Flyttråden

Sitter här i lägenheten med lådor och säckar i ett hav runt mig och vill bara gråta. Hatar att flytta. Man inser inte hur mycket grejer man har förrän man ska flytta. Så in i helvete jobbigt. På fredag kommer flyttfirman och då ska allt vara klart. Kör mycket grejer själv men lämnar det största till dem. Har inte jättemycket grejer egentligen men när allt ska fram ur skåp och lådor, sorteras och packas i flyttlådor så undrar man vad man egentligen håller på med. Totalkaos är bara förnamnet.
 
Sitter här i lägenheten med lådor och säckar i ett hav runt mig och vill bara gråta. Hatar att flytta. Man inser inte hur mycket grejer man har förrän man ska flytta. Så in i helvete jobbigt. På fredag kommer flyttfirman och då ska allt vara klart. Kör mycket grejer själv men lämnar det största till dem. Har inte jättemycket grejer egentligen men när allt ska fram ur skåp och lådor, sorteras och packas i flyttlådor så undrar man vad man egentligen håller på med. Totalkaos är bara förnamnet.
Känner så väl igen mig. Under de 7 år som jag och min man varit tillsammans har vi flyttat 3 gånger och står inför vår 4:e flytt nästa höst. Varje gång har vi behövt göra en stor rensning. Inför nästa flytt har vi tänkt: ”så bra att vi flyttade nyss, då kan det ju inte vara så mycket vi behöver rensa denna gång”, men jo! Det går ALLTID att rensa konstigt nog 😩. Varje gång blir jag dessutom förfärad över att vi kan ha så himla mycket grejer.

Jag är egentligen minimalist och tycker INTE om att spara saker i onödan. Jag är altlså inte rädd för att göra mig av med saker som jag inte ser något syfte med, men ändå samlas saker på hög av någon outgrundlig anledning.
 
Sitter här i lägenheten med lådor och säckar i ett hav runt mig och vill bara gråta. Hatar att flytta. Man inser inte hur mycket grejer man har förrän man ska flytta. Så in i helvete jobbigt. På fredag kommer flyttfirman och då ska allt vara klart. Kör mycket grejer själv men lämnar det största till dem. Har inte jättemycket grejer egentligen men när allt ska fram ur skåp och lådor, sorteras och packas i flyttlådor så undrar man vad man egentligen håller på med. Totalkaos är bara förnamnet.

Jag BÄVAR inför vår flytt!!! Den kommer dessutom förmodligen att ske i nära anslutning till att lillebror anländer till världen. :up::grin::banghead:
Det stressar mig dessutom att inte veta exakt när huset blir klart, men försöker att inte tänka så mycket på det. :meh:

Tror jag ska försöka packa lite kartonger med böcker, för sinnesfriden om inte annat. :)
 
Har nyss beställt garderober för 15000kr. :arghh:
Det är galet vad det kostar med sånt som man knappt tänker på sen!

Positivt är att jag tror att det mesta är ”valt” nu. Hoppas jag....:cautious:
Kommer ALDRIG att bygga hus igen!
 
Hundgårdarna är färdiga! Är så sjukt nöjd även om vi blivit gråhåriga i processen. Jag har fått nytt jobb mitt i allt, hux flux. Lägenheten är tömd och på måndag kommer ett jättelass möbler från IKEA som ska skruvas ihop. Just nu är det mest kaos med lådor och möbler där de inte ska vara men det löser sig med tiden.
 
hur står man ut i flytt- och packkaoset hemma!! :arghh::wtf:
Jag håller på att gå under mentalt av röran och det är en månad kvar till jag flyttar! jag försöker plocka undan med det bara går inte :arghh:

Egentligen skulle jag vilja skita i all packning å göra det sista veckan, men har jag otur så kommer mammas flytt till demensboende bli ungefär samtidigt som min egen flytt å då måste jag managera två flyttar på 30mils avstånd samtidigt! Så jag måste ligga steget före här bara utifall att.....
 
Är det främst fasaden som ni behövt fixa med, eller är det kvar efter annan renovering också? Anledningen till att jag frågar är att jag är osäker på hur mycket renovering vi skulle orka med. Har också två barn (3 år respektive 5 månader) och att börja renovera hett helt hus kommer vara övermäktigt. Helst ska kök och badrum vara i ok skick också. Dock har vi insett att de flesta hus i vår prisklass kommer behöva någon lättare form av renovering och det känns ok, men vi måste kunna leva i renoveringsstöket också.

Här kommer ett väldigt försenat svar :o:angel:.
Vi har renoverat kök, garage, källare o övrigt finlir inomhus (läs tapeter, slipa golv, byta lister/foder/socklar) utöver fasaden. Plus en eftersatt tomt på dryga 4000kvm.
För vår del så känner vi att vardagen blir för stressig. Vi vill hinna ta det lite lugnt ett tag nu :)
 
Här kommer ett väldigt försenat svar :o:angel:.
Vi har renoverat kök, garage, källare o övrigt finlir inomhus (läs tapeter, slipa golv, byta lister/foder/socklar) utöver fasaden. Plus en eftersatt tomt på dryga 4000kvm.
För vår del så känner vi att vardagen blir för stressig. Vi vill hinna ta det lite lugnt ett tag nu :)
Tack för svaret :). Förstår att det blir stressigt. Vardagen ska ju flyta på utöver all extra renovering som behöver göras. Som du kanske redan läst i tråden beslutade vi oss för att köpa ett nyproducerat radhus, och det känns himla bra att slippa renoveringsstök :).
 
Nu e huset ute på hemnet! O vi har precis tackat nej till förhandsbud på 500 000:- över utgångspris..:nailbiting::nailbiting::laugh::idea::grin:. Vet inte om det är ett smart drag eller ej, det får budgivningen utvisa..haha!

Men nu längtar jag tills vi får flytta in i lägenhet o bara vara! Ha promenadvägar och nära till nån lekpark, guld..:love:
 
Livar upp här. Bor tillfälligt hos en kompis och får i slutet av månaden/början av oktober tillträde till min lilla lägenhet på 25 kvm. Det blir väldigt lurigt att komma på hur jag ska ytmaximera, så just nu sitter jag och vänder ut och in på tankarna för att komma på hur jag bäst inreder rummet. Det är inte mycket plats det handlar om och eftersom jag är en människa med mycket prylar så ska det bli spännande att få allt att gå ihop. Blir att tänka kubikmeter istället för kvadratmeter som man brukar säga :D
 
Jag passar också in här. Köpt min första bostadsrätt. En tvåa på 60 kvadrat. Tillträde om två veckor :banana:. Har bott i andra hand (möblerat) i ett drygt år och innan dess i studentbostad om 30 kvadrat så det är inte så mycket att flytta på. Desto mer ska köpas in. Har ni insett hur många olika bord det finns i ett hem?! Matbord, soffbord, sängbord, balkongbord, köksbord etc etc. För att inte tala om alla lampor som ska hittas och monteras. Jag har nästan bestämt mig för vilka stolar jag ska ha i ena rummet. Och hittat en soffa...

Kommer bli mycket inomhuspickninck första tiden :D
 
Livar upp här. Bor tillfälligt hos en kompis och får i slutet av månaden/början av oktober tillträde till min lilla lägenhet på 25 kvm. Det blir väldigt lurigt att komma på hur jag ska ytmaximera, så just nu sitter jag och vänder ut och in på tankarna för att komma på hur jag bäst inreder rummet. Det är inte mycket plats det handlar om och eftersom jag är en människa med mycket prylar så ska det bli spännande att få allt att gå ihop. Blir att tänka kubikmeter istället för kvadratmeter som man brukar säga :D

Plötsligt känns min framtida etta på 43 kvadrat stor. :D

Hursom är det många tankar om hur jag bäst kan få in möblerna som jag vill ha med, samtidigt som jag vill yteffektivisera så bra som möjligt. En del googling för inspiration blir det iallafall.
 
Plötsligt känns min framtida etta på 43 kvadrat stor. :D

Hursom är det många tankar om hur jag bäst kan få in möblerna som jag vill ha med, samtidigt som jag vill yteffektivisera så bra som möjligt. En del googling för inspiration blir det iallafall.

Haha fast en etta på 43 kvadrat är väl ändå ganska stort? :D

De flesta ettor brukar väl vara sådär runt 30-35, källa tagen från ingenstans - alltså bara en uppskattning. :angel:
Önsketänkande för mig att få en etta på över 40 kvadrat. Hade lätt möjlighet att få det i förra stan men nu när jag flyttat till Stockholm/omnejd så är jag bara så jävla glad att jag ens hittade en lägenhet. Gjorde det också efter typ 10 minuter från det att jag bestämt mig att flytta :laugh:

Fortsatte leta även efter, i fall, men är ju smått omöjligt att få en lägenhet här. Framförallt om man har valp...
 
Livar upp här. Bor tillfälligt hos en kompis och får i slutet av månaden/början av oktober tillträde till min lilla lägenhet på 25 kvm. Det blir väldigt lurigt att komma på hur jag ska ytmaximera, så just nu sitter jag och vänder ut och in på tankarna för att komma på hur jag bäst inreder rummet. Det är inte mycket plats det handlar om och eftersom jag är en människa med mycket prylar så ska det bli spännande att få allt att gå ihop. Blir att tänka kubikmeter istället för kvadratmeter som man brukar säga :D
Min första lägenhet var också 25 kvm, bodde där med min hund och trivdes jättebra :) Gäller att hitta möbler med flera användningsområden :D Hade tex en klassisk Expedithylla med åtta fack från Ikea (de som nu heter Kallax) som var tv-bänk, rumsavdelare och svalde massa olika grejer iom att jag hade såna korgar i facken :up: Ett klaffbord som kombinerat mat- och skrivbord, tog väldigt liten plats när jag hade det nerfällt osv :)
 
Min första lägenhet var också 25 kvm, bodde där med min hund och trivdes jättebra :) Gäller att hitta möbler med flera användningsområden :D Hade tex en klassisk Expedithylla med åtta fack från Ikea (de som nu heter Kallax) som var tv-bänk, rumsavdelare och svalde massa olika grejer iom att jag hade såna korgar i facken :up: Ett klaffbord som kombinerat mat- och skrivbord, tog väldigt liten plats när jag hade det nerfällt osv :)

Hur tusan fick du plats med allt det?? :eek:

Jag kommer nog köra matätandet vid soffbordet, för även om jag kan ha någon form av hopfällbartbord så lär det bli alldeles för trångt att sitta vid det när man väl ska äta. Eftersom en hel vägg dessutom bara är fönster så försvinner mycket yta att möblera på höjden. :cautious:
 
Vi flyttade i början på juni så har börjat bo in oss nu, även om det är mycket kvar att fixa med. Trädgården är tex fortfarande en åker, bokstavligt talat, med jordhögar här och där.

Men idag blev jag stående en stund i ren lycka över mitt kök. Jag bara älskart!!:love:
99CCDDEC-CA48-4697-81E2-7A10480C35F2.jpeg
 
Hur tusan fick du plats med allt det?? :eek:

Jag kommer nog köra matätandet vid soffbordet, för även om jag kan ha någon form av hopfällbartbord så lär det bli alldeles för trångt att sitta vid det när man väl ska äta. Eftersom en hel vägg dessutom bara är fönster så försvinner mycket yta att möblera på höjden. :cautious:
:rofl:
Lägenheten var väldigt bra planerad :D Jag åt också mest vid soffbordet, det gör jag idag också trots att jag bor i hus nu :angel:
 
Haha fast en etta på 43 kvadrat är väl ändå ganska stort? :D

De flesta ettor brukar väl vara sådär runt 30-35, källa tagen från ingenstans - alltså bara en uppskattning. :angel:
Önsketänkande för mig att få en etta på över 40 kvadrat. Hade lätt möjlighet att få det i förra stan men nu när jag flyttat till Stockholm/omnejd så är jag bara så jävla glad att jag ens hittade en lägenhet. Gjorde det också efter typ 10 minuter från det att jag bestämt mig att flytta :laugh:

Fortsatte leta även efter, i fall, men är ju smått omöjligt att få en lägenhet här. Framförallt om man har valp...

Börjar förstå mer och mer att 43 kvadrat är nog rätt så stort ändå. :angel:
Kändes litet på något vis när jag var visningen men hade nog mycket med deras möblering att göra samt att jag var på en visning av en tvåa på 62 kvadrat veckan innan. Så blev nog lite jämförande dom emellan rent storleksmässigt.
Sen ska tilläggas att jag bor/bott i hus nu i många år så blir en omställning bara det.

Stockholm kan inte vara det lättaste att hitta något i, så full förståelse att du är glad över att hitta någonting alls där. Fördel med småstad i mitt fall, var först i kön på denna och har då endast stått i kö sedan februari i år.
 
Livar upp här. Bor tillfälligt hos en kompis och får i slutet av månaden/början av oktober tillträde till min lilla lägenhet på 25 kvm. Det blir väldigt lurigt att komma på hur jag ska ytmaximera, så just nu sitter jag och vänder ut och in på tankarna för att komma på hur jag bäst inreder rummet. Det är inte mycket plats det handlar om och eftersom jag är en människa med mycket prylar så ska det bli spännande att få allt att gå ihop. Blir att tänka kubikmeter istället för kvadratmeter som man brukar säga :D

Även min första lägenhet var på 25 kvm och jag älskade den! I ena änden hade jag en tvåsitsig bäddsoffa med två mindre bord till, en tv-bänk med tv framför och bakom det hade jag hängt upp jalusigardiner som avdelare till sängen. Gick att dra från så jag kunde snurra tv:n och kolla från sängen :D

Längs andra väggen hade jag en Expedit-hylla som förvarade det mesta utom kläder, dem hade jag i den inbyggda garderobsförvaringen i hallen. Hade ett minikök och där kunde jag sitta och äta vid ena köksbänken om jag ville ha variation. Så är det bara välplanerade 25 kvadrat räcker det till ett riktigt trevligt boende :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp