Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

MadicDomino

Trådstartare
Jag och sambon har fått ett litet annorlunda boendeförslag på en stuga som finns till salu. Stugan är en kolonistuga på 50 kvm och fd ägaren har haft det som året-runt-boende. Dusch + toa finns, indragen el och vatten, stor trädgård, fullt utrustat kök, tvättmaskin och ligger i utkanten av området. :D
Stugan ligger i en mindre och lugn förort till den stan vi bor i nu!

Enda som behöver fixas för att man ska kunna bo i det året runt är att:
- Byta ytterpanelen
- Ev. tillägsinsolera
- Byta fönster (nya fönster säljs dock till! Bara omonterade!)
- Dra om vattenledningar till toa+dusch
- Tapetsera om och fräscha till invändigt

Pris: 50 000:- :eek::D

Låt säga att vi måste lägga typ 50 ' till på renovering. Hantverkare behövs ej, då vi har hängivna och helt fantastiska hantverkare i form (elektriker, vvs:are och snikrare har vi!) av vänner och släkt i närheten. Dessutom är sambon mycket händig själv.

Årsavgiften på boendet är 2500 kr! Uppvärmning av huset + vatten sker via el. Dock har vi funderingarna på att renovera skorstenen och elda på vintern. Badrummet/toan ligger i ett litet hus på tomten. :D Där finns inget kvadratmeter-bygge-max-antal inom föreningen! (som vi har förstått!)

Vi är otroligt sugna! Då vi har tröttnat på bo i stan och saknar trädgård. Vi hade fått närmre till vår verkstad vi hyr och vi hade sluppit dyra garagehyran.

Just nu bor vi i en hyresrätt på 85 kvm, dock har vi väldigt mycket "dö-ytor" som inte används. Hyran är hög (6500:- för hyra + 400 kr för ström + 500 kr för garaget!) för att vara en såpass gammal lägenhet och vi tror att vi kan få ner våra kostnader till 5000 kr månaden max!

Vad kan det kosta att värma upp ett sånt här litet hus? Med och utan spis? Det kommer bara vara jag och sambon. Och vi är inte så känsliga för kyla. :D

Är vi totalt sålda och dumma i huvudet? Hjälp! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

E kolonistuga på 50kvm låter stort tycker jag:p
Jag säger: go for it, funkar det inte så får ni väl sälja och hitta en lgh bara:)
Borde inte bli alltför dyrt med elen om ni inte ska ha 23 grader och kan elda en del
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

Kolla upp så att man verkligen får bo där året runt! Min erfarenhet av kolonistugor är att man egentligen bara får bo där sommartid.
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

Kolla upp så att man verkligen får bo där året runt! Min erfarenhet av kolonistugor är att man egentligen bara får bo där sommartid.
Jag tänkte skriva precis samma sak. Ibland är det så illa att föreningen stänger av vattnet under vinterhalvåret bara för att man inte ska vilja bo i sin stuga på vintern.
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

Ta noga reda på vilka regler som gäller för kolonilotten!

Vissa kommuner har väldigt strikta kontrakt för lotterna. Hos andra är det mera flytande. Till en del beror det på om det är kommunen direkt som hyr ut eller om de låter en förening sköta det.

Är ni säkra på att ni kan teckna avtal på lotten? Om det finns kö så kanske ni inte kan gå förbi kön hur som helst? Hur långa är hyreskontraken?
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

Enda direkta regeln vi har hittat är att: Man måste vara folkbokförd i orten för att få gå med i föreningen. Vilket vi är!

Någon kö finns det inte i detta område. Då det finns 3 eller 4 st koloniområde i staden och denna ligger inte nära havet som dom andra gör. Alltså, området är inte direkt populärt! Men det är ett lugnt och stilla område. :D

Vattnet ska helt klart kollas upp! Känns dock konstigt ifall fd boende har bott där helt utan vatten? :o Speciellt när hen har byggt ett helt badrum i ett mindre hus på tomten? Verkar som det finns två varmvattenberedare ena i stugan och en i toa/badrum/tvättstugan! Kommunalt avlopp dessutom. Men det ska inspekteras iallafall.

Inspekterar nu bilderna och gissar att "uterummet" är det som drar iväg på kvadratmeterna. Dock ser det ut som en stabil utbyggnad, så det borde att räcka att lägga nytt tak, riktiga fönster och tilläggsisolera för att hålla det utrymmet varmt!

Taket bör nog fixas till med. Takpappen ser rätt sliten ut. Dock har svärfar ett helt drös med nya takpannor och takpapp liggande (som blev över när dom fixade sitt hus!) , så det kan vi nog köpa för en billig peng. Vi ska iallafall boka visning och se vart det tar oss. :idea:
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

50kvm lät härligt! :) Jag har en kolonistuga på 30kvm och där skulle jag lätt kunna bo (om det hade funnits vatten, toa, dusch osv i stugan förstås =)

På vårt kollo stänger de av vatten och el på vintern och vägen plogas inte så man hade blivit instängd... Kolla upp hur det ser ut på erat område, om man får bo året runt osv Om det går är det ju bara att slå till :D
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

Och för en norrlänning dyker den självklara frågan upp; hur är det med snöskottning på vintern?
Kan ni tar er på jobbet när de är snö/dåligt väder?

Såg nu att någon redan tänkt på det....
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

Har nu snackat med en fd klasskamrat som har en lantbrukargård 800 m bort och han kan tänka sig ploga vägen med traktorn för en mindre summa på vintern när han ändå tar sin egen! :banana:

Som det ser ut nu, så ska vi träffa ägaren på måndagkväll ! :D
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

Angående uppvärmningskostnaden så borde det vara en bra investering att låta installera en luftvärmepump.
 
Sv: Flytta till en liten stuga? HJÄLP!

Tydligen så stängdes vattnet av i november fram till första frostfria dagen på våren.. :grin: Så jag vet inte riktigt hur gamlingen som bott där tidigare, kunnat bo där året-runt. :mad:

Dessutom var där massor av stugor som var gränsen till att rasa.. Så nej tack.

Så stugan går bort. Och vi fortsätter jakten!:idea:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Ms_Antrop
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 336
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp