Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Longering sa han vad är de? Skulle låta honom få springa lite idag på lina då han skulle dels flytta in i stora stallet från sin lilla karantän som han bott i och sen för att de blev tvungna att gå in tidigt då tävlingshästen skulle iväg och vi kommer hem sent .. Men han förstod inte alls. Han totalt ignorerade mig så de här får vi arbeta med och till mig själv gå inte ifrån longerspöt nästa gång .. Hade tänkt att lina är bra att använda när han ska börja med sadel också .. Hm han är lite svår ibland då han låser in sig i sig själv så att säga ..
 
Longering sa han vad är de? Skulle låta honom få springa lite idag på lina då han skulle dels flytta in i stora stallet från sin lilla karantän som han bott i och sen för att de blev tvungna att gå in tidigt då tävlingshästen skulle iväg och vi kommer hem sent .. Men han förstod inte alls. Han totalt ignorerade mig så de här får vi arbeta med och till mig själv gå inte ifrån longerspöt nästa gång .. Hade tänkt att lina är bra att använda när han ska börja med sadel också .. Hm han är lite svår ibland då han låser in sig i sig själv så att säga ..

Tycker ofta att unghästar kan "blockera" när dom inte förstår vad man vill... Min har äntligen blivit såpass duktig på longering att det går att göra på "normalt vis" på en vanlig stor ridbana, tidigare var det för svårt för honom så då delade vi av banan eller hade med medhjälpare. Tömkörning/dubbellonge har varit enklare då har man lite mer kontroll och styrning tycker jag. Men en lina och inget spö skulle vi nog inte palla än. :p :angel:

KL
I går åkte vi ner och red en sväng i stora ridhuset på lantbruksgymnasiet. Har inte ridit honom på över en vecka, endast tömkört och longerat med innspänningar, och det känns som han blivit starkare och fått mer överlinje redan. Det är så kul med unghästar hur snabbt det går framåt för varje gång man jobbar med dom! :)
Innan ridpasset körde han världens kondisträning i hagen, rusade runt i galopp först åt ena hållet och sedan andra, samt hoppade över sitt hö som låg vid staketet... :rofl: Känns som han behöver en kompis snart så han kan bli av med lite energiöverskott...!
 
Tur han är söt annars hade jag blivit gråhårig i förtid :love::nailbiting: fast märker mer och mer att han är en typisk Haflinger. Min förra var likadan med vissa saker, dock är de lite mer nerv i Stenai än vad de var i Ebba. Henne kunde man släppa en atombomb bredvid hon skulle ändå inte brytt sig ;)
8F36838F-D2CC-40EB-AD24-7EDEB01C6319.jpeg
 
Min lille tjockis godkände bettet och jobbade på ganska fint idag. Inget fipplande med munnen och hyfsat bra fokus :angel:

Han är omusklad och valpig just nu, blir en hel del longering över bommar framöver för att stärka upp honom bak.
Så himla kul att vara igång igen! Längtar till han har lite bättre flås och muskler och kan börja ridas.

884C7FB4-89CC-4952-B6F8-CD749AAF9DF4.jpeg
 
Någon som vill ha en dunder het haflinger? :D Han lever rövare med min pappa på morgonen men sköter sig när jag håller på med honom. Väntat på höanalyen så jag kan se över mer rejält vad egentligen han behöver för foder, just nu får han de foder han var van vid och de spelar lite i kolan på honom så dragit ned till lite krubbskrammel :grin: Han ska få släppas ihop med vår 2 åring i helgen förhoppningsvis så de kan leka på dagarna :heart Men iför som två hästar har vart på bete har Stenai fått gå själv nu i början och tror han blir rastlös :cautious: för övrigt testade vi bettet hans fd matte skickade med honom ett ganska tjock tredelat med fasta ringar och en lugn och fin herre i munnen :bump::banana: Så tydligen ska de vara tjockare bett ;)
 

Bifogade filer

  • 28EF28EB-2752-4883-A1DF-22B8AF593943.jpeg
    28EF28EB-2752-4883-A1DF-22B8AF593943.jpeg
    389 KB · Visningar: 53
Tjolahoppsan sa fick svar på analysen idag :banghead: Bara börja fundera runt den nu då, dock glad att de är så pass bra energi så de klarar han sig garanterat på och de blir nog faktiskt alldeles lagom åt herren :p Sen är de bara resten så att säga :cool:
 

Bifogade filer

  • EA48F262-177E-452C-82E3-D9613D7AEA43.png
    EA48F262-177E-452C-82E3-D9613D7AEA43.png
    42,7 KB · Visningar: 45
En liten uppdatering från Stenai så här på en ledig tisdag.
Idag gav jag de en en chans till med loneringen och han prövade att sticka och lyckades en gång men stannade rätt omgående och sen var de bara att hämta honom och börja om. Gjorde ingen sak av de utan tog ett djupt andetag och tänkte att jag får inte ge mig för då kommer han börja sätta de här i system.
Så fick igenom skritt och trav i ena varvet till slut och då tyckte jag de fick räcka för idag han gjorde ju de jag bad om :bump:

42507546_10218359767968901_6722575750496518144_n.jpg
 
En liten uppdatering från Stenai så här på en ledig tisdag.
Idag gav jag de en en chans till med loneringen och han prövade att sticka och lyckades en gång men stannade rätt omgående och sen var de bara att hämta honom och börja om. Gjorde ingen sak av de utan tog ett djupt andetag och tänkte att jag får inte ge mig för då kommer han börja sätta de här i system.
Så fick igenom skritt och trav i ena varvet till slut och då tyckte jag de fick räcka för idag han gjorde ju de jag bad om :bump:

Visa bifogad fil 19786

Kul att han börjar förstå!
Jag har alltid satt upp en volt med plaststolp och rep att jobba dem på i början innan de hajar att de ska springa i cirkel. Dels för att det inte blir onödiga konflikter i arbetet som ju ska vara roligt, men också för att det blir så himla mycket enklare att slippa släpas iväg :angel:
 
Kul att han börjar förstå!
Jag har alltid satt upp en volt med plaststolp och rep att jobba dem på i början innan de hajar att de ska springa i cirkel. Dels för att det inte blir onödiga konflikter i arbetet som ju ska vara roligt, men också för att det blir så himla mycket enklare att slippa släpas iväg :angel:
Ja får be Pappa bygga en rund hage åt mig :rofl: Han har tydligen gjort så här förut och stuckit när de inte passar honom, men polletten trilla nog ned lite idag, vilket märktes på slutet då han blev trött i huvudet! :angel:
 
Ja får be Pappa bygga en rund hage åt mig :rofl: Han har tydligen gjort så här förut och stuckit när de inte passar honom, men polletten trilla nog ned lite idag, vilket märktes på slutet då han blev trött i huvudet! :angel:

Jag använder vanliga vita provisoriska stolpar man trampar ner i marken bara, det behöver inte ens vara runt. Har du möjlighet så skaffa en stolp bara och dela av ett hörn av hagen så kan du använda det!
 
Kul att han börjar förstå!
Jag har alltid satt upp en volt med plaststolp och rep att jobba dem på i början innan de hajar att de ska springa i cirkel. Dels för att det inte blir onödiga konflikter i arbetet som ju ska vara roligt, men också för att det blir så himla mycket enklare att slippa släpas iväg :angel:
Att ha en volt att jobba i är verkligen ett av de bästa hjälpmedlen att ha till unghäst!

Någon här som har en globusgjord? Tänkte komma igång med tömkörning i vinter och velar på om jag ska köpa den dyrare med båge eller den utan. Har ju d-ponny/ liten storhäst och undrar om någon har koll på passform?
 
Att ha en volt att jobba i är verkligen ett av de bästa hjälpmedlen att ha till unghäst!

Någon här som har en globusgjord? Tänkte komma igång med tömkörning i vinter och velar på om jag ska köpa den dyrare med båge eller den utan. Har ju d-ponny/ liten storhäst och undrar om någon har koll på passform?

Jag har en vanlig enkel gjord från Hööks, tror den kostade femhundra när jag köpte den för ett år sen. Den sitter bra och glider inte, tömkör/ longerar så sällan att jag blev snål och inte ville lägga mer pengar på det. Blev himla bra trots priset!
 
Jag har en vanlig enkel gjord från Hööks, tror den kostade femhundra när jag köpte den för ett år sen. Den sitter bra och glider inte, tömkör/ longerar så sällan att jag blev snål och inte ville lägga mer pengar på det. Blev himla bra trots priset!
Jag har haft den från Hööks, men tycker den ligger sådär på hästar med liten manke. Känner dessutom att jag vill uppdatera till en "riktig". :)
 
Att ha en volt att jobba i är verkligen ett av de bästa hjälpmedlen att ha till unghäst!

Någon här som har en globusgjord? Tänkte komma igång med tömkörning i vinter och velar på om jag ska köpa den dyrare med båge eller den utan. Har ju d-ponny/ liten storhäst och undrar om någon har koll på passform?
På min ponny sitter båda glubosgjordarna riktigt dåligt. Bossorna skär in i ryggen, och bågen är för liten på den med båge. Tyvärr!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 519
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp