Förutom depressionen/utmattningen, fick du någon diagnos efter utredningen som gjordes och hur har isf uppföljningen av det varit avseende behandling osv?

Sen är det ju så att det finns ett flertal mediciner för att behandla depression och många får prova sig fram för att hitta rätt sort och ibland behövs det också sättas in fler än en medicin för att uppnå framsteg i måendet, så att låsa fast sig vid just en medicin (som verkar funka dåligt) som du gör är inte alls bra.
Menar du npf-utredningen? Jag fick ingen diagnos alls efter den utredningen, varken asperger eller add.

Förutom antidepressiv medicin har jag en stämningsstabiliserande medicin. Jag upplever att jag rasat i mående sedan jag miste mitt boendestöd. Den gjorde en skillnad för mig.
 
Ok. Jag har dock ingen aning om vad det skulle kunna vara i så fall. Jag vet bara att jag totalkraschade för tre och ett halvt år sedan. Jag försökte fortsätta som vanligt men det gick fan inte. När jag efter 2 månader fick träffa läkare så fick jag diagnosen utmattningsdepression. Diagnosen ställdes genom både samtal och test som visade att jag inte lyckades tänka och hänga med. Jag kallar testet för dum-i-huvudet-testet. Det heter naturligtvis något annat, men den visade att jag inte kopplade som jag skulle.
Dum-i-huvudet? Är det så du ser på folk som bränt ut sig?
 
Det är just det som är grejen, DU vet inte. Det är där vården kommer in och hjälper till. För det gör de, om du låter dem. Var ärlig och berätta allt. Att ha flera diagnoser är inget ovanligt.

Och kalla det inte för "dum i huvudet". Det är otroligt respektlöst både mot dig själv och andra med samma problematik.
Jag är faktiskt tacksam för dum-i-huvudet-testet. Annars hade jag inte trott på min diagnos. Jag vet mycket väl att man inte är dum i huvudet på riktigt bara för att man har ett totalt hjärnsläpp.
 
Fast hjärnan är hyfsat lättlurad. Negativa tankar bekräftar din bild av dej. Även om du tycker att "det är ju bara något jag kallar det" så tar din hjärna det som att så är det.
Jag tar det inte så allvarligt. Det var bara ett test som vid testtillfället visade att jag var trögtänkt och fick hjärnsläpp eftersom jag inte lyckades fylla i formuläret rätt. Utan testet hade jag antagligen skuldbelagt mig som varande lat. Då hade jag tänkt att jag nog bara borde anstränga mig lite till, att det var fel på min moral. Med testet fick jag se att det fanns ett verkligt problem som jag inte kunde lastas för.
 
dum-i-huvudet-testet.
Du kallar test för att kunna detektera utmattningssyndrom, som många människor genomgår för att kunna få hjälp, för dum-i-huvudet-test. Du kallar parkarbetare för "slavar bland alla andra" och gör tydligt att du aldrig skulle understå dig att jobba med något liknande. Du "skiter i om det är olämpligt" att köra bil när du är i ett tillstånd som inte är lämpligt att köra bil i om man inte vill öka risken för svåra trafikolyckor, för du orkar inte vänta på taxi. Uttrycker du dig så här inför din omgivning i verkliga livet också?
 
Jag tar det inte så allvarligt. Det var bara ett test som vid testtillfället visade att jag var trögtänkt och fick hjärnsläpp eftersom jag inte lyckades fylla i formuläret rätt. Utan testet hade jag antagligen skuldbelagt mig som varande lat. Då hade jag tänkt att jag nog bara borde anstränga mig lite till, att det var fel på min moral. Med testet fick jag se att det fanns ett verkligt problem som jag inte kunde lastas för.
Så länge du är så nere i måendet så tror jag inte en sekund på att hjärnan fokuserar på annat än "dum-i-huvudet", resten tar inte hjärnan in. Visst medvetet vet du att så är fallet men undermedvetet så lägger hjärnan fokus på det dåliga.
 
Jag har tyvärr inga tips till ditt mående men kanske ett som kan hjälpa när det gäller mat?

Min "go-to" lunch när vi inte har några matrester över är följande:

  • 1 tortillabröd (vi har alltid detta hemma)
  • Sallad (färdig och sköljd på påse har vi alltid hemma om det inte är sommar för då odlar jag egen)
  • Cocktailtomater (också alltid hemma)
  • Majs (häller över i burk med lock så håller den flera dagar)
  • Salsa på burk (kan bytas ut till annan färdig sås)
  • 3-4 falafelbitar (köper frysta och steker upp, detta kan bytas till färs eller kyckling)
Det enda som jag behöver tillagda enligt ovan är att steka falafel. Det går bra att steka fler bitar än man behöver och förvara i kylen så blir inte ovan svårare /jobbigare än att bre en macka men det ger kroppen så mycket mer.
 
Jag har tyvärr inga tips till ditt mående men kanske ett som kan hjälpa när det gäller mat?

Min "go-to" lunch när vi inte har några matrester över är följande:

  • 1 tortillabröd (vi har alltid detta hemma)
  • Sallad (färdig och sköljd på påse har vi alltid hemma om det inte är sommar för då odlar jag egen)
  • Cocktailtomater (också alltid hemma)
  • Majs (häller över i burk med lock så håller den flera dagar)
  • Salsa på burk (kan bytas ut till annan färdig sås)
  • 3-4 falafelbitar (köper frysta och steker upp, detta kan bytas till färs eller kyckling)
Det enda som jag behöver tillagda enligt ovan är att steka falafel. Det går bra att steka fler bitar än man behöver och förvara i kylen så blir inte ovan svårare /jobbigare än att bre en macka men det ger kroppen så mycket mer.
Min vanliga lunch för tillfället, har dock färdigstekt köttfärs som bara är att tina och chipsen i stället för brödet.

Så lätt, gôtt och nyttigt.
 
Du kallar test för att kunna detektera utmattningssyndrom, som många människor genomgår för att kunna få hjälp, för dum-i-huvudet-test. Du kallar parkarbetare för "slavar bland alla andra" och gör tydligt att du aldrig skulle understå dig att jobba med något liknande. Du "skiter i om det är olämpligt" att köra bil när du är i ett tillstånd som inte är lämpligt att köra bil i om man inte vill öka risken för svåra trafikolyckor, för du orkar inte vänta på taxi. Uttrycker du dig så här inför din omgivning i verkliga livet också?
Såg du det här inlägget, ang att många svarar i hennes trådar? Du är en sån risk. Back off när någon inte mår bra.
Det är konstigt. Och det är inte riskfritt heller.
 
Jag har tyvärr inga tips till ditt mående men kanske ett som kan hjälpa när det gäller mat?

Min "go-to" lunch när vi inte har några matrester över är följande:

  • 1 tortillabröd (vi har alltid detta hemma)
  • Sallad (färdig och sköljd på påse har vi alltid hemma om det inte är sommar för då odlar jag egen)
  • Cocktailtomater (också alltid hemma)
  • Majs (häller över i burk med lock så håller den flera dagar)
  • Salsa på burk (kan bytas ut till annan färdig sås)
  • 3-4 falafelbitar (köper frysta och steker upp, detta kan bytas till färs eller kyckling)
Det enda som jag behöver tillagda enligt ovan är att steka falafel. Det går bra att steka fler bitar än man behöver och förvara i kylen så blir inte ovan svårare /jobbigare än att bre en macka men det ger kroppen så mycket mer.
Jag mosar bönor med salsa och lägger på någon skiva ost.
Rullar ihop och värmer i micro före måltid.
Bönor finns färdigt i kartong i affären.
 
Om jag ändå kunde få det, men det får jag inte. Jag har ansökt för ett år sedan.

Jag blev nekad för att jag inte hade AST-diagnos och socialtjänstlagen kunde inte tillämpas för syftet med kontaktpersonen.
Det är skitsnack. Det går visst att ge kontaktperson baserat på en behovsbedömning enligt SoL.
Stod det exakt så i beslutsmotiveringen? Att lagen inte kan användas till det, men inga överväganden alls kring sakfrågan om du hade behov.

Hade du gjort en ordentlig beskrivning av hur socialt isolerad du är och hur mycket det utgör hinder för tillfrisknande och sänker funktionsförmåga i vardagen?
Fråga psykologen om du kan få intyg som styrker behovet och nyttan det skulle göra.
Sök igen.
 
Jag kan minnas fel, men jag har för mig att du inte är så mycket för poddar?

Jag är inte heller någon som njuter av promenader så för mig är poddar (rätt poddar, finns en del som inte tilltalar mig alls) det som får mig att göra mindre roliga saker som att promenera, rensa ogräs eller städa.

Om du är villig att testa så får man t ex i Acast appen (gratis) upp en lång lista med poddar om man söker på trädgård. ☺️ Jag vet tyvärr inte om de är så bra då jag själv är väldigt inne på historia men det kanske kan vara värt ett försök?
 
Jag kan minnas fel, men jag har för mig att du inte är så mycket för poddar?

Jag är inte heller någon som njuter av promenader så för mig är poddar (rätt poddar, finns en del som inte tilltalar mig alls) det som får mig att göra mindre roliga saker som att promenera, rensa ogräs eller städa.

Om du är villig att testa så får man t ex i Acast appen (gratis) upp en lång lista med poddar om man söker på trädgård. ☺️ Jag vet tyvärr inte om de är så bra då jag själv är väldigt inne på historia men det kanske kan vara värt ett försök?
Och radions p1 har jättetrevliga trädgårdsprogram man kan ladda ner.
 
Det är skitsnack. Det går visst att ge kontaktperson baserat på en behovsbedömning enligt SoL.
Stod det exakt så i beslutsmotiveringen? Att lagen inte kan användas till det, men inga överväganden alls kring sakfrågan om du hade behov.

Hade du gjort en ordentlig beskrivning av hur socialt isolerad du är och hur mycket det utgör hinder för tillfrisknande och sänker funktionsförmåga i vardagen?
Fråga psykologen om du kan få intyg som styrker behovet och nyttan det skulle göra.
Sök igen.
Ok. Jag blev nekad trots att jag precis legat inne på sjukhus. Jag fick inget beslutsmeddelande utan blev övertalad att dra tillbaka min ansökan om kontaktperson.

Jag minns inte hur jag beskrev mitt behov av kontaktperson. Kanske jag borde ta kontakt med po som i så fall får driva frågan. Själv orkar jag nog inte.
Jag kan minnas fel, men jag har för mig att du inte är så mycket för poddar?

Jag är inte heller någon som njuter av promenader så för mig är poddar (rätt poddar, finns en del som inte tilltalar mig alls) det som får mig att göra mindre roliga saker som att promenera, rensa ogräs eller städa.

Om du är villig att testa så får man t ex i Acast appen (gratis) upp en lång lista med poddar om man söker på trädgård. ☺️ Jag vet tyvärr inte om de är så bra då jag själv är väldigt inne på historia men det kanske kan vara värt ett försök?
Jag tycker de är för koncentrationskrävande. Jag har provat en gång och fick sitta och blunda för att förstå något. Möjligen kan det ha varit för tätt inpå min utmattning och att det kanske skulle gå bättre idag.
 
Ok. Jag blev nekad trots att jag precis legat inne på sjukhus. Jag fick inget beslutsmeddelande utan blev övertalad att dra tillbaka min ansökan om kontaktperson.

Jag minns inte hur jag beskrev mitt behov av kontaktperson. Kanske jag borde ta kontakt med po som i så fall får driva frågan. Själv orkar jag nog inte.

Jag tycker de är för koncentrationskrävande. Jag har provat en gång och fick sitta och blunda för att förstå något. Möjligen kan det ha varit för tätt inpå min utmattning och att det kanske skulle gå bättre idag.
Ja det kanske är värt att testa och se om det finns någon intressant på lagom nivå? Vissa poddar är ju väldigt tekniska medan andra mest är småprat a la kafferep oavsett ämne. Kanske lagom med något mellanting?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 157
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 926
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 117
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 348
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp