Flythjälp

turbofling

Trådstartare
Idag var vi i simhallen med Emilia (1,5 ar) och hon var helvild. Springer rakt ut i vattnet, hoppar i utan att tveka osv. Hon hamnade under vattnet flera ganger, vilket inte skrämmer henne (hon skrattar bara). Men jag och hennes pappa tycker det blir lite väl läskigt ibland när vi inte hinner med.

Sa vi tänkte köpa ngn form av flythjälp till henne. Andra barn verkar ha "armpuffar" men jag vet inte om det finns bättre alternativ. Vad har ni och hur fungerar det?

Sv: Flythjälp

Jag ser rätt så många barn som har såna där flytvästbaddräkter. Fast jag tror det bästa är att låta henne hamna under vatten och vara med henne hela tiden. Om hon håller andan under vattnet är det ju inga problem!

(sam var likadan, men nu som nästan 3åring dyker han finfint alldeles själv. Han går fortfarande rakt ut i sjöar och hav och det är inte ett dugg avslappnande att åka och simma med honom :D)

Det är nog mest vi föräldrar som tycker det är läskigt när hon bara springer rakt ut, men jag är förhoppningsvis lite snabbare och smidigare snart igen när bebisen kommit ut (men da blir det ist tva att passa).

Ja det är nog bara att lägga ner om ni inte kan vara två... armkuddarna kan glida av och om du då är 4 m boet med bebisen tar det alldeles för lång tid att ta sig dit...

Nä, aka själv verkar lite väl stor utmaning. Inte bara i vattnet utan även allt runtomkring.

En 1,5 aring är väl lite för liten för att lära sig simma?

Rasmus kunde simma innan han blev 1 år, men de är för svaga för att hålla huvudet ovanför ytan då så de simmar under vattnet och går upp och hämtar luft, om man inte har armpuffar ;)
24815262.jpg

Tycker ni ska bada mera och ofta och vara stenhårda på vad som gäller, man går försiktigt, hoppar inte hur som helst.

Har ni gått på babysim? Första övningen vi fick göra var att sitta på en mattkant och vänta på Ok. Sen flyttade vi över till kanten.
24815265.jpg

Har man väl anpassade armkuddar så glider dom inte av, däremot ska man ju vara i barnets närhet när dom är så små och inte flera meter bort ( om olyckan är framme av någon anledning ).

Ella har gått flera omgångar på babysim och simmar framåt av sig själv, men hon orkar som Jerseyko skrev inte hålla huvudet ovanför ytan än.

Jag skulle dock inte våga bada ensam med Ella och en liten knodd dock, även när Ella har flytkuddar så kräver hon 100% uppmärksamhet..

Jo, självklart är vi nära henne ända. Men det skulle kännas tryggt att ha ngn form av flythjälp för lite extra trygghet. Emilia är bekväm av sig och vill inte simma, hon rör inte benen. Roligast är att hoppa fran kanten eller springa runt i babybassängen där hon bottnar.

Jerseyko- Vi har gatt pa babysim, men da tyckte hon inte sa mkt om vatten. Tyckte det var rikigt läskigt att fa vatten pa huvudet, det har verkligen gatt över nu. Nu i sommar har det mest blivit bad hemma i "poolen", men vi har en tanke att vi sen när bebisen kommit aka och bada varje eller varannan vecka. Da har dom även öppnat badet närmast oss igen (det har varit stängt i 4 manader). Far träna mer pa att vänta till hon far ett ok.

Då är mitt tips armkuddar.

Sådana där baddräkter med flytfunktion har jag inte hört så mycket gott om faktiskt, men det kanske finns dom som uppskattar dräkten också. Jag har armkuddar till Ella och dom kan verkligen inte glida av ( känns det som ), det är dock viktigt att man provar ut en kudde som verkligen sitter =)

Han som hade hand om babysimmet tyckte att sana badräkter var bäst, men jag tycker dom verkar sitta sa konstigt. Det känns även som barnet lätt kan hamna uppochner i vattnet. Har sett lite olika varianter av armkuddar, en del verkar bättre än andra. Ska försöka komma pa vart det finns bra utprovningshjälp att fa.

Ja det är precis den informationen som jag också fått. Småbarn hamnar ofta med huvudet under vattnet trots att kroppen flyter, kanske är annorlunda om barnet ifråga är 3-4år vs 1-2år ( som våra barn är )?

Rasmus har uppblåsbara flytringar, och vi kastade runt på honom förra sommaren utan att de rörde sig.
http://www.youtube.com/watch?v=g6e8uxpEQ2w

När jag badar själv med båda barnen så har Rasmus sina armpuffar + en såndär flytgrej runt magen i plast med 2 flytbojjar på ryggen. Han bottnar inte i bassängen i vår simhall.

Att hon springer tycker nog nästan jag är farligare än att hon hoppar i. Tänk om hon skulle halka på det hårda golvet, och vi har ett lite räfflat golv :crazy: Det finns badstrumpor/halksockor, kanske skulle va nått?

När hon hoppar i, tar hon sig upp/till kanten själv då?

kl

På vårat babysim är det obligatoriskt att barn som kan gå ska bära halksockor, Ella har alldtig halkisar när hon ska bada nu när hon också vill gå =). Jättebra tips..

Vi har badskor pa henne, sa halkrisken är mindre (även om de saklart finns). Vi är mest vid babybassängen och där finns ingen direkt kant utan det är en liten, liten kant och sen slutar det utat tills det blir djupare. Hon bottnar även pa det djupaste men snubblar lätt när hon springer i vattnet och da kommer hon inte upp till ytan själv.

När vi är i den djupa bassängen haller vi henne hela tiden. Men just för att hon ska fa träna pa att simma känns det ocksa som ngn flythjälp kan vara bra. Dom greppen vi lärde oss pa babysimmet när dom skulle "simma" fungerar inte sa bra länge.

Men vi ska nog titta pa armringar, hoppas det finns nu och att affärerna inte tycker säsongen är slut och plockat bort dom.

Kan ju passa pa och fraga er ocksa om ni har ngr tips pa hur vi kan fa henne att röra benen i simrörelser?

Pa babysimmet sa han att man kunde dra bebisen lite bakat för att fa benen ett röra sig eller putta lite pa fötterna men inget av det fungerar pa Emilia.

Vi går fortfarande på "babysim" med Maja, 19 månader.
När vi skulle lära dem sparka sig fram höll vi dem i antingen rygg eller magläge och den andra föräldern tog barnets ben och rörde dem upp o ner i vattnet samtidigt som den som höll barnet sa" sparka, sparka", nu räcker de man säger "sparka" så blir de en väldig fart =)

Vi fick även tipset att hålla barnet runt midjan och slänga en leksak framför dem i vattnet, och sparkade barnen, eller iaf rörde benen, så förde man dem mot leksaken, var de stilla höll man dem också stilla och uppmanade dem att sparka. Det går upp för dem ganska snabbt då att man måste röra sig för att komma fram till leksaken!

Här säger de på babysimmet att i de äldre grupperna lär sig barnen crawl eftersom det är mycket enklare än bröstsim :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 855
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 407
Senast: Inglorion
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att... 10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 817
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack som jag köpte för knappt 4 månader sedan. Han är mycket känslig, lite nervös, glad, pigg mm om jag ska...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner