Bukefalos 28 år!

Flytta eller stanna kvar?

MittnyaNick

Trådstartare
Jag har en lite trasslig historia bakom mig, därför ett hemligt nick. För några år sedan blev jag överfallen av en man som jag hade en nära relation till, det blev en lång jäkla härva med rättegång osv. Massor av människor ställde sig på hans sida och det spekulerades hit och dit om jag hade provocerat eller ljugit eller vad som hade hänt.
I samma veva började jag missbruka alkohol och piller och det blev värre och värre. Jag mådde skit och visste inte riktigt var jag skulle ta vägen. Jag missbrukade under ett par turbulenta år och misskötte jobb, lägenhet och tappade "gamla" vänner samtidigt som nya, destruktiva relationer tog plats i mitt liv.
Till sist var jag så himla slut och less, jag tog mina grejer och drog ifrån min hemstad och bosatte mig på en helt ny plats.

Nu är jag sedan 6 år tillbaka nykter och har idag ett nytt liv. Jag är gift, har barn och vi har köpt en hund. Under många år har den här nya platsen varit min frizon, här har jag kunnat utvecklas och fått vara jag och inte den trassliga tjejen jag var för massa år sedan.

Dock har jag alltid längtat "hem", till mina syskon, min släkt och min stad.
Där vi bor nu finns det ont om jobb, både jag och mannen är nu arbetslösa. Många vänner har flyttat till annan ort pga det och vi är ganska ensamma här. Dessutom har jag haft en lång förlossningsdepp och vi har inte haft någon barnvakt eller hjälp alls här, det är väldigt långt för släkten att åka hit. Någon gång ibland har någon kommit hit och det har varit så skönt att få en liten paus från att vara mamma.
Dessutom måste vi flytta från huset vi bor i nu eftersom det är för litet för oss, ligger mitt ute i ingenstans och ganska fallfärdigt. Den dyrbara energi jag har kvar när lillen somnat går åt till att reparera saker hemma samt hålla på och elda 3 ggr/dag eller skotta snö eller liknande.

Vi försöker turas om att komma ut och hitta på något roligt men det finns inte mycket att hitta på här och dessutom får vi ofta fara själv på tex bio för en måste ju vara hemma med babyn.

Jag känner mig ständigt trött, ensam och är orolig för framtiden. Snart måste vi börja jobba för att överleva.

Så jag har börjat fundera på att flytta "hem". Det är en större stad med helt andra möjligheter till jobb och utbildning. Vi har många i släkten som gärna är barnvakt när det behövs och det finns mer saker att göra utan att behöva åka flera mil.
Samtidigt är jag lite rädd, rädd för att stöta på folk från mitt gamla liv som kanske dömer mig eller har något emot mig.
Rädd att någon idag ska vilja skada min fina familj. Rädd för att det kanske är fel beslut att dra med hela familjen och flytta tvärs över landet, det kanske inte alls blir bättre? :(

Är det någon som kan hjälpa till att reda ut lite tankar eller som kanske har gjort någon liknande flytt? Jag känner mig så vilse...
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

Jag tycker nästan att det är klart att ni ska flytta om du känner så starkt för det. Man blir inte lycklig om man är olycklig där man bor och är och så som er situation ser ut, kommer ni känna glädje i den eller kommer den att slita? Otrivsel, arbetslöshet, fallfärdiga hus och längtan efter något man kan få men inte vågar ta sliter mer än man tror.

Jag längtar bort, ska flytta och har bestämt att det SKA bli så, bort från familjen och bort från det som finns här. Jag vantrivs här i mitt hus och i min situation. Jag längtar bort och den längtan är för jävlig helt enkelt. Därför röstar jag för att ni ska flytta! Man ska göra det man vill göra och det man kan göra och det som gör att man mår bra.

Och fuck alla som dömer dig. Du är bättre än dem!
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

Tack så mycket för ditt svar, vad fint skrivet :)
Ja, längtan finns ju där hela tiden. En stor undran om det kan bli bättre! Så onödigt att sitta här och må dåligt när jag kan göra något åt det.
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

Vill bara säga att man inte ska underskatta närhet till familj och annan hjälp när man har små barn. Har ingen egen erfarenhet men enligt vänner och bekanta är det en stor lättnad i vardagen att ha barnvakt lätt tillgängligt även om man kanske inte utnyttjar det så ofta.
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

Jag tycker det låter som ett solklart val, det är självklart att ni ska flytta om ni är överens om det. Om det finns någon som dömer dig dit du kommer glöm inte att du har ett val och inte behöver umgås med dem. Du är en annan person idag och de som ser dig som något annat från den tiden som var då de människorna är inte något värda. Det är i så fall de som har problem och inte du. Du har gått vidare nu. Var inte rädd, du kommer att finna din styrka i familj och sociala nätverk. Får du också ett jobb så bildar du nya nätverk där eller utbildning om det känns rätt så träffar du nya människor därigenom.

Och vikten av att ha människor runt omkring sig när ni har småbarn som kan ställa upp då och då är en faktor som inte kan överskattas. Bra också för barnet att träffa lite andra vuxna som kan bli betydelsefulla i barnets liv både nu och längre fram.

Så flytta utan rädsla för vad som kommer, du är stark nu! Mycket starkare än eventuella personer som dömer dig i framtiden.
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

Jag tycker absolut att ni ska fundera över att flytta, det låter som om du egentligen redan bestämt dig men oroar dig över hur hemkomsten ska bli?

Om det handlar om en lite större stad/ort kanske ni kan välja en annan stadsdel att bo i? Tillräckligt nära för att få hjälp och för att kunna umgås ofta med släkten men långt bort nog för att du inte ska behöva röra dig i ditt gamla centrum?
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

*kl*

Tack alla för svar. Har redan råkat svara med det här vanliga nicket, det var ju inte så smidigt haha, jag skyller på tröttheten!
Jaja, jag är inte så känd här ändå men hade tänkt förbli mer anonym.

Men jo jag tror redan vi har bestämt oss, jag oroar mig för hemkomsten bara...
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

Det kanske inte är så många av "de gamla vännerna" sombor kvar. Eller så kan man ju göra så att man flyttar till en ort som ligger nära den gamla hemorten. Ett par mil ifrån eller så.
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

Vi har precis gjort en stor flytt tvärs över landet.
Det har vart ett väldigt känslomässigt turbulent år med ett struligt jobbskifte för min man och försäljningen av vår älskade lilla hästgård och avlivning av min gamla häst som jag hade i 20år.
Vi hade inget förutom vår gård på andra sidan och när barnen kom så kändes det mycket viktigare att bo på "rätt" sida, närmare övriga familjen.
Från att ha bott på en liten gård som undan för undan behövde stora renoveringar och vedeldning och snöskottning..och..och.. till att flytta till en hyreslägenhet är så jäkla skönt. Vi får vila huvudet från alla måsten.
Trots att vi har mindre måsten nu så har de senaste åren med 2 täta barn och flytten kommit ikapp mig och jag har haft lite utmattningssyndrom men jag ångrar verkligen inte att vi flyttade, det är så skönt att få ha kommit hem igen.

Du ska inte va rädd för vad andra ska tycka! Du är stark som tagit dig ur ett missbruk och skaffat en liten fin familj. Har folk problem med det så är felet hos dem.
Du strävar efter att ni ska ha det så bra som möjligt och det kan man bara beundra!
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

*kl*

Tack alla för svar. Har redan råkat svara med det här vanliga nicket, det var ju inte så smidigt haha, jag skyller på tröttheten!
Jaja, jag är inte så känd här ändå men hade tänkt förbli mer anonym.

Men jo jag tror redan vi har bestämt oss, jag oroar mig för hemkomsten bara...

Håll huvudet högt, tänk på vilken resa du har gjort och känn dig stolt.
 
Sv: Flytta eller stanna kvar?

6 år är en lång tid. Människor mognar, ändrar synsätt och får insikter. Du har gjort en ordentlig resa, utgå från att det även gäller de människor som du har kvar i dina gamla hemtrakter. De kanske kommer att förvåna dig på ett positivt sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 213
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 569
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 782
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 145
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp