Flyttråden

Jaha, jag är 30 år, arbetslös och ska flytta hem till mamma med min man O_o Hur konstigt känns inte det?

Nu funderar vi på hur vi ska göra med nuvarande boendes uppvärmning. Det kommer bli svindyrt att ha igång elpatronen :crazy:
Vi måste dessutom börja fundera på var vi ska göra av alla möbler om vi inte får egen lägenhet innan det är dags för utflyttning. Det borde gå att magasinera, men hur stort behövs egentligen tro? Vi har en fyra i dagsläget men ska göra oss av med lite möbler så det blir som en trea istället.

En annan fråga, bästa flyttkartongerna? Var hittar man dem?

Jag tycker att flyttfirmorna har de bästa kartongerna. Vi är mitt uppe i flytt och har kartonger från Rusta, IKEA, Bauhaus och Biltema. Av dom är Bauhaus bäst. Sen var vi även och hämtade kartonger hos flyttfirman och vilken jäkla skillnad i kvalitet, tjocklek och stabilitet. Ska man bara flytta en gång med kartongerna så fungerar dom flesta, men vill man spara i förråd med saker i, stapla på varandra och flytta med dom igen så skulle jag rekommendera att köpa av flyttfirma.
 
En annan fråga, bästa flyttkartongerna? Var hittar man dem?

Bäst av alla vet jag inte men har själv haft från Rusta, Ikea, Clas Ohlson, Harald Nyborg och Shurgard, där kvaliteten varit ungefär i den ordningen. Beror såklart på vad man vill betala också, vi har t.ex två olika varianter från Shurgard där den billigare är i ungefär samma kvalitet som Ikeas.

Följdfråga: kan man sälja använda flyttkartonger? Eller hur mycket säljer man dem för isf? Jag känner inte för att ställa dem i (sunkiga :() förrådet, tror inte jag kommer vilja använda dem sen igen då, men det känns också som för mycket pengar att bara skänka bort eller slänga (+ miljöaspekten i det fallet).
 
Bäst av alla vet jag inte men har själv haft från Rusta, Ikea, Clas Ohlson, Harald Nyborg och Shurgard, där kvaliteten varit ungefär i den ordningen. Beror såklart på vad man vill betala också, vi har t.ex två olika varianter från Shurgard där den billigare är i ungefär samma kvalitet som Ikeas.

Följdfråga: kan man sälja använda flyttkartonger? Eller hur mycket säljer man dem för isf? Jag känner inte för att ställa dem i (sunkiga :() förrådet, tror inte jag kommer vilja använda dem sen igen då, men det känns också som för mycket pengar att bara skänka bort eller slänga (+ miljöaspekten i det fallet).
Kolla om du kan hyra flyttkartonger av en flyttfirma?
 
Bäst av alla vet jag inte men har själv haft från Rusta, Ikea, Clas Ohlson, Harald Nyborg och Shurgard, där kvaliteten varit ungefär i den ordningen. Beror såklart på vad man vill betala också, vi har t.ex två olika varianter från Shurgard där den billigare är i ungefär samma kvalitet som Ikeas.

Följdfråga: kan man sälja använda flyttkartonger? Eller hur mycket säljer man dem för isf? Jag känner inte för att ställa dem i (sunkiga :() förrådet, tror inte jag kommer vilja använda dem sen igen då, men det känns också som för mycket pengar att bara skänka bort eller slänga (+ miljöaspekten i det fallet).
Vi sålde våra på blocket. Typ 40 st för en hundring. Folk slogs om de haha.
 
Jag ska titta på ett litet hus imorgon, och detta vill jag verkligen ha! Om jag kan få det för utgångspriset så har jag precis råd, men alla hus häromkring går upp minst en halv mille - så det känns lite tröstlöst.
Någon lade bud över min gräns redan under visningen... så det var det huset.
 
Vi sålde våra på blocket. Typ 40 st för en hundring. Folk slogs om de haha.

Ja, har skänkt efter tidigare flyttar och då har folk varit som galna efter dem. :D Var mest om det går att faktiskt få tillbaka lite pengar, har kanske 50 kartonger nu (inköpspris typ 1500 kr), men om det inte ger mer än hundring kan jag lika gärna ge bort dem. :)
 
Vi ar hunnit bo i vårt nya hus i lite mer än ett halvår nu. Känns som igår vi flyttade in. Trivs bättre där nu än jag gjorde i början och nu när vi börjat måla och fixa så känns det mer hemtrevligt. Nästa år ska taket bytas, vi ska tapetsera och köpa in ytterligare lite möbler till som fattas för att lösa problemet med förvarning. Det största problemet är egentligen pengarna. Jag är rätt överentusiastisk och vill gärna genomföra alla ideer direkt och nu med det samma, men iom att vi är två vanliga knegare så gäller det ju att ta en sak i taget och prioritera. Fibern blev framdragen idag och ska kopplas in inom kort, nästa projekt är tapetsering i vardagsrummet, sen taket med eventuella funderingar på solpaneler.
 
Jag måste inte såklart men det är väldigt, väldigt lång bostadskö här (flera år) och jag står inte ens i kön. Jag vill heller inte gärna gå från bostadsrätt till andra hands så det känns inte som ett vettigt alternativ.

Marknaden är ju ändå på väg ner lite känns det som. Jag köpte min lägenhet för 110 000 och skulle nog utan problem få minst 350 000 för den nu så det är ju en fin vinst. Känns bara som att det är riskabelt att köpa dyrt nu för att måsta sälja för lite om eventuellt något eller några år bara. Sen kan man ju inte gärna låta bli att flytta på grund av att marknaden kanske ändras men ja.. du kanske förstår hur jag menar.

Jag är 31 och har aldrig haft ett lån. Inget CSN då jag inte studerat och min nuvarande lägenhet gick mina föräldrar in på så det löstes "internt" så att säga. Tror jag är orimligt oroad över att jag ska hamna på gatan bara om jag tar ett banklån. Tänk om man blir av med jobbet osv.. :D

Mvh mongot som aldrig kommer bli vuxen :cautious:
Finns ju försäkringar som täcker ev arbetslöshet
Kan ju vara en trygghet
Mvh hon som är i vissa delar totalt ovetandes om ekonomi
 
Nu behöver jag flyttråd igen!
Vi ska kolla på en lägenhet som verkar vara jättefin, MEN den ligger ca 2 mil från centralorten och 1 mil från närmsta större tätort. Vi kommer alltså vara beroende av bil. Enda fördelen är att maken får nära till jobbet (gångavstånd). Jag arbetslös för tillfället men har intervjuer i centralorten i nästa vecka.

Ska vi ta lägenheten (om den är så fin som vi tror) eller ska vi avvakta? Det kryllar inte av lägenheter direkt, men det största hyresbolaget har en policy att får man jobb på orten går man före i kön.

Vi ska kolla på den imorgon och sen måste vi ta ett rätt snabbt beslut.
 
Nu behöver jag flyttråd igen!
Vi ska kolla på en lägenhet som verkar vara jättefin, MEN den ligger ca 2 mil från centralorten och 1 mil från närmsta större tätort. Vi kommer alltså vara beroende av bil. Enda fördelen är att maken får nära till jobbet (gångavstånd). Jag arbetslös för tillfället men har intervjuer i centralorten i nästa vecka.

Ska vi ta lägenheten (om den är så fin som vi tror) eller ska vi avvakta? Det kryllar inte av lägenheter direkt, men det största hyresbolaget har en policy att får man jobb på orten går man före i kön.

Vi ska kolla på den imorgon och sen måste vi ta ett rätt snabbt beslut.
Går det ingen buss i närheten?
 
Men om din man jobbar i den orten borde ni vara beroende av bil redan nu om det går dåligt med bussar?
Jobbar man i olika orter blir det ju en som får pendla.

Javisst är vi bilberoende redan nu. Men bor vi på den lilla orten där han jobbar är vi beroende av bilen hela tiden, för att handla nöjen allt! Bor vi på centralorten kan vi cykla eller gå.
Och det är en pytteort, det finns ingenting där. Ska vi flytta känns det bättre ta en lägenhet i centralorten.
 
Javisst är vi bilberoende redan nu. Men bor vi på den lilla orten där han jobbar är vi beroende av bilen hela tiden, för att handla nöjen allt! Bor vi på centralorten kan vi cykla eller gå.
Och det är en pytteort, det finns ingenting där. Ska vi flytta känns det bättre ta en lägenhet i centralorten.
Aha! Men är behovet av lägenhet stort är det väl bättre att ta den i lilla orten och fortsätta leta?
 
Aha! Men är behovet av lägenhet stort är det väl bättre att ta den i lilla orten och fortsätta leta?

Det är just det. Hur stort är behovet egentligen? Vi bor hos mina föräldrar nu. Hur kul är det när man är 30 år? Det funkar men det är ju inte optimalt..
Det är ju dessutom rätt dyrt att flytta..
 
Vi tog lägenheten. Den var så fin att inte ens jag kunde säga nej :D
Men nu kommer nästa bekymmer: alla möbler och prylar.
Vi blir av med huset senast 31 januari och får lägenheten tidigast 1 februari. Vi är dessutom bortresta den helgen (1-2 februari). Så inflytt blir tidigast på måndagen. Var sjutton gör vi av hela bohaget under tiden? Hyra magasin har vi kollat på men det enda jag hittar på hyfsat avstånd är minst 4 månaders hyrestid.. Aaaah! Har ingen annanstans vi får plats med alla möbler heller. Hmm.. Får googla runt lite mer efter förråd tror jag.
 
Vi tog lägenheten. Den var så fin att inte ens jag kunde säga nej :D
Men nu kommer nästa bekymmer: alla möbler och prylar.
Vi blir av med huset senast 31 januari och får lägenheten tidigast 1 februari. Vi är dessutom bortresta den helgen (1-2 februari). Så inflytt blir tidigast på måndagen. Var sjutton gör vi av hela bohaget under tiden? Hyra magasin har vi kollat på men det enda jag hittar på hyfsat avstånd är minst 4 månaders hyrestid.. Aaaah! Har ingen annanstans vi får plats med alla möbler heller. Hmm.. Får googla runt lite mer efter förråd tror jag.
Hur mycket bohag har ni? Kanske det kan vara värt att hyra en mindre lastbil för flytten, packa den innan ni åker iväg, och tömma den när ni kommer tillbaka?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp