Flytta tillsammans efter en månad

Jag tänker såhär: Vars ett boende till att börja med, men ni bor primärt tillsammans i det ena boendet. Skulle det skita sig kan den ena flytta tillbaka hem till sitt eget igen. Dyrt och bökigt i längden, men sparar mycket huvudvärk den dagen det går åt helvete och den risken är större ju tidigare man flyttar ihop.

Jag och sambon flyttade ihop och köpte hus tillsammans efter 11 månader, vilket jag själv tycker är tidigt, men det kändes rätt då och än så länge går det bra. I april har vi bott ihop i 2 år.
 
Vad är typ det rimliga att göra?
Följa sin egen magkänsla.
Om det inte känns 100% så är det ju inte så.
Jag flyttade visserligen ihop med min exmake efter någon månad. Att det tog slut 14 år senare hade med andra saker att göra.
Men vi hade båda en hundraprocentig magkänsla för vad vi gjorde. Ingen av oss ångrar att vi gjorde så.
Din magkänsla är inte 100%.
Då är det fel.
 
Är det inte långa avstånd det handlar om så kan hon väl behålla sitt rum som inneboende och vara hos dig mycket ändå?

Med det sagt så flyttade jag och mannen ihop efter typ en månad, en och en halv. Vi bodde 23 mil isär när vi träffades, han jobbade 6 dagar i veckan och jag var låst på mitt håll pga min verksamhet vilket var outhärdligt så han sa helt enkelt upp sig och flyttade in. Kunde ju ha slutat hursomhelst inser man såhär i efterhand men vi ångrar inget och nu 10 år senare har vi 4 barn och lever lyckliga tillsammans. :love:
 
Morsning korsning

Jag har träffat en helt underbar tjej. Vi har samma intressen, pluggar ungefär samma sak, hon är snäll, söt, smart o rolig o verkar gilla mig rejält.

Vi började dejta för ungefär två veckor sedan, och är båda studenter på 19 år. Hon bor inneboende, och jag har precis fått en liten lägenhet. Nu funderar vi på att flytta ihop tillsammans.

Jag vill såklart göra det, men nån logisk del längst bak i huvudet säger att man inte borde flytta tillsammans med någon man precis börjat dejta såhär. Känner knappt hennes föräldrar o massa andra saker som jag tycker borde komma före.

Vad är typ det rimliga att göra? 😊

Om du tycker att det är för tidigt så är det för tidigt. Det hindrar dock inte att du ändrar dig om en vecka, en månad eller ett år. Personligen så tycker jag att det rimliga är att vänta tills det känns bra för båda.

Det har precis fått din lägenhet och jag tolkar det som att det är ditt första egna boende. Jag tycker att är helt rimligt om du vill bo själv ett tag i din lägenhet och få känna hur det är att ha sitt eget privata krypin.
 
Jag minns inte var min man bodde men vi flyttade ihop nästan på en gång vi träffades. Vi var sen gifta i 7 år och ett barn innan vi skildes. Om jag skulle göra om det? Ingen aning.
 
Jag kör ofta på metoden att se två val framför mig. Välj det ena och säg till dig själv att det här kör jag på.
Då brukar magkänslan komma fram. Antingen känns det helrätt eller så bara vet man att det egentligen är det andra alternativet man vill.
Får man inte den här fasta känslan, då är man inte redo att ta beslutet.

Jag flyttade ihop med maken efter en månad, då hade vi varsitt barn och allt. 21 år senare är vi fortfarande tillsammans, även om vi inte bor ihop på heltid just nu. Nya beslut att ta om bostadsort 😉 och nu är det han som får gå lite på magkänslan.

Samtidigt, flytta ihop är något som är rätt enkelt att backa på, ni skaffar inte barn och ni gifter er inte. Visst är det trist att flytta isär, men det finns knepigare saker!
 
Morsning korsning

Jag har träffat en helt underbar tjej. Vi har samma intressen, pluggar ungefär samma sak, hon är snäll, söt, smart o rolig o verkar gilla mig rejält.

Vi började dejta för ungefär två veckor sedan, och är båda studenter på 19 år. Hon bor inneboende, och jag har precis fått en liten lägenhet. Nu funderar vi på att flytta ihop tillsammans.

Jag vill såklart göra det, men nån logisk del längst bak i huvudet säger att man inte borde flytta tillsammans med någon man precis börjat dejta såhär. Känner knappt hennes föräldrar o massa andra saker som jag tycker borde komma före.

Vad är typ det rimliga att göra? 😊
Jag röstar för att lyssna på magkänslan. Säger den att det är för tidigt så är det nog för tidigt. Jag hade satsat på att bygga vidare på ert förhållande med varsitt boende först, och ta gradvisa steg där magen håller sig lugn. Ni har ju inget direkt att förlora på att *inte* flytta ihop nu, ni är ju unga och har massor av tid på er. Och du: lycka till :love:
 
Viktigast av allt - OM ni av anledningar bestämmer er för att flytta ihop, se för sjutton till att det finns en utväg för den som flyttar in (i detta fall inte TS.) så att det går att bryta så snabbt och smärtfritt som möjligt om det inte fungerar. Boende kan vara svårt att hitta i många tätorter, och särskilt som student.
 
Morsning korsning

Jag har träffat en helt underbar tjej. Vi har samma intressen, pluggar ungefär samma sak, hon är snäll, söt, smart o rolig o verkar gilla mig rejält.

Vi började dejta för ungefär två veckor sedan, och är båda studenter på 19 år. Hon bor inneboende, och jag har precis fått en liten lägenhet. Nu funderar vi på att flytta ihop tillsammans.

Jag vill såklart göra det, men nån logisk del längst bak i huvudet säger att man inte borde flytta tillsammans med någon man precis börjat dejta såhär. Känner knappt hennes föräldrar o massa andra saker som jag tycker borde komma före.

Vad är typ det rimliga att göra? 😊
Vad har hennes föräldrar med ert förhållande att göra? Ni kan inte känna varandra än ens och det borde vara viktigare.
Andra frågan, ska ni bo ihop som kärlekspar eller som rumskompisar?
Din magkänsla säger nej. Står hon inte på bar backe och verkligen inte har någonstans att ta vägen så vänta med att flytta ihop. Man behöver inte ha så bråttom och även om det kan bli jättebra så blir inget sämre för att ni väntar och lär känna varandra innan ni flyttar ihop.
 
Exet flyttade in hos mig med hund efter två dejter och en trafikolycka. Jag blev påkörd, hade ont och mådde dåligt så han bodde hos mig men behöll sin egen lägenhet i ett par år innan vi flyttade ihop på riktigt sas. Det höll i nio år, så visst kan hon flytta in men jag skulle inte rekommendera att hon säger upp sitt rum utan behåller det tills vidare. Att bo ihop för att man vill är en sak, att bo ihop för att den ena inte har någonstans att ta vägen är en annan.
 
Jag flyttade ihop med min nuvarande efter knappt en månad. Vi var då 20 och 26 och nu är vi 31 och 37.
Det var tufft, och inget jag skulle rekommendera. Att lära känna varandra medan man bor bokstavligen på varandra sliter rejält. Hur vi tog oss igenom det vettefasiken, men det gick uppenbarligen ändå eftersom vi är tillsammans idag och ska gifta oss.
Stora problemen var följande:
- Det var mitt första riktiga förhållande, jag var osäker och därmed svartsjuk.
- Jag bodde aldrig själv utan det blev mitt första boende efter föräldrarnas. Hade nog behövt hitta mig själv lite först.
- Han hade haft ett längre förhållande innan som jag jämfördes med, hon var bla helt fine med att han gick ut på ”lokal” flera dagar i veckan och han förstod då inte att jag inte tyckte om det.

Jag brukar faktiskt summera det hela med att det är ganska mycket tur att vi tog oss igenom de första 2-3 åren och är tillsammans än idag. Det kanske gjort oss starkare, men jag skulle aldrig göra om det om jag fick välja.
 
Morsning korsning

Jag har träffat en helt underbar tjej. Vi har samma intressen, pluggar ungefär samma sak, hon är snäll, söt, smart o rolig o verkar gilla mig rejält.

Vi började dejta för ungefär två veckor sedan, och är båda studenter på 19 år. Hon bor inneboende, och jag har precis fått en liten lägenhet. Nu funderar vi på att flytta ihop tillsammans.

Jag vill såklart göra det, men nån logisk del längst bak i huvudet säger att man inte borde flytta tillsammans med någon man precis börjat dejta såhär. Känner knappt hennes föräldrar o massa andra saker som jag tycker borde komma före.

Vad är typ det rimliga att göra? 😊
Varför stressa? Är ju bättre att ha en dejtingfas, då man får sakna och lära känna varandra.
Är svårare att gå tillbaka till att inte bli ihop om man inser sen att det gick för snabbt.
 
Vi flyttade ihop fort också, efter kanske 3 månader pga stambyte i min lägenhet. Det gick bra och nu har det gått 5 år och vi har en son tillsammans. Visst har vi våra ”ups and downs” men det har nog inte med tidig flytt att göra :D
 
Är det någonting vi lärt oss i livet är det att ett förhållande kan ta slut precis när som helst. Efter 2 månader, efter 2 år eller efter 22 år. Det finns ingen gemensam nämnare i separationer om hur länge innan folk kände varandra innan de flyttade ihop. Det finns ingen garanti för att man är tillsammans länge om man väntade med att flytta ihop, precis som att det inte är upplagt att misslyckas bara för att man "gick för fort fram".

Känns det rätt är det rätt. Så länge man har koll på att personen är stabil på alla sätt och vis (mentalt, ekonomiskt, etc) är det bara att köra på.
 
Känns det rätt är det rätt. Så länge man har koll på att personen är stabil på alla sätt och vis (mentalt, ekonomiskt, etc) är det bara att köra på.
Ja sånt här borde man faktiskt tänka mer på.

Men jag är rätt skadad, då det nyligen kom fram att en till mig närstående person hamnat i ett dåligt förhållande. Där hens nu ex, gärna ville flytta in snabbt. Efter ett tag kom det fram att exet hade alkoholproblem och i samband med det även kunde bli våldsam. Försökte få hen att betala saker osv. Vägrade att göra slut först, ville inte flytta ur lägenheten.

En sak många kanske inte tänker på/vet om är att
om du låter en person skriva sig på din adress (även om det är du som står på kontraktet) så kan du inte juridiskt slänga ut någon på stört.
 
Morsning korsning

Jag har träffat en helt underbar tjej. Vi har samma intressen, pluggar ungefär samma sak, hon är snäll, söt, smart o rolig o verkar gilla mig rejält.

Vi började dejta för ungefär två veckor sedan, och är båda studenter på 19 år. Hon bor inneboende, och jag har precis fått en liten lägenhet. Nu funderar vi på att flytta ihop tillsammans.

Jag vill såklart göra det, men nån logisk del längst bak i huvudet säger att man inte borde flytta tillsammans med någon man precis börjat dejta såhär. Känner knappt hennes föräldrar o massa andra saker som jag tycker borde komma före.

Vad är typ det rimliga att göra? 😊


Vänta! Är mitt råd. Vad vet man egentligen om en människa på två veckor? Vad vet du om vanor och beteende. Hen är kanske svartsjuk? Eller för glad i drickat? Eller annat som kommer fram efter hand som man inte uppskattar.


Det är ditt första egna boende antar jag.
Bo var för sig och ni får båda bo själva. Antar att ni båda flyttat från föräldrahemmet till egna boenden. Även om flickvännen är inneboende och inte vill bo där får hon söka annat boende.

Ni båda måste hinna känna hur det är att bo själv och kunna styra sitt liv själva ett tag, innan man måste anpassa sig efter en sambo.

Låt det gå mer tid. Varför skynda? Du kanske inte är kär i henne om ett kort tag och du blir kär i någon annan om x antal månader? Då har du någon boende i din lägenhet som du kanske inte ”blir av med” för hon inte har något boende. Det är inte kul!

Om ni flyttar i hop. Ha bra koll på ekonomiska biten om ni flyttar i hop. Men förstår inte varför man vill flytta i hop efter 2 veckor.

Men ge livet lite tid! Är det rätt så är det rätt person även om ni inte bor i hop direkt.

Jag har gjort misstaget att flytta i hop fort. Längre tid gick än ett par veckor. Hade jag väntat och givit det mer tid hade jag aldrig flyttat i hop med den personen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 173
Senast: Cattis_E
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 630
Senast: LovingLife
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 253
Senast: tornblomma
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 954
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp