Flyttråden

iNHALE

Trådstartare
Tänkte vi kunde starta en tråd för oss som håller på att flytta med allt vad det innebär. Alla som är i önske/planeringsstadiet, letar ny bostad, skriver papper, packar flyttlådor, packar upp flyttlådor, bor in sig osv osv, allt som har med flytt att göra.

Här ska vi precis gå på vår första visning i helgen efter att ha varit på banken nu på fredag. Vi har bokat in visning på 3 olika hus än så länge och jag tror nog jag kollar hemnet 4-5 gånger om dagen :nailbiting: Nästan blivit som ett beroende...
 
Kul!

Efter hundratusen motgångar har jag äntligen sålt min lägenhet och köpt en ny. Jag ska flytta om två veckor och borde använda min tid till att packa men är istället kanonförkyld med feber och klarar bara av horisontalläge.
 
Vi håller på och bygger hus och ska snart lägga ut vårat befintliga boende för försäljning.
Det som ställer till det lite är att jag har fått tillbaka mitt diskbråck efter operation i höstas och är rätt värdelös när det kommer till allt som är mer fysiskt än att vika tvätt typ:down:.
Sambon drar ett otroligt lass just nu för att vi ska hinna bli klara i tid för fotografering i nästa vecka. :heart
 
Vi flyttade i januari och håller på att bo in oss i vårt nya hem. Kom ganska snabbt i ordning men har en del kartonger kvar i väntan på lite nya förvaringsmöbler. Vi har beställt ett vitrinskåp och sakerna som ska bo där ligger i lådor. Ska även köpa en ny bokhylla och sålänge har vi en stapel med lådor där alla böcker osv ligger.

Det här är vår första gemensamma lägenhet (min sambo flyttade in i min lägenhet när vi flyttade ihop) och det känns jättebra att bo in oss tillsammans. Det är också vår första bostadsrätt efter många år i hyresrätt. Känns nytt men väldigt bra!

Jag lämnade in nycklarna till hyresrätten i måndags och det är väldigt skönt att ha det överstökat. Nu hoppas jag bara att det inte blir några klagomål på städning eller liknande att hantera. Vill gärna släppa det gamla och bara kunna fokusera på vår nya lägenhet :)
 
Jag flyttar om 25 dagar :up: Har inte packat en pryl, har inte börjat rensa... det har hela tiden känts så långt fram, men nu var det visst inte det längre ;)
Flyttar till bostadsrätt från ett hus. Blivande särbo bor kvar i huset så jag måste inte vara varken snabb eller noggrann i rensningen :angel:
 
Åh, vilken kul tråd!

Vi har också gått på vår första visning och fått lånelöfte från banken, så nu är vi igång med husletandet på riktigt.

Just nu bor vi i en hyresrätt, som är väldigt fin och trevlig, men vi vill gärna bo i hus närmre arbetsorten. Det vi kollade på i förra helgen låg väldigt fint men det är en del att fixa på det och priset är för högt med tanke på att vi kommer behöva renovera nästan direkt. Synd, men det går ju fler tåg :).
 
Vi planerar att sälja vårt hus till hösten och flytta in hela familjen i en lght/radhus lite närmre stan ist. Vi har insett att heltidsjobb, två barn på ett o ett halvt resp 3 samt renovering, tar alldeles för mycket kraft o energi.

Nu vill vi ha tid att umgås med barnen o varandra ist!

När barnen är lite större kan vi absolut tänka oss hus igen men nu skulle det va skönt med gångavstånd till lite kompisar, lekplatser och mataffär istället.
 
Skrev på avtal i tisdags, så i början av april flyttar jag och pojkvännen ihop :)

Har börjat skriva listor på vad som ska göras och ska börja packa så smått, för annars lär jag inte hinna innan i tid med tanke på heltidsstudier :)
 
Vi var på första visningen igår, objekt nr 1. Gubben är mer taggad på detta huset än på de övriga vi ska kolla på. Kan nog delvis hålla med honom. Bättre pendling, närmare till tätort, bättre trädgård och bättre möjlighet för hundarna. Måste dock säga att den där "yes, detta känns super!" känslan inte infinner sig hos mig. Det är ett fint hus, men det känns inte hemma. Ibland kan man gå in i ett hus och bara känna hur "hemma" det känns även om man inte bor där. Den känslan får jag inte där. Vi ska däremot och titta på det igen på onsdag, får se hur det känns då. Ovanvåningen är oerhört svårmöblerad...
 
Vi planerar att sälja vårt hus till hösten och flytta in hela familjen i en lght/radhus lite närmre stan ist. Vi har insett att heltidsjobb, två barn på ett o ett halvt resp 3 samt renovering, tar alldeles för mycket kraft o energi.

Nu vill vi ha tid att umgås med barnen o varandra ist!

När barnen är lite större kan vi absolut tänka oss hus igen men nu skulle det va skönt med gångavstånd till lite kompisar, lekplatser och mataffär istället.
Vad har ni för hus och hur mycket behöver renoveras?
 
Vi var på första visningen igår, objekt nr 1. Gubben är mer taggad på detta huset än på de övriga vi ska kolla på. Kan nog delvis hålla med honom. Bättre pendling, närmare till tätort, bättre trädgård och bättre möjlighet för hundarna. Måste dock säga att den där "yes, detta känns super!" känslan inte infinner sig hos mig. Det är ett fint hus, men det känns inte hemma. Ibland kan man gå in i ett hus och bara känna hur "hemma" det känns även om man inte bor där. Den känslan får jag inte där. Vi ska däremot och titta på det igen på onsdag, får se hur det känns då. Ovanvåningen är oerhört svårmöblerad...
Vad för typ av hus är ni ute efter?
 
Vad har ni för hus och hur mycket behöver renoveras?

En tvåplansvilla byggd på 30-talet. Renoverad på 60- och 90-talet med lite eftersatt träfasad.

Vi har tagit hjälp av målare nu för att färdigställa insidan så det var jäkligt skönt!

I sommar ska vi leja bort ena fasadsidan o göra den andra själva så allt e färdigt inför försäljning!
 
Vad för typ av hus är ni ute efter?
Villa, avstyckad gård, vinterbonat större fritidshus. I princip ett lagom stort hus, runt 100 kvm med en större tomt med bra pendling till jobbet. Vi har en del intressanta objekt i pipelinen men än så länge är där inget som vi fallit pladask för, iaf inte jag.
 
Var på andra visningen igår. Det är nyttigt att friska upp minnet lite. Budgivningen är igång och vi är med, får se vart det slutar.
 
En tvåplansvilla byggd på 30-talet. Renoverad på 60- och 90-talet med lite eftersatt träfasad.

Vi har tagit hjälp av målare nu för att färdigställa insidan så det var jäkligt skönt!

I sommar ska vi leja bort ena fasadsidan o göra den andra själva så allt e färdigt inför försäljning!
Är det främst fasaden som ni behövt fixa med, eller är det kvar efter annan renovering också? Anledningen till att jag frågar är att jag är osäker på hur mycket renovering vi skulle orka med. Har också två barn (3 år respektive 5 månader) och att börja renovera hett helt hus kommer vara övermäktigt. Helst ska kök och badrum vara i ok skick också. Dock har vi insett att de flesta hus i vår prisklass kommer behöva någon lättare form av renovering och det känns ok, men vi måste kunna leva i renoveringsstöket också.
 
Var på andra visningen igår. Det är nyttigt att friska upp minnet lite. Budgivningen är igång och vi är med, får se vart det slutar.
Åh, spännande. Är det ett hus ni verkligen vill ha?

Vi ska kolla på två hus i helgen. Ett sekelskifteshus som är smakfullt renoverat i backig terräng, och ett 70-talshus i ett klassiskt villakvarter. Helt olika på flera sätt, men det ska bli kul att se vad vi känner för dem.
 
Åh, spännande. Är det ett hus ni verkligen vill ha?

Vi ska kolla på två hus i helgen. Ett sekelskifteshus som är smakfullt renoverat i backig terräng, och ett 70-talshus i ett klassiskt villakvarter. Helt olika på flera sätt, men det ska bli kul att se vad vi känner för dem.
Det finns oerhört mycket möjligheter med detta huset. Pendlingen till jobbet är bra, det ligger 5 min med bil från närmaste tätort där det finns både matbutik, VC, veterinär, bank, skola osv. Tomten har i princip allt vi kan önska, plats för ordentliga hundgårdar, bra gårdsplan, mindre stallbyggnad som kan göras om till verkstad/förråd, carport. Det är väl underhållet och skött. Det enda jag egentligen inte gillar är att ovanvåningen är svårmöblerad pga kraftiga snedtak och att jag gärna vill ha lite privacy på min egen gårdsplan som på detta huset vetter rakt ut mot vägen och grannarna. Men det löser man lätt men lite rejäla häckar/plank. På det hela taget finns det egentligen ingen anledning att backa på det, fördelarna är långt fler än nackdelarna.
 
På onsdag skriver vi kontrakt... Det blev inte mycket till budgivning på huset. Det var vi och en till. Började med ett skambud och sen gick det upp till utropspris och nu är det stilla. Om ingen kliver emellan innan onsdag är det vårt, förutsatt att besiktning, vattenprov osv osv går bra. Shit... vi började kolla hus på allvar och boka visningar för 2 veckor sedan och nu är vi redan här och ska skriva. Har en bekant som letat hus i över ett år utan att hitta något som passar. Surrealistiskt att hitta rätt hus på en gång. Nu vill det bara till att resten går enligt planerna också. Fingers crossed...
 
Jag hakar på tråden då jag troligen kommer flytta inom de närmsta månaderna. Var är fortfarande oklart. Har ett jobb på g på andra sidan landet så troligen blir det ditåt. Återigen en hastig flytt till en okänd stad, men det är å andra sidan så mina senaste tre-fyra flyttar har gått till så jag är väl van :o Fördelen nu är att jag redan har det mesta av prylar och möbler packade och magasinerade så det är bara att lasta ur och åka så fort det är klart med jobb och bostad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp