Födda 2013 del 4

Ja han har vilat 4-5 veckor nu så nästa vecka ska han igång. Sen kommer tävlingarna rätt snart, om 3-4 v tror jag. Vette sjutton om vi försöker elmiakvala, beror lite på hur han känns.

Han är iaf tjockare och pigg nu. Ska bli kul att komma igång :)
 
Jag tänkte för bara någon vecka sedan att "vad skönt det är med en häst som inte trampar av sig skorna". :laugh:
Idag upptäckte jag att hon har trampat av sig sin första sko, hon skoddes i onsdags. Min hovslagare har precis gått på semester. Hon kan det där med timing i alla fall. :grin:

Får se om jag kan få ut någon annan innan ordinarie är tillbaka, brukar vara småtufft kring semestertider.
Så jäkla typiskt när man börjat komma igång. :meh:
 
Min ska gå på några veckors sommarvila nu. Har varit nere i Skåne på lite träningsläger och det betalade sig med hans första 8.a i dressyren och 67,5%. I terrängen går han som tåget för det mesta och det svåraste nu är hoppningen för mig eftersom jag måste rida med så små hjälper men utan att bli passiv eftersom herrn då prövar olika alternativ 🐒
AQKAAAACtpZodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvODY4NjQvOC0zL3dpYnJhbmNlX2ZyYW5fc2lkYW5fNWI1Y2RmOGI5NjA2ZWUxMmVkZTZjMmIyLmpwZw
 
Hämtade mitt nya släp i tisdags. Ett Fautras provan premium. Tränade igår och idag. Idag kunde vi stänga dörrarna och hon var helt lugn.
Ska till tandläkaren med henne imorgon så hoppas att det går lika lättsamt då.
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    219 KB · Visningar: 64
Åh vad härligt Hedwig! mitt favoritsläp.

Frans har vi satt igång. Beridaren tog första turen och sen var jag ute i skogen och skrittade 2ggr innan vi flyttade hem. Frans har uppfört sig exemplariskt och är inte hälften så tittig som morsan och ffa, när det blir läskigt och jag lägger på ben går han framåt. Så märkligt att ha en så välutbildad häst :o

Igår red jag fram honom sen kom beridaren. Jag behöver rida oftare inser jag. Drar mig ofta för det på marken men väl uppe är det kul, behöver bara få arslet ur. Beridaren hade sin hingst i släpet och märkligt nog verkar hingsten och frasse ha nån slags kärleksrelation. Det började på tävlingarna i våras, de har aldrig delat stall eller träffats utan bara stått parkerade bredvid varandra. Men gnäggar en svarar den andra och när de åkte igår stod Frans vid hagstaketet och ropade efter honom :confused: Ibland fattar man nada.

Han står inne ca 12-19 på dagarna och trycker i sig mat, 2 kg kraft och 8 kg hö ungefär. För tunn fortfarande men hoppas det vänder nu. Han får även munkpeppar för att släppa hetsen över andra hästar. Tycker att det kanske tar udden av men han är som sagt intresserad av alla förutom sina kompisar typ.
 
Pontevecchio vad kul att ni är på gång!

Resan till tandläkaren gick hur bra som helst. Älskar det här släpet och nu fattar jag inte hur man kan ha något annat.😂 Det är underbart med två stora dörrar fram och att slippa den där jäkla baklämmen. Känns otroligt genomtänkt och säkerhetstänkandet är verkligen högt.
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    64,8 KB · Visningar: 84
Vi är igång efter ofrivillig vila kan man säga. På somrarna kommer en kompis häst hit, C. De gick tillsammans i 3 år och efter det är C sommargäst. Pga foderbristen så fick en ponny också komma hit så de slapp ge den hö under sommaren och jag tänkte det var toppen för då kan jag rida O och slippa ta med C hela tiden. Bara det att C hoppade över och inte alls hade lust att gå kvar med ponnyn. Efter vilan longerade jag en dag. Red på ridbanan passet efter och i torsdags red vi ut tillsammans med C och O då ponnyn åkt hem. Jättekul för mig att få sällskap! Stora O som har lite jobbigt att galoppera på ridbanan hade inga problem att galoppera i sidled i skogen hur sakta som helst.. Vi travade sedan en hel del på grusvägarna, O blev lite väl laddad när han gick sist, så vi fick gå först och då var han lite osäker men snäll och fin. Så lyxigt att få sällskap och slippa rida ensam.
Vad har folk för släp till STORA hästar? På Falsterbo gick jag igenom alla släp och bussar, men buss är inte ett ekonomiskt alternativ. Köpte en ny Forszab för 2 år sedan men är inte riktigt nöjd. Till de andra funkar den bra, men tycker den är för "orejäl" till en så stor häst som O. Han har inte bara hög, han är lång också med lång hals. Tyckte Ume Touring kändes väldigt rejäl och stabil, men den kostar ju en del.
 
Vi är igång efter ofrivillig vila kan man säga. På somrarna kommer en kompis häst hit, C. De gick tillsammans i 3 år och efter det är C sommargäst. Pga foderbristen så fick en ponny också komma hit så de slapp ge den hö under sommaren och jag tänkte det var toppen för då kan jag rida O och slippa ta med C hela tiden. Bara det att C hoppade över och inte alls hade lust att gå kvar med ponnyn. Efter vilan longerade jag en dag. Red på ridbanan passet efter och i torsdags red vi ut tillsammans med C och O då ponnyn åkt hem. Jättekul för mig att få sällskap! Stora O som har lite jobbigt att galoppera på ridbanan hade inga problem att galoppera i sidled i skogen hur sakta som helst.. Vi travade sedan en hel del på grusvägarna, O blev lite väl laddad när han gick sist, så vi fick gå först och då var han lite osäker men snäll och fin. Så lyxigt att få sällskap och slippa rida ensam.
Vad har folk för släp till STORA hästar? På Falsterbo gick jag igenom alla släp och bussar, men buss är inte ett ekonomiskt alternativ. Köpte en ny Forszab för 2 år sedan men är inte riktigt nöjd. Till de andra funkar den bra, men tycker den är för "orejäl" till en så stor häst som O. Han har inte bara hög, han är lång också med lång hals. Tyckte Ume Touring kändes väldigt rejäl och stabil, men den kostar ju en del.
Har du tittat på Fautras? Promax är ju en större variant av provan. Jag älskar att de är så otroligt luftiga och väl ventilerade. Att dörrarna fram dessutom är så stora att man även kan lasta ur fram om man vill är helt suveränt. Man slipper känslan av att krypa in i ett mörkt hål.
Kommer nog aldrig välja ett annat märke efter att jag köpt mitt. De ligger dessutom som en padda efter bilen.
 
Tack för alla tummar och tår! Det hjälpte säkert för Eskil har gjort 2 fantastiska starter! För det första att bo borta o vara så helcool som han var...jag är helt imponerad av min lilla pålle! Stod lugnt i sin tältbox och gick ut på promenad och betade i parken med alla andra utan några bekymmer.
Kvalen gick på lilla gräsbanan, s.k Falsterbobanan, den ligger längst bort och har läktare utmed ena långsidan o 1 kortsida. Eskil var lite nervös innan start men hoppade fint ändå på framhoppningen. Innan hans start hade jag hört att felen duggade tätt så jag förstod att en långsida med oxer till räckekombination med 6 långa mellan ställde till mesta felen.
Lille Eskil gick in o gjorde en kanonfin runda! Petade ett av banans lättaste hinder, en oxer, men klarade alla svårigheter inkl totalt obekymrad om läktare och publik! Såååå stolt matte!
Dag 2 var jag nervös som få då det ofta har räckt till final med en felfri dag 2 runda....Eskil var mycket lugnare innan start och då hoppar han mer genom kroppen. Gick in och gjorde en fullkomligt klockren runda, galopperar mot sista hindret och där faller bommen...ridå.....när första besvikelsen landat så insåg jag vilken fin runda han ändå gjorde och när resultaten sen kom upp på em så visade det sig att bara dubbelnollorna gick till final iaf.
Jag är så stolt över min lilla (168 plus...) häst som gjort detta så bra! En sån upplevelse det var att få höra sitt eget namn ropas upp som både uppfödare och hästägare i högtalarna! Bjuder på filmen från dag 2:
Men vilken superfin runda, stort grattis!!!
 
Roxanne har vilat i 3 veckor och jag har satt igång henne igen och rider kurs nästa vecka. Lite kort vila för min smak men hon vilade ju en månad i mars också innan jag köpte henne. Har hunnit med att transportera själv till ridhuset och hon gick in i släpet som att hon inte gjort annat. Jag har anmält oss till veckohoppning och det ska bli så spännande, det måste vara 20 år sedan jag hoppade senast! Har för övrigt snart förstört min ekonomi då stans hästsportaffär gått i kk och rear ut allt med 60% rabatt ...
 
Åh vad roligt med en sån här tråd! Jag har inte hängt på Buke på mååånga år, men det kanske börjar bli dags igen.

Jag köpte en fyraåring i juni, ett swb-sto som jag red hela hösten när hon var tre år. Hon har fått vila i tre veckor lite osammanhängande pga semester och tappskor, men i onsdags stallades hon in igen och nu är vi äntligen på g. 😁 Är så extremt pepp på att börja träna "på riktigt". Ikväll ska vi få hjälp att hoppa av min kompis, men jag har inga större planer för henne i år förutom att vi ska fortsätta lära känna varandra och kanske komma ut på någon enstaka tävlingar, då hon inte är tävlas alls.

Ska bli intressant att följa denna tråd och få pepp och tips. 😁 Här är min fröken!
IMG_20180611_200805_764.jpg
 
Igår fick jag för första gången sen jag tog hem Iska förra våren se henne under ryttare, och fick således även möjlighet att filma lite. Är glatt överraskad över hur fin hon är, utöver de månader vi skrittat och travat lite försiktigt under konvalescenten är hon bara riden i 2 månader (+2 månader förra våren innan hon skadades) efter inridning. Och jag har i princip bara ridit i skogen. Lägg till ny pilot, blåste galet mycket och bästa kompisarna stod vid staketet och läskades med sin lättja medan Iska tvingades jobba och jag är nästan lite stolt över att hon ser så trevlig ut ändå. Trivselmage och allt. :love::love: (tips: stäng av ljudet :p )


Hon känns väldigt stabil att rida, inte alls gänglig eller vinglig på något sätt. Tror hon kommer bli jättefin med lite jobb! Hoppas få tag på ett eget ekipage så vi kan börja åka på träningar till hösten, och sen kanske ut och tävla lite nästa år. :love:
 
Har du tittat på Fautras? Promax är ju en större variant av provan. Jag älskar att de är så otroligt luftiga och väl ventilerade. Att dörrarna fram dessutom är så stora att man även kan lasta ur fram om man vill är helt suveränt. Man slipper känslan av att krypa in i ett mörkt hål.
Kommer nog aldrig välja ett annat märke efter att jag köpt mitt. De ligger dessutom som en padda efter bilen.
Jag kollade på dem, men det är något jag inte gillar, kan inte riktigt ta på det. De är "bara" 230 höga invändigt. Forzab är 245, men å andra sidan är de rundade. Jag har kollat på Ume Touring men den är så himla dyr.
@Pontevecchio O är ju inte bara +170 tyvärr. Han är stor på alla håll och ledder. Nu åker han bra, och lastar sig bra, ogillar att åka i tunnlar, men jag är helnojjig att traila honom. Sitter nog i min skalle.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 269
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 339
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp