Focus är kanske sjuk..

Sv: Focus är kanske sjuk..

Min hunds första "symtom" var att hunden slutade spåra :confused: Väldigt plötsligt och "omotiverat" - det var en hund med stort spårintresse.

Sedan kom ett "smygande" kroppsspråk och ovilja att hoppa i/ur bilen, och VÄLDIGT otydliga detaljer kring rörelsemönster och allmänt uppträdande. (Hunden åt/drack som den skulle, ingen temp och var "normal" vid promenader/lek med andra hundar osv)

Jag hade själv ALDRIG tänkt på halsbadet, men av en olyckshändelse råkade en av de andra hundarna bita av halbandet. Hunden var av den orsaken utan halsband i drygt en vecka och spårandet kom igång igen efter 5-6 dagar och alla andra märkliga beteenden planade ut och försvann. :grin:

Eftersom jag inte hade gjort kopplingen halsband="skum hund" så införskaffades ett nytt halband... Inom en vecka slutade hunden spåra igen och "smygandet" återkom...
Nu började jag ana oråd och tog av hunden halsbandet, körde ett dagligt bad med schampoo och inom en vecka var allt normalt igen.

Året efter köptes nya scalibor - då jag bodde i ett rel. färstingrikt område - men inom en vecka började spår-problemen och alla halsband plockades av och efter det har jag aldrig använt den typen av färstingmedel mer.

/Swat
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

*kl*

Jag skulle också testa utan halsbandet, de innehåller så mycket skit så jag är glad som har en hund som inte fästingar fastnar på! Jag har hört flera som blivit sjuka av halsbanden..
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Veterinären rekommenderade mig att tvätta noga med schampo minst 4-5 ggr, för att få bort effekten snabbare.

Vi misstänkte att Benjamin reagerade på det för några år sedan, men så var inte fallet. Han hade dock liknande symptom till en början, men fick åka in akut några dagar senare då han kollapsade, tappade kontrollen över urinblåsan, fick skakningar och annat otrevligt.

(Han hade en kraftig, dold, infektion i kroppen och det satte sig till slut i urinvägarna med superresistenta bakterier.. Scalibor fungerar tack och lov fortfarande bra på honom!)
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

För övrigt förstår jag att du vill använda dig av det.. Jag kör med Exspot nu, så att inte lilla valpen ska kunna tugga på ett Scaliborhalsband, och det kryper dussintals med fästingar på allihopa efter 15 min i skogen :crazy: Med halsbandet har det bara krypit någon enstaka, tidigare somrar.

En gång hade Apoteket bara Frontline hemma, och jag var i desperat behov och hysterisk för alla fästingar som bara exploderade fram, så jag satte på det.
Tre dygn senare satt det FYRA fästingar precis där jag droppat på medlet i nacken :eek:
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Ja, grejen med Frontline är väl, att fästingarna biter men dör rätt kvickt och antingen trillar av, eller också får man plocka bort en död fästing. Jag tror inte Frontline är avskräckande på nåt vis för fästingarna.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Nej, det är nog alldeles för snällt. Exspot biter dom inte hundarna med i alla fall, men det är äckligt nog att ha alla dom små jävlarna krypandes på dom så fort man sätter en tass i skogsgräset :crazy:
(Jag har en enorm fobi för fästingar!)

Det verkar säkert olika på alla, dessa medel. Men jag längtar tills jag kan sätta på Scalibor igen, för då vill dom knappt ens krypa upp på hundarna här..
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Jag använder inte heller Scalibour efter att ena hunden fått köttiga sår längs halsbandet och den andra reagerat "konstigt" med att bli allmänt hängig.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Har Focus scalibor? Fick för mig att du var jätteanti fästinghalsband. OM han har det så kan jag också sätta pengar på att det är just det som spökar. Mammas lille Nisse hade fästinghalsband och blev mycket hängig, yr, vinglig och låg. Grima spydde och sket så det sprutade...ja, jag vet inte något gott som kommit av det halsbandet.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

ja, jag vet inte något gott som kommit av det halsbandet.

Asså det där är ju bra skumt tycker jag. För Nero som har Atopi fungerar kalas på Scalibor, han om Någon tycker man borde bli tvärdålig av det till skillnad från fullt friska hundar. Skumt alltså!

Sorry för lite OT Aliide. Jag har ingen aning om vad Focus kan ha råkat ut för ngt, hoppas dock att han snart blir bättre!
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Asså det där är ju bra skumt tycker jag. För Nero som har Atopi fungerar kalas på Scalibor, han om Någon tycker man borde bli tvärdålig av det till skillnad från fullt friska hundar. Skumt alltså!

Sorry för lite OT Aliide. Jag har ingen aning om vad Focus kan ha råkat ut för ngt, hoppas dock att han snart blir bättre!

Ja det funkar ju kalas på vissa hundar. Samtidigt tycker jag att halbandet borde sluta säljas pga av miljöskäl. Hur många hundägare som har hundar med scalibor glömmer inte att ta bort halsbanden när hundarna ska bada tex? Fiskarna tvärdör ju av giftet, bara det ger mig rysningar. Aldrig mer scalibor.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Ja det håller jag med om, jag var |--| nära på att glömma att ta av Nero halsbandet sist han skulle bada!:eek::o

Men med tanke på hur mkt fästingar det är i år så får han fortsätta att ha det på sig, då det trots allt fungerar jäkligt bra.
Men ja, jag blir väldigt förvånad över att Han av alla tål det.
Dock Inte bra att folk glömmer att ta av det vid bad, det Får liksom inte glömmas.. Fast det är lätt hänt fick jag själv erfara även om jag hann stoppa honom innan han ens nuddade vattnet, som tur är.:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Focus är kanske sjuk..

Ja det funkar ju kalas på vissa hundar. Samtidigt tycker jag att halbandet borde sluta säljas pga av miljöskäl. Hur många hundägare som har hundar med scalibor glömmer inte att ta bort halsbanden när hundarna ska bada tex? Fiskarna tvärdör ju av giftet, bara det ger mig rysningar. Aldrig mer scalibor.
Förutom dom odlade laxarna då, eftersom preparatet används som avlusningsmedel inom laxindustrin.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Att det kan vara så himla olika ..

Scalibor använder jag aldrig igen sedan min förra hund blev jätte dålig, veterinären konstaterad att det var halsbandet ( jag vet inte, men efter att vi tog av det och tvättat honom blev han bra ).

Nu använder vi frontline på Zaga och hon har inte haft en enda fästing sedan dess ( nu ljög jag, en enda som kröp )..
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

det är nog inte fiskarna som dör i första hand när de kommer i kontakt med halsbandet, utan mindre organismer. inte för att de är mindre betydelsefulla på något sätt, men ändå.

hur som helst aliide, så hoppas jag att det inte är något allvarligt. jag ska hålla tummarna! jag sitter lite själv i valet och kvalet med den gamle, hon har hela sitt liv skakat lite i ena bakbenet när hon har varit i ett upphetsat tillstånd (men bara ibland, kanske ett par gånger per åt). petar man till henne så ställer hon sig med mer tyngd på benet och slutar skaka. hon är genomkollad av vet i rygg och bakkärra men inte röntgad. men sedan ett par månader tycker jag att hon har börjat skaka lite mer på benet. så vad säger man till vet? min 13-åriga hund skakar lite på benet när det hamnar i en konstig vinkel? nej hon är inte försvagad någonstans och hon hoppar in och ut ur bilen utan problem...

när det gäller scalibor så är det det enda medlet som har gett någon vidare effekt på mina hundar. får jag välja mellan risken för övergående nervproblem och fästingsjukdomar så är valet enkelt.
 
Sv: Focus är kanske sjuk..

Jo jag menar ju det. Ha! Nu kom jag ju på att jag träffat dig också...*kilar iväg till annan tråd* :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 499
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 766
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp