Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
40003616_10155944329129426_2950708653373521920_n[1].jpg

Myran har ju haft sommarlov i princip hela sommaren. Nu har jag ridit henne ett par gånger och efter det har dottern fått rida henne. Så himla duktig hon är, eller ja båda är duktiga. Myran är trygg i sig själv och verkar trivas med dottern på ryggen.
Planen är nu att hon ska ridas ca 2 ggr i veckan under hösten, sen när det fryser och börjar bli knepigare att hålla igång så ställer vi av henne och inväntar fölet som (förhoppningsvis) kommer i april.
Ska dräktighetstesta en gång i höst först så vi säkert vet. Skulle hon inte vara dräktig så blir det vila i alla fall under vintern för att sättas i gång i vår istället.
 
Har anmält till treårstestet nu om 1 1/2 vecka även om Mini inte känns helt redo... får ev. avanmäla om vi besluter att åka till den senare istället. Men blir löshoppningsträning i dag och så ska vi åka en sväng till min dressyrtränare i helgen för lite input på ridningen.

Han är iaf otroligt snäll och lättsam fortfarande, peppar peppar! :D
 
Har anmält till treårstestet nu om 1 1/2 vecka även om Mini inte känns helt redo... får ev. avanmäla om vi besluter att åka till den senare istället. Men blir löshoppningsträning i dag och så ska vi åka en sväng till min dressyrtränare i helgen för lite input på ridningen.

Han är iaf otroligt snäll och lättsam fortfarande, peppar peppar! :D
Spännande! :)
 
Vi tog hem Divve och hans polare igår. Han har inte gjort så våldsamt mycket i sommar men dottern red hem honom från betet och det var bara på med grejorna och köra.
Idag red hon ut och han är lika snäll som innan.
Blir dock liite väl buffig och knöig och där lyssnar han väldigt dåligt.
Nu var det iof mycket flugor och skräp. Måste ju stå ute då jag inte har något stall än..

Tycker han ser gga hög ut med men ingen aning.
Känns som han kan landa runt 170 ändå..
Minns ju inte hur jag delar från instagram längre..
 
Vi tog hem Divve och hans polare igår. Han har inte gjort så våldsamt mycket i sommar men dottern red hem honom från betet och det var bara på med grejorna och köra.
Idag red hon ut och han är lika snäll som innan.
Blir dock liite väl buffig och knöig och där lyssnar han väldigt dåligt.
Nu var det iof mycket flugor och skräp. Måste ju stå ute då jag inte har något stall än..

Tycker han ser gga hög ut med men ingen aning.
Känns som han kan landa runt 170 ändå..
Minns ju inte hur jag delar från instagram längre..

Det blev vist rätt ha ha..då tar vi en till

 
@polly p vad fin Divve har blivit! :love: Han er e. Diarado, vad? Tycker mig se en hel del likheter! :love:


Nu lutar det åt att jag stryker min från treårs till helgen och satsar mot testet i grannregionen i slutet av september istället. NWB har ändrat sitt visningsreglement i år så ridprovet är obligatoriskt och ingår i bedömning av gångartarna, och min dressyrtränare (som även föder upp dressyrhästar) tyckte att han behöver lite mer träning innan han är redo att visa upp sig på ett rättvist sätt. Jag skulle även vilja finslipa lite mer på löshoppningen så det är nog den bästa lösningen att låta honom få träna några veckor till.
 
@polly p vad fin Divve har blivit! :love: Han er e. Diarado, vad? Tycker mig se en hel del likheter! :love:


Nu lutar det åt att jag stryker min från treårs till helgen och satsar mot testet i grannregionen i slutet av september istället. NWB har ändrat sitt visningsreglement i år så ridprovet är obligatoriskt och ingår i bedömning av gångartarna, och min dressyrtränare (som även föder upp dressyrhästar) tyckte att han behöver lite mer träning innan han är redo att visa upp sig på ett rättvist sätt. Jag skulle även vilja finslipa lite mer på löshoppningen så det är nog den bästa lösningen att låta honom få träna några veckor till.

Tack !
Han är efter Diero lux N.

Så spännande med treårs! Håller tummar för din snygging!
 
I fredags kom de äntligen upp på Myran igen. Första gången sen 25/4!
Idag testade de igen och hon var lugn och snäll och har nu också travat för första gången med ryttare. Är så glad! Äntligen liksom.
Planen är att ta hem henne när jag kommer hem från min semester på Hawaii i november. Känns som om hon kommer hinna ridas en hel del tills dess.
 
I fredags kom de äntligen upp på Myran igen. Första gången sen 25/4!
Idag testade de igen och hon var lugn och snäll och har nu också travat för första gången med ryttare. Är så glad! Äntligen liksom.
Planen är att ta hem henne när jag kommer hem från min semester på Hawaii i november. Känns som om hon kommer hinna ridas en hel del tills dess.

Åh vad kul, @Jfrelin! :D Skönt att hon fått ta den tid hon behövde och verkar ha blivit trygg igen, det kommer ni säkert ha mycket igen för sedan. :)
 
Hej! Här passar väl min herre in även om han är en haflinger! Han är född 15 och ska påbörja sin resa mot ridhäst nu i höst. Han kom hem för drygt en vecka sedan snart, de som är gjort med honom i år att han är van vid träns och longergjord, lite löshoppning osv. De är spännande att få forma sin egen häst för första gången. Han är tänkt som allround häst till mig själv. En snäll kille med hovarna på jorden och växer för fullt :-)
B319FB78-3B42-4E1B-97A0-AA156A645E63.jpeg
 
BB71B7AE-B0BB-4B89-BEFE-4093ED645D69.jpeg

Tänkte fråga er lite vad för bett ni använt i början? Har prövat två olika. De ena är ett stubben d ringsbett de var sådär enligt herrn han vart väldigt Fipplig och tyckte nog med de var konstigt. De var tredelat, så idag bestämde jag mig för att pröva ett vanligt tredelat med lösa ringar istället med sötmalm, de fippla han lite med i början men gav sig ganska omgående. Han verkar fipplig överlag och tänderna är kollade innan hos förra ägaren så inte beskymrad över de funderar mest på om de är ovana som gör att han fipplar hm .. Annars så har han bott en vecka hos oss nu och jag är mycket förtjust i honom! Han är valpig men snäll och rar och väldigt mjuk i sitt sätt vilket passar mig bra :-) Och lätt lärd men en väldig tjej tjusare är de då vi mest har ston hemma och han just nu är ensam vallack ;-)
 
@MayGrace Jag har använt sprenger duo, lösa ringer och ett tredelat sprenger dynamic med D-ring. Min kan fippla lite med bettet men det ger sig när kontakten fungerar. Fin kille!
 
Visa bifogad fil 19486
Tänkte fråga er lite vad för bett ni använt i början? Har prövat två olika. De ena är ett stubben d ringsbett de var sådär enligt herrn han vart väldigt Fipplig och tyckte nog med de var konstigt. De var tredelat, så idag bestämde jag mig för att pröva ett vanligt tredelat med lösa ringar istället med sötmalm, de fippla han lite med i början men gav sig ganska omgående. Han verkar fipplig överlag och tänderna är kollade innan hos förra ägaren så inte beskymrad över de funderar mest på om de är ovana som gör att han fipplar hm .. Annars så har han bott en vecka hos oss nu och jag är mycket förtjust i honom! Han är valpig men snäll och rar och väldigt mjuk i sitt sätt vilket passar mig bra :-) Och lätt lärd men en väldig tjej tjusare är de då vi mest har ston hemma och han just nu är ensam vallack ;-)
Raka bett är ju stabila och bra för unghästar.
Gillar den här modellen som typ ALLA hästar verkar uppskatta, finns med olika varianter på ringarna:
D34F9C77-DBC7-47E5-96E5-890B0F112224.jpeg
 
Raka bett är ju stabila och bra för unghästar.
Gillar den här modellen som typ ALLA hästar verkar uppskatta, finns med olika varianter på ringarna:
Visa bifogad fil 19505
Har kikar på de får bli en tripp till Hööks vad de lider men hade en tanke om att han borde ha kunnat tycka om mitt stubben bett då de låser sig i rakt läge .. Men blä sa han och tror hon hade rakt bett på honom när jag var nere och hälsade på honom men upplevde honom då som väldigt fipplig också ..
 
Välkommen till tråden @MayGrace :)

Jag har haft rakt bett på min men tycker faktiskt han är lugnare i munnen på tredelat. Skulle vilja testa ett NS starter om jag får tag på, men han har så liten mun (10,5-11) så det måste nog specialbeställas..
 
Nu är semestern slut för min lilla och dags att börja vuxenlivet! Har haft henne hemma i två veckor nu. Första veckan fick hon ta det lugnt och bo in sig i nya stallet som vi har flyttat till och denna veckan har jag longerat henne.
Här om dagen la jag på sadeln och hon brydde sig inte nämnvärt om det. Ska longera henne med den någon dag och därefter tänkte jag sitta upp. Är så taggad på att börja rida henne igen och hoppa in lite smått i höst :bump:

31159274-9D14-4561-A163-7267A61ACAE6.jpeg
 
@MayGrace
Kul med ännu en född 15 att följa här!

Min har gått med rakt och tvådelat gummibett. Det senare med fasta ringar. Båda två efter rekommendation från tandläkare.
Fungerade bra vid inridning o på treårstestet, men nu efter sommarlovet sa han nej tack till alla bett.
Tandläkaren kollade honom för åtta månader sen, men det händer ju mycket i munnen på dem i den här åldern. Har longerat med kapson sen han åt upp sitt gummibett och ska ha ny koll på tisdag.
Tänker att man får prova sig fram till vad de gillar.

Såhär går det med bett för 900:- när unghästen säger nej tack :angel:
Han bet genom gummit hela vägen in till stålkärnan...:banghead:

860E7B8D-8B0A-48DD-87F4-10F47D896D89.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp