Föda upp och slakta egna djur?

Sv: Föda upp och slakta egna djur?

Kaninsvält är ingen risk såvida man inte lever uteslutande på kaninkött.

Precis, och "moderna" kaniner är dessutom ganska feta för det mesta... Men visst, äter man uteslutande muskelkött från kanin och inga grönsaker eller fett till så kan man få brister.

Men vem gör så :)? Tråkig mathållning. Missa inte att äta levern, kaninlever är den mildaste och goaste levern som finns :D.

Även om risken idag är nästan obefintlig tycker jag man ska veta om den.

Jag är sådan alla fall att jag vill veta så mycket som möjligt om det jag äter.

Kl.

På jordbruksverkets hemsida finns allting, hur du skaffar se-nummer, när du behöver det. Hur djuren ska hållas och även regler kring slakt och avlivning.

Jag jobbar på slakteri. Till oss kan man anmäla sina djur, antingen få dom hämtade eller köra själva. Sen bestämmer man endag då man hämtar, hela eller styckade. Och om man vill ha skinnet.
Tror vanligt pris är 300:- för slakt för ett lamm.

Kan man inte själv så finns de både duktiga jägare och slaktare som kan komma hem och göra allt.

Själv hade jag ett gäng änder i somras, jag och sambon slaktade dem hemma.
Nu har vi två grisar. Hade tänkt spara men gylta är så himla elak så vet inte on jag vill avla på henne.
Dom kommer slaktas hemma förutsatt att mina grannar tycker det är ok. Har ingen bultpistol så de smäller ju högt om älgstudsaren.

Till våren kommer vi skaffa ankor och flera änder. Kanske ett gäng höns också :)

Även om risken idag är nästan obefintlig tycker jag man ska veta om den.

Jag är sådan alla fall att jag vill veta så mycket som möjligt om det jag äter.

Men kaninsvält säger ju i princip inget om kaninkött. Kaninsvält säger bara något om att enbart leva på kaninkött.

Du kan ju lika gärna oroa dig för potatissvält, eller apelsinsvält eller vad som helst. Skillnaden är bara att vi har ett ord för kaninsvält. (Och antagligen att många har en övertro på just kött som livsmedel.)

Det finns ingen rimlig anledning att man idag skulle drabbas av kaninsvält i Sverige. Och jag menar att du inte ens visar att du vill veta så mycket som möjligt när du betonar just kaninsvält som en risk. Om du hade velat veta så mycket som möjligt, hade du också sett att risken för kaninsvält är obefintlig i praktiken. Sätt in kaninsvält i sitt sammanhang, så förstår du vad jag menar.

Kaninsvält säger följande om kanin: det är ett magert, proteinrikt kött. "Förr i tiden, då var folk helt dum i huvve". Ingen nutida människa är väl så korkad att dom äter enbart magert kött och aldrig något annat? Det kommer garanterat in åtminstone pommesfrites och bea i bilden, och då är det ingen risk.

Prova att lev på enbart muskelkött av ren, då kan man drabbas av rensvält :D.

Enbart kaninkött till frukost, lunch, middag och vid fikapauserna. Skulle inte tro att det är så vanligt, faktiskt. :D

Delvis kl.

Nej jag är inte rädd för kanin kött har själv fött upp kaniner för eget bruk och sålt till slakterier.

Nej alla har inte varierad kost.

Kan vi återgå till ämnet?

Risken är ju större att man drabbas av självmord innan man får kaninsvält i ett sånt läge ^^.

"Kaninsvält eller proteinförgiftning är ett sjukdomstillstånd vid ensidig intag av protein.

Sjukdomen kallas för kaninsvält eftersom den uppträdde hos pälsjägare. Kanin är ett lättjagat byte men dess kött saknar vissa vitaminer som är nödvändiga för människan. Hudson Bay-kompaniet, som exempel, har haft flera fall av pälsjägare som svultit ihjäl trots att de ätit rikliga mängder med kaninkött.

Vad som händer är att kroppen förbrukar sitt eget förråd av vitaminer och mineraler när kaninköttet ska spjälkas, det vill säga sönderdelas. Dessa kommer sedan ut tillsammans med avföringen. Om inte dessa vitaminer och mineraler ersätts får man först symptom av vitaminbrist, till exempel trötthet. Fortsätter man med en ensidig diet på kaninkött förvärras symptomen. Det som hände med pälsjägarna var att de helt enkelt åt sig till döds. Hade de kompletterat kosten med fett hade de överlevt."

Jag har svårt att se att någon iallafall i vårt land skulle kunna drabbas av det faktiskt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 835
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 237
Senast: _Taggis_
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka