Liknande trådar

Fritid Jag ska flyga för första gången på flera år, och minns inte hur man gör. Har bokat utan incheckat bagage. Har en elektronisk biljett på...
Svar
19
· Visningar
965
Senast: warg
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 796
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka