Födda 2013 del 4

Alltså, min häst. Hoppar upp barbacka för första gången på typ 9 månader och får ett infall under ridturen att rida lite på ett fält som precis skördats. Trav och galopp, hon bara tuffar på så lugnt och snällt så. Tror ibland att jag har världens snällaste unghäst. :love:
Så skönt nu när fälten är ridbara, ska komma igång mer med galoppen på henne. Finns tyvärr inga bra ställen att galoppera ute hos oss. :(
 
Eskil har ju heller inte gått nåt vidare i vinter så han får gå iaf till september. Därefter planerar jag en längre vila för honom. Nu är det bara 1 vecka kvar till vårt stora Falsterboäventyr! Jag hoppas han bara hoppar bra i kvalen, att ta sig till final är ju nästan en omöjlighet men jag är nöjd om han går bra mån-tis. Ser Champion of the Youngsters som största målet i år då han fått lite längre tid att tävla på.
 
@Mistimed Önskar jag också kunde rida barbacka på min! Men 176 cm i mankhöjd och lite känslig för yviga rörelser är ingen bra kombo om jag ska lyckas kravla mig upp på hans rygg och sitta kvar. :D
 
@Mistimed Önskar jag också kunde rida barbacka på min! Men 176 cm i mankhöjd och lite känslig för yviga rörelser är ingen bra kombo om jag ska lyckas kravla mig upp på hans rygg och sitta kvar. :D

Förstår inte alls varför du inte vill rida honom barbacka då! Verkar ju jättekul, lite sådär spännande liksom. :angel: :rofl:
Iska kan ju få för sig saker också såklart, jag har väl bara inte självbevarelsedrift nog att vara smartare än jag är. :p
 
Eskil har ju heller inte gått nåt vidare i vinter så han får gå iaf till september. Därefter planerar jag en längre vila för honom. Nu är det bara 1 vecka kvar till vårt stora Falsterboäventyr! Jag hoppas han bara hoppar bra i kvalen, att ta sig till final är ju nästan en omöjlighet men jag är nöjd om han går bra mån-tis. Ser Champion of the Youngsters som största målet i år då han fått lite längre tid att tävla på.

Asså du verkar ju ha koll på detta.. är det en tävling? Champion? Som man inte kvalar till?

Lycka till i Falsterbo, så imponerande att han kvalat utan att ha gått hårt i vinter!
 
Asså du verkar ju ha koll på detta.. är det en tävling? Champion? Som man inte kvalar till?

Lycka till i Falsterbo, så imponerande att han kvalat utan att ha gått hårt i vinter!
Champion of the Youngsters är Sveriges största unghästtävling som jag o några vänner till drog igång för 8 år sen. På nolltid utvecklades tävlingen till att bli nästan en hel veckas meeting bara för unghästar och som du inte kommer med i om du inte hänger på låset när den öppnar i TDB...förra gången tog det mindre än 1 minut för den att bli full....:D
Vi kör en tävling där alla kan vara med, proffs som amatör och där alla får en ärlig chans att hoppa på bra banor. Massor med folk, inga äldre hästar utan alla har allt gemensamt och vi brukar ha vansinnigt roligt!

Tusen tack för dina fina ord om Eskil, ibland har jag ju tänkt att jag borde ridit honom mer och tidigare för att konkurrera bättre men nej, han får ta den tid det tar, jag vet vad jag har för häst, och förhoppningsvis lönar det sig i längden. Han gjorde iaf en superbra sista tävling på gräs i Björbäck i helgen, gick in o hoppade runt som inget med ett litet pet.
Hemma har jag en 4-åring som vi kör samma koncept på, dvs hon är precis inriden, rider ut i skogen och hoppar bara terränghinder...ganska troligt kommer hon inte tävla i år men nästa år så....:angel:
 
Aha se där :) Vi får tyvärr inte ihop det till den veckan i år men det låter väldigt kul!

Låter som ett sunt tänk, man såg lite både och på de stora tävlingarna här. Både väl matchade unghästar och de som kanske gått allt för hårt. Frasse behöver bygga på sig mer och träna mer men har varit nyttigt för honom att komma ut och miljöträna. Det är svårt att förstå att det bara gått ett år sen 4års där han var mer vild än tam (och hoppade satan).
 
Frasse kommer bli en fantastisk hopphäst! Med fullblodets galopp o uthållighet och det scopet han har! Skulle älska att se honom som fälttävlanshäst...med det i tanke, du får helt enkelt börja med fälttävlan @Pontevecchio !:bump::banana::bump::D
 
Haha du får se honom live så förstår du varför ;) Han går inte i närheten av vatten, klättrar på väggarna för att undvika golvet i spolspiltan.

Tack för fina ord, jag har ju noll koll på om han är bra eller ej. Snabb som satan är han iaf, har mycket större galopp än vad folk tror. Blir han starkare och mer på rumpen tror jag han orkar hoppa bättre också.
 
Platina inspekterar ärevarvet från sin hage och testade ett eget litet varv. 😂Det har varit meeting på hemmaplan och jag var iväg på annan tävling med Heddan så Platina fick vara själv i en hage vid stallet bredvid tävlingsbanan. Helt cool och obekymrad hela dagen. 😍
Jag skulle hämta henne i pausen när jag kom tillbaka från min tävling. Var tvungen att filma henne när hon stod där och var så jäkla söt!
Sen på med tränset och ledde henne genom tävlingsplatsen. Hon var helt lugn. Perfekt miljöträning! 😄
 
Jag har sålt Blanca.

Nått jag funderat på länge då ekonomin crashade totalt iomed skadan och sen två stallbyten (dubbla hyror) och jag kommer inte på fötter. När man funderar på om man har råd att ta hunden tillveterinären så är de en riktig varningsklocka.


Har fått till galoppen jättebra och hon tar fattningarna klockrent.
När hon ändå blivit så fin tycker jag det är en bra tid att sälja. En bra häst hittar bra hem.

La ut annons för att kolla om de fanns intresse och hittade en ung tjej i närheten. De klickade direkt för både mig o Blanca. Hon red henne jättefint och jag ångrar att jag inte filmade.
Efteråt när vi var i gången o jag kom ut från sadelkammaren såg jag att hon pussade Blanca på mulen :heart o då kände jag bara direkt hur bra det skulle bli
 
Glada pållar.👍🏻😊
 

Bifogade filer

  • 178CBA5B-F19E-4DD4-B527-D95A2E75FA1A.jpeg
    178CBA5B-F19E-4DD4-B527-D95A2E75FA1A.jpeg
    31 KB · Visningar: 28
Tack för alla tummar och tår! Det hjälpte säkert för Eskil har gjort 2 fantastiska starter! För det första att bo borta o vara så helcool som han var...jag är helt imponerad av min lilla pålle! Stod lugnt i sin tältbox och gick ut på promenad och betade i parken med alla andra utan några bekymmer.
Kvalen gick på lilla gräsbanan, s.k Falsterbobanan, den ligger längst bort och har läktare utmed ena långsidan o 1 kortsida. Eskil var lite nervös innan start men hoppade fint ändå på framhoppningen. Innan hans start hade jag hört att felen duggade tätt så jag förstod att en långsida med oxer till räckekombination med 6 långa mellan ställde till mesta felen.
Lille Eskil gick in o gjorde en kanonfin runda! Petade ett av banans lättaste hinder, en oxer, men klarade alla svårigheter inkl totalt obekymrad om läktare och publik! Såååå stolt matte!
Dag 2 var jag nervös som få då det ofta har räckt till final med en felfri dag 2 runda....Eskil var mycket lugnare innan start och då hoppar han mer genom kroppen. Gick in och gjorde en fullkomligt klockren runda, galopperar mot sista hindret och där faller bommen...ridå.....när första besvikelsen landat så insåg jag vilken fin runda han ändå gjorde och när resultaten sen kom upp på em så visade det sig att bara dubbelnollorna gick till final iaf.
Jag är så stolt över min lilla (168 plus...) häst som gjort detta så bra! En sån upplevelse det var att få höra sitt eget namn ropas upp som både uppfödare och hästägare i högtalarna! Bjuder på filmen från dag 2:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 291
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp