Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Myran är fortfarande på inridning. Har gått troll i den här skiten. Fattar inte vad som hänt. Hon är insutten i höstas utan problem, riden på i april i skritt av 2 olika personer men sen hände något och nu vill hon inte att man sitter upp. Suck. Hon är hos samma tjej som satte in henne i höstas igen, sen precis innan midsommar var tvungen att flytta henne eftersom något hänt och den andra tjejen inte klarade av henne, och nu kan hon lägga över benet så förhoppningsvis kommer hon upp nästa vecka.
Oavsett så kommer hon vara kvar där tills jag kommer hem från min semester i höst så i November har jag häst igen.
Känner dock att det är väldigt viktigt att göra allt rätt nu och det får ta den tiden det tar men jag vill ju ha min häst hemma! Hon är iallafall super i all hantering och kan stå inne själv osv och en riktig liten kelgris :heart
 
Min haflingerkille har vuxit ännu mer, varit för varmt för mig för iatt jag ska orka göra något mer än pyssla om och hänga på honom :angel: Han är nu 153 och verkar växa mer, stor kille! Hovarna är stora och han har breddat sig en hel del också, känns jättestor när man står brevid honom i stallet :laugh:
 
Blev så sugen på att rida lite på Mini igen häromdan, så jag fick med min kompis till betet och hoppade upp på honom och skrittade en sväng.

Ser ut som att det blir treårstest för oss den 8.-9. september, så om tre veckors tid måste jag nog ta hem honom och börja träna lite.

37823117_10212189589030728_2336824034248884224_n.jpg
 
Igår red jag ut på Unik! Min sambo ledde mig och ridhästen på vägen ut men kopplade loss Unik på vägen hem. Han var superduktig! Vi mötte en bil på smal grusväg (som saktade in som tur var, sonen som också var med på sin ponny, tackade föraren med stora gester.😄 ), en åkgräsklippare och en grannens hund som kom galopperande i deras trädgård. Unik iakttog allt lungt och nyfiket. ❤ När vi var nästan hemma for två katter över vägen precis bakom Uniks bakhovar, då blev det en rivstart men kolugn igen direkt efter. Älskar psyket på honom!
*lyckligmatte*
 
@Emiro så kul, och så bra för honom att ni har möjlighet att rida ut ihop med flera snälla hästar! :)

Jag undrar hur Mini kommer bete sig kring andra hästar när han kommer hem, innan betet var han väldigt hingstig med hästar han inte kände, men nu känns det som han är världens snällaste och lugnaste.... Blir spännande! ;)
 
Har en fundering som jag tänkte bolla med er. Vårat närmaste treårstest går alltså 8.-9. september, ungerfär 2 timmars resveg från oss, inkl. en färja. Nästa möjlighet är att åka till en lite större utställning med treårstest 29.-30. septemer, dit tar det kring 6 timmar att åka, inga färjar. Om jag väntar och anmälar till den som går i slutet av september så kan Mini få gå kvar på betet ut augusti och sedan har vi hela september på att träna och förbereda honom för testet. Men givetvis är den längre resan ett minus. Han ska dock efter planen vila i Oktober oavsett, så han skulle kunna gå direkt på "semester" när vi kommer hem.

En annan fördel med att ta sikte på den första testen är även att om han skulle råka skada sig eller inte kännas redo så har vi en möjlighet till att skjuta upp det till den nästa. I övrigt känns det som att fördelarna med att vänta tills den i slutet på september uppväger för den längre resvägen, han är resvan och lättlastad.

Kanske bör tillägga att det är mycket viktigt för mig att han får så bra (och rättvist) resultat som möjligt på treårs, iom att jag måste ta ett beslut snart på om han ska fortsätta sparas som hingst eller kastreras.

Hur skulle ni resonnera ang. detta? Första eller senare testen?
 
Har en fundering som jag tänkte bolla med er. Vårat närmaste treårstest går alltså 8.-9. september, ungerfär 2 timmars resveg från oss, inkl. en färja. Nästa möjlighet är att åka till en lite större utställning med treårstest 29.-30. septemer, dit tar det kring 6 timmar att åka, inga färjar. Om jag väntar och anmälar till den som går i slutet av september så kan Mini få gå kvar på betet ut augusti och sedan har vi hela september på att träna och förbereda honom för testet. Men givetvis är den längre resan ett minus. Han ska dock efter planen vila i Oktober oavsett, så han skulle kunna gå direkt på "semester" när vi kommer hem.

En annan fördel med att ta sikte på den första testen är även att om han skulle råka skada sig eller inte kännas redo så har vi en möjlighet till att skjuta upp det till den nästa. I övrigt känns det som att fördelarna med att vänta tills den i slutet på september uppväger för den längre resvägen, han är resvan och lättlastad.

Kanske bör tillägga att det är mycket viktigt för mig att han får så bra (och rättvist) resultat som möjligt på treårs, iom att jag måste ta ett beslut snart på om han ska fortsätta sparas som hingst eller kastreras.

Hur skulle ni resonnera ang. detta? Första eller senare testen?

Jag hade nog valt den första pga antalet restimmar. Tänker att han blir trött av att resa långt vilket kan påverka resultatet på visningen. Den är rätt krävande för dem både psykiskt och fysiskt.
 
Har en fundering som jag tänkte bolla med er. Vårat närmaste treårstest går alltså 8.-9. september, ungerfär 2 timmars resveg från oss, inkl. en färja. Nästa möjlighet är att åka till en lite större utställning med treårstest 29.-30. septemer, dit tar det kring 6 timmar att åka, inga färjar. Om jag väntar och anmälar till den som går i slutet av september så kan Mini få gå kvar på betet ut augusti och sedan har vi hela september på att träna och förbereda honom för testet. Men givetvis är den längre resan ett minus. Han ska dock efter planen vila i Oktober oavsett, så han skulle kunna gå direkt på "semester" när vi kommer hem.

En annan fördel med att ta sikte på den första testen är även att om han skulle råka skada sig eller inte kännas redo så har vi en möjlighet till att skjuta upp det till den nästa. I övrigt känns det som att fördelarna med att vänta tills den i slutet på september uppväger för den längre resvägen, han är resvan och lättlastad.

Kanske bör tillägga att det är mycket viktigt för mig att han får så bra (och rättvist) resultat som möjligt på treårs, iom att jag måste ta ett beslut snart på om han ska fortsätta sparas som hingst eller kastreras.

Hur skulle ni resonnera ang. detta? Första eller senare testen?

Jag hade satsat på det första som är närmare, men haft möjligheten att åka på det andra om det känns som att han behöver lite mer tid.
 
Har en fundering som jag tänkte bolla med er. Vårat närmaste treårstest går alltså 8.-9. september, ungerfär 2 timmars resveg från oss, inkl. en färja. Nästa möjlighet är att åka till en lite större utställning med treårstest 29.-30. septemer, dit tar det kring 6 timmar att åka, inga färjar. Om jag väntar och anmälar till den som går i slutet av september så kan Mini få gå kvar på betet ut augusti och sedan har vi hela september på att träna och förbereda honom för testet. Men givetvis är den längre resan ett minus. Han ska dock efter planen vila i Oktober oavsett, så han skulle kunna gå direkt på "semester" när vi kommer hem.

En annan fördel med att ta sikte på den första testen är även att om han skulle råka skada sig eller inte kännas redo så har vi en möjlighet till att skjuta upp det till den nästa. I övrigt känns det som att fördelarna med att vänta tills den i slutet på september uppväger för den längre resvägen, han är resvan och lättlastad.

Kanske bör tillägga att det är mycket viktigt för mig att han får så bra (och rättvist) resultat som möjligt på treårs, iom att jag måste ta ett beslut snart på om han ska fortsätta sparas som hingst eller kastreras.

Hur skulle ni resonnera ang. detta? Första eller senare testen?
Jag hade valt den första på grund av restimmarna.
 
Jag har mätt min lilla ponny nu, fick henne till 140 i manke. Det innebär att hon inte stannar som C-ponny antagligen. Annars har hon inte växt så mycket sedan jag köpte henne men nu i sommar har hon tydligen skjutit iväg ett par cm. Det är helt torrt och nerbränt gräs här i halland, men troligen innehåller det ändå näring då hästarna varit i bra hull hela sommaren, nästan överhull.
Jag har stödutfodrat med lite sly men det är mest för halvblodets skull, ponnyerna har inte direkt behövt det.
 
I dag har vi ridit hemmavid för första gången, min kompis följde med till fots och vi tog en runda i skogen. Ett år sedan han var där senast men han tuffade på framåt utan problem, travade och galopperade även (2a gången jag galopperat med honom). Skönt med okomplicerade unghästar. :)

Största bekymret just nu är att få upp honom i vikt på knappa tre veckor. Han är lite väääl slimmad, och kommer nog tappa sig ytterligare på resan... Syns inte så bra på den här bilden, men.

IMG_1625.JPG
 
Stor kille, han vill bara in och träna och göra saker hela tiden. Hur ambitiös kan man vara? Blir såååå svartsjuk om jag tar en annan häst. Hoppas han kan ta det lite lugnt såsmåningom, en aning intensiv :D
 

Bifogade filer

  • 37F449D8-4DE9-41B1-AB12-9465E58ACB78.jpeg
    37F449D8-4DE9-41B1-AB12-9465E58ACB78.jpeg
    67,5 KB · Visningar: 33
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp