Flytta till Norge?

Vi har barn, vilket gör det hela lite mer komplicerat.

Jag tog mig en titt på finn.no och höll mer eller mindre på att sätta kaffet i halsen. Helt plötsligt framstår svenska bostadsmarknaden som rena fyndparadiset :D.

Lite lustigt att norsk matkultur är så dålig, anledningen till att sambon vill åka med färjan till Sandefjord så ofta är buffén ombord (ja, före covid då). Men det måste nog vara svenska kockar på den båten. :p

Förresten, om man bor någonstans i närheten till Oslo, hur långt har man till fjordar och fjäll då?
Färjan har bra kockar, både svenska och norska. Bra råvaror med.
Jag hade aldrig sett så mycket såser på påse innan jag bodde där! Brunsås, vitsås och kronan på verket, skysås till steken!
Sedan får du lära dig att köpa dammsugarpåsar i lampaffären och knäckformar i bokhandeln.

Men å andra sidan kan du njuta av alla uteserveringar som finns nästan året runt.
Norrmän har inget emot kyla eller en regnskur. Och man kan se en mor/farmor ta en pilsner och barnbarnet en stor glass utan att någon blänger.

Skolan är jättebra, som Sverige var förr.

Bor du längs kusten är det nära till fjord.
Fjäll har du alltid nära till.
Härligt land att bo i. ❤
 
Har bott i Norge i ca 8-9 år nu 😅

Det är dock riktigt svårt att svara på din fråga, för beroende på var i Norge du bor så varierar ju saker så väldigt då främst med tanke på utbud och boende priser. Men svarar utifrån mina egna upplevelser.

Kan tillägga att mkt i tråden stämmer med mina egna upplevelser, speciellt det här med maten. Som utbildad kock har jag nu fått Michelin stjärna på mitt hemmakök i Norge 😝😆 man har även väldigt lite influenser från andra kök i det norska köket, man håller hårt på traditioner och det går igenom även på andra områden. Man äter typ bara ute för att fira något, för det är så galet dyrt. Man vill helst inte prova något nytt utan att någon annan som man känner rekommenderar det, detta gäller allt från en ny kaffesort till bilköp och val av pocket böcker som ska med på ens Cruise semester. För det kan du tro är väldigt populärt här, Cruise båt semester! 😁

Btw, Sorligt många hem har frusen pizza som middag på julafton 🙄

Det här med kyl å frys, är det integrerade så ingår det vid bostadsköp, om inte så får du köpa/ta med eget.

Oslo har väl Holmenkollen och en del andra tur/skid områden runt sig, så där finns fjäll där med :) langrenn (står stilla på svenska ordet) är också populärt. Oslo är riktigt kul att bo i, men också tokigt dyrt att bo i.

Allt är dyrt, mest mat men allt kostar mer. När jag är hemma på semester i Sverige och går in i en matbutik är det så sjukt enkelt att tappa kontrollen och jag fyller vagnen med aaaaallt jag ser, utbudet är så mkt större på ja allt!. Nått så enkelt som yoghurt typer, finns så mkt mera att välja mellan,.. haha, säger ju kanske lite om utbudet 🙈

Men det finns mkt bra med, butiker är stänga på söndagar, man jobbar som sagt kortare dagar, tempot är lugnare på arbetsplatser,( en del arbetsplatser har faktiskt lunchrestaurang med varm mat ^^ ) folk är så snälla och trevliga, fjällnatur är så härlig speciellt i kombination med skärgårds öar och båtliv, skolor och förskolor är generellt bra, jag upplever som att det är otroligt tryggt här.

Men just som ett äventyr utomlands, hade jag nog kanske valt en annan plats än Norge 🤔 men det beror ju så klart på vad man är ute efter som "äventyr", och det kan nog betyda väldigt olika. Om jag haft barn hade jag nog inte flyttat utan hjälp från min arbetsplats tror jag. För mkt osäkerhet runt allt, försäkring, skola, sjukvård, bostadsområde, hur man kommer sig hem vid nödsituationer etc. Har bott i iaf 6 länder (kan hända jag glömmer nått nu, är trött å vimsig) och det är lätt hänt att man missar viktiga saker som potentiellt är svårt att fixa när man väl är på plats.

Värt att tänka på är också hur det fungerar med A-kassa om ni bara vill vara borta ca 1 år och hur det blir med jobb när ni vill tillbaka till Sverige igen.

Hoppas det är något vettigt att läsa i mitt något spretiga svar ☺️

Med det sagt, så Jo jag gillar att bo i Norge, finns många värre platser jag kunnat hamna på och jag stannar gärna kvar här tills jag dör ^^ 😅
 
Efter att ha läst denna tråden är jag helt säker på en sak: Norge kommer jag aldrig flytta till! 😁
Mat och matlagning är så otroligt viktigt för mig, det låter rätt tråkigt att bo i Norge då så länge man inte kan åka till Sverige och handla.
 
Efter att ha läst denna tråden är jag helt säker på en sak: Norge kommer jag aldrig flytta till! 😁
Mat och matlagning är så otroligt viktigt för mig, det låter rätt tråkigt att bo i Norge då så länge man inte kan åka till Sverige och handla.
Precis min tanke!
Det låter sjukt torftigt och tråkigt för en matälskare som mig. Älskar saluhallar och testa nya matprodukter.
 
Vi har varit på semester och tittat på fjordarna någon gång samt tagit färjan till Sandefjord ett otal gånger. Orsaken till emigrationsviljan är att hen vill ha ett äventyr, vilket jag tycker är ett lite för tunt argument. Hen är också lockad av de högre lönerna samt att svenskar (åtminstone har varit) är eftertraktade på arbetsmarknaden.

Beträffande bostadsort så beror det förmodligen på var hen (och jag) kan få jobb, så sannolikt någon av de större städerna. Men då kostar ju boendet också därefter. Om jag ska gå efter den standard som hen vill ha här hemma, så kan hyresmarknaden vara intressant, men inte lägenhet och minst 4 rum.
Vill ni ha ett äventyr så låter ju Norge lite tamt? Inte vidare äventyrligt. Vad jag förstått av Norska bekanta så äts eventuellt högre lön upp av högre omkostnader, så det går på ett ut ungefär.
 
Åh vad jag blev sugen på norsk husman när jag läser den här tråden :p

Men jag förstår att man som svensk upplever det lite gammalmodigt. Jag har rötter i landet och blir bara nostalgisk. Med det sagt så har det tagit mig 30 år att vänja mig vid det norska julbordet. Men fiskekaker, köttesuppe, vaffler med brunost och skolebolle är något jag kan få cravings efter. Norskt öl och norskt bröd är starkt underskattat. Den norska matkulturen ligger på det stora hela närmare den tyska, än den svenska. De har t.ex. anammat de tyska renhetslagarna vid ölbryggning.

Gah! Nu vill jag ut på tur i Nordmarka och äta Kvikklunsj. Oslo :love:
 
Åh vad jag blev sugen på norsk husman när jag läser den här tråden :p

Men jag förstår att man som svensk upplever det lite gammalmodigt. Jag har rötter i landet och blir bara nostalgisk. Med det sagt så har det tagit mig 30 år att vänja mig vid det norska julbordet. Men fiskekaker, köttesuppe, vaffler med brunost och skolebolle är något jag kan få cravings efter. Norskt öl och norskt bröd är starkt underskattat. Den norska matkulturen ligger på det stora hela närmare den tyska, än den svenska. De har t.ex. anammat de tyska renhetslagarna vid ölbryggning.

Gah! Nu vill jag ut på tur i Nordmarka och äta Kvikklunsj. Oslo :love:
På vilket sätt skulle norsk mat vara lik tysk?

Renhetslagarna vid ölbryggning tillämpas ju på bryggerier över hela världen, i så fall är alla tyskar.
 
På vilket sätt skulle norsk mat vara lik tysk?

Renhetslagarna vid ölbryggning tillämpas ju på bryggerier över hela världen, i så fall är alla

Jag tror att man egentligen kan tala om en noreuropeisk matkultur där man kan räkna in hela Skandinavien, Tyskland och även de baltiska länderna. Men då jag själv främst har erfarenhet av just Tyskland, Norge och Sverige så drar jag mina paralleller dem emellan. Och jag tycker mig se större likheter mellan den norska och tyska, än vad jag ser i jämförelse med den svenska. Sverige har idag ett mer globalt "vardagskök" och den traditionella husmanskosten upplevs "lättare" och mer tillgängligt (se bara på Ikeas köttbullar). Varken Tyskland eller Norge har något vidare rykte om sig för sina kulinariska kunskaper och jag upplever att man är mer konservativ i sina matvanor (här får jag undanta Berlin från resten av Tyskland).

Skillnaden mellan Tyskland och Norges (och Schweiz, tydligen) renhetslagar och resten av världen är att de är/har varit riktiga lagar. Du får inte kalla en dryck för öl om den inte lever upp till de kraven. Det har vi inte i Sverige, även om enskilda bryggerier väljer att brygga öl på det viset. I modern tid är det något urlakat men traditionen är stark i alla tre länder. https://www.dn.se/mat-dryck/harda-regler-for-det-tyska-olet/
 
Ska ni hyra så stort, är det billigare att köpa än att hyra. Räntan är låg och det är på sätt och vis upplagt för att man ska äga sitt boende i Norge.
Hyr man, betalar man en depositionsavgift på tre månadshyror i förväg.
Bor du nära gränsen, kan du månadshandla i Sverige.
Maten är inte lika bra som här, och utbudet inte lika stort.

Lönen är väldigt mycket bättre! Och som någon sagt, tempot är inte lika högt. När jag rekryterade sommarvikarier (länge sedan), så gick det en svensk på två utbildade norska, så var det bara.
Norrmän är fantastiska och inbjudande och gillar svenskar.
Första åren betalar ni lägre skatt för att ni är svenskar, bara en sådan sak!
Semesterersättningen är 10% av lönen och den är skattefri. I gengäld har ni bara 4 veckors semester.
Jullönen är halv skatt på.

Bilen kan ni ha med och utan problem anmäla som flyttgods. Många som flyttar, köper en eftertraktad och dyr bil något år innan, tar in den som flyttgods, säljer den efter ett drygt år, gör sig en rejäl hacka, och köper en norsk bil.
Oavsett om ni vill göra en hacka eller ej, så får ni köra bilen på svenska skyltar i ett år.

Jag gillar Vestlandet som turist, men skulle aldrig orka bo där.
Hellre Osloområdet eller längs med gränsen. Där finns mest arbete dessutom.
Och nära att handla riktig mat, och inte minst kaffe.
Det går för övrigt inte att göra fina julköttbullar av deras köttfärs.

Godiset är väldigt sött, så de flesta svenskar jag känner där, slutar äta godis. ;)

Man blir utsedd till stjärnkock med tämligen mediokra kokkunskaper!

Jag flyttade till Sverige av akuta privata skäl. Annars hade jag aldrig flyttat därifrån frivilligt!
Så jag säger kör bara!
Sedan några år tillbaka så har norrmännen också 5 veckors semester. Du ska ha ägt din bil i minst ett år för att ta med den som flyttgods och ni är två så köp var sin dyr bil att ta med o sälja 🙂. Efter fem år gäller inte det svenska körkortet längre om du inte skriver dig i Sverige ett litet tag o sen anmäler flytt till Norge igen.
 
Haha - jag minns inte att maten var så katastrofal som alla skriver... sedan fick jag svag ångest över om det säger nåt om min egen kosthållning. :cautious:

Men såklart är det mer komplicerat med barn som ska in i förskola/skola. Det kräver lite mer eftertanke innan man drar iväg och rör om hela deras liv.

Vi flyttade till Saudi Ariabien med en 3-aring, en 7 aring och en 10 aring :D tala om kultur klash ... men sa oerhort givande. Tank sa mycket vi larde oss, bade om oss sjalva och andra kulturer, dar.

<snip> vaffler med brunost <snip>

Vad som helst med brunost borde raknas som en av varlden's mest fantastiska matprodukter. :d
 
Jag tror att man egentligen kan tala om en noreuropeisk matkultur där man kan räkna in hela Skandinavien, Tyskland och även de baltiska länderna. Men då jag själv främst har erfarenhet av just Tyskland, Norge och Sverige så drar jag mina paralleller dem emellan. Och jag tycker mig se större likheter mellan den norska och tyska, än vad jag ser i jämförelse med den svenska. Sverige har idag ett mer globalt "vardagskök" och den traditionella husmanskosten upplevs "lättare" och mer tillgängligt (se bara på Ikeas köttbullar). Varken Tyskland eller Norge har något vidare rykte om sig för sina kulinariska kunskaper och jag upplever att man är mer konservativ i sina matvanor (här får jag undanta Berlin från resten av Tyskland).

Skillnaden mellan Tyskland och Norges (och Schweiz, tydligen) renhetslagar och resten av världen är att de är/har varit riktiga lagar. Du får inte kalla en dryck för öl om den inte lever upp till de kraven. Det har vi inte i Sverige, även om enskilda bryggerier väljer att brygga öl på det viset. I modern tid är det något urlakat men traditionen är stark i alla tre länder. https://www.dn.se/mat-dryck/harda-regler-for-det-tyska-olet/
Men mer specifikt - surkål, korvar, knödel, surdegsbröd? Eller vilka mattraditioner är det som skulle vara lika?

Jag blir konfunderad, eftersom jag inte sett några likheter. ”Lätt” vs ”tung” mat säger ju inte så mycket. Jag menar, är finsk mat ”lätt”? Polsk?
 
Men mer specifikt - surkål, korvar, knödel, surdegsbröd? Eller vilka mattraditioner är det som skulle vara lika?

Jag blir konfunderad, eftersom jag inte sett några likheter. ”Lätt” vs ”tung” mat säger ju inte så mycket. Jag menar, är finsk mat ”lätt”? Polsk?
Jag har bott i Tyskland i 6 år och är uppväxt med två tyska föräldrar och kan inte heller riktigt se likheter mellan norsk och tysk mat.
Den tyska husmanskosten är absolut lättillgänglig, för att inte tala om alla fantastiska råvaror det går att få tag på där. Varenda liten by har minst ett bageri, en köttaffär, grönsaker från de närmaste bönderna, ekologisk affär etc. Många fina saluhallar och sällan problem att få tag på något specifikt. Möjligtvis att jag saknade bra utbud av fisk och skaldjur, men då bodde jag i allra sydligaste Tyskland (München) och passade istället på att ta det hemma i Sverige istället. Jag hade inga problem att utöva mitt matlagningsintresse där.
 
Jag har bott i Tyskland i 6 år och är uppväxt med två tyska föräldrar och kan inte heller riktigt se likheter mellan norsk och tysk mat.
Den tyska husmanskosten är absolut lättillgänglig, för att inte tala om alla fantastiska råvaror det går att få tag på där. Varenda liten by har minst ett bageri, en köttaffär, grönsaker från de närmaste bönderna, ekologisk affär etc. Många fina saluhallar och sällan problem att få tag på något specifikt. Möjligtvis att jag saknade bra utbud av fisk och skaldjur, men då bodde jag i allra sydligaste Tyskland (München) och passade istället på att ta det hemma i Sverige istället. Jag hade inga problem att utöva mitt matlagningsintresse där.
Det är ju en annan skillnad. I Norge upplever jag tvärtom att man äter rätt mycket havsfisk i olika former. Det gör man ju inte i Tyskland, av förklarliga skäl. Bak- och brödtraditionerna verkar också helt annorlunda.
 
Sedan några år tillbaka så har norrmännen också 5 veckors semester. Du ska ha ägt din bil i minst ett år för att ta med den som flyttgods och ni är två så köp var sin dyr bil att ta med o sälja 🙂. Efter fem år gäller inte det svenska körkortet längre om du inte skriver dig i Sverige ett litet tag o sen anmäler flytt till Norge igen.
Så härligt! Det var på tiden kan jag tycka.
Men skatten är fortfarande samma? Tror jag betalade 15% eller något åt det hållet. Det var ju en väldigt trevlig skatteåterbäring, då jag fick två år retroaktivt.
Skriver på svenska? Har även du återvänt, eller är du kvar? Hade faktiskt tänkt tagga dig, men så har jag inte sett dig på ett tag. :)
 
Det kan jag ju lägga till, vi har en reko ring som har startat i vissa större städer. Det är trevligt, mkt lokalt med kött, frukt och bär, olika ostar mm mkt uppskattat ^^
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 476
Senast: nowayout
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp