Flytta in i partners br

Vi bor i en bostadsrätt som min sambo äger och betalar allt som har med lånet att göra. Resten delar vi på.
 
Räntan är ju också din eftersom lånet är ditt så varför ska båda betala räntan :confused: Det är du som valt att ta lånet och du som får tillbaks investeringen när du säljer lägenheten.

..eller är den som går back vid en förlustförsäljning..?

För mig är det självklart att vi delar på räntan, vi bor mycket billigare (och finare!) än om vi hade bott i en hyreslägenhet (vilket hade varit alternativet om jag hade fått betala hela räntan själv). Ett sista alternativ hade varit att bo på olika håll, jag i en br-1:a och sambon i en dyr hyresrätt. Inte logiskt för fem öre...
 
När jag bodde tillsammans med en kompis i hennes bostadsrätt så delade vi rakt av på allt.

Detta är ju över 20 år sedan så bredband och liknande fanns inte då. Det enda jag inte betalade var för hennes p-plats (hade ingen bil).

Visst betalade jag av på hennes amorteringar men det finns inte en chans att jag hade kunnat bo i en trea på 100kvadratmeter mitt inne i centrala Göteborg för strax under 3000kr.

Men hon stod ju för allt. När spisen pajade så fick hon köpa en ny osv.

En trea på 80 kvadratmeter på Hisingen kostade 4500 kr och då var det inget speciellt med den. Dom 4500kr/månad hade ju inte kommit mig till godo på något sätt heller.

För mig som bara vill ha hyresrätt (eller liknande) spelar det ingen roll till vem jag betalar eller vad jag betalar. Bara jag finner det prisvärt.
 
Min karl äger vårat hem, vi har inte hunnit landa riktigt i hur vi ska göra med betalningar. Jag personligen tycker att vi ska splitta boendekostnaderna (även ränta och amortering).

Jag resonerar som så att det fortfarande är billigare för mig än att betala min sambo en skälig delhyra. Och jag tycker inte det är rättvist att jag ska bo "gratis".

Det man däremot ska vara medveten om är att vid försäljning/separering går man tomhänt därifrån. Men det gör man även vid en hyresrätt.
 
Jag vill betala hälften av el,vatten, diverse avgifter som rör mig men min sambo vill inte det. Istället betalar jag all mat och sköter all städ samt tvätt och vi är nöjda över det upplägget. Vi är 2 vuxna och ett varannan vecka barn så känns som att jag betalar tillbaka :angel:
 
Tack för alla svar!
Jag har hittills (cirka 3 månader) bott här gratis medans jag väntade på att min hyresrätt skulle renoveras. Har dock stått för all mat/städning och så istället.

Många av er verkar resonera likadant :) vi kommer givetvis dela på bredband/el/mat osv. Kommer ändå bo betydligt billigare här än i hyresrätten jag skulle flytta in i... sen är tanken att vi ska leta ett gemensamt boende så jag kanske kan få in lite av mina möbler också ;)
 
Flyttar man in i någon annans bostad är ju knappast bostaden inköpt för gemensamt bruk. Och är bostaden inköpt för gemensamt bruk känns hela "vem ska betala lånet"-som en ickefråga.
Det framgick inte av ditt inlägg om ert hem var inköpt för gemensamt bruk. Det var det jag svarade på, inte TS fråga. :)
 
Tips om man vill skydda sina tillgångar som sambo är ju att skriva samboavtal, så slipper det bli krångel vid en ev. separation.
 
Tips om man vill skydda sina tillgångar som sambo är ju att skriva samboavtal, så slipper det bli krångel vid en ev. separation.

Det har vi pratat om. Vi kommer inte skriva ett utan säger som så att det jag har köpt är mitt och tvärtom :) nu ska vi snart köpa nya sängar, och då köper vi varsin!
 
Flyttade in hos sambon, men betalade inget på hyran, köpte däremot mat och annat. Hade kvar min egen lägenhet och betalade hyran på den. Sen sålde vi båda lägenheterna och köpte hus, där bor vi nu och delar på kostnaderna.

Vi har även skrivit samboavtal.
 
Det har vi pratat om. Vi kommer inte skriva ett utan säger som så att det jag har köpt är mitt och tvärtom :) nu ska vi snart köpa nya sängar, och då köper vi varsin!
Fast att bara säga kommer inte hjälpa dig om ni en dag separerar och det inte slutar bra och någon vill bråka. Då måste ni plötsligt kunna visa upp kvitton för allt ni har köpt för att kunna bevisa att det är ditt och inte ert. Jag och min sambo skrev ihop ett enkelt själva där vi skrev att det vi respektive gick in i samboförhållandet med behåller vi vid en ev. separation och det vi köper gemensamt delar vi upp alternativt köper ut den andra, köper vi något som vi inte delar kostnaden för så sparas kvitto och den som köpt det får behålla det vid en separation. Behöver inte vara krångligare än så men har man det skriftligt så kan inte den ena ändra sig för man blir sur vid en eventuell splitt.
 
Nån här som har flyttat in i sin partners bostadsrätt? Hur har ni gjort med hyran?

Han betalar av på lånet och vi pratade om att jag skulle dela på det också (inte amortering dock) kommer undan billigt hursom men hade varit intressant att höra hur ni andra gjort :)


Vi bor i min lägenhet som jag äger. Sambon betalar halva räntekostnaden, halva månadsavgiften och halva elräkningen. Han betalar bredbandet eftersom det är han som vill ha ett så pass dyrt.

Visst kan man resonera som så att han inte får ut nån vinst om jag säljer med vinst, men samtidigt tar ju inte han risken att sälja med förlust. Dessutom har han halverat sin boendekostnad jämfört med den hyresrätt som han bodde i innan, vilket gör att han kan spara mer till en ev ny bostad. Alternativet för oss hade varit att flytta till en större hyresrätt som kostat nästan det dubbla och det är vi inte intresserade av. Win/win situation!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 802
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 391
Senast: tuaphua
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp