Födda 2013 del 4

Så roligt att se Iska @Mistimed och att ni är igång!

Frans ryttare skadade sig tyvärr på en annan häst igår, lär vara borta en månad så nu är Elmia lååångt bort. Men nu får jag verkligen ta mig i kragen och se till att han är i shape när hon är tillbaka.
 
är inte forzab typ den största som finns @mimus?

Det jag gillar med fautras är att det inte finns nåt att skada sig på och att släpet står pall. Frasse levde verkligen rövare på väg till 4års men hade bara skrapsår från att ha skallat lampan i släpet när vi kom fram. Och släpet var orört så när som på lampan och frambommen som löser ut om de går över/under.

De stora låsningarna är fantastiska i såna lägen, ingen risk att trilla ut genom nån dörr. Och stora hästar är det skönt att slippa vingla runt på ramp med, plus att man har plats fram pga de stora dörrarna. nu ska jag sluta sälja fautras ;)
 
är inte forzab typ den största som finns @mimus?

Det jag gillar med fautras är att det inte finns nåt att skada sig på och att släpet står pall. Frasse levde verkligen rövare på väg till 4års men hade bara skrapsår från att ha skallat lampan i släpet när vi kom fram. Och släpet var orört så när som på lampan och frambommen som löser ut om de går över/under.

De stora låsningarna är fantastiska i såna lägen, ingen risk att trilla ut genom nån dörr. Och stora hästar är det skönt att slippa vingla runt på ramp med, plus att man har plats fram pga de stora dörrarna. nu ska jag sluta sälja fautras ;)
Idag körde vi Platina till Hölökliniken för att slå på en tappsko. (Vi har bara tio minuter dit😊) Andra gången hon åker i det. Gick direkt in, står helt lugnt när vi stänger dörrarna,när vi kör och när vi öppnar dörrarna för att lasta ur. Det är sådan otrolig skillnad från det andra där hon visserligen gick in men kastade sig ur i princip direkt. Jag älskar verkligen det här släpet. Det är så himla skönt med dörrarna bak istället för en äcklig jäkla ramp. 😝
Än så länge vill hon åka brett så jag har inte provat selfaidsystemet ännu. Tänkte när hon blir ännu mer bekväm och trygg med det kan jag börja med det. Vill ju gärna kunna åka med båda samtidigt.
 
Idag körde vi Platina till Hölökliniken för att slå på en tappsko. (Vi har bara tio minuter dit😊) Andra gången hon åker i det. Gick direkt in, står helt lugnt när vi stänger dörrarna,när vi kör och när vi öppnar dörrarna för att lasta ur. Det är sådan otrolig skillnad från det andra där hon visserligen gick in men kastade sig ur i princip direkt. Jag älskar verkligen det här släpet. Det är så himla skönt med dörrarna bak istället för en äcklig jäkla ramp. 😝
Än så länge vill hon åka brett så jag har inte provat selfaidsystemet ännu. Tänkte när hon blir ännu mer bekväm och trygg med det kan jag börja med det. Vill ju gärna kunna åka med båda samtidigt.

Hur gör du när hon får åka brett i Fautrasen? Låter du bakbommarna vara "öppna" medans du kör?

Har funderat på att få svetsat en grej som kan användas för att låsa ihop bakbommarna på min om jag tar ut mittdelaren, t.ex. för att köra med sto och föl.
 
@Gabby_Ossi Tycker det ser jättebra ut med tanke på långt uppehåll, hon får bättre chans med sin galopp på en så stor bana o tillräckligt låga hinder så hon kan klara dom på ett bra sätt utan en massa hyss för sig.
 
Så roligt att se Iska @Mistimed och att ni är igång!

Frans ryttare skadade sig tyvärr på en annan häst igår, lär vara borta en månad så nu är Elmia lååångt bort. Men nu får jag verkligen ta mig i kragen och se till att han är i shape när hon är tillbaka.

Nej vad trist! Men säger som Novali, finns det ingen annan du kan fråga? ...eller rida själv? :D

@Mistimed Åh vad fin hon är din Iska!:heart Verkligen jätteduktig med så lite ridning bakom, hon blir bra när hon blir klar..

Tack! :love: Ja, jag tror också det! Det såg ju bättre ut än jag vågat hoppats, även om hon varit jättefin sen jag började rida igång henne ordentligt. Hon är så himla enkel på så många sätt, tar det mesta med ro och bara hon förstår vad man menar löser hon uppgifterna hon får himla odramatiskt.
 
nu ska jag sluta sälja fautras ;)

Det är självklart tycker jag att folk ”säljer” det de är nöjda med.

Även om det ibland (inte riktat till varesig dig eller någon annan utan bara ett allmänt konstaterande) tenderar att bli lite ”nykärt” , subjektivt och intensivt emellanåt, oavsett ämne osv på sociala media 👍
 
Hur gör du när hon får åka brett i Fautrasen? Låter du bakbommarna vara "öppna" medans du kör?

Har funderat på att få svetsat en grej som kan användas för att låsa ihop bakbommarna på min om jag tar ut mittdelaren, t.ex. för att köra med sto och föl.
Första gången tog vi ut mellanväggen. De där vadderade selfaidbommarna åker ju in när man stänger dörrarna. Idag fäste jag bara sidovägen med ett balsnöre på ena sidan. Visserligen har jag ingen bom som är stängd när vi öppnar dörrarna men de har ju inte alls lika panikbråttom ut när de vet att insteget är där ist för ramp.
 
@Pontevecchio Vad tråkigt med din ryttare! Inga planer på att fråga nån annan?

Nä han är precis igångsatt och nu när jag rider så räcker det. Han får denna månaden på sig att äta upp sig och stärka sig. Han hade kanske mentalt behövt fler tävlingar i kroppen men rent fysiskt är det nog ingen fara. Vi har varit ute i skogen 2dgr i rad nu, ca 45-50 min. Han pinnar på fint upp och ned men är lite trött. Tror nån sover lite dåligt eftersom han inte lämnar stoet på andra sidan tråden.
 
Vi har tagit ut mellanväggen när vi kört sto +föl. Eftersom det inte är nån ramp och man kan öppna en dörr i taget har det funkat fint. Vi har öppnat bakom fölis först, de vänder sig så har man kunnat koppla fölis enkelt.

@Hedwig vi har inte haft det systemet men alla har blivit enkla att lasta. i Början har jag gått in och ut genom frambommen och bak, med stora dörrarna är det enkelt gjort. sen har vi skickat in dem, det går betydligt enklare när de redan har huvudet inne i transporten när man är framme än att man ska vingla på en ramp.

fan, jag måste köpa släp hör jag ;)
 
oj vad jag har missat mycket under mina semesterveckor verkar det som:nailbiting:! vad fina allas hästar ser ut! Ester och jag kämpar på. Vi har varit och startat ett par klasser under Linköping Horse show och jag är så imponerad över hennes inställning till livet. känns väldigt enkelt att styra runt henne inne på banan:love:.
En tråkig grej är dock att hon är väldigt väldigt rädd för dom andra hästarna på framhoppningen så vi har haft lite problem med att kunna hoppa fram:(. Hoppas att det blir bättre med mer rutin. Vi har iaf lyckats komma med till Champion of the youngsters så nu ser vi fram emot det!:)
 
Jag ska faktiskt åka och träna för PS med Platina på lördag. 😊 Äntligen öppnades det massa nya möjligheter när vi kan börja åka igen. Ska bli himla kul att visa upp henne även om hon är jättegrön. Vi har ju nästan bara ridit ut under sommaren. Hon rids såklart i alla gångarter ute och det går att styra hyfsat, bromsa och stanna vid behov men så mycket mer är det inte.
Jag har inte ridit henne i dressyrsadeln ännu. Bara provat att longera henne med den. Hon brydde sig inte alls. Tar nog ändå hoppsadeln på lördag. Sitter ändå inte på henne ännu direkt förutom några steg då och då.
 
Nu har vi varit på Pay and Jump också, Florence skötte sig jättebra, stod (relativt) stilla när vi gjorde i ordning trots kor i en hage 10m bort, inga bockningar och hoppade felfritt i både 60cm och 80cm :). Börjar känna mig redo att åka på terrängträning, skulle helst vilja ha mer kondis först men vi har inte direkt något underlag att galoppera på här hemma efter torkan... :meh:

 
@Gabby_Ossi vilken fantastiskt härlig inställning han verkar ha! Det ser verkligen ut som att han bara vill och vill och vill! Precis så som det ska vara:d! "håll i dig matte, jag fixar det här" :laugh:
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 338
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp