flytta häst men ingen boxavtal

F

Falcon86

Hej.

Jag ska flytta häst nu på lördag men då envisade stallägaren med att jag ska betala hela summa på 1900 kr för boxplats + mat trots min häst är inte där på lördag eftermiddag fram till 31 mars? Jag sa att jag betalar bara för 1 mars - 24 mars då vi hade inget något stallplats avtal. Ok för min del att betala sista pengarna men tänker inte betala foder där min häst inte står. Dessutom ska ny häst flytta in, vad ska jag göra? Vem har rätt? Hon eller jag?

Behöver snabbt hjälp

Sv: flytta häst men ingen boxavtal

eftersom ni inte har nått avtal så har jag för mej att du inte behöver betala. och framför allt inte om det flyttar in en ny häst. om du skulle betala ändå så får den inte flytta in förrän sista datumet du har betalat för.

eftersom ni inte har nått avtal så har jag för mej att du inte behöver betala. och framför allt inte om det flyttar in en ny häst. om du skulle betala ändå så får den inte flytta in förrän sista datumet du har betalat för.

men hur blir det med foder? Jag ska väl inte betala för foder min häst inte äter där?

Hur vet jag att hon inte vänta med att flytta in ny häst före den 31 mars? Ska ju flytta nu på lördag så jag kommer inte tillbaka dit igen så lär hon smyga kanske. Det finns inte gott om henne. Ska be min sambo ringa till henne kväll så får vi se vad som händer.

kan hon stämma mig för detta trots kontakt aldrig funnits?

Har ni inte något muntligt avtal då?

Jag utgår ifrån att ni träffat ett muntligt avtal, annars hade det ju inte varit så att din häst stått installad där den är nu.
Kallhyran är det normala att man betalar avtalstiden ut, foder, strö och annan förbrukning kan man ta bort om inget annat har avtalats annars är det bara att betala och se glad ut. Du kan yrka på att nästa hyresgäst ta över dina kostnader i de fall hästen flytar in samtidigt som din flyttar ut, eftersom stallägaren har då inte lidit någon ekonomisk förlust på det.

Oavsett avtal eller inte, så är en månads uppsägning det som gäller. Det finns personer som tar som rutin att flytta runt sin häst på detta sätt utan att träffa avtal med stallägaren, och tror sen att de slipper undan. Vi hade en sådan i ett stall där jag stod, trodde i sin enfald att eftersom de inte hann skriva avtal så skulle hon slippa uppsägning och allt. Men se det sprack, stallägaren tog det till domstol och hästägaren blev tvungen att betala samtliga kostnader och lite till.

Jag utgår ifrån att ni träffat ett muntligt avtal, annars hade det ju inte varit så att din häst stått installad där den är nu.
Kallhyran är det normala att man betalar avtalstiden ut, foder, strö och annan förbrukning kan man ta bort om inget annat har avtalats annars är det bara att betala och se glad ut. Du kan yrka på att nästa hyresgäst ta över dina kostnader i de fall hästen flytar in samtidigt som din flyttar ut, eftersom stallägaren har då inte lidit någon ekonomisk förlust på det.

Oavsett avtal eller inte, så är en månads uppsägning det som gäller. Det finns personer som tar som rutin att flytta runt sin häst på detta sätt utan att träffa avtal med stallägaren, och tror sen att de slipper undan. Vi hade en sådan i ett stall där jag stod, trodde i sin enfald att eftersom de inte hann skriva avtal så skulle hon slippa uppsägning och allt. Men se det sprack, stallägaren tog det till domstol och hästägaren blev tvungen att betala samtliga kostnader och lite till.

detär inte ny hyregäst som ska hyra in utan hennes egen ny häst som lär ska använda som ridskola häst, vi har ingenting avtal oavsett vilken avtal och självklart är det inte problem för mig att betala men vill helst slippa betala foder för att min häst står inte där nu på lördag eftermiddag. Ska höra med stallägaren ikväll och tala om att jag betalar inte om den ny häst ska flytta in samma dag eller jag betalar inte för hö, halm och foder utan bara kallhyra. Eftersom jag vill inte betala för den ny häst.

tack för alla svarade så hoppas att det löser sig iallafall.

Men något sorts avtal MÅSTE ni ha haft eftersom du kunnat betala stallhyra och foder varje månad.

Men något sorts avtal MÅSTE ni ha haft eftersom du kunnat betala stallhyra och foder varje månad.

nej, jag var anställd hos den ridskolan, men sagt upp mig pga ett skäl så bestämde jag mig att jag vill inte att min häst ska stå kvar hos dom för dom släpper inte ut min häst, det hände två ggr när jag kommer dit för att fodra min häst och den står inne på eftermiddag (normal folk släpper ut på morgon). Vi har bestämt om att dom tar hand om utsläpp och jag insläpp.

När jag blev anställd där så erbjöd hon boxplats åt mig men ingen prat om uppsägning eller avtal utan vad allt ingår i pris.

Men nu jobbar jag inte där mer och längtar redan till lördag.

Det finns många negativ historia men berätta hela historia har jag inte lust. Vi ska även ringa till en sån hästadvokat och fråga vad egentligen gäller vid "icke avtal" vi kan betala från 1 mars till 24 mars (då min häst är där )men efteråt 24 mars - 31 mars är det enda problem då min häst står inte där och därför vill jag inte betala foder utan genast boxplats som uppsägning.

Jag återkommer ikväll eller här vecka och berätta hur det har gått

kan inte begripa att man ens orkar bråka och lägga så mycket energi som att kontakta advokat mm för en vecka ... :crazy:

annars så får du väl ta och betala för denna månad och ta med fodret som ingår under den perioden. Du har ju betalat för det..

Det hade jag också gjort !
Tagit med mig fodret alltså, det kan ju dessutom vara bra att ta med det gamla höet,. och vänja in långsamt vid det nya:idea:

Hej från hambo

annars så får du väl ta och betala för denna månad och ta med fodret som ingår under den perioden. Du har ju betalat för det..

ja varför inte, men vad gör jag då om hon säger nej?

ska ringa henne och om man kunde ta med foder.. 7 dagar 3 kg krafft per dygn så det lär bli 21 kg? hon kommer solklart att säga nej. Sen ska testa fråga henne.

återkommer senare

Eftersom stallägaren ska använda boxen direkt är det rimligt att du antingen tar med det foder som skulle ingått, eller betalar månadshyran minus kostnaderna för fodret.
Det borde gå att resonera sig fram till detta - eller är ni helt på kollisionskurs?

Immer

vad är det för skillnad egentligen? Allt ihop på en gång eller seperat (dvs; du hämtar 3kg/dag), om din häst skulle vara kvar så skulle ju maten finnas i din häst mage och blvit äten är hon står. Nu är skillnaden att den fortfarande kommer hamna i din häst mage med blir uppäten någonannanstans.

Och om hon inte går med på det så är det ju enbart kallhyran du ska betala för. Men, du sa ju att det kommer en häst som bosätter sig i boxen direkt efter, varför ska du då betala för det? Du har ju, juridiskt sett, boxen till slutet av månaden och får då inte brukas av andra (såvida du inte har gett det godkännandet).

Senast ändrad:

Du ska betala full stallhyra månaden ut. Skäms på er och tro att det går och bete sig hur som helst. Om det flyttar in en ny häst har du inte med att göra. Det är såna som du som gör att stallägare inte vill ha inackorderingar.

Och du är inne och hugger i alla trådar och anser att folk ska betala för något som de inte får, skäms på dig själv och se till att ha klara papper själv så behöver du inte bry dig vad andra gör!

Ja se dessa boxavtal...:crazy:
Har man avtal, har inte avtal, muntligt eller skriftligt... osv i all oändlighet.
Jag har hyrt ut boxar under flera års tid men slutat med detta pga det trassel som ibland uppkommer. Bor nu på en liten ort och tror att det är lättare att hyra ut i större städer. Annat kundunderlag.
Som flera andra här säger - någon form av avtal måste du ha haft med stallägaren. Annars har du ju "våldgästat" stallet. Oavsett hur ditt avtal ser ut så tycker jag att man gör rätt för sig. Dvs. betalar för det man får - kallhyra till månadsskiftet eller tills ny häst flyttar in, foder som ingår. Detta skaffas ju hem och finns där för dig att disponera. Om nu din häst äter det på plats eller hemma på din gräsmatta... struntar du i att hämta det så är det ju ditt eget problem. Hö brukar inte hyresgästerna vara särskillt pigga på att ta med sig har jag erfarit (jag har storbal).
Från hyresvärdens sida så tycker jag att kallhyra för boxen bara ska tas ut så länge som du disponerar den. Vill h*n ha betalt till månadsskiftet så sätt ett hänglås på boxdörren eller parkera gräsklipparen eller cykeln där. Boxen är din till månadsskiftet, punkt slut. Vill h*n flytta in en ny häst där så upphör ditt betalningsansvar, annars utgår det ju dubbla hyror för boxplatsen. Många försöker nog få ut så mkt som möjligt och ibland helt orättfärdigt.
Det är viktigt för både hyrestagare och hyresvärd att ett korrekt och heltäckande avtal skrivs. Trots detta så blir det problem ibland (egen erfarenhet) men det är lättare att reda ut om det är ordentligt skrivet från början.
Jag vill bara säga att jag tycker att ni ska försöka komma överens! Hur ser avtal ut för övriga inhysningar (om det finns några). Jämför med detta och PRATA om saken. Advokat verkar väl i alla fall vara som att skjuta mygg med kanon i det här fallet!
Ponnymorsan

Jag har liknande problem och vet inte riktigt vad som gäller. Står uppstallad utan avtal, inte ens muntligt anser jag. Hyran är bestämd och vad som ingår men inget har sagts om kallhyra, uppsägningstid mm.:crazy:
Ska nu säga upp min plats och har räknat med en månads uppsägning men fått signaler om att hyresvärden tycker att det ska vara tre!!!! Kan det vara rimligt utan ett skriftligt avtal?:confused:
Ytterligare en aspekt i sammanhanget tycker jag är att stallet inte är besiktat och godkänd för att ha verksamhet. Det är nybyggt förra sommaren men ägaren har inte hunnit färdigställa så han har inte tagit ut någon för besikting (eller hur det går till). Man kan ju egentligen tycka att om stallet inte blivit färdigt och besiktat på 9 månader så skulle man ha rätt att flytta utan uppsägningstid om man vill vara taskig.:devil:
Vad säger ni? Nog borde jag kunna flytta med en månads uppsägning trots att han har en annan åsikt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 596
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 096
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
4 000
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V