Focus är kanske sjuk..

Aliide

Trådstartare
För några veckor sedan tyckte jag han såg lite "slapp" ut i bakkärran under en promenad. Skakade av mig tanken och fortsatte. Sedan har det blivit värre med tiden. Och man ser främst att han är ostadig och vinglig bak efter en rejäl långrunda?

Samtidigt så har han betett sig lite underligt. Nu har jag förvisso en nervös hund annars också. Men jag känner honom så otroligt väl att jag till och med har reagerat. Han har flera gånger hoppat ur bilen och bara stått med svansen rätt ner. De som träffat honom vet att han knappast bara står rätt upp och ner. Istället brukar han fara omkring som en idiot med sin krullade svans över ryggen.

I förrgår skulle jag köra lite lydnad på en parkering. Fick ut Focus ur bilen, han är jättelåg. Ställer lite krav på honom att gå fot, han är fortfarande jättelåg. Detta är en hund som annars brukar hoppa, ploga, bita i tröjärmar osv. Sen när jag klappar om honom och berömmer drar han som ett skott in i buren på bilen. Försöker locka ut honom, först genom snälla ord. Sedan tar jag fram frolix och försöker leda ut honom. Men icke. Då tog jag till Mattes Stränga Ton, men inte ens den fungerade. Han ville inte ur bilen. Får då dra honom ut i halsbandet för att jag vill se hur han ser ut. Kommenderar stå, hundens öron är slickade bakåt och svansen mellan benen.

Detta försvann senare under dagen och han var helt som vanligt.

Jag misstänker någon form av fästingsjukdom, men är inte symtomen lite "små" för att vara det? De hundar jag hört om och träffat som haft det har varit otroligt sjuka.

Nåväl, jag minns inte om vingligheten var innan jag tog på Scalibor eller efter. Så jag har iallafall tagit av det och schamponerat hunden och hoppas att han ska bli sig själv :(
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

olustigt med såna där "ospecifika" symtom! Inga smärtor från rygg? Min kompis schäfer kunde bli lite sådär, det visade sig att han hade L7s1-syndrom. (med reservation att jag kastat om bokstäver o siffror...)
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Jag tänker direkt också på någon fästingsjukdom, de är ju så luriga genom att de kan visa sig på 100 olika sätt :(. Är han inte bättre inom någon dag så skulle jag nog personligen åka till veterinären och se om man inte kunde ta lite blodprover.

Eller kan det vara så enkelt att han sträckt sig eller åkt på någon smäll så han kanske har fått en rejäl lårkaka? Tänker om han kanske klättrat på ostadig/hög mark och ramlat ner på bakdelen *famlar i mörkret*.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Det värsta är att det är lite till och från :crazy:

Häromdagen hade vi gått en långrunda på 2½ timme, sen när vi är påväg hem var han jättevinglig bak och var nära att tappa hela bakdelen. Först tänkte jag; "Eh.. vätskebrist? Mjölksyra?".. Men hunden hade druckit i sjön halva promenaden dessutom har han en bra kondition.

Tycker också han tappat mer muskler bak?

Jag får tillägga att jag har känt igenom hela hunden, klämt över hela ryggraden, benen magen osv.

Jag tänkte också på prostata, men kom på att den sannolikheten är nog liten då han är kastrat.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Inga smärtor ifrån rygg.

Jag ska vänta några dagar och förhoppningsvis är det bara fästinghalsbandet som har spökat. Men samtidigt är det också sorgligt, för det är det enda som fungerar på de muterade göteborgsfästingarna...
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

:(

Kota/nervkläm? Vet att Ginger fick mkt snarlika symptom när han hade en nerv i kläm i nacken.

Alt. fästingsjukdom, dom kan väl vara rätt diffusa? Jag hade åkt in.

*skickar lite kryapådig klappar*
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Ja, det är ju både bra och dåligt om det är fästinghalsbandet som gjort detta... Då borde du ju märka en markant skillnad snart utan att det ska vara något "större fel" på honom.

Tyckte även att lilljessica hade en bra tanke där, nervkläm! Det är ju inte helt ovanligt att något sådant händer, och det känns ju lite som att vinglighet i bakkärra och/eller smärtor och allmän låghet skulle kunna kopplas ihop med ngt sånt?

Hoppas att han blir bättre alt. att ni kommer på vad det är snart!
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Jävla omständigt när man har en hund som skulle kunna gå med en spräckt lever utan att visa något typ... :crazy:

Samtidigt så springer han som en galning på långpromenaderna, leker, brottas osv. Men som sagt, han är väldigt okänslig. Och när något roligt lockar så kanske han sätter smärtan åt sidan?
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Hmm, mkt möjligt.

Kittie skriker rätt ur om man tar på henne men gick ett dygn med fruktansvärda smärtor när hon var nära att stryka med, så det är nog väldigt individuellt.

Ang. nervkläm så hade Ginger mest ont morgon och kväll, på dagen var han samma busiga hund och allt gick i 190.
Han var allmänt låg, stod gärna rakt upp och ner och bara stod, skrek till ett par gånger när han låg ner stilla (?), rejsade på dagen på eget initiativ för att sedan vara nedstämd, allmänt låg och vinglig på kvällen.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Hur gammal är din hund? Vad är det för ras?
Har du kollat om höftlederna gör ont vid palpering? Är han mindre vinglig när farten är högre? Lyfter han baktassarna lika högt som tidigare? Symptomen låter väldigt lika de som min hund hade förra året. Hon hade benpålagringar i ryggen och i o m det tryckte det på nerverna.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Hunden är en Beauceron på 5½ år.

Han vinglar typ bara när han skrittar. Har inte sett vinglet i varken trav eller skritt.

Jag tycker jag har klämt och känt överallt utan att han visat något.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Kiera uppförde sig jättekonstigt för ett tag sedan, blev jättelåg, ville gå in vid husväggarna, lyssnade inte för fem öre, kunde ställa sig & toksprätta på gräsmattan, slänga ner sig & rulla i 120, patellaliknande ryck i bakkärran. Detta kom till och från men visade sig vara analsäckarna som spökade:o
Jag hoppas att det löser sig för Focus! Att det är ett lika banalt problem!
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Om det vore min hund skulle jag ta prover på fästingburna sjukdomar. Dom kan ge många olika symptom. (Hatar dessa otäcka kryp :devil:).
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Först tänkte jag; "Eh.. vätskebrist? Mjölksyra?".. Men hunden hade druckit i sjön halva promenaden dessutom har han en bra kondition.

Här började jag direkt tänka på någon form av förgiftning, kan ju finnas lite av varje i vatten utomhus (alger, utsläpp osv.). Vet, som ett exempel på förgiftning, en hund som fick en reaktion av ett schampo som innehöll tea tree olja, det satte sig i nerverna så hunden blev stel och ovillig att röra sig och tillslut ville den inte resa sig upp övh och var nästan som förlamad.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Jag tycker att det låter som att det är ryggen. Vanlig "lekman" lyckas sällan "klämma o känna" och hitta rätt om hunden i stort sett inte kan stå på benen. Inte ens när douglas hade som ondast med diskbråck brukade han gnälla om man klämde o kände.

En tik i gruppen vägrade plötsligt att hoppa hinder, hon lydde illa och var bara allmänt "anti" under träning. Nästan så att man trodde hon var vek, och detta är en tik med huvud som betong. Hon hade en massa skit i ryggen och efter att det fixades fick matte tillbaka sin gamla hund.

Är det inte det så är det iaf värt att kolla upp! Det skadar ju inte.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Jag har inga kommentarer eller råd att ge, bara att jag hoppas han blir bra igen, snabbt!!! Stackars Focus!! Är han som min Beauceron förstår jag att han måste ha rejält ont/obehag innan han visar något och visar det så rejält...
Vi håller tummar och sporrar!!!
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Jag säger bara Scalibor!!! :mad: Har både haft en egen hund samt tränat med flera som fått JÄTTE märkliga symtom pga dessa halsband.

Så jag håller tummarna för att det är en biverkning av pyretroider som du ser!
(När denna typ av gift används inom lantbruket krävs speciella utbildningar och fullständig skyddsklädsel vid hantering!!:crazy: )

/Swat
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

jag håller med MrsScrabtree
min äldre pudel har diskbråck, det är mest vingligt i skritten, inget i trav eller galopp, han är lägre än vanligt innan han värmt upp och kan vara låg när han blir trött, när han vilat ett tag är han stelare än en frisk hund..

en ordentligt veterinärundersökning är det minsta du kan göra.. blodprov, leverprov, kolla analsäckarna och röntga ryggen.. med rätt träning kan ryggproblemen minskas..
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Här började jag direkt tänka på någon form av förgiftning, kan ju finnas lite av varje i vatten utomhus (alger, utsläpp osv.). Vet, som ett exempel på förgiftning, en hund som fick en reaktion av ett schampo som innehöll tea tree olja, det satte sig i nerverna så hunden blev stel och ovillig att röra sig och tillslut ville den inte resa sig upp övh och var nästan som förlamad.

Hade det varit förgiftning så hade det väl inte kommit och gått i ett par veckor?

Idag har han för övrigt varit helt bra. Jävla skit att det kommer och går. Men kanske tar ett tag om det nu är halsbandet som varit dumt..
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Om det är en reaktion på scalibor så borde du se en klar förbättring inom 7-10 dagar.
Jag badade min hund med schampo dagligen de första 3-4 dagarna... Vet inte om det gjorde någon jätte skillnad, men för mej så kom en ganska snabb nedtrappning av symtomen inom 4-5-6 dagar.

/Swat
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 785
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 504
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp