Flytta till ett annat land

Bukefalos 30 år!

Sibirien? Du vet att utlänningar som flyttar till Ryssland allt som oftast skickas till fronten i Ukraina? Du verkar.ha ett yrke med bra möjligheter för utlandsarbete, men ditt urval av länder verkar väldigt begränsat till pyttesmå orter. Finns det språk du pratar bättre än engelska? Kan det finnas platser i Sverige som kan kännas exotiska, t ex Norrland, Öland, Gotland?
I Sverige kan jag bokstavligen få jobb överallt. Norrland jobbar jag i nu. Gotland och Öland har jag funderat på, men lite för varmt för min smak. Jag bor gärna där det är vinter och snö majoriteten delen av året.

Det är jag som längtar efter äventyr, lära känna ett helt annat land. Värme tål jag inte, så allt söderut går bort.

Sibirien är väl inte riktigt realistisk. Svalbard funderar jag på.

Det är språket som är mitt största problem. Jag pratar inte ens vettig engelska.

I Sverige kan jag bokstavligen få jobb överallt. Norrland jobbar jag i nu. Gotland och Öland har jag funderat på, men lite för varmt för min smak. Jag bor gärna där det är vinter och snö majoriteten delen av året.

Det är jag som längtar efter äventyr, lära känna ett helt annat land. Värme tål jag inte, så allt söderut går bort.

Det är språket som är mitt största problem. Jag pratar inte ens vettig engelska.
Jag förstår inte hur det praktiskt ska funka utan vettig engelska? Mer än i våra grannländer där kanske svenska funkar rätt ok. Måste väl typ vara omöjligt att jobba som präst utan att kunna kommunicera bra? Kan ett alternativ vara att flytta nånstans, jobba med något annat, som kanske har lägre språkkrav och sen allteftersom du blir bättre på språket börja jobba som präst?

Nja, jag har en väninna som flyttade till norra Spanien - och flyttade hem igen, då det var alldeles för kallt. Frankrike likaså, vad jag förstått; norra delarna är inte så olika vårt klimat.
Jag flyttade till Mellansverige då jag tyckte Skåne är för varmt…

Jag vill helst att det aldrig är över 20 grader varmt. Med tanke på klimatförändringarna och den nuvarande värmeböljan ute i Europa är det mer norrut jag vill flytta. Inte söderut.

Det är också naturen, vildmarken som lockar. Blir det ingen stiftstjänst eller flytt utomlands blir det en församling längre norrut.

Jag förstår inte hur det praktiskt ska funka utan vettig engelska? Mer än i våra grannländer där kanske svenska funkar rätt ok. Måste väl typ vara omöjligt att jobba som präst utan att kunna kommunicera bra? Kan ett alternativ vara att flytta nånstans, jobba med något annat, som kanske har lägre språkkrav och sen allteftersom du blir bättre på språket börja jobba som präst?
Nej, det är inget alternativ.
Som teolog finns det inga andra jobb att söka och jag vill inte jobba med något annat än som präst.

Språket är ett stort problem, men bor man i landet tror jag att det går att lära sig hyfsat snabbt. I de delar av världen där det är prästbrist anställer de hellre en med bristande språkkunskaper än ingen alls. Urvalet av präster är i vissa delar i princip obefintligt med noll sökande till tjänsterna.

Nja, jag har en väninna som flyttade till norra Spanien - och flyttade hem igen, då det var alldeles för kallt. Frankrike likaså, vad jag förstått; norra delarna är inte så olika vårt klimat.
När jag åkte till Spanien och köpte häst sov jag en natt på hotell med alla kläder jag hade, täcke + dunjacka och mössa. Spanien kan vara iskallt på vintern och uppvärmning saknas ofta.

När jag åkte till Spanien och köpte häst sov jag en natt på hotell med alla kläder jag hade, täcke + dunjacka och mössa. Spanien kan vara iskallt på vintern och uppvärmning saknas ofta.
Det är kallt på vintern överallt i Europa (i stort sett). Det är sommaren som är för varm. Det var den även i Skåne. Nej, söderut flyttar jag inte. Det är vildmarken, glaciär, snö och kyla som lockar.

De veckorna vi har haft varmt här i Mellansverige har varit fruktansvärda. Det är helt uteslutet att flytta någonstans där somrarna är varma.

Ja verkligen. Det är inte helt ovanligt att svenska präster åker till våra grannländer och jobbar.

Det enda problemet för mig är språket…
Ja jag förstår att det begränsar. Samtidigt, om du ger dig den på det så ska det väl inte vara helt omöjligt att du skulle kunna lära dig danska t ex. Du kan ju börja med att ta nån kurs hemma? Eller privatlärare via t ex italki.

Ja om du vill ha kallare som eller mer än Norrland så tror jag att Storbritannien går bort, de ligger ju bra till med de värmande strömmarna i havet och om jag inte missförstår så är de lite varmare än typ mellansverige. Kanske @Sel kan bekräfta detta?

• Gilla
Reactions: Sel
Basta sattet att lara sig talad Engelska och att bli tillrackligt bra pa spraket for att inte behova oversatta I huvudet innan man forstar (och ar klar med forsta meningen nar den man talar med just har avslutat mening 8, eller sa) ar att titta pa enkla barnprogram, Disney filmer och liknande. Varje dag och garna flera program om dagen. Da gar det fort att lara sig.

Hastflicka som I och for sig laste Engelska obehindrat, men som inte blev flytande I talat sprak forran hon med 3-aring sett sesame street dagligen och allt for manga Disney typ filmer.:bag:

Jag älskar att vara ute i naturen, mycket därför både Island och Grönland lockar.

Eftersom Grönland tillhör Danmark så är det den Danska folkkyrkan som finns där. Enligt Borgågemenskapen kan jag jobba i den Danska folkkyrkan också. Funderar på att kontakta Danska folkkyrkan och fråga vidare…
Fråga såklart! Jag är urdålig på danska så jag hade några lite roliga händelser där när det blev något fel..
ska också tillägga att resa runt på Grönland är svårt. Det är båt, flyg eller helikopter. Nu var ekonomin inte problem men det är dyrt om man vill resa iväg en helg.. När jag bodde där hade de nog 6-7 mil bilvägar i Nuuk.
Det hände inte så mycket heller om man nu är intresserad av det. De flesta, som hade jobb, jobbade och sen gick hem.
Förutom på nationaldagen! Då hade de fotbollsmatch i ösregn och sen sjöng de på kvällen. Det var kul!
På sommaren hade vi vissa dagar +15.

Men ja, det är väldigt häftig natur! Du kanske ska ta en resa dit och känna in?

Jag hamnade på Island för 25 år sedan och har blivit kvar. Väldigt okomplicerat att komma hit som medborgare i annat nordiskt land. Nordisk kultur men ändå annorlunda än Sverige. För svenskar är det inte svårt att lära sig språket om man verkligen vill. Man kan ta med hundar hit och jag känner fler än en som imorterat hundar. Men det krävs, som redan nämnts, karantän. Har ingen aning om hur arbetsmarknaden ser ut för präster här. Men det är annars lätt att få jobb och väldigt låg arbetslöshet

Vet inte vart i Norrland du befinner dig nu, men nånstans i svenska fjällkedjan då? Annars skulle jag kolla närmare på Nordnorge, men kanske inte Svalbard. Vet inte hur lätt det är att få tillstånd att ta med hund till Svalbard?

Tycker det låter som Nordnorge kan uppfylla det du söker, och det blir inga språkproblem.

Ja om du vill ha kallare som eller mer än Norrland så tror jag att Storbritannien går bort, de ligger ju bra till med de värmande strömmarna i havet och om jag inte missförstår så är de lite varmare än typ mellansverige. Kanske @Sel kan bekräfta detta?
Jag bor i sydskottland och vi har klimat som i södra Sverige ungefär. Hyfsat varmt på sommaren och astråkiga "vintrar". :p Norra delarna av Skottland är mer att jämföra med Norrland, jag kan tänka mig att TS kanske skulle trivas där.
Diverse öar finns också men där har jag aldrig varit och kan inte uttala mig, men jag kan tänka mig att vädret är lite tuffare och naturen fantastisk!

Shetlandsöarna verkar behöver (protestantiska) präster. De har ju gamla nordiska anor och även om språket (även för vanliga engelsmän längre söderut) är svårt så är det inte svårare att lära sig som en svensk. Fantastisk miljö och inte för varmt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka